[Breek de Week] MK 2021 - Test your might!

  • 29 April 2021
  • 2 reacties
  • 47 Bekeken
[Breek de Week] MK 2021 - Test your might!
Reputatie 7
Badge +16

Nu de reboot van de Mortal Kombat franchise op film gelanceerd is, ben ik heel benieuwd wat jullie favoriete MK game is en voor de fanaticals onder ons: wat vinden jullie van de movie reboot?

 

Bij mij begon de hype zo rond 1994/1995 toen ik veel speelde op de SNES en geregeld bij een vriend thuis kwam die net MK II van zijn pa had gekregen. Al die characters, het bloed, de creepiness-factor, de gewelddadige moves, de lore, ik vond echt alles supercool aan dit spel en kon niet wachten om eindelijk de eindbaas te verslaan. Ik was het jaar daarvoor al in aanraking geweest met MK I en kan me nog heugen dat de sub-boss Goro bizar lastig te verslaan was. Op een gegeven moment ben ik het heel lame gaan aanpakken door met Liu Kang alleen nog maar fire balls en flying kicks te doen, maar goed door schade en schande wordt men wijzer.

In MK II kwam je op een gegeven moment Kintaro tegen als sub-boss en dat was een nog sterkere versie van Goro, the four-armed Shokan prince - althans zo ervoer ik het destijds. Het allerpijnlijkste dat ik me nog kan heugen, is dat ik na een ellenlange sessie eindelijk Kintaro verslagen had en daarna Shao Kahn als eindbaas tegen het lijf liep. Drie keer een Shadow Charge en bammm ronde voorbij, of die irritante mokerslagen met de Wrath Hammer, ik vond het schier onmogelijk en heb uiteindelijk weken erover gedaan om hem dan toch echt te verslaan. 

Ik denk dat MK II wel mijn favoriete MK game is. Het mystieke, de veel meer lugubere vibe dan die bij MK I heerste en de nieuwe characters vond ik erg kicken. Een maatje liet me destijds zien hoe je Smoke kon tegenkomen na een serie van moves als ik het me goed herinner, dat was best awesome. Wat ik overigens wel een extreme aderlating vond, was het standaard ontbreken van bloed op de SNES versies, volgens mij moest je daar een speciale cheat voor invoeren om het zichtbaar te maken of werkte het überhaupt niet. Ik weet nog dat ik bij mijn neef was en op zijn SEGA was de game wel inclusief bloed. Dat was een tikkeltje minder, maar goed dat hebben ze vanaf MK III sowieso ruimschoots in orde gemaakt. 

Kleine review ten aanzien van de nieuwe Mortal Kombat film (MINI SPOILER ALERT):

Ik heb ‘em via HBO MAX kunnen kijken en ben verrassend genoeg extreem tevreden met het eindresultaat. Het intro is echt grandioos en zet gelijk de toon voor een spannendere, bijna horrorachtige, minder campy verfilming dan die uit 1995. Er is een nieuw character geïntroduceerd, Cole Young, en ik moet zeggen dat ik ondanks mijn sceptische houding hem best wel tof vond. Acteerwerk is op zich best degelijk, met een enorme dikke lofzang voor Josh Lawson die Kano vertolkt. Heb bijna elke keer dat hij in beeld kwam, en iets zei, gelachen. Joe Taslim speelt Sub-Zero en doet dat echt perfect. In tegenstelling tot de lore van de games, is Scorpion in deze verfilming niet per definitie een bad guy, maar dat zal je snappen zodra je alles gezien hebt. 

Film heeft een enorm hoog tempo, veel fights en gaat redelijk snel aan je voorbij als je niet oplet. Er zitten trage stukken tussen, maar dat zal ik niet verder verklappen. Wat me erg verbaasde, is dat het geen toernooiopzet is, maar dat zal ongetwijfeld komen doordat het meer als een opbouwende prequel gezien wordt.

 

High points: Kano, fatality's, CGI is super, Sub-Zero, Scorpion, trouw aan de game qua stijl en moves, er zitten veel winks & nudges in naar fans van de games, een soort easter eggs zeg maar.

 

Low points: soms belachelijke dialoog, maar dat is te verwachten bij MK, rare tempowisseling in het midden, drie characters die ik niet zal benoemen, voegen werkelijks niks toe aan de film.

 

 

 


2 reacties

Reputatie 7

Voor mij is het toch wel Mortal Kombat I! Was ook één van m'n eerste spellen op de SNES en ik denk niet dat m'n ouders precies wisten wat ze voor me kochten… :smile:

Ik weet nog goed dat er altijd verhalen op het schoolplein gingen over cheatcodes die je moest uitvoeren zodat je speciale acties of characters kon unlocken. Ongeveer 95% waren broodjes aap, maar ik heb er toch één opgezocht en ik kon me niet voorstellen dat ik deze ooit heb vrijgespeeld, namelijk Reptile! 

Op Wiki van Mortal Kombat staat dit: “To reach him, one must earn a Double Flawless Victory without blocking once and then perform a Fatality. In addition, the player must be at the Pit stage and a flying object must appear in the background, sailing in the sky past the moon (witches or Santa Claus). The shadows do not always appear, at random. After conditions are met, the player will be transported to the Pit Bottom and face Reptile there.”

Dit was niet de tijd waarin je even snel op Google dingen op ging zoeken, dus hoe we dit ooit moesten ontdekken… :grin: Ik had altijd al moeite om een fatality uit te voeren!

Anyway, weer mooie herinneringen opgehaald, thanks @Jason! Ik heb de review van de film nog even overgeslagen, want die ga ik sowieso nog kijken! :scorpion:

Reputatie 3

MK 2 ook voor mij, ook op de SNES! 
Scorpion: Come over here! 

Wat een tijden waren dat zeg. Love it. :smile:

Reageer