[Topic Tuesday] Tofste spelletjes voor Thuis!

[Topic Tuesday] Tofste spelletjes voor Thuis!
Reputatie 7
Badge +8

Spelletjes fanaten! Online games en apps worden steeds populairder, maar tóch ben ik ook wel een erg grote fan van de échte fysieke spelletjes die je thuis kan doen. Ik zal hieronder een aantal van mijn all time favorites aan spelletjes met jullie delen. Uiteraard ben ik ook onwijs benieuwd naar jullie favoriete spelletjes om mijn spelletjesvoorraad uit te breiden! Laat het mij weten!

 

Jenga

Wie kent Jenga niet? Die grote blokken toren waar je steeds een blokje tussenuit moet wriemelen en je hart moet vast houden dat hij niet omvalt. Love dit spel! Ik word van dit spel altijd suuuper erg fanatiek en wil altijd zo hoog mogelijk komen. Aanrader! 

 

Yathzee

Yathzee is een leuk dobbelspel die je zowel met zijn tweetjes als met meer personen kan spelen. Het leuke hieraan is dat je altijd tactisch kan spelen om de kaart zo vol mogelijk te krijgen of je bent een echte gokker en gaat altijd voor Yathzee. 50 points for the win!

 

 

Uno

Ik ben mijn spelletjes stash continue aan het uitbreiden en Uno is mijn laatste aanwinst tot nu toe. Dit spel mocht natuurlijk niet ontbreken! Het bestaat al voor langere tijd, maar het blijft leuk. Mocht je geen Uno thuis hebben, maar wil je wel een soort gelijk spel spelen, dan kan je dit natuurlijk ook doen met gewone speelkaarten. De speciale kaarten kan je dan veranderen in bijvoorbeeld een boer of een joker. 

 

Rummikub

Ik houd heel erg van tactische spelletjes waar je veel bij moet nadenken. Rummikub is dan ook eentje die hier goed bij past. Vooral de beginzet met minimaal 30 punten halen, is altijd een uitdaging. Het heeft weleens voor enige frustraties gezorgd, maar eenmaal als dit op tafel ligt, dan is het altijd de uitdaging om zo snel mogelijk uit te kunnen. I like it!

 

Qwixx

Net als Yathzee ook een heel erg leuk dobbelspel! In het begin is het even uitzoeken hoe het werkt, maar als je het eenmaal doorhebt? Fantastisch! Het fijne aan dit spel is ook dat het niet zo lang duurt. De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk punten te scoren en zo min mogelijk weg te kruizen. Dit spel is mogelijk vanaf twee personen. Met hoe meer personen je bent, hoe meer punten je kan scoren!

 

 

Monopoly

Het meest langdurige spel en ook het meest aggresieve spel ooit! Het blijft altijd een leuk tijdverdrijf. Het is voor mij leuk, omdat ik er (bijna) altijd goed in ben en altijd wel de beste deals eruit weet te slepen om straatjes te vormen. Ook kan dit voor veel frustratie zorgen wanneer iemand niet tegen zijn verlies kan. Maar zelfs al wordt het bord uiteindelijk ondersteboven gekieperd, dan kan je alsnog zeggen dat je een gezellige avond hebt gehad!

 

30 seconds

Dit is oprecht mijn all time favorite! Altijd fun om met vrienden of familie te doen. Door de 30 seconden die je hebt om de antwoorden op jouw kaartje weg te spelen, is iedereen altijd reuze fanatiek. Van hilarische omschrijvingen tot de meest random antwoorden. Veel gelach gegarandeerd!

 

Wat zijn jullie favorieten? Laat het mij weten in de comments! :heart_eyes:

 

 

 


15 reacties

Reputatie 6

Ik ben enorm fan van Saboteur! Al vanaf drie personen te spelen maar: hoe groter de groep, hoe gekker je elkaar maakt. Je vertrouwt niemand meer en bent altijd op je hoede. Met een uitbreiding erbij kun je het spel nog spannender maken!

Reputatie 7
Badge +4

Als je Qwixx leuk vindt, dan is Clever ook wel wat voor je. Inmiddels heb ik er 3 varianten van gespeeld, die steeds meer bizarre strategische componenten krijgen. Maar dat maakt het juist leuk! Verslavende game voor vooruitdenkers.

 

Cacao is onderweg. Schijnt een soort van Carcassonne te zijn, maar dan met meer uitdaging. 

 

Elfenland vind ik ook altijd erg tof om te doen.

