[Topic Tuesday] Zo maak jij optimaal gebruik van jouw Chromecast

  • 14 September 2021
  • 11 reacties
  • 336 Bekeken
[Topic Tuesday] Zo maak jij optimaal gebruik van jouw Chromecast
Reputatie 7
Badge +9

De Google Chromecast is niet meer weg te denken uit huishoudens. Films en series streamen vanaf je mobiele apparaten is nog nooit zo makkelijk geweest. Echter zijn er zoveel meer functies waar je nog niet van hebt gehoord!

 

Ik zou niet weten wat ik zonder mijn Chromecast zou moeten. Ik gebruik hem elke dag om al mijn favoriete films, series, YouTube-filmpjes en muziek te streamen, maar wist je dat er zoveel handige extra functies zijn voor- en tijdens het streamen? Ik niet namelijk. Hieronder alle functies waarvan ik had gewild dat ik ze eerder wist.


 

De Basic B*tch van het casten!

Zoals velen gebruik ik mijn Chromecast om de volgende video-streaming apps te broadcasten op mijn TV: Netflix ,Disney+ en YouTube.

Maar wist je dat…

…je ook iets op TV kunt kijken, maar dat je het geluid op je koptelefoon afspeelt? Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar mocht je op een of andere manier de TV in gebruik hebben, maar anderen in de kamer niet wil storen met de audio die erbij hoort, dan kun je hiervoor kiezen. Nu ik eraan denk heb ik wel wat voorbeelden… Als ik anime kijk, waarbij iemand weer tien minuten lang keihard moet schreeuwen, dan schaam ik me soms echt dood. Zeker als m’n huisgenoot op de gang loopt of het raam open staat. Jullie kennen allemaal Dragon Ball Z? 😉

 

Cast de T-Mobile Community Playlist naar je TV voor een betere ervaring!

Shame on me, maar ik kwam er ook pas veel later achter dat ik Spotify en Deezer ook gemakkelijk van mijn mobiel naar mijn TV kon casten. Veel makkelijker om van goede muziek, zoals de Community Playlist van Music Monday, te genieten dan videoclips op YouTube te zoeken. Zeker nu YouTube schaamteloos twee lange advertenties afspeelt voordat je ook maar 1 muzieknoot gehoord hebt.

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het echt heerlijk om mijn favoriete muziek op andere manieren te horen dan voor de 100e keer via mijn oortjes. Een liedje wat ik dagelijks door mijn oordopjes knal hits different als deze tijdens een autoritje op de radio voorbij komt of in de club bijvoorbeeld! Zo ook om muziek te casten naar de TV. Een ander voordeel hiervan is dat je automatisch songteksten of extra informatie over het nummer te zien krijgt!

 

‘’Ik staar wel eens als een gekkie naar de mooie foto’s’’

 

Je eigen foto’s of kunstwerken als diavoorstelling

Soms laat ik mijn TV gewoon even aanstaan voor wat levendigs in m’n kamer. Als ik even iets anders wil doen of even helemaal niks, dan staar ik wel eens als een gekkie naar de mooie foto’s die m’n Chromecast voorbij laat komen.

Maar wist je dat…

…je verschillende opties hebt voor wat je op het scherm kunt weergeven? Met de Google Home app kun je kiezen uit:

  • Google Foto’s (een diavoorstelling van je eigen foto’s en herinneringen)
  • Kunstgalerie (afbeeldingen en kunstwerken van de curator, standaard)
  • Experimenteel (probeer nieuwe bronnen uit)

 

Achtergrond met tijdstip, temperatuur en fotogegevens

De beste Chromecast tip ooit!

Mijn Chromecast zit standaard in mijn TV op mijn slaapkamer, maar heel soms wil ik mijn donkere kamertje nog wel eens uitkomen om gezellig in de woonkamer te zitten. Zoals je misschien wel weet is de kabel van een Chromecast niet heel lang. Ik moet dus altijd heel mijn stekkerdoos meesjouwen naar de woonkamer, aangezien onze TV niet heel dicht bij een stopcontact zit.

Laatst was er een vriendin op bezoek en daar kwam ik weer de woonkamer in lopen met mijn Chromecast en de stekkerdoos… Stekkerdoos in het stopcontact, snoer onder de eettafel door en dan eindelijk de Chromecast in de TV. Ik was today years old toen ik leerde dat je de Chromecast niet in het stopcontact (of stekkerdoos) hoefde te pluggen, als je TV ook een USB-ingang heeft. ‘’Hij gebruikt dan gewoon stroom uit je TV.’’

