back2reality

Onmisbare apps voor studenten

  • 27 September 2022
  • 3 reacties
  • 160 Bekeken
Onmisbare apps voor studenten
Reputatie 6
Badge

Het is weer september en dat betekent dat in heel Nederland de scholen weer gaan beginnen. Ook ik kruip in september weer de schoolbanken in, hopelijk voor het laatste jaar van mijn master! T-Mobile heeft mij gevraagd om te delen welke apps je als student (naar mijn mening) niet zou moeten missen! 

 


Openbaar vervoer

Veel mensen die studeren, zullen gebruik maken van het openbaar vervoer. Met de trein in het weekend naar je ouders, met de bus naar school, noem maar op! Er zijn een aantal apps waar ik zelf heel veel gebruik van maak!

 

1: NS

Als je begint over apps die je reis met het ov kunnen plannen, dan zullen veel mensen als eerste roepen: “9292!”. Ikzelf ben echter niet meer zo'n fan van de app, door de vele reclame erin, die me meer in de weg zit dan wat anders. De NS-app is wat dat betreft een goed alternatief. Ondanks dat het de app van de NS is, kan deze app ook prima gebruikt worden voor het plannen van alle andere vervoerders in het OV, zowel met de bus als met de trein! Voor zover ik kan zien geven beide apps dezelfde adviezen. Als ik me niet vergis heb ik in het verleden wel eens gelezen dat NS zelfs gebruikt maakt van 9292 voor de adviezen, maar dit kan ik helaas niet meer terugvinden. De NS-app biedt ook nog een aantal extra functies aan die ik wel fijn vind, zoals notificaties wanneer je bij de NS hebt in- en uitgecheckt, maar ook wanneer je vergeten bent uit te checken. Dit werkt wel alleen maar bij de treinen van NS. Ook kun je in de NS-app gemakkelijk het saldo van je OV-chipkaart checken, iets dat op je mobiel wat vervelender is sinds OV-chipkaart zijn apps offline heeft gehaald. 

 

2: OVinfo

Ondanks dat de NS-app ook een functie “In de buurt” heeft, waar je haltes en vertrektijden in de buurt van je locaties kunt zien, gebruik ik hier liever een aparte app voor genaamd OVinfo. Deze app kan maar 1 ding, en dan ook maar echt 1 ding, en dat is het tonen van haltes met actuele vertrektijden en eventuele vertragingen. Dit doet deze app echt supergoed. Als je van tevoren al weet welke trein of bus je gaat nemen, dan vind ik deze app overzichtelijker dan de NS app. Het beginscherm toont alle haltes in de buurt van je locatie, maar je kunt ook zoeken naar haltes in het hele land. Per halte kun je dan vervolgens de vertrektijden zien van het vervoer, eventuele vertragingen, en als de vervoerder het ondersteund, ook de actuele locatie van de bus/trein. Als ik mijn reis niet met de reisplanner hoef te plannen, dan is dit de app die ik het vaakst gebruik!

 

(Hoge)school/universiteit

1: Osiris

Ik kan natuurlijk niet spreken over alle universiteiten en scholen in Nederland, maar zowel de hogeschool waar ik mijn Bachelor heb gehaald, als de universiteiten waar ik op dit moment mijn master volg, maar ook meerdere andere universiteiten waar ik informatie over gelezen heb, maken gebruik van Osiris. Osiris is het programma waar je jezelf kunt inschrijven voor vakken en toetsen, punten kunt inzien, de voortgang van je opleiding kunt volgen en nog wel veel meer. Veel universiteiten en scholen hebben een app beschikbaar, die naar mijn mening veel prettiger werkt dan de mobiele website. De app wil per universiteit/school nog wel eens verschillen van exacte naam in de app store, maar als je zoekt op “Osiris” of de naam van je school, zou de app redelijk makkelijk te vinden moeten zijn.

 

2: Wachtwoordkluis

Deze aanrader is er een die ik niet alleen aan nieuwe en bestaande studenten doe, maar eigenlijk aan iedereen. Een goede wachtwoordkluis voor al je inloggegevens. Steeds meer diensten vereisen een inlog, en een van de gevaarlijkste dingen die je kunt doen, is uit gemak dan maar overal hetzelfde wachtwoord gebruiken. Daarom maak ik al jaren gebruik van een wachtwoordkluis. Er zijn verschillende opties beschikbaar, zowel gratis als betaald. Zelf maak ik gebruik van 1Password. Deze dienst is betaald. Hun service en kwaliteit van de app maakt het voor mij echter dubbel en dwars waard, vooral als je een iPhone hebt. Op Android vond ik de app iets minder bijzonder, maar er is onlangs een nieuwe versie uitgekomen die beter zou moeten zijn.

 

Mocht je liever gratis willen gaan, dan kan dit ook. Een van de opties die ik zelf heb gebruikt voordat ik naar 1Password ging, was Keepass. Dit is een project dat volledig open source is. Enige nadeel is dat je zelf verantwoordelijk bent voor de opslag van het kluisbestand. Als je deze op meerdere apparaten beschikbaar wil hebben, zul je hier dus zelf een oplossing voor moeten vinden. Qua veiligheid zit deze echter helemaal goed! Toen ik het nog gebruikte, vond ik wel dat er geen geweldige apps beschikbaar waren voor iOS apparaten, wat een van de redenen is geweest waarom ik ben overgestapt naar 1Password.

