Beantwoord

Subway surfer



Toon eerste reactie

44 reacties

Hallo @Mamitami 

Je kunt dit meldingsformulier invullen als je het niet eens bent met de kosten.

Heb ik ondertussen inderdaad gedaan. Dank! 

Ook mijn vrouw helaas slachtoffer geworden van dit type scam.

Helemaal nergens op geklikt, heel deze game niet eens geïnstalleerd staan en geen enkele vorm van bevestiging SMS ontvangen en toch een hele hoge factuur.

T-Mobile doet het af als “Eigen verantwoordelijkheid". Te bizar voor woorden gewoon. Bizar dat deze opties ook niet simpelweg standaard uit staan met een grote waarschuwing als je ze wel aan wilt zetten.

Ik vraag me af of er te achterhalen is vanuit welk account/IP-adres dit dan 'aangeschaft' is. Je hebt ook totaal geen transactie ID o.i.d. waarmee je kan aankloppen bij de betreffende partij (SYBO Games in dit geval).

Als het inderdaad zo geniepig is dat je enkel een link hoeft te klikken om te abonneren, zou je bij wijs van spreken zelf een site kunnen hosten welke doorverwijst naar die betreffende link en zo miljoenen mensen zeer eenvoudig kunnen oplichten op deze wijze. Zo kan ik ook wel een mobiele app maken en miljarden verdienen.

Heb inmiddels zelf melding gemaakt bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt, https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons )

Denk dat het goed is dat iedereen met dezelfde ervaringen met dit frauduleuze betalingssysteem dit ook doet!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @RutgerRozen 

Ik heb je in dit topic van een reactie voorzien. Ik hoop dat je zo verder komt!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Xitro 

Je kan op deze pagina de online meldingsformulier invullen als je bent aangemeld met My T-Mobile en dan wordt er onderzoek gedaan naar de kosten. In dit topic kun je ook meer uitleg vinden over hoe je deze diensten kan blokkeren en zo extra kosten voorkomen. Ik hoop dat je zo verder komt! 

Schandelijk dat TM (T-Mobile) aan deze frauduleuze handelingen van Subway Surfer nog steeds haar medewerking verleent. Enkele maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt. Weliswaar met veel moeite van TM een creditnota gekregen voor die ten onrechte in rekening gebrachte 5 euro (constateerde het gelukkig heel snel), maar TM probeert mij er nog steeds van te overtuigen dat ik met die betaling zou hebben ingestemd. Echter zonder met concrete bewijzen te komen. Voordat die 5 euro in rekening werd gebracht kende ik Subway surfer en payinfo totaal niet. Had er zelfs nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik bij Subway surfer een abonnement zou hebben afgesloten. Op het moment dat ik dat zou hebben afgesloten zat ik zelfs in Zuid-Frankrijk en was ik aan het autorijden, terwijl op dat moment via een IP-adres in Nederland het abonnement zou zijn afgesloten!! Heb dus ook nergens mee ingestemd en nergens toestemming voor verleend. Kreeg alleen plotseling een sms-je dat er 5 euro aan extra kosten bij mij in rekening werd gebracht. Heb dit sms-je (zonder ergens op te klikken) meteen verwijderd, omdat ik dacht dat dit spam was. Totdat ik 's-avonds in mijn T-mobile-app zag dat er inderdaad 5 euro aan extra kosten bij mij in rekening was gebracht. Ben toen gaan googelen en kreeg een hoop ellende op het scherm van mensen die hetzelfde was overkomen en dat dit al een tijdje gaande is. Maar gelukkig heb ik daardoor wel meteen ‘mijn abonnement` (???) middels payinfo kunnen stoppen en alle betalingen via t-Mobile geblokkeerd (erg vreemd trouwens dat dit standaard niet op `uit` staat) en zo mij schade kunnen beperken.

Schandelijk dat TM nog steeds geen einde heeft gemaakt aan die frauduleuze praktijken van Subway Surfer, terwijl nog steeds veel klanten van TM hierdoor worden benadeeld!!

