[Topic Tuesday] Social Media world; Duckface meets Einstein

  • 17 August 2021
  • 10 reacties
  • 114 Bekeken
[Topic Tuesday] Social Media world; Duckface meets Einstein
Reputatie 7
Badge +9

We leven in een tijd waarin we niet meer zonder onze smartphone kunnen. Een smartphone gevuld met vele apps, social media apps om precies te zijn, die ervoor zorgen dat we in ‘’contact zijn met de wereld’’. 
 

Ik ben guilty as charged. Mijn iPhone zit vastgeplakt aan mijn hand. Ik ben het type dat in paniek raakt als mijn batterij bijna leeg is als ik buiten ben en geen mogelijkheid heb om mijn iPhone op te laden. Ik word super ongeduldig als een social media app een storing heeft, met name Instagram of Whatsapp, en ik word pas weer kalm na 100x refreshen en ik weer een signaal krijg.

My name is Hajar and I am a social media addict…


Instaway of life

Het begon allemaal met dat blauwe icoontje met een lelijke ‘F’ in het midden. Ik was één van de eerste in mijn vriendenkring die een Facebook account had. Ik gebruikte het toen vooral om in contact te komen en te blijven met vrienden en familie. Als ik meldingen krijg van Facebook van wat ik allemaal deelde in 2011 dan cringe ik meteen. Jullie weten het vast nog wel. Statussen als ‘’ Ik zit nu in de trein onderweg naar school en straks ga ik lekker naar de film’’. Well, good for you Hajar, maar wat heeft je vriendenlijst aan die info? Jup, helemaal niks.

“Look at me, I’m cute and smart.” 

Tegenwoordig houd ik van weinig tekst en vooral van het delen van leuke foto’s. Mijn favoriete app is dan ook Instagram. Ik doe niet aan mushy captions die niks te maken hebben met de foto die ik plaats. Je kent ze wel die duckface foto’s met een inspirerende Einstein quote. ‘’Look at me, I’m cute and smart. ‘’Ik focus mij vooral op de bewerking en het plaatsen van leuke foto’s. Ik zie Instagram als een soort archief van mijn leukste vakantiekliekjes. Ik deel het dan ook vooral voor mezelf (voor de 5 likes die ik krijg doe ik het zeker niet :sweat_smile: ). 

Social Media overdose

Instagram en Youtube zijn naast (creatieve) content apps ook een nieuwsbron geworden. Ik ben één van die mensen die liever kijkt naar foto’s en video’s die mij alles vertellen wat ik moet weten in 30 sec. En met mij vele anderen.

Volgens Marketingfacts zijn in 2020 en 2021 apps als Tiktok en Youtube erg gegroeid. (Voel me te oud voor TikTok video’s, maar YouTube is de sh!t :sunglasses: ) Ook zie je dat steeds meer professionele formats en kanalen gebruik maken van short stories op Instagram en eigen kanalen op YouTube.

Ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en op welke manier wij nieuws gaan vergaren over 10 of 20 jaar. Ondertussen houd ik het lekker bij mijn favoriete social media apps die ik nu gebruik. Sharing (instaposts) is caring! :blush:

Gebruik jij ook veel social media apps? Welke is jouw favoriet en waarom? Deel het mij in dit topic!


10 reacties

Reputatie 6

TikTok en Youtube zijn lekker bezig zeg! 

YT gebruik ik steeds vaker. Vooral bij de YT Shorts, korte YT-filmpjes, verlies ik snel de grip op ‘tijd’. IG gebruik ik steeds minder. Voornamelijk doordat ik het laatst verwijderd heb van mijn telefoon. Dus dat is ook niet gek. :grin:

Herken ook wat je zegt over TikTok, dat voel ik ook. Alhoewel ik het platform totaal niet ken.

Reputatie 6

Wie gebruikt hier TikTok?

Reputatie 7
Badge +14

Hahahaha leuk artikel!

Facebook gebruik ik uitsluitend uit nieuwsgierigheid wat mijn familieleden uitspoken, de vakantiefoto’s van anderen en mijzelf, en om de halve dag reclame weg te vegen. Ik voeg geen vreemde toe en hou dat account privé. Ook mijn telefoon gebruik ik daar niet.

