Gaming

Internet en verkeer: Cities in Motion 2

  • 8 October 2021
  • 2 reacties
  • 113 Bekeken
Internet en verkeer: Cities in Motion 2
Reputatie 7
Badge +4

Hoewel het vandaag vrijdag is doen we net alsof het Throwback Thursday is met één van de classics: Cities in Motion 2. Cities in Motion 2 is een simpel maar uitgebreid spel waarin je zelf een openbaar vervoer bedrijf runt.

 

Eigenlijk klonk het voor mij op voorhand vrij saai, alleen merkte ik tijdens het spelen dat het spel mij toch erg opzoog. Het managen en optimaliseren van verkeersstromen versterkt het verlangen naar perfectie in mij en tegelijkertijd vind ik het erg geinig hoe erg het om de hoek komt kijken bij een internetverbinding.
 



Meester van communicatie

Als een spil en centrum in het web, zo fungeert het modem in jouw netwerk. Hoewel het, net als de grote bus stations in Cities in Motion 2, goed georganiseerd is en efficiënt is ingericht, kan een verkeerde verdeling van het netwerk en de bussen in het station tóch voor opstoppingen en vertragingen in het netwerk zorgen. Net zoals de reizigers in Cities in Motion 2 die graag een snelle bus willen hebben om naar hun werk te komen, is een snelle internetverbinding ook cruciaal om snel en effectief thuis te kunnen werken.

Allereerst kan je het beste het aantal schakels in jouw busnetwerk én jouw thuisnetwerk zo klein mogelijk houden. De meest directe verbinding zorgt voor de minste omwegen en voor de kleinste kans op opstoppingen en verstoringen waardoor het de snelste en stabielste verbinding verzekerd. Daarom raad ik je altijd aan om zo veel mogelijk onnodige schakels uit het netwerk te halen door overbodige switches en routers te verwijderen. 

Domweg een omweg

Hetzelfde geld voor makkelijke oplossingen die vaak hoge kosten met zich meebrengen. Zelf merkte ik dat ik regelmatig voor een eenvoudige oplossing koos door dezelfde stad met een veerpont te verbinden, terwijl een buslijn door de stad heen leggen voor een veel snellere en directere lijn zorgde. Diezelfde snellere en directere lijn valt te vinden in een internetkabel in plaats van het gebruik van powerline adapters of de Wifi. Vaak zorgen die laatste twee voor een hoog verlies in Mbit/s, een hogere ping en latency, en meer instabiliteit door de langere route met meer obstakels. Voor meer tips wat betreft de Wifi raad ik dit topic aan. Voor meer informatie en tips over ping en latency raad ik dit topic aan.

Als laatste is het belangrijk dat je goed rekening houdt met de maximale capaciteit van de verkeerslijn die je aanlegt. Soms is de maximale capaciteit die je aan een verkeerslijn toewijst simpelweg niet genoeg voor de vraag die er is naar de verbinding. Hierom is het belangrijk om tussenschakels zoals switches die je niet kan verwijderen te controleren om hun capaciteit, intensief internetgebruik af te stemmen met je medebewoners, óf om jouw maximale capaciteit en internetsnelheid voor een lage meerprijs te verhogen in jouw My T-Mobile Thuis account: internetsnelheid wijzigen.

Zorg er nu ook voor dat al jouw reizend verkeer op de goede plek terecht komt! Nog een leuke gaming-analogie? Deel gerust je creativiteit!


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Cal Complimenten voor je schrijfstijl! Wat cool hoe je die koppeling maakt tussen het Internet en het verkeer. 

Reputatie 7
Badge +9

@Cal Complimenten voor je schrijfstijl! Wat cool hoe je die koppeling maakt tussen het Internet en het verkeer. 

Helemaal mee eens! Super handige tips en verwijzingen naar andere topics ook. Misschien moet je Cities in Motion 2 maar eens spelen tijdens een livestream, ben wel benieuwd! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reageer