Beantwoord

Subway surfer


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Goedemorgen, 

In mei heb ik een factuur gekregen met ongeveer 20 eur extra aan diensten die zijn afgenomen. 

Nou dacht ik gelijk dat klopt niet en gelijk gebeld met klantenservice van T-Mobile. 

Het blijkt dus dat er een dienst van subway surfers is afgenomen en daarvoor betaal ik. 

Ik een formulier invullen, na drie en een halve week blijkt dat er dus akkoord voor het spel gegeven is en de kosten mijn verantwoordelijkheid zijn. ik vraag me af hoe een kind van 3 jaar akkoord kan geven voor een spel dat niet eens op de telefoon staat en gespeeld word door middel van op de reclame te drukken. 

Nou zegt T-Mobile zelf dat zulke games vaak geniepig zijn, waarom werkt T mobile met zulke games? 

Hoe kan het dat T-Mobile zulke diensten door laat factureren of geen waarschuwing geeft na een week? 

Waarom is T-mobile wel coulant tegen bepaalde klanten en waarom niet tegen iedereen. 

Hoort dit niet op een bepaalde manier te stoppen, de provider hoort je ook te beschermen vind ik? 

 

Nou moet ik 45 eur extra betalen door een niet gedegen onderzoek van T-Mobile. 

 

Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

icon

Beste antwoord door Cris-de-beste2024 9 October 2022, 11:45

Bekijk origineel

44 reacties

Ik heb geen kinderen en tot mijn verbazing ook uit het niets een maand lang €5 per week betaald voor Subway surfers. Een spel waar ik tot voor heen nog nooit van gehoord heb en ook zeker ben gegaan om te be

 

Ik heb geen kinderen en tot mijn verbazing ook uit het niets een maand lang €5 per week betaald voor Subway surfers. Een spel waar ik tot voor heen nog nooit van gehoord heb en ook zeker niet mee akkoord ben gegaan om te betalen!

Vorige maand ook precies hetzelfde meegemaakt. Ook geen kinderen of anderen die mijn telefoon gebruiken, was zelfs in het buitenland, was aan het rijden, zat achter het stuur. Echt bizar. Had het toevallig heel snel in de gaten omdat ik mijn ‘buitenland verbruik’ tijdens mijn vakantie regelmatig in de gaten houd. Kon, door te googelen wat subway surfer en payinfo.nl eigenlijk was en de enorme hoeveelheid klachten zag, ‘mijn abonnement’ (?????) via payinfo.nl heel snel opzeggen. ‘Uit coulance’ hoefde ik die 5 euro niet te betalen, terwijl men nog steeds geen bewijzen kan aanleveren dat ik akkoord was gegaan met een abonnement en met de betaling van abonnementskosten. Terwijl ik weiger te accepteren dat T-Mobile mij hier wel verantwoordelijk voor houdt. Dat na zoveel klachten hier door T_Mobile niets aan wordt gegaan om klanten hiertegen te behoeden is echt onvoorstelbaar. Zeker nu ik constateer dat hiervan al zoveel mensen/klanten de dupe zijn geworden. T-Mobile is kennelijk zelfs niet bereid om de betaaldiensten standaard op ‘uit’ te zetten.
Daarom ga ik nu ook verder met mijn zoektocht wat ik hier verder aan kan gaan doen om dit toch ik keer te laten stoppen om meer slachtoffers te voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou, de afgelopen rekening van mijn dochter haar abo was opvallend hoger dan het standaard bedrag.

Wat bleek, de beruchte “Subway Surfer” was ook opgedoken op de rekening, dus elke week €5,-.

Alleen heeft mijn dochter .. bijna 19 .. veel apps, maar deze staat niet eens op haar telefoon. Heeft ook nergens haar nummer achtergelaten of akkoord voor gegeven.

Ook eens even de vorige maand er bij gepakt, maar was blijkbaar al begonnen rond 20-08-2022 met een eerste €5,- afschrijving.

