[Food Friday] Wat maki me nou? Het is Internationale Sushi dag!

  • 18 June 2021
  • 3 reacties
  • 59 Bekeken
[Food Friday] Wat maki me nou? Het is Internationale Sushi dag!
Reputatie 7
Badge +8

De mensen die mij goed kennen, weten dat ik wellicht iets té gek ben op sushi en kan je me gerust een sushi addict noemen. Ik vind het dan ook onwijs leuk dat het vandaag ‘Internationale Sushi dag’ is en ik mijn liefde voor sushi met jullie kan delen. Ik geef jullie dan ook graag meer info over de soorten sushi, tips over deze guilty pleasure, hoe je het zelf kan maken en mijn favo sushi hotspots!

 

Sashimi

Sashimi is eigenlijk het simpelste sushigerecht dat er is. Sashimi is eigenlijk een dungesneden plak rauwe vis. Omdat hier geen rijst bij zit of norivellen zoals bij de andere rollen, proef je dan ook écht de verse vis. Belangrijk is dan ook dat als je dit wil klaarmaken, dat je vis bij de visboer haalt en niet uit de supermarkt voor de beste kwaliteit. De bekendste vissoorten die je voor sashimi kan gebruiken zijn zalm en tonijn, maar het kan ook zeker met bijvoorbeeld zeebaars of makreel. Sashimi is erg lekker met een beetje wasabi en een royale dip in de sojasaus. Voor de liefhebber kan je er ook gember bij serveren, maar zelf ben ik daar geen fan van.

Nigiri

Nigiri lijkt het meest op de sashimi, maar het verschil is dat er bij de nigiri een balletje sushirijst is toegevoegd. Er wordt dan een dun plakje vis bovenop de rijst gelegd. Mocht je niet van rauwe vis houden, dan kan je eventueel ook gerookte zalm/paling gebruiken of de vis flamberen. Mocht dat ook niks voor jou zijn? Niet getreurd! Je kan het precies zo maken als dat je wil. Nigiri kan je ook maken met bijvoorbeeld krab, omelet, avocado of garnaal.

Maki

Bij maki sushi komt er ook nori aan te pas. Nori is eigenlijk gedroogd zeewier. Je bekleed een norivel met sushirijst en legt daar de ingrediënten voor de sushi in. Ook hierin heb je heel veel keus. Vaak gebruikte ingrediënten zijn vis, gefrituurde garnaal, krab, avocado, komkommer, ei en cream cheese. Mocht je bijvoorbeeld een ‘spicy’ variant van de maki sushi willen, dan is het ook een optie om Japanse wasabi mayo te gebruiiken of door Japanse mayo met bijvoorbeeld siracha te mengen. Je trekt dan een lijn van saus bij de vulling van de maki. Wanneer alles in de maki zit, rol je de nori dicht. Ik raad je aan om gebruik te maken van huishoudfolie en een bamboematje, dit maakt het rollen een stuk makkelijker!

Uramaki

De uramaki is bijna hetzelfde als de maki, alleen rol je de sushi met de rijstvel aan de buitenkant. Uramaki wordt ook wel de ‘inside out’ rol genoemd. Dit is zelf mijn favoriete sushirol! Het lekkere aan de uramaki is, is dat je zowel naast de vulling ook nog een topping bovenop de rol kan doen. Denk hierbij aan dunne plakjes vis, avocado of bijvoorbeeld mango! Ook kan je de sushi bijvoorbeeld coaten in sesamzaadjes of viskuit óf garneren met een saus zoals japanse mayonaise of unagisaus.

Gunkan

Ook de gunkan lijkt veel op een maki, alleen weer net ietsjes anders. Bij een maki, doe je juist de vulling aan de binnenkant van de sushirijst en nori, maar bij een gunkan leg je de vulling als het ware bovenop de sushirijst (zoals de nigiri) en daar omheen zit dan de nori. Mijn lievelings gunkan, is de gunkan met pittige tonijntartaar!

