Bewuste Gedragsverandering

Telefoonverslaving? Tijd voor verandering!

  • 16 March 2022
  • 5 reacties
  • 59 Bekeken
Telefoonverslaving? Tijd voor verandering!
Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 10378 reacties

Ben jij ook verslaafd aan je telefoon en wil je daar verandering in brengen? Lees dan snel verder over hoe jij je schermtijd kan verminderen!

 

Deze maand staat in het teken van gedragsverandering. Het topic van Lisa sprak mij heel erg aan. Als ik denk aan een verandering die ik graag zou willen toepassen, dan is het minder schermtijd.

Ik kan echt uren op mijn telefoon zitten. Het eerste wat ik doe als mijn wekker gaat, is mijn telefoon pakken en mijn social media checken. Voor ik het door heb, zijn we uren verder. Is dat gezond? Ik betwijfel het. Tijd om daar verandering in te brengen met deze tips!

Notificaties uitzetten

Word je ook gek van al die meldingen op je telefoon de hele dag door? En kan je daardoor je telefoon niet wegleggen? Zet dan notificaties uit voor apps waarvan je weet dat je die sowieso gaat checken. Dit geeft je wat meer vrijheid om even niet te denken aan je telefoon.

Voor iPhone kun je deze pagina checken om je notificaties uit te zetten. Voor Android kun je op deze pagina terecht.

Je favoriete apps verbergen

Ik check mijn social media apps de hele dag door, omdat ze op mijn homescreen staan. Ik heb ze nu in mapjes gezet, zodat ik minder notificaties zie en minder snel de drang krijg om snel de apps te checken. Try it out!

Social Media apps in een map

Nachtmodus

Wil je lekker genieten van het terras zonder je telefoon te checken? Zet je nachtmodus aan, zodat je niet gestoord kan worden door belletjes of andere meldingen. Bestel nog een koffie en geniet van een andere view dan je toestel.

Schermtijd apps instellen

Tijd om limieten in te stellen voor minder schermtijd! Hieronder staat stapsgewijs uitgelegd hoe je je schermtijd kan instellen voor iPhone en Android toestellen. 

Schermtijd app voor iPhone

De iPhone heeft een standaard schermtijdfunctie in het instellingenmenu. Het meet precies hoeveel tijd jij op je telefoon zit. Deze app biedt ook de mogelijkheid om een limiet in te stellen voor bepaalde apps en geeft je een mooi overzicht van al je schermtijd per app.  

 

Schermtijd bekijken

  • Open de instellingen op je telefoon.
  • Klik op Schermtijd.
  • Klik op Bekijk alle activiteit om al je schermtijd van die dag in te zien.

 

App-limiet instellen voor iPhone

Wil je op je iPhone een app-limiet instellen? Dat kan met deze volgende stappen:

Open de instellingen op je telefoon.

  • Klik op Schermtijd.
  • Klik op Bekijk alle activiteit. Nu zie je alle apps waar je het meest verslaafd aan bent.
  • Klik op de app waarvoor je een limiet in wilt stellen en klik op Voeg limiet toe.
  • Voer je toegangscode in en kies nu zelf hoeveel tijd je aan de app per dag wilt besteden.

Schermtijd app voor Android

Op Android toestellen heb je ook de optie om je schermtijd te bekijken en in te stellen via Digitaal Welzijn. Deze staat vaak automatisch al op je telefoon. Deze app vertelt je precies hoeveel uur per dag je op je mobiel zit en maak een overzicht van welke apps je het meest gebruikt.

Met deze app kun je ook heel handig je schermtijd verminderen. Zo kun je tijdslimieten instellen voor een bepaalde app.

 

Schermtijd op Samsung en Android inzien

  • Open de instellingen op je telefoon.
  • Ga naar Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht.
  • Hier zie je een overzicht van hoeveel je je telefoon gebruikt.

Schermtijd instellen voor Samsung en Android

Wil je minder op bepaalde apps zitten? Dan kun je heel eenvoudig limiet instellen per app.

  • Open de instellingen op je telefoon.
  • Ga naar Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht.
  • Klik op het diagram en dan op de app waarvoor je een timer wilt instellen.
  • Vul in hoeveel tijd je in de app kunt besteden en klik op Instellen.

 

Met deze tips ga ik zelf de komende tijd aan de slag! Ik hoop dat ik hierdoor wat meer rust ga krijgen en zo een balans ga vinden. Ga jij het ook uitproberen? Laten we samen deze challenge aan gaan!


5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@Hajar  Nee schermtoetsenbord stel ik niet in maar ben wel minder gaan gebruiken. In de nacht gaat mijn geluid zachter  en iPhone  op zijn kop in mijn nachtkastje zodat ik geen licht zie bij mails.  De iPad zet ik helemaal uit!

Ik moet wel bereikbaar blijven en soms de telefoon als wekker gebruiken) 

Als ik opsta drink ik eerst koffie met gsm om de krant te lezen. 🫥  

In de middag als ik ga lopen gaat de foon in mijn zak met strava aan. 
verder reageer ik op Whatsappjes van de familie maar stuur ze zelf zelde! 

De meeste geluidsnotificaties staan al uit, berichtgevingen zie ik via scherm pop-up de volgende morgen wel weer

Ik ga de uitdaging wel aan en zal mijn iPhone op terrasje en in restaurants in mijn zak laten. 

Reputatie 7
Badge +20

@CrisTien Aah wat goed dat jij in ieder geval wat minder bent gaan gebruiken. Ik merk zelf dat ik nog echt vastgelijmd ben aan mijn iPhone. Dat komt vooral door al die meldingen die ik binnen krijg (en mijn nieuwsgierigheid). Ik ga dit in ieder geval uitproberen en hopelijk zal mijn verslaving minder worden. :blush:

Reputatie 7
Badge +4

Oeh wat een top tips! Die ga ik ook eens toepassen en kijken hoe lang ik het uithoud haha! 😁✨

Reputatie 7
Badge +20

Ja nieuwsgierigheid is bij mij ook de grote boosdoener, zeker de laatste 2 jaar door Corona en nu meer door de Oorlog in Oekraïne. (Maar hoe leuk of niet leuk is het als je in de morgen echt nieuws lees inplaats van harhalingen😅

Reputatie 5
Badge

Ik gebruik de Focus-modus (nachtmodus) heel vaak! Komt er lekker niks binnen, en als ik benieuwd ben of ik berichten heb ontvangen, dan is het een verrassing en nog een extra verrassing om daarna pas te zien van wie. :joy:

Minder noodzakelijke berichten heb ik in een gepland overzicht gezet van drie keer per dag. Zoals LinkedIn en Spotify. Ik gebruikte ook apps, zoals Flora. Deze ging uiteindelijk wel vervelen, maar als er een tof alternatief is zoals dit, zou ik het wel weer willen gebruiken! 

Reageer