Is het voldoende om een blokkade aan te brengen, waardoor ze dus niet meer kunnen innen via de telefoon rekening .. dus ik verbied meerdere afschrijvingen?

Wel opvallend dat een account houder geen mail krijgt vanuit TM als er bijv. een soort van abo toestemming heeft gekregen om een vergoeding op de rekening te mogen zetten. Dit is software technisch perfect te ondervangen, zoals bijv. bij PayPal het geval is.

Zodra je daar ook maar enige vorm van een abo linkt aan je PayPal account, gaat er per omgaande een mail uit vanuit PayPal met een melding dat een derde partij geld gaat afschrijven.

Met een paar eenvoudige muisklikken is dit dan ook gelijk ongedaan te maken, dus geen verrassingen achteraf .. zoals nu wel bij TM.

ben benieuwd of ik nog meer acties moet uitzetten, maar ga alvast in overleg met de juridische afdeling hier.

EDIT

Blijkbaar is de TM blokkade niet voldoende om di te stoppen, moet de volgende stap nog uitvoeren op www.payinfo.nl

EDIT #2:

Afgemeld .. kijken of ze zich houden aan wat ik heb doorgegeven …

 

Reputatie 7
Badge +5

Nog steeds niet te begrijpen dat Tmobile dergelijke DIEFSTAL blijft faciliteren.

De onzin reden is dat men dit handhaaft om het klanten makkelijk te maken.

Schandelijk dat TM (T-Mobile) aan deze frauduleuze handelingen van Subway Surfer nog steeds haar medewerking verleent. Enkele maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt. Weliswaar met veel moeite van TM een creditnota gekregen voor die ten onrechte in rekening gebrachte 5 euro (constateerde het gelukkig heel snel), maar TM probeert mij er nog steeds van te overtuigen dat ik met die betaling zou hebben ingestemd. Echter zonder met concrete bewijzen te komen. Voordat die 5 euro in rekening werd gebracht kende ik Subway surfer en payinfo totaal niet. Had er zelfs nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik bij Subway surfer een abonnement zou hebben afgesloten. Op het moment dat ik dat zou hebben afgesloten zat ik zelfs in Zuid-Frankrijk en was ik aan het autorijden, terwijl op dat moment via een IP-adres in Nederland het abonnement zou zijn afgesloten!! Heb dus ook nergens mee ingestemd en nergens toestemming voor verleend. Kreeg alleen plotseling een sms-je dat er 5 euro aan extra kosten bij mij in rekening werd gebracht. Heb dit sms-je (zonder ergens op te klikken) meteen verwijderd, omdat ik dacht dat dit spam was. Totdat ik 's-avonds in mijn T-mobile-app zag dat er inderdaad 5 euro aan extra kosten bij mij in rekening was gebracht. Ben toen gaan googelen en kreeg een hoop ellende op het scherm van mensen die hetzelfde was overkomen en dat dit al een tijdje gaande is. Maar gelukkig heb ik daardoor wel meteen ‘mijn abonnement` (???) middels payinfo kunnen stoppen en alle betalingen via t-Mobile geblokkeerd (erg vreemd trouwens dat dit standaard niet op `uit` staat) en zo mij schade kunnen beperken.

Schandelijk dat TM nog steeds geen einde heeft gemaakt aan die frauduleuze praktijken van Subway Surfer, terwijl nog steeds veel klanten van TM hierdoor worden benadeeld!!

A.u.b. TM doe hier snel wat aan en blijf niet steeds je eigen klanten de schuld in de schoenen te schuiven terwijl Subway Surfer hier kennelijk wel bij vaart. Geloof je klanten eens, ga er eens vanuit dat je klanten geen onzin vertellen, maar dat er echt sprake is van fraude door Subway Surfer.
Door bewust niets te (blijven) doen is TM strafrechtelijk zelfs medeplichtig aan deze frauduleuze handelingen !! 

A.u.b. TM, KOM SNEL IN ACTIE !!!!!  en laat snel iets van je horen hoe je dit nu gaat aanpakken.