Temaki

Ook dit is een leuke speelse variant van de sushi. Dit is eigenlijk een maki in de vorm van een puntzak. Mocht je niet met stokjes kunnen eten dan is dit wellicht dé perfecte sushi voor jou! De temaki kan je gewoon met je handen eten. Wist je trouwens dat sushi in Japan vaak gegeten wordt met je handen en niet met stokjes? Dit is officieel de sushi-etiquette. Zorg er wel voor dat je dit met schone handen doet. Mocht je liever wél met stokjes eten? Dan is dit zeker weten ook geen probleem!

Sushi hotspots

Uiteraard deel ik ook mijn go-to sushi hotspots met jullie! De lekkerste sushi die ik ooit heb gegeten was in Las Vegas bij Sushi Samba. Of dit daadwerkelijk ook zo is of dat het komt door de hele show erom heen? Geen idee. Maar ik heb er zeker een actieve herinnering aan over gehouden!:sweat_smile: Om het voor jullie zo toegankelijk mogelijk te houden, deel ik hier mijn top 3 favo sushi hotspots in Nederland:  

  1. Oni Japanese Dining - A la carte (Den Haag)
  2. Encore by Simonis - A la carte (Scheveningen)
  3. Shabu Shabu - All you can eat (Heel Nederland)
Sushi Samba - Las Vegas

 

Zelf sushi maken

Naast dat het super lekker is om sushi te eten, is het ook erg leuk om zelf te maken! Houd er wel een middag voor vrij. Zeker als het de eerste keer is dat je sushi maakt. Om de basis van sushi onder de knie te krijgen, heb ik zelf dit easy peasy filmpje erbij gehouden van de Albert Heijn. Deze is goed te volgen en hij laat je goed ziet wat hij stap voor stap doet. De basis ingrediënten kan je gewoon in de supermarkt halen of bij de toko. Haal de verse vis wel bij een visboer. Wanneer je zegt dat je sushi gaat maken, dan weten zij zeker welke vis je het beste daarvoor kan gebruiken.

Deze basis benodigdheden heb je nodig om sushi te kunnen maken:

  • Bamboematje
  • Vershoudfolie
  • Pan met deksel om de sushirijst in te koken
  • Schone theedoek
  • Scherp (vis)mes
  • Zeef
  • Sushirijst (rijstazijn, zout en kristalsuiker aan toevoegen)
  • Norivellen
  • Sojasaus
  • Wasabi
  • Gember (optioneel)
  • Ingrediënten voor in de sushi

 

Voordeel van het zelf maken van sushi is dat het ook een stuk goedkoper is om te maken ten opzichte van sushi te bestellen. Uit een rol haal je namelijk acht stukjes en je kan véél rollen maken uit een pak norivellen. Zeker als je ook inside out rollen maakt, dan gebruik je slechts een halve norivel! In Het Grote T-Mobile Receptenboek staat ook het recept voor één van mijn favoriete uramaki's namelijk de geflambeerde zalm soft shell urumaki!

Check hieronder mijn eerste poging van het maken van sushi:

Home made sushi

Ik ben ook onwijs benieuwd naar jullie sushi creaties ennnnn…. Naar welke sushi hotspot moet ik zeker nog naar toe? Laat het vooral weten in de comments!


3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

I live for sushi absoluut mijn fav food voor als ik uiteten ga. Ik bestel meestal de spicy tuna, dragonroll en rainbow roll. Mijn favo sushi hotspots in Nederland zijn:

Mood- Rotterdam

The Harbour Club in Vinkeveen of Amsterdam

Cafe in the City in Rotterdam of Amsterdam

Thanks @Demi nu heb ik trek in sushi  :sushi:

Reputatie 7
Badge +4

Otoro in Ede is erg goed. 

Reputatie 6

Wauwwwww ziet er heerlijk uit! 😍 Mijn allergrootste favoriet is crispy ebi, love it! Ik denk dat ik zo sushi ga bestellen.. 🤤
Hier mijn creatie van een sushiworkshop, super leuk om te doen! 

 

 

Reageer