A.u.b. TM doe hier snel wat aan en blijf niet steeds je eigen klanten de schuld in de schoenen te schuiven terwijl Subway Surfer hier kennelijk wel bij vaart. Geloof je klanten eens, ga er eens vanuit dat je klanten geen onzin vertellen, maar dat er echt sprake is van fraude door Subway Surfer.
Door bewust niets te (blijven) doen is TM strafrechtelijk zelfs medeplichtig aan deze frauduleuze handelingen !! 

A.u.b. TM, KOM SNEL IN ACTIE !!!!!  en laat snel iets van je horen hoe je dit nu gaat aanpakken.

Alvast bedankt namens heel veel T-Mobile klanten.

Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 

Bedankt Shilka voor deze tip. Weet je misschien ook of je voor het in behandeling nemen van de klacht ook lid moet zijn van de consumentenbond?

Overigens vind ik ook nog steeds dat T-Mobile zelf in actie moet komen om dit probleem eindelijk eens op te lossen. Zou niet nodig moeten zijn om daarmee (steeds) de consumentenbond (onnodig) op te zadelen.

Reputatie 7
Badge +14

Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN 

     


 

Goedendag, 

Ik heb nu precies hetzelfde probleem.

Ik ben er gisteren achter gekomen dat ik stond aangemeld voor een spel met wekelijkse afschrijving. Helaas nu 25eu Extra kosten.

Hier heb ik mij ook nooit voor aangemeld. Ik lees echter in de reacties dat als je alleen al op een reclame per ongeluk klikt dit activeert. 

Belachelijke gang van zaken.

Alles ondertussen hiervan geblokkeerd en afgemeld.

Graag hoor ik of ik deze kosten nog terug kan draaien? 

Iemand ervaring?

 

Behalve dat ik het formulier van tmobile heb ingevuld, heb ik ook de helpdesk gemaild van de site waar het spel/abonnement van is en zij hebben ondertussen gereageerd dat ze kunnen zien dat de dienst niet door mij actief is gebruikt waardoor ik mijn geld nu terug gestort ga krijgen.

Dus tip voor wie dit leest, niet alleen maar naar tmobile stappen die waarschijnlijk gaan zeggen dat het onder de eigen verantwoordelijkheid valt 👍🏻

Yalerta, dat ben ik zeker met je eens, ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van dit soort dingen, daarom staat dit voor het hele gezin hier ook geblokkeerd. Maar als het kwaad al geschied is wou ik toch even aangeven dat het nog een optie is die benut zou kunnen worden als je je geld al kwijt bent.

Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN

  •  


 

@Cris Tien: Nu ik heb zelf ervaren hoe makkelijk men mij zonder mijn toestemming via de zgn `service` geld afhandig kan maken, zou ik alles blokkeren onder `Betalen via je T-Mobile factuur`!!

Reputatie 5

Hoi Rutger, 

Ik kan me voorstellen dat het allesbehalve fijn is als een factuur hoger is dan normaal. Ik zie dat mijn collega al heeft aangegeven dat je een aanmelding van sms-diensten kan laten onderzoeken en dat het onderzoek ook al heeft plaatsgevonden. Ik weet niet precies hoe een dergelijk onderzoek verloopt maar wat ik mij heb laten vertellen is dat wordt gekeken of je redelijkerwijs kunt concluderen dat er nergens op ‘ja’ is gedrukt of niet in die hoedanigheid dat het hier heel erg veel op leek. Op basis van de uitkomst vermoed ik dat er ergens in het aanmeldproces zoiets heeft plaatsgevonden waardoor de conclusie is dat er wel degelijk duidelijk een akkoord zou zijn gegeven voor de aanmelding (hoe zich dat in de praktijk heeft voltooid durf ik niet te zeggen omdat ik niet bekend ben met de dienst en dus ook niet weet welke schermen je te zien krijgt). In jouw situatie geef je aan dat je zoontje of dochtertje (van drie) dit heeft gedaan. Ik begrijp dat het in die zin niet per se bewust is gedaan. Verder denk ik niet dat het onredelijk is om het standpunt in te nemen dat een individueel in zo’n geval verantwoordelijk is voor die kosten. In jouw geval zou dat betekenen dat jij verantwoordelijk bent voor de handelingen die je zoontje/dochtertje al dan niet onbewust doet op een toestel. 

