ALL ABOUT PEOPLE 2022

Fiets naar je Werk Dag: al 13 jaar op de fiets naar het T-Mobile-kantoor

Fiets naar je Werk Dag: al 13 jaar op de fiets naar het T-Mobile-kantoor
Reputatie 4

Morgen is het nationale Fiets naar je Werk Dag; een dag die speciaal in het leven is geroepen om fietsen naar het werk te stimuleren en het belang van fietsregelingen tussen werkgever en werknemer onder de aandacht te brengen. Een mooie aanleiding om me weer eens op de T-Mobile Community te vertonen, want ik kan wel zeggen dat dit een dag is die mij op het lijf geschreven is. Ik heb namelijk een bijzonder verhaal als het op fietsforenzen aankomt. Het is aan mijn baan bij T-Mobile te danken dat ik fervent fietser werd en zo’n 40 kilo afviel, mijn leven veranderde en in fietsen nieuw geluk en een passie vond. Ik vind het daarom erg leuk om jullie in dit topic in het kader van Fiets naar je Werk Dag mee te nemen in mijn persoonlijke verhaal van de afgelopen 13 jaar op de fiets naar T-Mobile.

 

Toen ik eind 2008 werd aangenomen bij T-Mobile woonde ik in Nijmegen. Het kantoor waar ik zou komen te werken lag in Arnhem-Zuid, zo’n 17 kilometer verderop. Thuiswerken was in die tijd nog geen optie dus dat ik moest gaan forenzen, stond vast. Nu zijn er prima trein- en busverbindingen tussen Nijmegen en Arnhem en in het begin maakte ik dan ook veel gebruik van het openbaar vervoer. Nu moeten jullie weten dat ik toentertijd meer dan 100 kilo woog, me heel ongelukkig in mijn lichaam voelde en tamelijk eenzaam was. Ik leefde ongezond en sloot me op op mijn studentenkamer. Ik moest altijd een mentale drempel over om naar buiten te gaan en om me daar te vertonen. Mijn leven bestond uit muziek luisteren, lezen, schrijven (o.a. op een internetforum zoals deze) en zo nu en dan studeren (maar vooral niet te hard). Ik zat vast in mijn studie, lichaam en hoofd en het roer moest om. Dat laatste lukte pas toen ik begin 2009 van mijn vader een oude vintage racefiets kreeg. Dat bleek het startschot te zijn om letterlijk in beweging te komen en mijn leven drastisch te veranderen. Ik besloot de route van thuis naar mijn werk tussen Nijmegen en Arnhem gewoon eens te gaan fietsen. Zeventien kilometer was immers te overzien. Die eerste keer had ik de route op een post-it uitgetekend aan de hand van enkele ijkpunten tussen Nijmegen en Arnhem. Het ging die eerste keer dan ook niet snel; de route liep grotendeels langs autowegen en ik fietste natuurlijk erg traag. Toch was het een enorme overwinning op mezelf toen ik na anderhalf uur fietsen het kantoor binnenliep met een voor mijn doen flinke work-out in de benen. Het voelde enorm goed. En het mooiste was: het smaakte naar meer.

 

Ik besloot door te zetten, dagelijks op de fiets te stappen en vooral dóór te blijven trappen. Want naast dat de weg naar werk iedere dag een noodzaak was (ik moest immers iedere dag naar kantoor), waren er veel bijkomende voordelen: het bleek de perfécte methode om ’s morgens letterlijk in beweging te komen en ’s avonds weer af te schakelen van een hele dag klantenservicewerk. Daarbij had ik met het woon-werkverkeer op de fiets mijn dagelijkse portie cardio ruimschoots gehad. Bovendien genoot ik op de fiets van het luisteren naar mijn favoriete muziek op mijn iPod, van het rivieren- en natuurgebied en de landerijen tussen Nijmegen en Arnhem, dacht ik na over zinnen (naast mijn werk schrijf ik stukjes) en merkte ik dat het me naast fysiek dus ook mentaal érg goed deed. Het fietsen naar mijn werk werd regelmaat. Al snel vond ik meerdere fietsroutes van Nijmegen naar Arnhem-Zuid en kon ik iedere dag variëren: eentje over de Nijmeegse Waalbrug en over de dijk naar Bemmel, eentje over de fietsbrug de Snelbinder naar Lent om daarna het over de jaren heen speciaal aangelegde Rijn/Waal-fietspad op te rijden én tenslotte een route die door Oosterhout en Elst naar Arnhem-Zuid liep. Één ding hadden al deze routes gemeen: je doorkruiste iedere keer Park Lingezegen (het uitgestrekte landschapspark tussen Arnhem en Nijmegen) en stak daarbij het riviertje de Linge over.

