informatie

Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur

  • 12 December 2018
  • 41 reacties
  • 49546 Bekeken
Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur
Reputatie 7
Badge +9

Bij Odido je via je factuur betalen voor diensten van derde partijen. Vaak gaat het bij diensten van derde partijen om een abonnement van een specifieke dienst.

 

Wij krijgen regelmatig vragen over mobiele internet diensten en in dit topic leggen we je uit wat het is en wat je hier tegen kunt doen als het ongewenst is. 

 


 

Wat zijn FTMSC diensten?

​​​Er zijn drie soorten diensten:

  • Sms-diensten: Hierbij betaal je voor het versturen of ontvangen van een sms. Op je factuur vind je deze onder de noemer 'sms dienst' of zie je een 4-cijferige nummer. Een voorbeeld is sms'en naar je favoriete TV-show.
  • Diensten Mobiel Internet: Op je factuur zie je FTMSC staan. Dit geeft aan dat er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Een voorbeeld hiervan zijn credits die je voor een bepaalde game aanschaft.
  • Apps betalen via je factuur: Meer informatie? Klik hier

 

Afmelden voor mobiele internetdiensten

Via de website van Payinfo kan je meer informatie opvragen over de lopende abonnementen op mobiele betalingen en SMS diensten.

Ga naar www.payinfo.nl
Klik op 'Inzien & opzeggen'
Geef je mobiele nummer op
Vul de code in die je via sms krijgt
Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden
Selecteer de dienst die je wilt opzeggen.

 

Waar kan ik alle details bekijken?

Als je alle details van je aankopen wil weten, dan kun je deze terugvinden op www.payinfo.nl. Payinfo is een samenwerking tussen alle mobiele providers, de verkopende partijen en de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Het werkt als volgt:

  • Ga naar www.payinfo.nl
  • Klik op 'Inzien & opzeggen'
  • Geef je mobiele nummer op
  • Vul de code in die je via sms krijgt
  • Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden


Blokkeren via Mijn Odido

Via Mijn Odido is er de mogelijkheid om deze diensten te blokkeren door middel van een blokkade voor 'aankopen bij derde partijen'.


Niet eens met de kosten

Wanneer je het niet eens bent met de kosten die hiervoor in rekening zijn gebracht kun je het online meldingsformulier indienen. Er zal dan onderzoek worden gedaan naar de desbetreffende dienst en de wijze waarop je bent aangemeld. Binnen 30 dagen kun je een terugkoppeling verwachten.


Ik wist niet dat ik gebruik maakte van een van deze diensten, hoe kan dat?

Er zijn inderdaad gevallen waarbij je zonder dat je het door hebt wordt verleid om in te gaan op bijvoorbeeld een nep-vragenspel waardoor je vervolgens ongemerkt kosten maakt. Wij willen iedereen dan ook adviseren om hier goed op te letten en regelmatig je factuur te controleren.


Waarom zetten jullie de mogelijkheid niet standaard uit?

Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Bijvoorbeeld het stemmen tijdens Tv-programma's.


Verdienen jullie geld aan deze diensten?

Wanneer het gaat om een betrouwbare vorm van een sms-dienst rekenen wij inderdaad een vergoeding die in normale verhouding staat tot de dienst die wij leveren. Wel hebben we een zeer ruim coulancebeleid voor de frauduleuze vorm van deze sms-diensten. Bij compensaties verdienen wij hier uiteraard niets aan.


Heb je nog vragen over mobiele internetdiensten? Laat het ons weten in dit topic.


41 reacties

OK Jaimy,



Maar wat als ik het hier niet mee eens ben? Bij welke afdeling moet ik dan wel zijn?



