informatie

Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur

  • 12 December 2018
  • 41 reacties
  • 49651 Bekeken
Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur
Reputatie 7
Badge +9

Bij Odido je via je factuur betalen voor diensten van derde partijen. Vaak gaat het bij diensten van derde partijen om een abonnement van een specifieke dienst.

 

Wij krijgen regelmatig vragen over mobiele internet diensten en in dit topic leggen we je uit wat het is en wat je hier tegen kunt doen als het ongewenst is. 

 


 

Wat zijn FTMSC diensten?

​​​Er zijn drie soorten diensten:

  • Sms-diensten: Hierbij betaal je voor het versturen of ontvangen van een sms. Op je factuur vind je deze onder de noemer 'sms dienst' of zie je een 4-cijferige nummer. Een voorbeeld is sms'en naar je favoriete TV-show.
  • Diensten Mobiel Internet: Op je factuur zie je FTMSC staan. Dit geeft aan dat er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Een voorbeeld hiervan zijn credits die je voor een bepaalde game aanschaft.
  • Apps betalen via je factuur: Meer informatie? Klik hier

 

Afmelden voor mobiele internetdiensten

Via de website van Payinfo kan je meer informatie opvragen over de lopende abonnementen op mobiele betalingen en SMS diensten.

Ga naar www.payinfo.nl
Klik op 'Inzien & opzeggen'
Geef je mobiele nummer op
Vul de code in die je via sms krijgt
Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden
Selecteer de dienst die je wilt opzeggen.

 

Waar kan ik alle details bekijken?

Als je alle details van je aankopen wil weten, dan kun je deze terugvinden op www.payinfo.nl. Payinfo is een samenwerking tussen alle mobiele providers, de verkopende partijen en de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Het werkt als volgt:

  • Ga naar www.payinfo.nl
  • Klik op 'Inzien & opzeggen'
  • Geef je mobiele nummer op
  • Vul de code in die je via sms krijgt
  • Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden


Blokkeren via Mijn Odido

Via Mijn Odido is er de mogelijkheid om deze diensten te blokkeren door middel van een blokkade voor 'aankopen bij derde partijen'.


Niet eens met de kosten

Wanneer je het niet eens bent met de kosten die hiervoor in rekening zijn gebracht kun je het online meldingsformulier indienen. Er zal dan onderzoek worden gedaan naar de desbetreffende dienst en de wijze waarop je bent aangemeld. Binnen 30 dagen kun je een terugkoppeling verwachten.


Ik wist niet dat ik gebruik maakte van een van deze diensten, hoe kan dat?

Er zijn inderdaad gevallen waarbij je zonder dat je het door hebt wordt verleid om in te gaan op bijvoorbeeld een nep-vragenspel waardoor je vervolgens ongemerkt kosten maakt. Wij willen iedereen dan ook adviseren om hier goed op te letten en regelmatig je factuur te controleren.


Waarom zetten jullie de mogelijkheid niet standaard uit?

Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Bijvoorbeeld het stemmen tijdens Tv-programma's.


Verdienen jullie geld aan deze diensten?

Wanneer het gaat om een betrouwbare vorm van een sms-dienst rekenen wij inderdaad een vergoeding die in normale verhouding staat tot de dienst die wij leveren. Wel hebben we een zeer ruim coulancebeleid voor de frauduleuze vorm van deze sms-diensten. Bij compensaties verdienen wij hier uiteraard niets aan.


Heb je nog vragen over mobiele internetdiensten? Laat het ons weten in dit topic.


41 reacties

vandaag had ik klassieke muziek op YouTube aanstaan en me zoon zat aan me telefoon en ik pakte hem af. Even later krijg ik een sms dat ik een GamePlaneet abonement ben aangegaan en dat het me 5 euro per maand kost. Dit is pure diefstal en dat in mijn geval t-Mobile en in bredere zin alle telefoonmaatschappijen hier aan meedoen vind ik beschamend en je reinste facilitering van diefstal. Nu lees ik in veel reacties dat Telecombedrijven dit niet zelf mogen uitzetten en dat heel veel mensen dit wel willen. Ik denk dat de mensen die deze optie wel ingeschakeld willen hebben dat het niet zo makkelijk gaat dat door een peuter met 1 of 2 toetsen je een betaling vent aangegaan, dit gezegd hebbende zijn er net zoveel als niet meer mensen die deze dienst niet willen hebben dus het argument dat heel veel mensen het wel “aan” willen hebben staan kan ook de container in. Dit is trouwens de eerste x dat ik communiceer op een platform en het kost me de grootste moeite om het proper te houden, het is niet dat ik op droog zaad zit door die 5 euro maar het gaat me om de eenvoud dat ik blijkbaar geld kwijt ben als me zoontje van 2 de telefoon 5 sec in ze handen heeft en dat de telefoonmaatschappijen achter deze werkwijze en mogelijkheid staan..... BIZAR

schaam jullie echt, fijn kerstmis en geniet van elkaar🎄
Reputatie 1
Vind het allemaal flauwekul wat hierboven wordt beschreven.