 

Een van mijn eerste racefietsen bij het riviertje de Linge

 

Mijn favoriete route bleef en blijft echter die eerste waarbij je vanuit Nijmegen naar Bemmel over de Waaldijk rijdt en over de rivier uitkijkt. Dat zorgt met name ’s morgens voor mooie plaatjes in de nevel en een opgaande zon. Na mijn werk zorgt de lage zon tegen de avond ook weer vaak voor mooie beelden als ik me weer door Park Lingezegen een weg naar huis baan. Op lange lente- of zomeravonden kies ik er soms voor om nog een 'de-tour' te maken over de dijk langs het Pannerdens Kanaal en rij ik daarna parallel aan de meanderende Waal met een mooie omweg terug naar Nijmegen. Ik ken het ken dit gebied inmiddels op m'n duimpje en ben er over de jaren enorm van gaan houden.

 

Doordat ik zo structureel in beweging bleef en in het begin ook mijn eetpatroon aanpaste, transformeerde ik van een ongelukkige kluizenaar naar iemand die zich letterlijk en figuurlijk weer en meer durfde te laten zien aan de buitenwereld. Naast dat ik kilo's afviel, leefde ik vooral gezonder en voelde ik me daardoor fysiek en mentaal veel beter in m'n vel zitten. Je kunt wel zeggen dat ik over de jaren helemaal uit mijn schulp ben gekropen. En dat is natuurlijk een zegen; iets waar ik on-ge-loof-lijk blij mee ben. Het heeft ook als gevolg gehad dat ik mijzelf binnen het bedrijf meer durfde te laten zien en mijn collega's in Arnhem én Den Haag me leerden kennen als 'die jongen die iedere dag helemaal van Nijmegen naar Arnhem fietste'. Zo werd ik in 2015 gevraagd om binnen T-Mobile een speciaal fietsproject te coördineren dat naar aanleiding van de activatie van het nieuwe 4G-netwerk was opgezet. In samenwerking met een start-up werden er speciale 'fixie bikes' in T-Mobile- en 4G-kleuren gefabriceerd die werknemers van T-Mobile konden aanschaffen. Een soort voorloper van de fietsregelingen van tegenwoordig dus. Het werd een groot succes. Ik heb zelf op zo'n T-Mobile-fixie vele ritjes van en naar m'n werk gemaakt en fiets er zo nu en dan nog steeds mee. En soms zie ik er zelfs andere collega's nog mee rijden!

 

Ik met enkele fixie bikes in T-Mobile-kleuren (2015)

 

We zijn nu 13 jaar (en heel wat fietsen) verder en ik rij nog altijd met veel plezier naar mijn werk. Natuurlijk was het kantoor in tijden van Corona lang gesloten en werd thuiswerken de norm. Doordat de noodzaak om naar kantoor te gaan plots wegviel, lag het forenzen compleet op zijn gat. Iedereen die in die periode thuis heeft moeten werken, kan daar wel over meepraten, denk ik. Toch, omdat ik me in al die jaren zo bewust ben geworden van de fysieke en mentale voordelen van actief bewegen en wat voor goeds het mij brengt wat betreft mijn lichaam en geest, heb ik ook in Coronatijd voor of na een werkdag regelmatig mijn sjeesfiets (zoals ik mijn racefiets liefkozend noem) gepakt om een tochtje te maken. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik niet thuis achter de laptop in totale inactiviteit en eenzaamheid verzonk. Natuurlijk zijn er minder actieve dagen maar zodra ik mezelf even bij kop en kont pak, me op het zadel hijs en mijn schoenen in de pedalen klik, voelt het alweer heerlijk! Gelukkig is het kantoor in Arnhem-Zuid weer open en nodigt het lenteweer ook enorm uit om met de neus in de wind m'n kilometers te maken.