Coulance vind ik overigens weer erg ongelukkig gekozen qua bewoording. Het is eerder coulance vanuit jullie klanten dat men nog redelijk netjes reageert. Want heel dat ftmsc gebeuren is natuurlijk een compleet gedrocht. Opt in, prima. Maar dat dit op een opt out manier wordt gebruikt jeukt aan alle kanten. Je kan mij niet wijsmaken dat het merendeel van de abonnees heel graag meedoen aan niksdoende applicaties.
Vooral aangezien je zonder enkele vorm van toestemming wordt aangemeld. Ik browse altijd met ghostery en ublock, en alsnog kan dit blijkbaar zomaar gebeuren. Hele nare manier van geld binnenharken is dit.



Blijkbaar moet ik dan ook maar een simpel scriptje schrijven waar elke missclick een automatische rekening krijgt. Aangezien ik een normaal moreel kompas heb doe ik dit niet, maar het schijnt dus wel een prima business plan te zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Hi patjakker1,



Als je het niet eens bent met de vergoeding dan kun je je klacht kenbaar maken op deze pagina. Het wordt dan doorgezet naar de juiste afdeling. Voor nu staan de diensten uit dus je zal geen kosten meer maken aan betaalde diensten.



Als je nog andere vragen hebt, laat het ons weten.

Bedankt voor het verwoorden! Je hebt gelijk :)

 

Kreeg 2 weken geleden ook ineens zo een SMS over gamebar. Een dienst waarmee ik spelletjes kan spelen op mijn telefoon. Iets wat ik zo ongeveer één keer per jaar doe. Kosten, €5 per week. Had toen vooral het gevoel dat het simpelweg om spam ging. Die zooi negeer ik eigenlijk altijd en verwijder ik zonder het te lezen. Grappige is dat ik die SMS had ontvangen terwijl ik lag te slapen of half slapend een beetje lag te surfen. Misschien dat ik op één of andere louche advertentie heb geklikt. Ik heb echter NOOIT iets geaccepteerd.

Ik heb het formulier ingevuld voor onderzoek, maar ik ga er gemakshalve alvast vanuit dat ik die €10 simpelweg kwijt ben. T-Mobile, ik zal zeggen, verras me een keer, want mijn ervaring het afgelopen jaar met jullie “klanten”service is belabberd. Om het een beetje vriendelijk te houden.

Verder de hele functionaliteit volledig uitgezet. Waarom dit überhaupt bij consumenten niet standaard uitstaat is me een raadsel.

Reputatie 6

Hi @PeeDee 

Goed dat je dit laat weten, je hebt in ieder geval al de juiste stappen uitgevoerd! 

Een meer dan logische vraag! Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Bijvoorbeeld het stemmen tijdens Tv-programma's.

Hopelijk kunnen we door het onderzoek jou verassen, laat je weten hoe het is afgelopen? Mocht je op dit moment nog andere vragen hebben, dan weet je me te vinden! 

Lost 130 Euros in my previous monthly bill. and 75 Euros more to be charged in current bill, to some absolutely unknown company or service.

I believe it’s happening with T-Mobile’s permission and they wish to continue it.

Why else, the refund procedure not as easy as you allow scammers to charge? You say, you don’t want to hamper the customer ease to subscribe to such service, then why refund form submission is so tedious? Why can’t you allow user to submit the form with few clicks? Do you expect us to take print out of this form and post it you offline? How convenient!

 

Onlangs ook opgelicht voor 150 euro aan FTMSC services. 3 verschillende “diensten”. Nooit ergens voor aangemeld, ik ken de hele diensten ook niet, laat staan dat ik bevestigd heb.

Ik vraag me af waarom T-Mobile hun klanten niet in bescherming neemt. Jullie werken toch voor ons, niet voor malefide internetdiensten? Je kan als bedrijf hiervoor een beveiliging instellen. Je ziet toch dat klanten massaal worden opgelicht. Andere providers beschermen hun klanten wel beter. Welk recht denkt T-Mobile te hebben om geld van mijn rekening te laten halen door andere partijen?  Jullie zijn een telefoonmaatschappij geen bank. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @JortN 

Vind het jammer dat je ook kosten hebt gemaakt aan deze diensten. Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Je kan in dit geval deze onderzoeksformulier invullen en dan krijg je de kosten terug. Je kan ook betaalde diensten blokkeren via My T-Mobile zoals bovenaan dit topic staat uitgelegd. Ik hoop dat je zo verder

Ik heb maar gewoon een klacht ingediend op klacht.nl  

Want zoals ik hier teruglees doet T-mobile vrij weinig.