 

Andere goede alternatieven die door veel mensen gebruikt worden die ik ken, maar die ik niet uitgebreid toe zal lichten zijn:

  • LastPass (Gratis voor persoonlijk gebruik, premium beschikbaar)
  • Dashlane (gratis voor max 50 wachtwoorden, daarna betaald)
  • Bitwarden (Open source en gratis voor persoonlijk gebruik, zonder limiet voor aantal wachtwoorden, $10 per jaar voor premium met iets meer features)

 

3: Outlook

Als student ga je gegarandeerd veel e-mails ontvangen, en wellicht ook moeten sturen. Zelf ben ik niet zo’n fan van Apple’s standaard e-mail app op iOS, en op Android heb je buiten Gmail niet altijd gegarandeerd een e-mail app vooraf geïnstalleerd. Aangezien beide universiteiten waar ik op dit moment studeer zijn overgestapt op Office365 van Microsoft, kwam ik vrij snel terecht bij de Outlook app. Deze werkt als een zonnetje en is handig om in ieder geval e-mails onderweg te kunnen lezen, om zo niks belangrijks te missen. Natuurlijk kan de Outlook app ook gebruikt worden om een andere e-mail in te stellen, zoals bijvoorbeeld Gmail. Voordeel van de Outlook app is ook, dat deze als vertrouwd wordt beschouwd. Veel scholen en universiteiten blokkeren namelijk sommige apps. Zo kan ik op mijn PC sinds de overstap naar Office365 geen gebruik meer maken van de e-mail app die ik gebruikte, omdat deze niet op de lijst met vertrouwde apps staat.

 

4: Buienalarm

Als student is de kans heel groot dat je met de fiets naar de campus gaat. We studeren in Nederland. Vooral in de herfst is er dus grote kans dat het niet altijd droog zal zijn als je naar de campus wil gaan. Een goede weer app is dan natuurlijk onmisbaar. Veel Nederlanders roepen dan natuurlijk onmiddellijk; “Buienradar!” Zelf ben ik echter meer fan van Buienalarm. Je kunt deze app namelijk instellen om je een melding te geven als er lichte, middelmatige of zware neerslag wordt verwacht. Ikzelf heb alleen de zware neerslag aanstaan, en de meldingen zijn verrassend nauwkeurig! Volgens mij kan de buienradar app je ook meldingen geven, maar dit heeft bij mij nog nooit echt gewerkt.

 

Ook vind ik de buienalarm app iets overzichtelijker en minder druk dan de buienradar app. De app start op met een grote grafiek, die je in één oogopslag meteen een goed gevoel geeft hoe hard het zal gaan regenen. Er zit ook een klassieke radar in, zodat je kunt zien hoe de bui ongeveer langs zal zweven.

 

Honorable mention: Carrot Weather

Omdat de Android-versie van deze app nogal verwaarloosd is, vind ik de app niet (meer) in deze lijst passen, maar omdat dit mijn favoriete weer-app is, wilde ik hem toch noemen! Als je een iPhone hebt, dan raad ik jullie aan om eens te kijken naar de app Carrot Weather! Naar mijn mening een van de mooiere, maar ook leukere weerapps die je kunt krijgen. De app geeft je bij iedere opstart namelijk een leuke “snark”, ofwel grap of anekdote etc. Deze kunnen via de instellingen variëren van veilige uitspraken, tot behoorlijk brutaal. Ik kan er altijd goed mee lachen. Ook is de app vrij nauwkeurig. Als je namelijk de premium versie pakt, kun je zelf kiezen van welke bron de app zijn weer data moet pakken. Deze data kan vervolgens aangevuld worden met publieke weerstations die mensen in hun eigen huis hebben staan, waardoor het huidige weer net wat preciezer weergegeven wordt.

 

Ik hoop dat jullie de lijst een beetje interessant vonden, en dat er hopelijk apps tussen zitten die jullie ook kunnen waarderen. Mochten jullie nog apps hebben die jullie een aanrader vinden die ik niet genoemd heb, laat het dan vooral weten in de reacties!

 

Heel veel succes, maar natuurlijk ook heel veel plezier met jullie studie!


3 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Mooi topic @Gilbert! Ook heel handig die wachtwoordkluis, die ga ik zeker ook gebruiken! 😁

Reputatie 7

Ik ben dan wel geen student meer, maar ook ik vind deze tips heel erg handig @Gilbert! 🎉 Dankjewel weer voor het mooie topic. 

Reputatie 7
Badge +9

Ook voor ons non-studenten ook zeker handige apps!

OVinfo ga ik zeker downloaden, las er goede reviews over. Wellicht is 1Password ook iets voor mij. Misschien kan ik dit beter niet zeggen, maar nu staan ze allemaal op een 'openbare’ plek op m'n telefoon. 😂

Thanks voor deze mooie lijst, @Gilbert !

Reageer