Alvast bedankt namens heel veel T-Mobile klanten.

Reputatie 7
Badge +3

  

@yalerta

Wat mij een beetje opvalt is, dat TM er dus geen melding uitstuurt als je dit soort abo’s afsluit. Je kan dus sluimerend lange tijd opgelicht worden voor honderden Euro’s, terwijl TM softwarematig heel eenvoudig dit bij aanvang al plat kan slaan.

In hun systeem komt de opdracht/aanvraag binnen dat dit moet worden opgevoerd op de TM rekening per week of maand, dat is, kan en MOET eigenlijk softwarematig een trigger zijn naar de accounthouders email. Al is het maar een reminder dat TM een signaal heeft ontvangen, dat je een abonnement hebt afgesloten voor iets wat betaald gaat worden via de TM factuur achteraf.

Dit gelijk melden heeft mij bijv. bij PayPal al tot 2 keer behoed voor ‘stilzwijgende contracten’, die ik gelijk toen ik de mail binnen kreeg ongedaan heb kunnen maken zonder schade. Dus het kan en bestaat wel, alleen is de vraag in hoe verre TM bereid is om hun klanten te beschermen voor dit soort praktijken.

TM weet dus alles vanaf het eerste moment dat deze opdracht vanuit een partij binnenkomt, dus hun kop in het zand steken is volgens mij niet erg klantvriendelijk.

Maar ik denk dat het toch een vorm van laksheid is richting de klant, dus eigenlijk ‘de zorg voor de klant’ is in deze gewoon ver te zoeken in mijn beleving.

Als ze het aan de voorkant goed aanpakken, dan heb je ook aan de achterkant veel minder nazorg TM.

Daarom sta ik ook wel achter de optie die @Gerrit078 aangaf, zet het default uit!

Tot zover maar even mijn klaagzang hier, eens kijken of het opgelost gaat worden.

Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 

Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 

Bedankt Shilka voor deze tip. Weet je misschien ook of je voor het in behandeling nemen van de klacht ook lid moet zijn van de consumentenbond?

Overigens vind ik ook nog steeds dat T-Mobile zelf in actie moet komen om dit probleem eindelijk eens op te lossen. Zou niet nodig moeten zijn om daarmee (steeds) de consumentenbond (onnodig) op te zadelen.

Je kunt vrijelijk een klacht plaatsen op klachtenkompas zonder lid te zijn. Bedrijven zijn niet verplicht te reageren, maar zoals gezegd lijkt 1play wel te reageren. Pas als er geen reactie komt of als je verdere stappen wilt nemen kun je daarvoor telefonisch contact op nemen met de consumentenbond voor verdere (juridische) hulp, of je daar lid voor moet zijn of of daar kosten aan verbonden zijn weet ik zo niet. Maar daar gewoon een klacht posten kun je dus gewoon doen, misschien de moeite waard om te proberen zonder dat dit heel veel inspanning kost. Je kunt dan gewoon je klacht typen met achterlaten van een e-mail adres en hoort dan vanzelf of er een reactie komt van iemand van 1play.

Reputatie 7
Badge +5

Afgezien van het feit dat ik het er mee eens ben dat een geautomatiseerde melding van T-mobile over dit soort extra kosten inderdaad zou helpen om het ongemerkt voortslepen van dit soort ongemerkte onterechte kosten te voorkomen, wil ik de mensen in dit topic wijzen op het feit dat je hier een klacht over kunt plaatsen op klachtkompas, de website van de consumentenbond.

Ik zie dat 1play daar actief reageert, en zie daar veel mensen ongemerkt betaald hebben voor iets wat ze nooit gedownload/gebruikt hebben ook hun geld terug krijgen van 1play, dus misschien de moeite waard om daar een klacht te plaatsen als je wilt proberen je geld terug te krijgen: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/1play/details?companyId=eb4a6d74-3578-4986-a952-7ff14b33c809

 

Nog steeds de omgekeerde wereld.