 

Zo, dat was een heel lang verhaal over mij. Sorry dat ik zo uitvoerig aan het woord was. Toch hoop ik je een mooi inkijkje te hebben gegeven in mijn leven, persoonlijke transformatie en de voor mij zo bijzondere band met fietsen én mijn werkgever waar ik me al zo lang thuis en op mijn plek voel. Ik hoop oprecht dat jullie er herkenbare dingen in lazen en dat mijn verhaal misschien zelfs iemand kan inspireren of motiveren, al is het alleen maar om bij diens werkgever te informeren of deze ook fietsregelingen aanbiedt. Ik ben erg benieuwd of er mede-fietsliefhebbers zitten op de T-Mobile Community, of (en zoja;) op welke manier jullie naar je werk reizen en of jullie ook zo houden van de combinatie van lente, fietsen of gewoon buiten zijn. Vast wel. Deel je verhaal vooral (al hoeft het niet zo uitgebreid als dat van mij)! 😉

 

Ik wens iedereen morgen een fijne Fiets naar je Werk Dag!


12 reacties

Reputatie 7

Topper @Jacob!! 🎈😁

Reputatie 4

Dankjewel, @Lisa!

Reputatie 7
Badge +3

Wat een geweldig verhaal @Jacob ! Ook ik pakte vroeger werkelijk voor elk ritje de auto en ook naar werk, die afstand is slechts 7km! Toen mijn werkgever een fietsregeling aanbod (zal rond 2010 geweest zijn) ben ik gaan fietsen en dan ook werkelijk door weer en wind. Enkel bij sneeuw en ijzel pak ik de auto. Regen doet me niks, regenpak aan en gaan!

In de loop der jaren kwam er een racefiets bij voor grotere ritten (in mijn jeugd had ik ook een racefiets) en in 2014 deed Strava zijn intrede.

Uiteindelijk viel ik 10 kg af en kreeg ik weer een goede conditie, voelde me veel beter. Afgelopen 10 jaar nooit meer griep gehad (in tegenstelling tot de jaren ervoor) en corona is vrijwel ongemerkt voorbij gegaan. (in gezondheid opzicht)

Niet zo'n heftig en groots verhaal als bij jou maar ik vind forenzen op de fiets heerlijk! Lekker bewegen maar vooral je hoofd leegmaken. In de maanden april t/m september rij ik wekelijks een rondje op de racefiets van ca. 60km. 

Ik hoop over een aantal maanden in goede gezondheid de 59 jaar aan te tikken... 

N.B. Echt een super mooie fixie!

Reputatie 4

Dankjewel voor je mooie reactie, @Folkert ! Wat gaaf om te lezen dat jij ook zo lang en intensief naar je werk fietst én dat je ook daarnaast wekelijks op je racefiets zit.

Ik herken het volledig wat je schrijft over je fitheid en het weer. Al vind ik regen en kou helemáál niet fijn, kun je je hier inderdaad goed op kleden. En ik zeg altijd maar zo: na 10 minuten op de fiets is je lichaam opgewarmd (alleen je tenen en vingers misschien niet 😂). Ik heb inmiddels heel veel goede winddichte wieler- en sportkleding. Vooral de Decathlon is een geweldige winkel daarvoor! Mijn kast ligt vol met windjackjes, wielrenpakjes, fietsbroekjes (met zo'n zeem erin), warme onderkleding zoals thermoshirts (met lange en korte mouwen), mailots en verschillende fietshandschoenen. Op koude dagen trek ik gewoon meerdere lagen over elkaar aan. Het is wat helemaal waar wat je zegt: eigenlijk is ieder weertype goed te doorstaan. Alleen sneeuw en gladheid is met de dunne racefietsbandjes wat tricky, inderdaad… al moet ik eerlijk bekennen dat wielrennen in de lente en zomer met zon en een lekker temperatuurtje wel mijn voorkeur heeft, hoor!! Wat me ook opvalt, is dat er in de afgelopen 10 jaar geregeld tegen mij gezegd wordt dat ik zo'n bruine kop heb gekregen. Nou, dat komt gewoon door het fietsen! 😎

Heel tof om te lezen dat je dus zo regelmatig nog een lange tocht maakt. Waar fiets je vooral heen? Ik vind dus vooral het gebied tussen Arnhem en Nijmegen prachtig maar omdat ik daar dus al vaak fiets, doorkruis ik ook vaak in mijn vrije tijd het Rijk van Nijmegen en het grensgebied met Duitsland. Het is heel fijn en gaaf om vanuit Nijmegen naar de Ooijpolder te fietsen of de heuvels en hellinkjes in Berg en Dal en Groesbeek (ten zuidoosten van Nijmegen) te bedwingen en of de Waal en de Rijn af te fietsen richting Emmerich of zelfs Xanten. Het verveelt na al die jaren eigenlijk nooit! 