 

Ticket to Ride is ook een leuke classic met genoeg uitbreidingen.

 

En als alternatief TransAmerica (of Europe) . Ook erg verslavend. 

 

En mocht je willen weten of je zelf een pandemie aan kunt…

 

En gisteren met de kids Via Stracciatella gespeeld. Ijsjes verkopen, maar net zo leuk voor volwassenen. ;)

 

Reputatie 7
Badge +14


Mens erger je niet! 

Pokeren, blackjack, Uno! 
UNO is bij ons vakantiespel als het regent.

Monopolie is voor de kerstdagen en Sinterklaasavond 🥸

 

Reputatie 7
Badge +4

Roulette en Black Jack, Good ol’ days.:heart_eyes:

Reputatie 7
Badge +9

Heb laatst nog mens erger je niet gespeeld, i love it!! Verder vind ik dammen en uno ook echt leuk!

Reputatie 7
Badge +8

Als je Qwixx leuk vindt, dan is Clever ook wel wat voor je. Inmiddels heb ik er 3 varianten van gespeeld, die steeds meer bizarre strategische componenten krijgen. Maar dat maakt het juist leuk! Verslavende game voor vooruitdenkers.

 

Cacao is onderweg. Schijnt een soort van Carcassonne te zijn, maar dan met meer uitdaging. 

 

Elfenland vind ik ook altijd erg tof om te doen.

 

Ticket to Ride is ook een leuke classic met genoeg uitbreidingen.

 

En als alternatief TransAmerica (of Europe) . Ook erg verslavend. 

 

En mocht je willen weten of je zelf een pandemie aan kunt…

 

En gisteren met de kids Via Stracciatella gespeeld. Ijsjes verkopen, maar net zo leuk voor volwassenen. ;)

 

Ticket to Ride stond ook nog op mijn lijstje, maar leek mij op het eerste oog ‘te ingewikkeld’ whaha. Clever ga ik zeker eens even checken. Dit klinkt nu al als mijn nieuwe aanwinst! Thanks voor sharing! 

Reputatie 4

Ik zie Regenwormen nog niet! Musthave. Vanaf 2 tot 7 personen. Love it!

 

 

Reputatie 6

Als je Qwixx leuk vindt, dan is Clever ook wel wat voor je. Inmiddels heb ik er 3 varianten van gespeeld, die steeds meer bizarre strategische componenten krijgen. Maar dat maakt het juist leuk! Verslavende game voor vooruitdenkers.

 

Cacao is onderweg. Schijnt een soort van Carcassonne te zijn, maar dan met meer uitdaging. 

 

Elfenland vind ik ook altijd erg tof om te doen.

 

Ticket to Ride is ook een leuke classic met genoeg uitbreidingen.

 

En als alternatief TransAmerica (of Europe) . Ook erg verslavend. 

 

En mocht je willen weten of je zelf een pandemie aan kunt…

 

En gisteren met de kids Via Stracciatella gespeeld. Ijsjes verkopen, maar net zo leuk voor volwassenen. ;)

 

Ticket to Ride stond ook nog op mijn lijstje, maar leek mij op het eerste oog ‘te ingewikkeld’ whaha. Clever ga ik zeker eens even checken. Dit klinkt nu al als mijn nieuwe aanwinst! Thanks voor sharing! 

Ticket to Ride is helemaal niet ingewikkeld, super leuk spel! Ik zie het als een korte versie van Risk! 

Reputatie 7
Badge +16

Superleuk topic dit! 😁

Ik ben helemaal verslaafd aan de bordspelvariant van Lotto Weekend Miljonairs. Kun je zo een hele avond mee vullen en is echt geweldig. Enige minpuntje is dat mijn variant in 2000 is uitgebracht, dus sommige vragen zijn ietwat gedateerd, maar dat maakt het spelplezier niet minder én als kers op de taart speel je nog voor guldens ook! Florijnen 4 life!

 

Reputatie 7

Heel erg tof topic, vind bordspellen heel leuk en alle tips zijn dan ook van harte welkom! :heart_eyes:

Hier op tafel komen het vaakst 30 Seconds, Qwixx en Risk, maar ik heb ook nog wel een drietal tips die ik nog niet langs heb zien komen!

Keezenspel

Klinkt een beetje schunnig, maar dat is het niet! Het lijkt het meest op Mens-Erger-Je-Niet, maar je speelt in duo’s én in plaats van dobbelstenen speel je het spel met speelkaarten. Zeker in de laatste rondes is het altijd gegarandeerd een chaos in het spel zelf én rond de tafel. Zeker een favoriet hier in huis!

