All about people 2022

Wij wensen je een Eid Mubarak!

  • 2 May 2022
  • 5 reacties
  • 497 Bekeken
Wij wensen je een Eid Mubarak!
Reputatie 7
Badge +9

Deze maand is All about people! En daarom kunnen we de Ramadan en het Suikerfeest natuurlijk niet overslaan. Ben jij benieuwd waarom moslims vasten en waarom ze de vastenmaand afsluiten met veel zoets? Lees dan snel verder!

 

Wat is Ramadan?

Ramadan is de negende maand in de islamitische kalender waarin de moslims vasten. Tijdens de Ramadan vasten moslims van zonsopgang tot zonsondergang. Het vasten wordt met zonsondergang verbroken met een dadel en vervolgens vindt er een ‘Iftar’ (‘maaltijd’) plaats.

De Ramadan maand draait niet alleen om het vasten, maar vooral om het voeden van je ziel, je connectie met God en de mensen om je heen. Het is een maand van geven aan behoeftigen en saamhorigheid. Ieder jaar weer kijk ik er naar uit, omdat het voor mij vooral een maand is van rust, reflectie en bezieling.

De Ramadan duurt vaak 29 tot 30 dagen en het einde van de Ramadan wordt bepaald aan de hand van de maanstand.

Wanneer is het Eid-el-fitr (Suikerfeest)?

Na de laatste dag van de Ramadan breekt 'Eid el-Fitr' aan (‘het feest van het vasten verbreken’). In Nederland staat deze feestdag bekend als Suikerfeest. De reden daarvoor is heel simpel, moslims eten vaak koekjes en ander zoetigheid om deze feestdag te vieren. Cookies anyone?😋

Hoe vieren moslims Eid-el-fitr?

Hoe Eid gevierd wordt, verschilt per cultuur. Maar over het algemeen is het vooral samenkomen met familie en vrienden en genieten van al dat lekkers.

Mijn favoriete feestdag is dan ook Eid. Ieder jaar vier ik het met familie en vrienden. De voorbereidingen die we daarvoor treffen zorgen ook voor een leuke aanloop naar het feest toe. Ons huis ruikt naar heerlijke versgebakken koekjes en de versieringen worden met plezier opgehangen.

Op de dag van Eid worden we vroeg wakker en trekken we onze mooiste kleding aan en gaan we vervolgens naar de moskee om het gebed met honderden mensen te verrichten. De saamhorigheid en broederschap die je dan voelt is prachtig en na het gebed wenst iedereen elkaar een ‘Eid Mubarak’ (‘Fijne Eid’). Wanneer we weer thuis aankomen volgt er een gezamenlijk ontbijt met natuurlijk veel zoetigheid.

‘’het huis wordt gevuld met liefde, warmte en vooral veel gezelligheid.’’

In ons huis is de thee zoet, de koekjes zoet en heerst er een zoete sfeer. De kindjes worden verwend met cadeau’s en het huis wordt gevuld met liefde, warmte en vooral veel gezelligheid. Op deze dag bezoeken familie en vrienden elkaar en is het gewoonlijk dat je een pitstop maakt bij wel 4 huizen op een dag. In ieder huis krijg je dan zoetigheid aangeboden om het Eid feest te vieren. We sure love sugar! 😍 #suikerfeest

 

Ik wens iedereen een fijne Eid en mocht je een moslim kennen die Eid viert, feliciteer diegene dan met de woorden ‘Eid Mubarak’ en wie weet scoor je ook wat lekkers!

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Lieve @Hajar  laat ik dan beginnen met jouw Eid Mubarak’  toe te wensen ❤️🎼 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Eid Mubarak @Hajar en ook aan alle moslims op deze community, Eid Mubarak 🎁🎉

Reputatie 7
Badge +9

Dankjewel lieve @CrisTien 🤗 Ik heb het echt heel leuk gehad en as usual weer veel te veel koekjes gegeten. 😋

@Waqqas Eid Mubarak! Hoop dat je een leuke dag hebt gehad. 🤗

Reputatie 7
Badge +15

Zeker @Hajar 😊

We zijn helaas niet op bezoek geweest omdat iedereen naar ons kwam de hele dag door 😅

Was wel super gezellig en lekker gegeten.

Reputatie 7
Badge +9

Zeker @Hajar 😊

We zijn helaas niet op bezoek geweest omdat iedereen naar ons kwam de hele dag door 😅

Was wel super gezellig en lekker gegeten.

Haha wij hebben ook veel bezoek mogen ontvangen wat heel gezellig was. Zelf ben ik ook snel nog wat familie gaan bezoeken en uiteraard was ik daar ook weer non stop koekjes aan het eten. 😋

Reageer