[Topic Tuesday] Back to school: was het vroeger beter?

  • 31 August 2021
  • 7 reacties
  • 313 Bekeken
[Topic Tuesday] Back to school: was het vroeger beter?
Reputatie 7
Badge +9

Summer break is over en het echte leven begint weer. Vandaag gaan veel studenten weer back to school. Voor mij is dat echt alweer een tijd geleden, maar als ik terugdenk aan mijn leuke schooltijd dan mis ik het wel een beetje. Een klein beetje dan…

 


Vroegah toen alles anders was

Mijn schooltijd was zo anders dan nu. Geen laptop, iPads, smartphones en dus zeker geen online lessen. Wij hadden pen en papier en daar moest je het mee doen. Ja sure, er waren wel computers, maar die gebruikte je om Patience te spelen, uhm ik bedoel om werkstukken te maken. :sweat_smile:

De eerste schooldag was altijd spannend. De dag van te voren pakte je dan je oversized schooltas in, want daar moesten wel 100 boeken in die je dagen van te voren had gekaft in coole kaftpapier. En zodra je op school was snel naar je kluisje rennen om alles daarin te dumpen. 

Boeken in kaftpapier

 

Was het onderwijs vroeger leuker en misschien zelfs makkelijker dan nu?

De pauze vond ik natuurlijk het leukst. Ik heb de beste herinneringen aan onze kantine momenten. Gezellig chillen, lachen en lunchen met een groepje. Niemand die afgeleid is door een iPhone of Samsung. Nee, volle focus voor elkaar totdat de bel gaat en dan soms ook de fun ook doorzetten in het klaslokaal. Mijn plekje was vaak achterin. Goed genoeg voor als ik wel wilde focussen op de les en helemaal chill als ik gewoon even wilde wegdromen. Maar nu met die online lessen. Hoe kun je wegdromen? Word je niet caught on camera? Dat brengt de volgende vraag in mij op; Was het onderwijs vroeger leuker en misschien zelfs makkelijker dan nu?

#Backtoschool2021

Tegenwoordig gaat veel van het onderwijs digitaal. De lessen, zelfstandig huiswerk en zelfs groepsprojecten. Geen papieren rapport of roosters meer en geen cijfers bijhouden in je agenda. Alles wordt tegenwoordig geregistreerd in Magister.

Magister

Met Magister heb je inzicht in je roosters, huiswerk en cijfers. En jup zelfs de ouders hebben toegang tot Magister en dus kunnen ze alles bijhouden van hun kind. Heel fijn voor de ouders natuurlijk, maar dat betekent dat kids van nu hun 5,3 niet meer kunnen verbergen. (Niet dat ik dat deed hoor was een straight A student…:rolling_eyes: ) Natuurlijk is dat goed hoor, maar dat brengt mij weer bij de vraag; Hadden wij het vroeger makkelijker op school?

Ik ben heel benieuwd naar jullie schoolervaring. Hoor je bij de oldskool groep of herken jij je heel erg in de schoolervaring van nu? Deel hier je ervaringen!

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zeker weten dat ik bij de oldskool groep hoor want ik ging in de jaren 70 en 80 naar de middelbare school! Als het gaat over leraren en hun populariteit en onderwijs talenten is er volgens mij weinig veranderd. Ook de plek waar je ging zitten in de klas of kantine, groepjesvorming, lol trappen, opletten, wegdromen enz. was vroeger al hetzelfde.

Wel anders was dat je met de fiets of brommer naar school ging, zodra je 16 was mocht je op een 50cc brommer rijden zonder ook maar een examen af te leggen. OV was niet gratis en voor watjes, je ging gewoon door weer en wind fietsen met je leren schooltas vol boeken en je broodtrommel, het ding was nauwelijks dicht te krijgen…

En je sprak elkaar zonder afleiding van mobieltjes, dat is echt een groot verschil met nu, niet alleen qua techniek maar vooral qua omgaan met elkaar. Je belde sowieso thuis ook weinig, je vroeg aan je ouders of je even kort naar je vrienden mocht bellen met die grijze T65 van de PTT want die wisten wel van tarieven.