Klachten over dergelijke afschrijvingen worden ook op dit forum (soms?) door Tmobile afgehandeld en afgeschreven bedragen terug gestort (na klachten hierover)

Zoals eerder gezegd, zolang Tmobile geen extra verificatie uitvoert bij het aangaan van dergelijke “diensten” is en blijft het een vorm van diefstal.

Het gedrag van de aanbiedende bedrijven zoals C.F.M. (Content For Mobile Ltd.) die ook geen melding verstrekken over het aangaan van “hun service” zijn zeer laakbaar handelen te verwijten en blijken alleen maar uit te zijn om op slinkse wijze zich jouw gelden toe te eigenen.

Reputatie 7
Badge +14

Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN 

     


 

Yalerta, dat ben ik zeker met je eens, ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van dit soort dingen, daarom staat dit voor het hele gezin hier ook geblokkeerd. Maar als het kwaad al geschied is wou ik toch even aangeven dat het nog een optie is die benut zou kunnen worden als je je geld al kwijt bent.

Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN

  •  


 

@Cris Tien: Nu ik heb zelf ervaren hoe makkelijk men mij zonder mijn toestemming via de zgn `service` geld afhandig kan maken, zou ik alles blokkeren onder `Betalen via je T-Mobile factuur`!!

Reputatie 7
Badge +3

@Shilka advies opgevolgd door een klacht te plaatsen op ‘klachtenkompas’, waardoor er binnen 24 uur al een refund gedaan gaat worden door de organisatie achter deze app.

 

 

Voorkomen blijft natuurlijk beter dan genezen, maar erg fijn om te horen dat het gewerkt heeft!

Reputatie 7
Badge +14

Hallo allemaal!

  • Ik wil niet meer betalen via mijn factuur, hoe kan ik dit uitzetten?

  • Je kunt de optie blokkeren in My T-Mobile. Als je niet op deze manier wilt betalen, zet dan het bolletje bij Aankopen in App Store op 'Blokkeren'.

    BLOKKADE INSTELLEN

  •  


 

@Cris Tien: Nu ik heb zelf ervaren hoe makkelijk men mij zonder mijn toestemming via de zgn `service` geld afhandig kan maken, zou ik alles blokkeren onder `Betalen via je T-Mobile factuur`!!

Ik heb er nooit last van gehad omdat ik gelijk alles heb geblokkeerd.

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb er nooit last van gehad omdat ik gelijk alles heb geblokkeerd.

Fijn dat je de kennis en tijd hebt om dergelijke issues uit te vogelen en daarop actie kon ondernemen.

Helaas zijn er veel meer gebruikers waar een dergelijke kennis en besef ontbreekt en die zullen daar tegen in bescherming genomen moeten worden.

Dat beschermen is een stukje zorgplicht zoals @Pieter_B al aangaf in zijn reactie. Een aanmeldings SMS als extra controle is de kleinste stap die genomen kan worden om dat te bewerkstelligen.

 

Heb inmiddels zelf melding gemaakt bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt, https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons )

Denk dat het goed is dat iedereen met dezelfde ervaringen met dit frauduleuze betalingssysteem dit ook doet!

Gisteren een interessant nieuwsartikel hierover. Volgens een ex t-mobile werknemer (nu hoogleraar) houdt t-mobile zelf zo'n 20 a 30% van deze abo inkomsten voor zichzelf over. Dat plaatst dingen toch wel even in een ander daglicht over het hoe en waarom dit soort opties standaard aan staat.

Rond 2014 en 2015 was deze markt echt een geldmachine voor providers


Ook interessant; 

De directeur van het bedrijf achter 1Play is ook de penningmeester van de stichting die toezicht houdt op het bedrijf. 


Het betreffende artikel genaamd “duizenden-mensen-ongemerkt-geabonneerd-op-spelletje” kun  je vinden op de nieuwssite van rtl nieuws. Had het graag gelinkt maar dat leidt tot auto-moderatie van deze reply. Maar even googelen dan vindt je het wel.

Reageer