Het leukste van Facebook vind ik is zien wat ik vroeger heb geplaatst. [goed voor mijn geheugen)

Whatsapp is mijn meest favoriete app. Maar als mensen te veel appen denk ik wel eens ‘ja zo kan het wel weer, ga een keer slapen’ 😂 helaas ben ik wel geneigd om altijd te lezen en netjes antwoord te geven.

Telegram , GAB en de app van Donald Trump GETTR maak ik ook regelmatig gebruik van

instangram is totaal niet mijn ding, dus die heb ik verwijderd net als Tiktok. 
Verder ben ik wel verslaafd aan Twitter. 

Meer smaken heb ik even niet (geloof ik)

Oeps Messenger, FaceTime, was ik nog vergeten en soms YouTube 😂

 

 

Reputatie 6

Wow, we hebben hier een grotere social media addict dan jij, @Hajar!

Gebruik je ook zo’n screen-time app? Zo’n app die bijhoudt hoeveel tijd je besteed aan schermtijd/apps, @CrisTien?

Moet je bekennen, dat is best confronterend! :sweat_smile:  

Reputatie 7
Badge +14

Wow, we hebben hier een grotere social media addict dan jij, @Hajar!

Gebruik je ook zo’n screen-time app? Zo’n app die bijhoudt hoeveel tijd je besteed aan schermtijd/apps, @CrisTien?

Moet je bekennen, dat is best confronterend! :sweat_smile:  

Neen echt niet😂 dat wil ik niet weten🤣
 

Maar heb ik bezoek van vrienden enz. Dan gaat echt alles op zwart!

Ben reuze nieuwsgierig dus zijn ze weg is het eerste wat ik doe de rommel opruimen, vaatwassen zo dat ik snel weer kan lezen wat er is gebeurd in de wereld.

Reputatie 6

Nee, dat wil je ook niet weten! :joy:

Heb wel eens gehoord van dat soort afspraken om extra sociaal te zijn, bijvoorbeeld wanneer je met vrienden lekker buiten de deur gaat eten…

Alle telefoons op een stapel. Degene die als eerste een telefoon pakt betaalt de rekening. :grin:

Reputatie 7
Badge +14

Nee, dat wil je ook niet weten! :joy:

Heb wel eens gehoord van dat soort afspraken om extra sociaal te zijn, bijvoorbeeld wanneer je met vrienden lekker buiten de deur gaat eten…

Alle telefoons op een stapel. Degene die als eerste een telefoon pakt betaalt de rekening. :grin:

Die ga ik per direct invoeren. Wat een goed plan. 

Reputatie 7
Badge +9

 

Maar heb ik bezoek van vrienden enz. Dan gaat echt alles op zwart!

Ben reuze nieuwsgierig dus zijn ze weg is het eerste wat ik doe de rommel opruimen, vaatwassen zo dat ik snel weer kan lezen wat er is gebeurd in de wereld.

 

Haha dit herken ik ook! Zodra iedereen weg is, pak ik direct mijn tel om te checken wat ik heb gemist. Ik scroll door al mijn social media apps om te zorgen dat ik niks mis :joy:

Reputatie 7
Badge +6

Dit doet me denken aan een Italiaanse film die ik ooit gezien heb, Perfetti Sconosciuti. 7 mensen, die naar goed Italiaans gebruik uitgebreid tafelen, besluiten hun telefoons op tafel te leggen en alles wat binnenkomt met elkaar te delen, “want ik heb toch niks te verbergen”. Dat dat slecht afloopt, laat zich raden, maar hoe precies? Dat moet je zelf maar bekijken.

Er komt ook een Nederlandse remake aan. Of die net zo goed wordt als het origineel kun je vanaf 4 november bekijken in een bioscoop bij jou in de buurt. Trailer:

 

Reputatie 7
Badge +9

Ziet er heel interessant uit. Ik ga de italiaanse versie checken!!

Reageer