Krijg zomaar ineens een sms met het volgende erin....



Gratis Bericht: Bedankt voor de aanmelding bij topglambabes.com je betaalt EUR 4.50 per week van TCS via je telefoonrekening. Voor vragen ga naar https://topglambabes.com/?whi=8232_4051b&merchant_ref=5c10fb4a84a98369609960 of bel met 31-202620951. Afmelden of meer info ga naar www.payinfo.nl



Gelijk werd er 4,50 euro afgeschreven van mijn telefoonrekening !!!



NEE en niets afgesloten of zo T-Mobile... !!!!

Niets geen SMS gestuurd naar ze of op een andere manier iets afgesloten bij deze ...

Deze kwam zomaar koud op m'n dak.

DIT mag simpelweg niet zomaar kunnen...



Meerdere mensen hebben hier inmiddels melding van gemaakt en topic is nu ook maar gelijk gesloten....





T-Mobile moet klanten beter helpen en beschermen hierin

en niet zomaar doorzetten naar een topic over hoe je dingen kan aanpassen

in je acc instellingen.



Weet niet of dit nu alleen bij T-mobile speelt, zo ja dan

hebben ze binnenkort 3 klanten minder..

@MaddyPluisje , Dat jij een abonnement in de maag gesplits hebt gekregen zonder toestemming zoals je zelf zegt kan T-Mobile weinig aan doen.

Het mag wel duidelijker en met waarschuwing, dat dit standaard aanstaat het betalen via de T-M factuur, maar als klant heb je ook een onderzoeksplicht, en het staat in de voorwaarden vermeld dat het de mogelijkheid is.

En die Gamecraze maakt daar handig (mis)(ge)bruik van jij geeft hun (on)bewust toestemming.

Je zaldus bij Gamecraze moeten zijn, en aan te raden, maak een melding bij de ACM dat gamecraze een onduidelijk abbo beleid heeft, hoe meer meldingen hoe eerder ze een onderzoek gaan doen.

Onlangs ook opgelicht voor 150 euro aan FTMSC services. 3 verschillende “diensten”. Nooit ergens voor aangemeld, ik ken de hele diensten ook niet, laat staan dat ik bevestigd heb.

Ik vraag me af waarom T-Mobile hun klanten niet in bescherming neemt. Jullie werken toch voor ons, niet voor malefide internetdiensten? Je kan als bedrijf hiervoor een beveiliging instellen. Je ziet toch dat klanten massaal worden opgelicht. Andere providers beschermen hun klanten wel beter. Welk recht denkt T-Mobile te hebben om geld van mijn rekening te laten halen door andere partijen?  Jullie zijn een telefoonmaatschappij geen bank. 

Ik heb maar gewoon een klacht ingediend op klacht.nl  

Want zoals ik hier teruglees doet T-mobile vrij weinig.

Dat je zonder toestemming te geven een abonnement hebt bij Gamecraze en T-mobile hieraan meewerkt door dit doodleuk door te berekenen vind ik zo raar.

Erg jammer 
 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @RutgerRozen 

Je kan op deze pagina de online meldingsformulier invullen als je bent aangemeld met My T-Mobile en dan wordt er onderzoek gedaan naar de kosten. Vaak krijg je deze kosten ook terug. In het openingsbericht kun je ook meer uitleg vinden over hoe je deze diensten kan blokkeren en zo extra kosten voorkomen. Ik hoop dat je zo verder komt! 

Reputatie 7
Badge +9
Hi Aelonius,



Bedankt voor het meedenken. Bovenaan de tekst zie je de 3 soorten diensten die er zijn en wat ze inhouden. Op die manier kan je ze herkennen.



Er zijn drie soorten diensten:

Sms-diensten: Hierbij betaal je voor het versturen of ontvangen van een sms. Op je factuur vind je deze onder de noemer 'sms dienst' of zie je een 4-cijferige nummer. Een voorbeeld is sms'en naar je favoriete TV-show.