 

Munchkin

Een beetje lastig uit te leggen, maar het is een soort parodie op de bekende fantasy rolspellen. Het is een kaartspel waarin je punten moet verzamelen, de beste uitrusting moet vergaren en monsters moet verslaan. Zeker met je vrienden rond en wat biertjes óp de tafel is dit een spel om flink wat tijd mee weg te spelen!

 

Perudo

Bij Perudo krijg je een bakje dobbelstenen en het is zaak om zo goed mogelijk te gokken hoeveel ogen er van een bepaald cijfer op tafel liggen óf je moet gewoon enorm goed bluffen! Zeker wanneer je het spel wat beter leert kennen gaat het in een flink tempo en dat zorgt voor een gezellige bende!

 

 

Zeer benieuwd naar welke tips er nog meer op tafel komen! :grin:

Reputatie 7
Badge +4

Als je Qwixx leuk vindt, dan is Clever ook wel wat voor je. Inmiddels heb ik er 3 varianten van gespeeld, die steeds meer bizarre strategische componenten krijgen. Maar dat maakt het juist leuk! Verslavende game voor vooruitdenkers.

 

Cacao is onderweg. Schijnt een soort van Carcassonne te zijn, maar dan met meer uitdaging. 

 

Elfenland vind ik ook altijd erg tof om te doen.

 

Ticket to Ride is ook een leuke classic met genoeg uitbreidingen.

 

En als alternatief TransAmerica (of Europe) . Ook erg verslavend. 

 

En mocht je willen weten of je zelf een pandemie aan kunt…

 

En gisteren met de kids Via Stracciatella gespeeld. Ijsjes verkopen, maar net zo leuk voor volwassenen. ;)

 

Ticket to Ride stond ook nog op mijn lijstje, maar leek mij op het eerste oog ‘te ingewikkeld’ whaha. Clever ga ik zeker eens even checken. Dit klinkt nu al als mijn nieuwe aanwinst! Thanks voor sharing! 

Ticket to Ride is helemaal niet ingewikkeld, super leuk spel! Ik zie het als een korte versie van Risk! 

Mijn oudste van 7 speelt ook mee met Ticket 2 Ride. Gewoon volwassen editie. En ze is er nog bizar goed in ook. :S

Voor een groter gezelschap is The game of things leuk. Volgens mij niet officieel uit in NL, maar blijf ik gaaf vinden. Heerlijke foute meligheid met zinnen als ‘Things you shouldn't do at work’, ‘Things you should not eat’, ‘Things you don't say to your date’, ‘Things you don't want to find at the attick’. Raad maar wie wat zegt...

 

@David Munchkin lijkt mij ook leuk!

@Jason En een kennisvragenspel is ook altijd leuk. Dan hou je ook van Triviant of de Brabantse verie; Witte Gij’t? (ook al wat gedateerd)

 

Reputatie 7
Badge +16

@TAVL Ik ben werkelijk dramatisch als het op spelletjes aankomt waar tijdsdruk bijkomt (op Kahoot! na wellicht), maar voor elke kennisquiz kun je me zeker weten triggeren! 😁 

Misschien binnenkort maar eens een Community Pubquiz houden, doen we in teams strijden voor de felbegeerde Magenta Pub Champion 2021 titel. Ik roep maar wat! 😉 (@Boris

Reputatie 7
Badge +4

Pubquiz! Ja leuk. Count me in.

Scrabble is altijd een mooie gouwe ouwe!

ook leuk: Take 5 en Beverbende!

 

Bij Take 5 leg je kaarten in oplopende volgorde neer. Maar degene die de zesde kaart neerlegt moet alle kaarten pakken en krijgt dus ook alle punten (koeienkoppen) die daar bij horen.

 

Beverbende gaat erom uit vier kaarten per speler de minste punten over te houden. Je weet alleen van de twee buitenste kaarten dus het is een gok. Je kan ook kaarten omruilen van de stapel, twee keer achter elkaar spelen of ruilen met een medespelers, al dan niet blind.

 

Reputatie 6

Ik heb er een nieuwe favoriet bij: Cards Against Humanity! Een beetje grof, maar daar hou ik wel van! Voor wie het spel kent: wat vinden jullie het leukste gezelschap om dit spel mee te spelen?

 

 

Reageer