[Topic Tuesday] Deze 5 tips maken het kiezen van een toestel nog makkelijker!

  • 27 July 2021
  • 2 reacties
  • 78 Bekeken
[Topic Tuesday] Deze 5 tips maken het kiezen van een toestel nog makkelijker!
Reputatie 3

Waarschijnlijk herken je dat gevoel wel: dat spannende moment dat je jouw abonnement mag verlengen. En daar hoort een nieuw toestel bij! Ga je voor een iPhone? Een Samsung? Of wordt het toch een OPPO, een OnePlus, een Sony, een Xiaomi of toch wat anders? Best lastig, al die opties. Je zou er bijna keuzestress van krijgen. Geen paniek, in deze Topic Tuesday deel ik vijf tips met je die het jou (nog) makkelijker maken om een toestel uit te zoeken.

 

Tip 1: ga voor het besturingssysteem dat jij het prettigst vindt

We beginnen vrij gemakkelijk: kies het besturingssysteem dat jij het prettigst vindt werken! Kies niet zomaar voor een iPhone of een Android toestel, omdat jouw vrienden, familie of collega’s er ook een hebben. Zij kunnen misschien overweg met een ander besturingssysteem dan jij. Uiteindelijk gaat het erom wat jij fijn vindt. Tenslotte gebruik je hem gedurende jouw contractperiode van 12 maanden, 24 maanden of zelfs langer! 

 

Tip 2: een goede smartphone camera is meestal duurder

Hoe belangrijk vind je het om een goede camera op jouw toestel te hebben? Het liefst fotografeer ik de hele dag. Een goede camera is voor mij dus erg belangrijk! Zelf gebruik ik de Samsung Galaxy S20 Ultra en daar zit werkelijk waar een fantastische camera op. I love it. De foto’s zijn haarscherp en elk detail wordt mooi in beeld gebracht. Maar aan dit soort toestellen hangt vaak een duurder prijskaartje. Althans, volgens Techradar ben je al snel een kleine €600,00 kwijt. De camera is namelijk één van de meest gebruikte functies van de telefoon en de techniek van de camera’s blijft constant in ontwikkeling. Voor deze techniek betaal je nu eenmaal wat meer. Vind je het helemaal niet erg om iets meer neer te leggen voor een toestel dat perfecte plaatjes kan schieten? Dan is de Samsung Galaxy S20/S21 (Ultra), de iPhone 12 Pro (Max), de Samsung Galaxy Note 20 (Ultra) of de OnePlus 9 Pro vast iets voor jou!

Dit zijn stuk voor stuk premium toestellen. Oftewel: ze blinken eigenlijk in alles uit. Zoek je toch liever een toestel waar je geen vermogen voor uit hoeft te geven, maar vind je een goede camera wel belangrijk? Dan kom je met de Xiaomi Redmi Note 10 Pro, de OnePlus Nord, de Samsung Galaxy A32, Motorola Moto G9 Plus en de Oppo A74 ook goed uit de verf. Mocht je meer informatie over één van deze vijf toestellen willen? Dan vind je die terug in ons eerder geschreven blog.

 

Een van de meest gebruikte functies op de telefoon: de camera.

 

Tip 3: let op het formaat van je toestel

Daar lig je dan, onderuit gezakt op de bank met je nieuwe aanwinst Netflix of Videoland te kijken. Dat doe je natuurlijk het liefst op een wat groter scherm. Ook voor gamen komt datzelfde grote scherm goed van pas! Maar let op: elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat grote scherm (inclusief beschermhoesje) moet uiteindelijk ook in je broek- of jaszak passen. Heb je kleine handen? Dan zijn joekels van telefoons (met één hand) wat lastig te bedienen! Ga in dat geval voor een wat kleiner toestel. Onder meer de iPhone SE (2020), iPhone 12 (Mini) en de Samsung Galaxy S21 zijn in dat geval uitermate geschikt.