Negatieve dingen waren er vroeger ook. Pesterijen zijn helaas van alle tijden. Groepjesvorming en mensen uitsluiten. Maar dat bleef wel redelijk beperkt tot het schoolplein en het was wat directer, jongens gingen met elkaar op de vuist en meiden trokken elkaar de haren uit. Gemeen waren we dus ook maar het ging niet door op sociale media. En leraren die geen orde konden houden werden in de klas tot wanhoop gedreven.

Opmerkelijk: in mijn middelbare schooltijd was het normaal dat sommige leraren sigaretten rookten in de klas tijdens de les! De asbak vol peuken stond gewoon op het bureau. Ik ben blij dat alles nu helemaal rookvrij is.

Tsja, die computers: mijn eerste rekenmachine op de middelbare school was een Canon LE-84 maar dat mocht de wiskunde leraar absoluut niet weten dat je thuis zo’n ding gebruikte! Je diende gewoon op papier te rekenen of een rekenlineaal te gebruiken. Dat ging zo 

 

Mijn eerste computer was een Philips P2000T Lees de specs maar ;-)

Of wij het vroeger moeilijker of makkelijker hadden? Ik denk het niet, op sommige punten was het gewoon anders, zoals alles in die tijd...

Reputatie 7
Badge +9

@Folkert Super leuk om je ervaring te lezen. Eigenlijk verschillen onze ervaringen niet zo erg ondanks dat er 20 jaar tussen zit. Ik denk dat mijn ervaring met de scholieren van nu wel erg verschilt. 

Dat wat je zegt over omgang met elkaar is zo herkenbaar. Ik merk het nu ook als volwassene dat je toch veel meer op je mobiel zit dan je zou willen. Laat staan als je jong bent. Ik ben blij dat ik tijden heb gekend waarbij we ons zelf moesten entertainen door te kletsen, spelen en lekker ouwehoeren. Heerlijke tijden! Maar ik was ook wel weer blij met computers en rekenmachines. Ik was al geen kei in wiskunde en zonder mijn rekenmachine was het al helemaal een ramp haha. Ik denk dat balans key is. Profiteren van technologie zonder menselijk contact te verliezen en vooral leren ook in het moment te leven. Dat is wat ik mijn puber nichtje meegeef. 

 

Reputatie 6

Hahaha, @Folkert, wat dat betreft voel ik ook dat ik tot de OG’s hoor. :grin:

Als ik me niet vergis zat ik bij de eerste van ‘De Tweede Fase’. Net als bij veel transities kun je je voorstellen dat dit erg rommelig was. Of ik daar écht last van had weet ik niet, school draaide vooral om de sociale contacten. 

Dat contact hebben ging toen nog voornamelijk AFK (away from keyboard), alhoewel op mijn 14e de Nokia 3310 werd gelanceerd. Dus ja, ‘Snake II’ en ‘Space Impact’ zorgden wel voor de nodige afleiding. Tegelijkertijd waren diensten als MSN Messenger en PP2G :fire: natuurlijk. Was net een paar jaar goed bekend onder alle consumenten. Nu heeft (bijna) iedereen een supercomputer in zijn/haar zak. Nooit meer husselen voor een grafische rekenmachine voor een toets, haha.

Bizar hoe snel die ontwikkelingen gaan! 

@Hajar, die tijd, je tienerjaren, is de tijd dat je je los zou moeten maken van je ouders. De periode waar je je eigen persoon ontwikkelt. Het feit dat daar destijds minder controle op was vond ik erg fijn. Het idee dat er niet constant over je schouder meegekeken kon worden geeft je een veel vrijer gevoel. Weet daarom niet of ik (persoonlijk) ‘oplossingen’ als Magister een goede ontwikkeling vind. Het zegt iets over het vertrouwen, die controle. Vooral over de afwezigheid ervan. Maar dat is mijn mening. 

Hoe denk jij daar bijvoorbeeld over, @Folkert?

Reputatie 7
Badge +3

Profiteren van technologie zonder menselijk contact te verliezen en vooral leren ook in het moment te leven. Dat vind ik een geweldige samenvatting @Hajar !

@Maurice Ik vind de controle over kinderen veel te ver gaan in sommige opzichten. Een beetje controle kan zeker geen kwaad in de vorm van ouder avonden maar elke dag Magister openen gaat mij te ver. 

