[Feel good Friday] Deze foto hacks zijn 100% een game-changer!

  • 6 August 2021
  • 2 reacties
  • 40 Bekeken
[Feel good Friday] Deze foto hacks zijn 100% een game-changer!
Reputatie 7
Badge +8

In deze Feel good Friday gaan we het hebben over het goed voelen over jouw foto’s. Alles wat je ziet op Instagram en in de media is niet altijd hoe het ook in het echt is. Soms heb je de perfecte foto gemaakt, maar is dit het toch nét niet. Ook influencers maken gebruik van Photoshop en/of filters/effecten. Ook ik ben fan! Maar maak je geen zorgen. De foto’s worden niet gelijk ‘fake’, maar geven jouw foto’s net dat beetje extra en levendigheid. Laat ik nou net dol zijn op dat beetje éxtra! Ik deel graag de tools voor de iPhone die ik gebruik om foto’s naar een hoger niveau te tillen!

 

Camera-functie iPhone

Waarschijnlijk is deze hack al bekend, maar zelf kwam ik er (geen grap!) pas achter via TikTok en ben toen zelf met de instellingen van de camera gaan spelen. Nu ben ik zelf geen expert in het bewerken van mijn foto’s, maar dit was voor mij zeker een game-changer! Ik leg jullie uit welke instellingen ik heb gebruikt om mijn foto’s te bewerken op mijn iPhone 11.

Je maakt een foto via de standaard ‘camera’ applicatie op jouw iPhone. Ik gebruik deze camera app altijd, omdat de kwaliteit véél beter is dan via andere camera apps. Wat ook een uitkomst is met deze camera, is dat je verschillende lenzen hebt. Standaard staat deze op 1x, maar met de optie 0,5x krijg je veel meer op de foto. Dat ter zijde, op naar het bewerken! :sweat_smile:

Als je een foto hebt gemaakt met de camera, ga je naar ‘Foto’s’. Kies hier de gewenste foto die je wil bewerken en open de foto. Vervolgens zie je rechtsboven ‘wijzig’ staan. Dit is stap 1 naar het eye-opening bewerk overzicht!

Je ziet onder in beeld verschillende rondjes met bewerkingtools. Nu kan je kiezen voor de ‘auto’ optie om de foto te verbeteren, maar zelf vind ik het fijner om handmatig de foto te bewerken en door de tools heen te gaan. Levendige en kleurrijke foto’s zijn goals!

 

Dit zijn de bewerkingen die ik voor onderstaande foto’s heb gebruikt:

Foto 1

Belichting → 22

Helderheid → 6

Licht → -27

Donker → -13

Contrast → 21

Helderheid 2 → -22

Zwartpunt → 26

Warmte → 18

Tint → 37

Scherpte → 18

Foto 1

 

Foto 2

Belichting → 32

Helderheid → 31

Licht → -22

Donker → 78

Contrast → 10

Helderheid 2 → -12

Zwartpunt → 24

Warmte → 29

Tint → 32

Scherpte → 18

Foto 2

Ik gebruik dus niet steeds dezelfde bewerk-instellingen per foto. Omdat de before foto’s ook niet hetzelfde zijn. Zo is foto 1 al een stuk lichter dan foto 2. Foto 2 was wat ‘grauwer’, hoewel t in mijn beleving toch wel erg lekker weer was die dag in Frankrijk!:laughing:

 

Prequel

Mocht je liever jouw foto’s nóg iets extra’s willen geven en effecten willen gebruiken op jouw foto’s? Dan kan ik ook zeker de app ‘Prequel’ aanbevelen. Dit is ook een gratis fotobewerking app waar al een hoop presets zijn gemaakt, welke je met één klik zo over kan nemen en kan implementeren op jouw foto’s. Zeker het testen waard!

 

Snapseed

Ook dit is een gratis fotobewerking app. Deze app gebruik ik echter voor één tool en dat is ‘egaliseren’. Hiermee kan je ongewenste dingen verwijderen uit de foto. Denk hierbij aan een persoon die op de achtergrond in de weg staat van jouw landschap foto of bijvoorbeeld een vlekje op de muur achter jouw selfie waar je aan stoort. Super handig dus! 

Voor egaliseren tool in Snapseed
Na egaliseren tool in Snapseed

 

Ook ben ik benieuwd naar jullie fotobewerk MUST HAVES! Deel vooral jullie tips hier in de comments. Sharing is caring!:heart:


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Gaaf topic Deems! Als er iets is wat ik leuk vind, is het wel foto’s bewerken! :heart_eyes:

Om kleuren te bewerken gebruik ik eigenlijk alleen Adobe Lightroom (op mijn Mac, maar ook de gratis mobiele app voor IOS). Hier kun je gemakkelijk zelf aanpassingen doen en deze instellingen opslaan om een preset te maken. Ook zijn er veel gratis presets die je kunt opslaan of betaalde presets die je kunt downloaden. Hier heb ik zelf ook een topic over geschreven! https://forum.tele2.nl/omdat-het-kan-tine-176/feel-good-friday-fotografie-en-nabewerking-82710

 

Reputatie 7
Badge +8

@Marciano Wauw, super handig! Deze ga ik ook gelijk downloaden!

Reageer