In beginsel is er natuurlijk niets mis met sms-diensten en zie je eigenlijk ook nooit terug als het wel goed gaat. Ik denk niet dat er veel mensen een topic openen met een bericht in de richting van: ‘Sms-dienst X gaat als een tierelier, top!’. In beginsel is er ook niets mis met sms-diensten en ik vind er wat voor te zeggen dat deze optie niet preventief wordt geblokkeerd. Dat zou betekenen dat ook goedwillende aanbieders worden gehinderd. Het is via My T-Mobile te blokkeren (of via ons) en ik denk dat het ook voortvloeit uit de gedachte dat een actuele status te allen tijde ook inzichtelijk is via My T-Mobile, dat het niet vooraf wordt geblokkeerd. In theorie is er de mogelijkheid om snel in te grijpen, al begrijp ik ook dat je niet dagelijks inlogt in My T-Mobile. Het is verder natuurlijk ook wat lastig te waarschuwen omdat het onmogelijk is om in te schatten in hoeverre zo’n aanmelding gewenst is. Ik zou het bijvoorbeeld best indringend vinden als mijn provider mij een sms-bericht stuurt met een bericht dat ik ben aangemeld voor dienst X. Dat voelt voor mij toch ook niet helemaal goed, ook al begrijp het argument om het wel te doen, bovendien kunnen voorkeuren daarin wisselen. Feitelijk vervroegt het overigens alleen het onderzoeksmoment. Ook dan zou nog steeds de aanmelding dienen te worden onderzocht. 

Ik weet dat het niet ineens de omstandigheid verandert maar hopelijk biedt het zo wat meer achtergrond. Voor nu wens ik je in ieder geval nog een mooie (zondag)avond. 


 

 

 

Voorkomen blijft natuurlijk beter dan genezen, maar erg fijn om te horen dat het gewerkt heeft!

Reputatie 7
Badge +14

Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN

  •  


 

@Cris Tien: Nu ik heb zelf ervaren hoe makkelijk men mij zonder mijn toestemming via de zgn `service` geld afhandig kan maken, zou ik alles blokkeren onder `Betalen via je T-Mobile factuur`!!

Ik heb er nooit last van gehad omdat ik gelijk alles heb geblokkeerd.

Reputatie 7
Badge +14

Als je een kind van 3 met een telefoon laat spelen waar je commerciele spelletjes op laat draaien, dan blijft dat nog altijd de verantwoordelijkheid van de abonnementhouder. Daarom moet je ook 18 jaar zijn omdat je een financiele verplichting aan gaat.

Er is ook een mogelijkheid om je nummer voor SMS diensten te blokkeren via payinfo.nl. Dat overstijgt de settings van een mobiele provider en zelfs als je jouw nummer laat porteren blijft deze blokkering in stand. Payinfo is een samenwerkingsverband tussen operators en de premium sms sector. (dus niet voor aankopen bij Google of Apple)

Ik heb geen kinderen en tot mijn verbazing ook uit het niets een maand lang €5 per week betaald voor Subway surfers. Een spel waar ik tot voor heen nog nooit van gehoord heb en ook zeker ben gegaan om te be

 

Ik heb geen kinderen en tot mijn verbazing ook uit het niets een maand lang €5 per week betaald voor Subway surfers. Een spel waar ik tot voor heen nog nooit van gehoord heb en ook zeker niet mee akkoord ben gegaan om te betalen!