Je wilt als ouder je kinderen behoeden van fouten die je zelf in het leven hebt gemaakt maar soms moeten ze ook vallen om te leren weer op te staan...

Reputatie 6

Precies dat laatste, @Folkert . We leren van fouten, dus het zou dan wel fijn zijn als de ruimte er is om die te maken. Het is inderdaad ergens begrijpelijk dat je mensen wilt behouden ‘onnodige’ fouten te maken, maar wie bepaalt wat voor de ontwikkeling van een individu nodig is en wat niet? 

Grappig om te zien dat de wereld bizar veel veranderd is, maar de lesstof niet echt. Of is dat niet zo? Ben al een tijdje niet meer naar school geweest. :wink:

Reputatie 7
Badge +16

Er valt weinig meer toe te voegen aan al het benoemde, maar ik ben zeker van de groep “vroegah was alles beter” en dan vooral op het gebied van sociale contacten. Ik denk dat aan het onderwijs heden ten dage niet bijster veel veranderd is, behoudens nieuwe vakken en nieuwere manieren om interactief colleges/lessen te volgen. Het zit ‘em vooral in de manier waarop wij/onze kids met school omgaan en hoe wij dat vroeger deden.

Ik heb nog geen kinderen dus daar kan ik ook helemaal niet over oordelen, maar in mijn sociale omgeving merk ik dat het naar school “gaan” zelf niet heel boeiend gevonden meer wordt, terwijl ik het vroeger oprecht superleuk vond om lekker de fiets te pakken en richting de middelbare school te racen! Ik ben van de periode 2001-2007 qua middelbare school dus op zich nog redelijk jong, maar zelfs toen was het bij ons niet veel geavanceerder dan krijtjes op het schoolbord en hooguit een leuke VHS op een regenachtige middag tijdens KCV of Geschiedenis. Pas vanaf medio 2005/2006 begon de mobiele telefoon dermate geüpgraded te worden dat deze buiten het sms’en en bellen interessant werd. Ik kan me niet heugen dat klasgenootjes veel met hun mobieltjes bezig waren destijds, overigens wel dat ik zelf een keer uit de klas gestuurd werd omdat ik asociaal gedrag vertoonde en in de klas wilde bellen, maar dat terzijde. Wij waren veel meer met elkaar bezig, veel face-to-face geouwehoer en bij elkaar chillen inderdaad. Ik speelde oprecht tot mijn zestiende of zo nog gewoon buiten, weliswaar meer richting het hangjongeren aan, maar buiten is buiten haha. 

De mentaliteit was toen gewoon anders en anders betekent niet per definitie beter, maar ik heb echt het idee dat de sociale vorming en het menselijke aspect dat scholen bieden nu veel minder in trek zijn - mede door alle technologische ontwikkelingen. Hoe gemakkelijker het ons wordt gemaakt, hoe makkelijker het is om afgezonderd te leven en in je computer te wonen. Dat zie je ook maar aan zaken als social media en datingapps: het is tegenwoordig bijna bizar om te zeggen dat je geen account hebt. Vroegah moesten we het doen met dingen als Partypeepz (shout out naar Maurice), Netlog, ICQ en MSN en ging ik lekker met Redcat spelen in plaats van Fortnite (no offense) marathons te houden en je vrienden nauwelijks te spreken. 

Ach, met de tijd meegaan is minstens zo belangrijk natuurlijk! 😉

Reputatie 7
Badge +8

Ik zit denk ik in de ‘tussengeneratie’. Vooral de basisschool, middelbare school vooral in de boeken en niet echt digitaal. 

Pas in mijn studententijd vanaf 2015, wel écht digitaal! Alles ging via de laptop. Ook toen moesten we boeken aanschaffen, maar stiekem zitten er toch nog een paar in de verpakking (zonde!), want alles ging opeens online!:sweat_smile:

Zelf vind ik hoe het nu is, véél makkelijker. Alles op één laptop, geen gesjouw met boeken. Wel ben ik ook van mening dat opletten in de les het soms lastiger maakte door alle ‘technologie’. 

Toch wel blij dat ik uit de schoolbanken was, voordat de online lessen begonnen!:grin:

Reageer