 

Tip 4: ga niet altijd voor het nieuwste (premium) model

Om de twee jaar betrap ik mezelf er weer op: mijn verstand zegt ‘nee’, maar mijn portemonnee zegt ‘ja’ en voor ik het weet, loop ik met het nieuwste toestel de winkel uit. En dat terwijl er zoveel andere buitengewoon goede toestellen zijn waar ik ook voor kan gaan. Is het wel nodig om zoveel geld uit te geven? En is er geen toestel dat minder biedt, maar nog steeds voldoet aan mijn verwachtingen? Die zijn er zeker! Modellen als de OnePlus 8, Samsung Galaxy S10(+), de Note 10, de iPhone X en iPhone 11 zijn nog steeds toestellen die niet onder doen voor de nieuwste modellen. Ook het design van deze toppers ziet er nog steeds goed uit. Ze ontvangen niet meer de nieuwste updates en hebben waarschijnlijk ook niet allemaal de nieuwste functies. Ze beschikken daarnaast ook niet over de beste camera. Maar het zorgt er wel voor dat je soms tot een paar honderd euro kunt besparen voor een goed toestel.

Nog een manier om geld te besparen is door niet altijd voor het Ultra-. Plus- of Pro-model te gaan. Het verschil tussen het standaard model en het premium model loopt soms al op tot €200,00. Er is niets mis met de Samsung Galaxy S20, de OnePlus 8 of de iPhone 11, toch?

 

De iPhone 11: nog steeds een prima keuze voor de échte Apple-fan!

 

Tip 5: YouTube is your best friend

Twijfel je nog tussen enkele toestellen? Bekijk dan eens ‘unboxing’ video’s op YouTube! Hierbij wordt een toestel uitgepakt en getest door een YouTuber die er verstand van heeft. Dit is voor jezelf een super handige manier om in een korte tijd de voor- en nadelen van een toestel in kaart te brengen. Ook worden er punten besproken waar je misschien zelf nog niet eens aan gedacht hebt. Zoals de behuizing van een toestel en hoe krasgevoelig die is, hoe snel een batterij precies leeg raakt of hoe goed een camera nu daadwerkelijk is als je in de avond foto’s schiet.

Laat YouTube dus jouw adviseur zijn. Het heeft mij meerdere keren geholpen om een weloverwogen keuze te maken en ik twijfel er niet aan dat deze tip doorslaggevend kan zijn voor jou!

 

Mag jij binnenkort jouw abonnement verlengen? Laat dan in de reactie hieronder weten of je jouw keuze voor een toestel al gemaakt hebt of dat je nog twijfelt. Ik ben benieuwd!

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Mooi geschreven @Chris O 👌

Ik vind zelf ook wel dat de batterij voor velen belangrijk is want wie ziet het nou zitten om tijdens een game of iets anders een bijna lege batterij te hebben en dus aan de oplader hangen.

Mijn abonnement loopt tot eind september en ik mag al verlengen sinds 28 mei, ik heb een sim only dus een nieuwe toestel erbij nemen kon al een maand na het afsluiten van mijn contract dmv toestelflexibiliteit.

Ik heb eigenlijk al sinds ik klein was een Samsung telefoon, het begon met de Samsung D600 > Samsung Galaxy S2 > Samsung Galaxy S5 > Samsung Galaxy S6 edge en nu al sinds 2 jaar de Samsung Galaxy S9. Ik ben zo ontzettend gewend geraakt aan de Samsung dat ik bang ben om over te stappen naar een andere merk omdat ik dan misschien ga denken de Samsung was toch beter.

Ik heb nu de Samsung Galaxy S21 in mijn viezer die maar een 0,4" grotere scherm heeft dan de Samsung Galaxy S9, een 4000 MAH batterij tegenover 3000 MAH, 5G, WiFi 6 en een veel betere camera.

Het draadloos luisteren naar muziek en video's kijken zal weer even wennen zijn 🙂

Bij mij waren twee zaken heel belangrijk, een zo schoon mogelijke Android en een zo klein moelijk toestel,  bijzaak een goede camera, heb eenGoogle Pixel 4a op de kop getikt, had ik jaren eerder aan moeten beginnen, wat een verademing, en lekker snel de updates.

Reageer