 

Alle standaard features

Wat ik ook mooi vind is dat je zelf veel extra opties aan- of uit kunt vinken, zoals het weer, de tijd, apparaat gegevens en dat je de snelheid van de diavoorstelling kunt bepalen. Tot slot heb je eigenlijk nog veel andere functies in de Chromecast app, zoals Foto’s, Muziek, Browser, Scherm spiegel, Bestanden en Casten camera. Ik gebruik zelf heel af en toe de browser-functie, als ik bepaalde websites of video’s op het grote scherm wil bekijken.

Ben je enthousiast geworden en ben je benieuwd welke opties je allemaal hebt? Klik dan hier en bekijk welke Chromecast perfect voor jou is!

 

Waar gebruik jij jouw Chromecast het meest voor? Laat het ons weten. Een goede film tip is ook altijd welkom! :raised_hands_tone2:


11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoe raad je het @Hajar? 😉 Ik ben inderdaad een heel tevreden gebruiker van de Chromecast (versie 3). Met je smartphone als afstandsbediening kun je streamen wat je maar wil. Ik gebruik hem zelf vaak met de T-Mobile TV-app waarmee ik de belangrijkste zenders kan (terug)kijken en opnames kan afspelen. En dat allemaal zonder tv-box en weer een extra afstandsbediening. Ook met films en series heeft hij er al heel wat vlieguren op zitten. Ideaal voor tv’s van vóór het smart-tijdperk of tv’s die helaas vaak al kort na de release niet meer ondersteund worden.

Reputatie 7
Badge +9

Wat een goede tips! Ik heb er zelf geen, maar na het lezen van dit topic zit ik er wel aan te denken om een aan te schaffen. Wie heeft er nog meer ervaring met een chromecast? @Waqqas @eric @TMTV @TAVL misschien?

Reputatie 7
Badge +9

Top tips! Ik ga er nu zeker eentje aanschaffen! 😁🎉

Hey @Lisa ik blijf je maar producten ‘aansmeren’! :joy:

Reputatie 7
Badge +14

Dank handige tips!

Reputatie 7
Badge +9

@Marciano Ik gebruik er twee. Vraag mij nu ook af of ik boven zonder kastje van TM straks kan streamen  (TV kijken via iPad en opnames) dat zou €5, per maand schelen. (Zit nu nog bij de groene provider)

Oh wat nice! In mijn huidige appartement is het net zo makkelijk om mijn ene Chromecast van de slaapkamer naar de woonkamer te brengen, maar als ik straks verhuis naar een grotere woning dan neem ik er sowieso eentje bij. Ah dat is een goede vraag. Dat zou wel lekker zijn dan. Houd ons op de hoogte! 

Reputatie 7
Badge +14

Ik ben zelf van de “minder is beter".. Dus hoe minder doosjes/kastjes/draadjes, hoe stabieler het is.

Een chromecast is natuurlijk iets “tijdelijks” totdat je een TV hebt met native apps. Veel TV's hebben dit al. TV apps blijft voor TV providers wel een lastig eco systeem , er zijn veel gesloten app stores. Dan is Chromecast voor hen wel weer makkelijk, dit draait zonder specifieke software ontwikkeling per TV merk.

Reputatie 7

Hahah ja, ben benieuwd wat het volgende wordt @Marciano! 😜

Reputatie 7
Badge +9

Hey @CrisTien geen dank! Gebruik je er zelf ook een?

Het was ook echt even goed voor mezelf om nieuwe features te ontdekken! Leer elke dag een beetje bij. :grin:

Reputatie 7
Badge +14

@Marciano Ik gebruik er twee. Vraag mij nu ook af of ik boven zonder kastje van TM straks kan streamen  (TV kijken via iPad en opnames) dat zou €5, per maand schelen. (Zit nu nog bij de groene provider)

Reputatie 7

Top tips! Ik ga er nu zeker eentje aanschaffen! 😁🎉

Reputatie 7
Badge +9

Wat een goede tips! Ik heb er zelf geen, maar na het lezen van dit topic zit ik er wel aan te denken om een aan te schaffen. Wie heeft er nog meer ervaring met een chromecast? @Waqqas @eric @TMTV @TAVL misschien?

Hey @Hajar, leuk om te horen! Op welke manier kijk/stream jij al je favoriete films en series? 

Reageer