 

Nogmaals heel leuk om te lezen dat we een passie delen, Folkert! Blijf fietsen en blijf gezond! 💪🏻

 

P.S. Grote tip: Zuid-Limburg is natuurlijk het wielrenwaalhalla. Ga daar vooral eens touren. Fiets mee in de trein en dan vanuit Heerlen of Maastricht zó het heuvelland in. Echt genieten. In één woord: gewéldig!

Reputatie 7
Badge +3

Graag gedaan @Jacob ,

ik woon in de regio Delft en heb een aantal vaste fiets routes die ik tevoren aanmaak in Strava m.b.v. heatmaps dan kiest ie goede fietspaden. In het voorjaar begin ik met een 40km rondje en bouw dat uit naar max. 65 km. Ik kies de route op basis van windverwachting zodat ik tegenwind begin, als ik dan vermoeid raak heb ik het laatste stuk wind mee. ik gebruik de gratis PredictWind.com app.

De routes upload ik naar mijn Garmin Edge 130 waarmee je een route kunt volgen, gaat goed zolang er geen omleidingen zijn. Aan het einde kan de rit dan meteen naar Strava.

Ondanks dat ik in de randstad woon is er toch nog aardig wat groen om te fietsen. Wel is het allemaal erg vlak en soms is tegenwind in de open polders even doorbijten. Gewoon lekker hoge cadans rijden. Als je ouder wordt gaat je spierkracht achteruit, een sprintje trekken wordt steeds moeilijker. Doe je niks aan, ik ga niet tegen ouderdom vechten. Maar conditie blijft gewoon, dat is het mooie. Gisteren 62km gereden met 26,5 km/u gemiddeld, dat is wel een beetje de max. Ben er tevreden mee, heerlijk gevoel als je afstapt en meteen even onder de warme douche gaat.

Ook voor jou: blijft fietsen! En ik wens je ook een goede gezondheid! Niet vanzelfsprekend...

Reputatie 7
Badge +4

Mooie kleurtjes 😊 en prachtig inspirerend verhaal. Ik denk dat sommige van ons het e.e.a. zullen herkennen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar misschien pak ik ook mijn aluminium ros richting het Haagse voor de komende SU middag. Who knows…..of de trein natuurlijk, want een gebrek aan beweging heb ik al heel lang niet meer 😅

Reputatie 5

Hey Jacob, wat een leuk stuk om te lezen. 13 jaar is wel een eind hoor. Toen werkte ik nog bij een niet nader te noemen telecomboer uit Maastricht die je wel aan de kleur van mijn bakfiets(en) kan herkennen 😉

b(r)akfiets

Terwijl ik in mijn werk constant nieuwe producten introduceer en het niet nieuw genoeg kan zijn, heb ik ook een voorliefde voor het opknappen van oude bende. Op de achtergrond een bakfiets die helemaal gestript is, geschuurd en gespoten. Het achterwiel vervangen en daarmee  gelijk een goede naafversnelling erop gezet, want er was echt niet meer mee te trappen. Inmiddels is deze fiets bijna klaar en zal ik zeker een plaatje delen als hij compleet is.

Op de voorgrond staat een (voorlopig nog) iets minder mooie. Toen ik hem van de stort had gered, was hij er zelfs nog een stuk slechter aan toe. De wielen draaiden niet meer, de standaard werkte niet en het stuur kon alleen naar links. De bak was gek genoeg als nieuw. Na twee dagen klussen was deze prima in orde om 3 keer per week de route thuis → kinderdagverblijf → T-Mobile HQ → kinderdagverblijf → thuis mee te rijden. Vanuit Naaldwijk is dat nèt geen 30 kilometer per dag. Een actieradius hoef je je bij een analoge bakfiets geen zorgen om te maken, al is je vooruitbewegen met windkracht 5 op je neus langs de kassen wel echt topsport.

Als die andere fiets helemaal klaar is, dan ga ik deze onder handen nemen. Ik wil er iets speciaals van maken, dus nadat het frame helemaal ontdaan is van roest, de naaf in een oliebad is geweest en de trommelrem geslepen, ga ik deze combineren met mijn andere hobby en er een barbecuebakfiets van maken.

 

Wordt vervolgd 🚲

Reputatie 4

Graag gedaan @Jacob ,

ik woon in de regio Delft en heb een aantal vaste fiets routes die ik tevoren aanmaak in Strava m.b.v. heatmaps dan kiest ie goede fietspaden. In het voorjaar begin ik met een 40km rondje en bouw dat uit naar max. 65 km. Ik kies de route op basis van windverwachting zodat ik tegenwind begin, als ik dan vermoeid raak heb ik het laatste stuk wind mee. ik gebruik de gratis PredictWind.com app.