Dat je zonder toestemming te geven een abonnement hebt bij Gamecraze en T-mobile hieraan meewerkt door dit doodleuk door te berekenen vind ik zo raar.

Erg jammer 
 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MaddyPluisje 

Heb je de stappen in de openingspost al uitgevoerd? Ik denk zelf niet dat er meer gedaan kan worden.

@MaddyPluisje , Dat jij een abonnement in de maag gesplits hebt gekregen zonder toestemming zoals je zelf zegt kan T-Mobile weinig aan doen.

Het mag wel duidelijker en met waarschuwing, dat dit standaard aanstaat het betalen via de T-M factuur, maar als klant heb je ook een onderzoeksplicht, en het staat in de voorwaarden vermeld dat het de mogelijkheid is.

En die Gamecraze maakt daar handig (mis)(ge)bruik van jij geeft hun (on)bewust toestemming.

Je zaldus bij Gamecraze moeten zijn, en aan te raden, maak een melding bij de ACM dat gamecraze een onduidelijk abbo beleid heeft, hoe meer meldingen hoe eerder ze een onderzoek gaan doen.

Dit probleem is er nog steeds

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5168171/t-mobile-gamcraze-izeplay-telefoon-abonnement-klacht

En ook mijn vrouw heeft zonder ooit iets akkoord te geven ineens een abonnement lopen van 5 euro per week. T-Mobile moet dit echt stoppen, compleet belachelijk. Wij hebben een telefoon rekening die al jaren 17 euro per maand is, en ineens wordt dat meer dan het dubbele. Jullie kun toch zelf ook proactief dit soort scam vinden op de facturen en nog even bij jullie klanten vragen of dit echt de bedoeling is. Emailtje of brief is zo verstuurt. Echt, dat dit de verantwoordelijkheid zou zijn van de telefoonhouder is complete onzin, T-Mobile lijkt hier bewust zich te verschuilen, dat ze er niks aan kunnen doen. Hoezo kan T-Mobile hier niets aan doen?

Hi @JortN 

Vind het jammer dat je ook kosten hebt gemaakt aan deze diensten. Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Je kan in dit geval deze onderzoeksformulier invullen en dan krijg je de kosten terug. Je kan ook betaalde diensten blokkeren via My T-Mobile zoals bovenaan dit topic staat uitgelegd. Ik hoop dat je zo verder

Dit link naar dat onderzoekformulier werkt niet meer, kun jullie die link herstellen, er is duidelijk behoefte aan

Reputatie 7
Badge +9

Hi @RutgerRozen 

Je kan op deze pagina de online meldingsformulier invullen als je bent aangemeld met My T-Mobile en dan wordt er onderzoek gedaan naar de kosten. Vaak krijg je deze kosten ook terug. In het openingsbericht kun je ook meer uitleg vinden over hoe je deze diensten kan blokkeren en zo extra kosten voorkomen. Ik hoop dat je zo verder komt! 

Als je je internetverbinding in de auto deelt met kinderen op speel-telefoontjes (volledig google family link beheerd en zonder SIM-kaart!) kunnen de kinderen op jouw nummer óók toegang verschaffen tot zulke diensten (via reclames). Dit is toch verschrikkelijk fout? Hoezo verschaf je hiermee je klanten een dienst? Want iedereen wil a) kunnen stemmen op tv shows en b) vindt dat stemmen zó belangrijk dat ze het risico willen lopen om op deze manier opgelicht/genaaid te worden?

 

Laat me niet lachen!

Reageer