Diensten Mobiel Internet: Op je factuur zie je FTMSC staan. Dit geeft aan dat er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Een voorbeeld hiervan zijn credits die je voor een bepaalde game aanschaft.

Apps betalen via je factuur: Meer informatie? Klik hier





Hoop dat het nu duidelijk is. 🙂
Beste,




Op een of andere manier heeft IzePlay het voor elkaar weten te krijgen dat ze wekelijks 7,50 in rekening brachten voor iets waar ik geen toestemming heb gegeven.



Nu ben ik eens gaan bellen met dit bedrijf en na +/- n 30 min in de wacht gooit men de hoorn erop, hierop ben ik gaan bellen naar het kantoor waar IzePlay gevestigd zou zijn ( elements Offices ) uit het gesprek met de receptie blijkt dat dit gewoon een virtueel kantoor is en zij alleen post krijgen en verder niets.



IzePlay is onderdeel van IzeSoft B.V en IzeSoft B.V is weer een onderdeel van Creative Clicks B.V, en creative Clicks BV is weer een onderdeel van en ga zo maar door! Het is zo opgezet dat je haast bijna geen contact kunt krijgen met deze bedrijven.



Inmiddels heb ik het telefoonnummer van Creactive Clicks weten te bemachtigen en heb mee gesproken. Men spreekt geen Nederlands en weet ook niets van IzePlay of IzeSoft B.V. De persoon die ze wel kennen is Dhr Ramòn van den Bulk ( Owner & Founder ) die jammer genoeg vandaag niet aanwezig was.



Andere bedrijfjes waarmee deze meneer de boel oplicht zijn o.a ook Gamazing ( waar je ook geen contact mee kunt krijgen )



Inmiddels heeft T-mobile mij meer als 120,00 euro in rekening gebracht en waarvan men nu doodleuk zegt vul maar een formulier in dan doen we onderzoek.



T-mobile doe je onderzoek en accepteer dit bedrijf gewoon niet! Dhr Ramon van den Bulk is al 9 jaar bezig met dit soort praktijken met zn bvtjes



Overigens heb ik met jullie een overeenkomst T-mobile en niet met ene IzePlay/IzeSoft etc.
Beste jaimy,



dank voor je reactie. Formulier heb ik ingevuld maar het is wel zo dat als telecom providers tientallen meldingen krijgt over een bedrijf dat de boel oplicht je de mensen hierachter niet toestaat nog meer mensen de dupe laat zijn. Ik begrijp dat tmobile dit niet doet aangezien jullie over de verdiensten een comissie ontvangen.



dit hele gedoe kost mij en andere tijd doordat we moeten gaan bellen/formulier invullen.



Wel makkelijk geld verdienen op deze manier, je schrijft je in bij de kvk, wat software/ spelletjes online plaatsen en wekelijks geld cashen van mensen. Niemand die je stopt.



Je kunt mij niet wijsmaken dat men wilt betalen voor izeplay met hun spelletjes uit 1990.
Reputatie 1
Wat een flauwekul,

T-Mobile hoort hun klanten te beschermen in dit soortgelijke oplichting en dat doen ze niet!

Steken hun kop in het zand en verwijzen ze hun klanten om een kansloos onderzoeksformulier in te vullen.

Ik heb nu betaald voor iets wat er niet eens is, gewoon zonder ergens op te klikken en of accoord te gaan met iets.

Je moet maar iets gaan aanpassen in je instellingen wordt er dan gezegd nadat je opgelicht bent, alsof het je eigen schuld is.



Tijd dat je naar je klanten gaat luisteren!!

Er zijn nu al zat gedupeerden......



Weet niet wat er nu belangrijker is, klanten die hun spelletjes uit 1990 op die manier betalen of bedrijven die op deze manier vrijspel hebben om geld afhankelijk te maken zonder dat je accoord gaat.



Jij T-Mobile ....

moet je klanten beschermen, zo simpel is het.

En niet met dat slap argument komen.
dit dus. Inmiddels de keuze gemaakt om augustus mijn abo te stoppen bij t-mobile. Verwacht er helemaal niets meer van.

Kreeg 2 weken geleden ook ineens zo een SMS over gamebar. Een dienst waarmee ik spelletjes kan spelen op mijn telefoon. Iets wat ik zo ongeveer één keer per jaar doe. Kosten, €5 per week. Had toen vooral het gevoel dat het simpelweg om spam ging. Die zooi negeer ik eigenlijk altijd en verwijder ik zonder het te lezen. Grappige is dat ik die SMS had ontvangen terwijl ik lag te slapen of half slapend een beetje lag te surfen. Misschien dat ik op één of andere louche advertentie heb geklikt. Ik heb echter NOOIT iets geaccepteerd.