De routes upload ik naar mijn Garmin Edge 130 waarmee je een route kunt volgen, gaat goed zolang er geen omleidingen zijn. Aan het einde kan de rit dan meteen naar Strava.

Ondanks dat ik in de randstad woon is er toch nog aardig wat groen om te fietsen. Wel is het allemaal erg vlak en soms is tegenwind in de open polders even doorbijten. Gewoon lekker hoge cadans rijden. Als je ouder wordt gaat je spierkracht achteruit, een sprintje trekken wordt steeds moeilijker. Doe je niks aan, ik ga niet tegen ouderdom vechten. Maar conditie blijft gewoon, dat is het mooie. Gisteren 62km gereden met 26,5 km/u gemiddeld, dat is wel een beetje de max. Ben er tevreden mee, heerlijk gevoel als je afstapt en meteen even onder de warme douche gaat.

Ook voor jou: blijft fietsen! En ik wens je ook een goede gezondheid! Niet vanzelfsprekend...

 

Mooi verhaal, @Folkert ! Je klinkt als een professionele fietser/wielrenner. Je bent in ieder geval héél goed voorbereid! Heel slim ook om eerst uit te zoeken hoe de wind staat zodat je met wind mee eindigt. Smart thinking! Bedankt voor de tips, die PredictWind.com-app kan ik ook gebruiken als ik langere tochten ga maken. Gisteren een mooie tour gemaakt, dus, en met een aardig gemiddelde. In de eerste jaren dat ik begon te fietsen haalde ik steeds 30 km/u gemiddeld (of in ieder geval hoge twintigers) maar ik merk dat dat nu een stuk minder is. Ach ja, het belangrijkste is inderdaad dat je je conditie op peil houdt. En inderdaad; een welverdiende warme douche na afloop is zálig!

Ik wens jou ook alle goede gezondheid! Ik vind het ook leuk om weer op de Community te posten en meteen zulke warme reacties te krijgen. Alvast een goed weekend gewenst!

Reputatie 4

Mooie kleurtjes 😊 en prachtig inspirerend verhaal. Ik denk dat sommige van ons het e.e.a. zullen herkennen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar misschien pak ik ook mijn aluminium ros richting het Haagse voor de komende SU middag. Who knows…..of de trein natuurlijk, want een gebrek aan beweging heb ik al heel lang niet meer 😅

Dankjewel @Seccie !! Met z'n allen op de fiets naar de SU middag, haha!

Reputatie 4

Hey Jacob, wat een leuk stuk om te lezen. 13 jaar is wel een eind hoor. Toen werkte ik nog bij een niet nader te noemen telecomboer uit Maastricht die je wel aan de kleur van mijn bakfiets(en) kan herkennen 😉

Dankjewel, @Jaap! 13 jaar is inderdaad een hele tijd, maar het lijkt aan de andere kant wel voorbij gevlogen. Ik herken de kleur van de betreffende telecomboer uit Maastricht, haha, daar ben ik in 2008 ook begonnen! 🤣

 

Ik vind die fietsen van jou dus helemaal geweldig, hè! Súpertof dat je ze opknapt en ze weer een nieuw leven gunt. Dat verdienen die oudjes toch! Ik vind het ook superknap om te lezen dat je met die bakfiets 3 keer per week zulke tochten naar het kinderdagverblijf en HQ maakt. Ik kan me voorstellen dat als het een beetje waait in Naaldwijk en Den Haag dat je op zo'n bakbeest écht je best moet doen om vooruit te komen. Een prestatie, hoor! 👏🏼

 

Van het concept barbecuefiets heb ik nog nooit gehoord, maar het klinkt fantastisch. Wat moet ik me erbij voorstellen? Een soort bierfiets maar dan met een grill in het midden? Waar kan ik me inschrijven om mee te rijden? 😂

 

Dank voor je reactie, trouwens!

Reputatie 2

Mooi verhaal. Ik zou ook iets meer  moeten fietsen (buiten komen ipv binnen zitten 😅 .

Reputatie 7
Badge +14

Download de Ommetjes app echt dat stimuleert @Damook het gaat er niet om hoeveel je loopt maar dat je loopt. Fietsen kan ook

Reageer