[Food Friday] Donut give up! Het is Nationale Donutdag!

  • 4 June 2021
  • 0 reacties
  • 24 Bekeken
[Food Friday] Donut give up! Het is Nationale Donutdag!
Reputatie 7
Badge +8

Welkom in dit overheerlijke topic over donuts! Jaja, deze lekkernij heeft zijn eigen dag. In Amerika is het vandaag dan ook Nationale Donutdag! De zomer komt nu toch wel écht dichtbij gezien het uitstekende weer. Hoe lekker een donut ook is, is dit niet bevorderlijk voor de summerbody die we nog aan het kweken zijn. Maar toch… willen we deze dag niet zomaar voorbij laten gaan. Want zeg nou eerlijk, we worden stiekem tóch wel blij dat dit soort dagen bestaan en dit is dan ook dé perfecte mogelijkheid om te ‘cheaten'. Geen zorgen, I got you! Ik deel graag een heerlijk recept met jullie voor healthy donuts, maar ook mijn favoriete donut hotspot voor mijn échte zoete guilty pleasure!

 

Recept healthy donuts

Bron: Fittovenares

Je denkt vast hoe kan een donut nou gezond zijn? Door een aantal basis ingrediënten van de donut te vervangen door gezondere opties, kan dit een hoop in calorieën schelen! Zo is een normale donut met glazuur en toppings gauw zo’n 400 calorieën, maar de healthy donut die ik aan jullie ga introduceren, is maar slechts 130 calorieën (gebaseerd op producten van Myprotein)! Uiteraard kan je de ingrediënten van Myprotein ook vervangen door soortgelijke ingrediënten van de supermarkt).

Het recept dat ik met jullie ga delen, is een gezonde havermout donut met chocolade glazuur van de Fittovenares! Het recept is goed voor 6 donuts. Check hier het recept:

Ingrediënten donut

  • 90 gr havermout (Myprotein)
  • 80 gr suikervrije appelmoes
  • 1 rijpe banaan
  • 40 gr gemalen lijnzaad of lijnzaadmeel (Myprotein)
  • ½ tl kaneel
  • Rozijnen (naar smaak)
  • Geraspte kokos (naar smaak)

Ingrediënten glazuur

  • 1 el kokosolie (Myprotein)
  • 3 el cacao (Myprotein)
  • 1 el honing
  • Geraspte kokos, gekleurde sprinkels (Decoratie op het glazuur)

Bereiding

  1. Prak de banaan en mix dit met de overige ingrediënten voor de donut.
  2. Verdeel het deeg in zes stukken en maak hier ronde balletjes van en druk dit vervolgens ietsjes platter zoals een donut.
  3. Maak een gat in het midden en leg de donut op een bakplaat met bakpapier.
  4. Bak 10 minuten op 180 graden.
  5. Draai de donuts om en bak nogmaals 5 minuten.
  6. Voor het glazuur mix je de gesmolten kokosolie met de cacao en honing.
  7. Dip de afgekoelde donuts in de glazuur en versier met geraspte kokos of sprinkels.

Favo donut hotspot

Waarschijnlijk is dit voor de hand liggend, maar mijn favoriete donut hotspot is toch wel de enige echte Dunkin’ Donuts! Het leuke is ook dat het assortiment continue wisselt/uitbreidt. Naast de bekende donuts met een gat in het midden, verkopen ze ook gevulde donuts! JAMMM! Deze zijn letterlijk mijn zoete guilty pleasure! Mijn all time favourite van Dunkin’ Donuts blijft de Stroopwafel donut. Dit is een donut gevuld met karamel, pure chocolade glazuur en versierd met een stukje stroopwafel bovenop en karamel. I LOVE IT!

Wat is jullie favoriete donut en/of ‘gezonde’ guilty pleasure? Laat het weten in de comments!:grinning:

 

P.s check voor nog meer lekkere recepten zeker even Het Grote T-Mobile Receptenboek!

 


0 reacties

Geen reactie

Reageer