Ik heb het formulier ingevuld voor onderzoek, maar ik ga er gemakshalve alvast vanuit dat ik die €10 simpelweg kwijt ben. T-Mobile, ik zal zeggen, verras me een keer, want mijn ervaring het afgelopen jaar met jullie “klanten”service is belabberd. Om het een beetje vriendelijk te houden.

Verder de hele functionaliteit volledig uitgezet. Waarom dit überhaupt bij consumenten niet standaard uitstaat is me een raadsel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @JortN 

Vind het jammer dat je ook kosten hebt gemaakt aan deze diensten. Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Je kan in dit geval deze onderzoeksformulier invullen en dan krijg je de kosten terug. Je kan ook betaalde diensten blokkeren via My T-Mobile zoals bovenaan dit topic staat uitgelegd. Ik hoop dat je zo verder

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MaddyPluisje 

Heb je de stappen in de openingspost al uitgevoerd? Ik denk zelf niet dat er meer gedaan kan worden.

Dit probleem is er nog steeds

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5168171/t-mobile-gamcraze-izeplay-telefoon-abonnement-klacht

En ook mijn vrouw heeft zonder ooit iets akkoord te geven ineens een abonnement lopen van 5 euro per week. T-Mobile moet dit echt stoppen, compleet belachelijk. Wij hebben een telefoon rekening die al jaren 17 euro per maand is, en ineens wordt dat meer dan het dubbele. Jullie kun toch zelf ook proactief dit soort scam vinden op de facturen en nog even bij jullie klanten vragen of dit echt de bedoeling is. Emailtje of brief is zo verstuurt. Echt, dat dit de verantwoordelijkheid zou zijn van de telefoonhouder is complete onzin, T-Mobile lijkt hier bewust zich te verschuilen, dat ze er niks aan kunnen doen. Hoezo kan T-Mobile hier niets aan doen?

Hi @JortN 

Vind het jammer dat je ook kosten hebt gemaakt aan deze diensten. Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Je kan in dit geval deze onderzoeksformulier invullen en dan krijg je de kosten terug. Je kan ook betaalde diensten blokkeren via My T-Mobile zoals bovenaan dit topic staat uitgelegd. Ik hoop dat je zo verder

Dit link naar dat onderzoekformulier werkt niet meer, kun jullie die link herstellen, er is duidelijk behoefte aan

Als je je internetverbinding in de auto deelt met kinderen op speel-telefoontjes (volledig google family link beheerd en zonder SIM-kaart!) kunnen de kinderen op jouw nummer óók toegang verschaffen tot zulke diensten (via reclames). Dit is toch verschrikkelijk fout? Hoezo verschaf je hiermee je klanten een dienst? Want iedereen wil a) kunnen stemmen op tv shows en b) vindt dat stemmen zó belangrijk dat ze het risico willen lopen om op deze manier opgelicht/genaaid te worden?

 

Laat me niet lachen!

Reputatie 4
Een vraagje, Hajar.



Gezien dat er onder My T-Mobile drie verschillende betalingsgerelateerde blokkades mogelijk zijn, is het misschien een idee om deze drie kort te benoemen waarvoor ze dienen, zodat wij als klanten ook eenduidig onderscheid hebben in de functies van de blokkades? Dat maakt het makkelijker om zelf blokkades te plaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
@Siemy Ik begrijp jouw frustratie wel maar bedenk dat als je een commerciële dienst als YouTube gebruikt dat dit soort dingen op de loer liggen, YouTube leeft van reclame en dan klik je zo ongemerkt even een duur abonnement aan.



Volg alle tips op die Hajar hierboven aangegeven heeft om dit in de toekomst te voorkomen en probeer via dit formulier je 5 euro terug te vragen.



En met kleine kinderen thuis altijd je telefoon van een scherm vergrendeling voorzien want voor een klein kind is er niks mooiers dat zomaar overal op te tikken en kijken wat er gebeurt...
En zoals ik lees in de Gedragscode voor Betaalde SMS - en Mobiel Internet Diensten (1 januari 2018 ) PDF zou ik bij de aanmeldprocedure een bevestigings SMS met daarin 'betalen' moeten terugsturen.