Vorige maand ook precies hetzelfde meegemaakt. Ook geen kinderen of anderen die mijn telefoon gebruiken, was zelfs in het buitenland, was aan het rijden, zat achter het stuur. Echt bizar. Had het toevallig heel snel in de gaten omdat ik mijn ‘buitenland verbruik’ tijdens mijn vakantie regelmatig in de gaten houd. Kon, door te googelen wat subway surfer en payinfo.nl eigenlijk was en de enorme hoeveelheid klachten zag, ‘mijn abonnement’ (?????) via payinfo.nl heel snel opzeggen. ‘Uit coulance’ hoefde ik die 5 euro niet te betalen, terwijl men nog steeds geen bewijzen kan aanleveren dat ik akkoord was gegaan met een abonnement en met de betaling van abonnementskosten. Terwijl ik weiger te accepteren dat T-Mobile mij hier wel verantwoordelijk voor houdt. Dat na zoveel klachten hier door T_Mobile niets aan wordt gegaan om klanten hiertegen te behoeden is echt onvoorstelbaar. Zeker nu ik constateer dat hiervan al zoveel mensen/klanten de dupe zijn geworden. T-Mobile is kennelijk zelfs niet bereid om de betaaldiensten standaard op ‘uit’ te zetten.
Daarom ga ik nu ook verder met mijn zoektocht wat ik hier verder aan kan gaan doen om dit toch ik keer te laten stoppen om meer slachtoffers te voorkomen. 

Echt een sneaky constructie. Tevens wat er los van staat, T-Mobile rekent ook bizar hoge kosten voor 0906 service nummers! 4x met de klantenservice van Ziggo gebeld, kosten: TACHTIG euro. Bizar!!

0906-nummers kent twee bedragen. De bedragen bestaan uit het tarief van het servicenummer, deze ligt overal gelijk ongeacht met welke provider je belt daar bovenop gelden de kosten per minuut behorende bij je mobiel abonnement en deze kunnen wel verschillen per provider. Deze gaan uit je bundel als je nog bundeltegoed hebt, bij Unlimited gebeurt dit altijd vanuit de bundel.

De kosten die je kwijt bent als je Ziggo belt zijn hooguit je mobiele belkosten. als je € 80,00 betaalt omdat je Ziggo gebeld hebt dan heb je ruim 320 minuten met hen aan de telefoon gehangen ervan uitgaande dat je buiten je belbundel belde. Heb je niet zolang gebeld, dan heb je mogelijk te maken gehad met een nep-nummer zoals bijvoorbeeld 0906-1850 wat niet het nummer van Ziggo is.

Echt een sneaky constructie. Tevens wat er los van staat, T-Mobile rekent ook bizar hoge kosten voor 0906 service nummers! 4x met de klantenservice van Ziggo gebeld, kosten: TACHTIG euro. Bizar!!

0906-nummers kent twee bedragen. De bedragen bestaan uit het tarief van het servicenummer, deze ligt overal gelijk ongeacht met welke provider je belt daar bovenop gelden de kosten per minuut behorende bij je mobiel abonnement en deze kunnen wel verschillen per provider. Deze gaan uit je bundel als je nog bundeltegoed hebt, bij Unlimited gebeurt dit altijd vanuit de bundel.

De kosten die je kwijt bent als je Ziggo belt zijn hooguit je mobiele belkosten. als je € 80,00 betaalt omdat je Ziggo gebeld hebt dan heb je ruim 320 minuten met hen aan de telefoon gehangen ervan uitgaande dat je buiten je belbundel belde. Heb je niet zolang gebeld, dan heb je mogelijk te maken gehad met een nep-nummer zoals bijvoorbeeld 0906-1850 wat niet het nummer van Ziggo is.

Ik heb totaal 77:54 min gebeld met Ziggo en de kosten waren 61:34 zie die andere €20 waren dat achterlijke spelletje waar ik nooit een abbo heb op genomen.

Heb overigens een unlimited abonnement bij tmobile.

Reageer