Artikel 24

Start Abonnementsdienst

Alvorens een Abonnementsdienst start, dient de Eindgebruiker na de initiële aanmelding naar keuze van de Content Provider:

a.ofwel een Aanmeldbevestigingsverzoek per gratis SMS-bericht te hebben ontvangen

overeenkomstig het bepaalde in artikel 25 en vervolgens zelf de initiële aanmelding te hebben bevestigd. Deze laatste bevestiging vindt plaats indien de Eindgebruiker na ontvangst van

het Aanmeldbevestigingsverzoek zelf actief een SMS-bericht verstuurt vanaf het mobiele apparaat

waarnaar de berichten moeten worden gestuurd met daarin:-voor Gedeelde Shortcodes: en ‘BETALEN’ naar de ,-voor Unieke Shortcodes: het woord ‘BETALEN

’ naar de
Reputatie 7
Hoi ArendJanHendrikus en Dreeke68,



Ik wil jullie echt van harte aanraden het onderzoeksformulier in te vullen; wanneer er sprake is van dit soort ongewenste kosten, dan zijn wij daar heel coulant in en komt dat zeker goed!



Verder kun je FTMSC diensten vanuit jouw My T-Mobile account blokkeren, zodat dit niet meer kan gebeuren.



Daarnaast blokkeren wij FTMSC niet automatisch, omdat veel mensen dit gebruiken voor bijvoorbeeld meespelen aan spellen/quizzen (denk aan Top 2000 of Raad het geluid) of betalen voor bijvoorbeeld games die ze spelen.



Nogmaals: ik raad jullie zeker aan het onderzoeksformulier wél in te vullen, juist zodat dit soort praktijken bekend worden én jullie natuurlijk de kosten kunnen terugkrijgen!
Reputatie 1
Nee ach je bent niet de enige,

blijkbaar vind T-Mobile belangrijker dat er bepaalde klanten standaard gebruik kunnen maken van dat zogenaamde makkelijk betalen bij spelletjes, top 2000 ed...

Dat er klanten erdoor gedupeerd worden is dan helaas jammer blijkbaar.
Vind het allemaal flauwekul wat hierboven wordt beschreven.

Krijg zomaar ineens een sms met het volgende erin....



Gratis Bericht: Bedankt voor de aanmelding bij topglambabes.com je betaalt EUR 4.50 per week van TCS via je telefoonrekening. Voor vragen ga naar https://topglambabes.com/?whi=8232_4051b&merchant_ref=5c10fb4a84a98369609960 of bel met 31-202620951. Afmelden of meer info ga naar www.payinfo.nl

Gelijk werd er 4,50 euro afgeschreven van mijn telefoonrekening !!!



NEE en niets afgesloten of zo T-Mobile... !!!!

Niets geen SMS gestuurd naar ze of op een andere manier iets afgesloten bij deze ...

Deze kwam zomaar koud op m'n dak.

DIT mag simpelweg niet zomaar kunnen...



Meerdere mensen hebben hier inmiddels melding van gemaakt en topic is nu ook maar gelijk gesloten....





T-Mobile moet klanten beter helpen en beschermen hierin

en niet zomaar doorzetten naar een topic over hoe je dingen kan aanpassen

in je acc instellingen.



Weet niet of dit nu alleen bij T-mobile speelt, zo ja dan

hebben ze binnenkort 3 klanten minder..




Ik had precies hetzelfde en ben het helemaal met dreeke68 eens! Op de een of andere manier hebben ze het SMS systeem gehackt. Op de tijd dat ik die SMS kreeg was ik er geeneens op m'n telefoon bezig! De lui die hier achter zitten moeten opgespoord worden en gestopt i.p.v. dat ze geld krijgen / beloond worden voor hun misdaden en wij de rekening...
Heb dus ook zo'n ervaring met gameplaneet.....kost 5 euro per week. Heb me noet aangemeld en al helemaal geen accoord gegeven. Net in de tmobile app betaling opties uitgezet. En een onderzoeksformulier ingevuld. Ga er dan ook vanuit dat er niks meer in rekening word gebracht en dat gemaakte kosten gecompenseerd worden.



Mss moet tmobile opties op UIT zetten en klanten die met quiz shows e.d. mee willen spelen dit bewust aan laten zetten.



Groet,
Reputatie 1
Welkom in de wereld van T-mobile....,

Die 1e 5 euro ben je kwijt, daar helpt dat formulier niet tegen.

T-mobile haalt dat bij de volgende afrekening gewoon van je rekening af, zoals ze dat tot nu toe bij alle gedupeerden hebben gedaan.

Vervolgens leggen ze de schuld gewoon weer terug.

Reageer