Bewuste gedragsverandering

Word bewust van jouw gedrag en daag jezelf uit!

  • 27 February 2022
  • 8 reacties
  • 532 Bekeken
Word bewust van jouw gedrag en daag jezelf uit!
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 5731 reacties

Lig jij ook elke avond als een papzak op de bank met een grote zak chips en een slechte film? Slaap je in het weekend uit tot 13:00 uur? Dan is nu het moment voor wat verandering!
 

Deze maand staat de Community in het teken van bewustzijn en gedragsverandering. Superuser Tim (@TAVL) bracht zijn Sponsorloop bij ons onder de aandacht en hier bieden wij maar al te graag een podium voor aan. Hoe ging Tim van ‘couch potato’ naar 100km hardlopen? Wij vroegen het hem…
 


Van couch potato naar 100km hardlopen

‘Jaren geleden werd ik steeds voller en ging het minder met mijn gezondheid. Ik kwam op een punt dat ik bij de arts zat en er werd gezegd: ‘je moet elke dag gaan puffen’. Ik kon toen meegaan in het gebruiken van medicijnen of mijn levensstijl aanpassen. En zo geschiedde. Dit ging echt met vallen en opstaan. Op een gegeven moment werd ik getipt over de RunDisney en dit gaf mij motivatie om wat te doen. Daarna ben ik met een vriend gaan trainen en hebben we een 10KM run gehaald. Toen zag ik mensen lopen die halve marathons deden.

Ik dacht: “Dat moet ik ook kunnen halen, want als zij dat kunnen, dan moet ik dat ook kunnen”.

Uiteindelijk besloot ik om van die halve een hele marathon te maken. Ik zag dit echt als een kans om alles om te gooien en te groeien. Zowel het werken aan mijn gewicht als aan een vinkje op mijn bucketlist. Het is voor mij belangrijk om het leuk te houden voor jezelf. Zo ben ik op snelheid gaan trainen om mijzelf te blijven uitdagen.

Vorig jaar was het zover en heb ik mijn eerste marathon op locatie in Eindhoven gelopen en deze heb ik onder de 3,5 uur gelopen. Mijn motivatie is dus een groot deel mijn gezondheid geweest, maar ook het verleggen van mijn grenzen. Op deze manier groei je als mens. Ik had nooit gedacht na de eerste keer lopen, dat ik verder dan 1 km zou komen. Ik had dan ook zeker niet verwacht dat ik inmiddels zelf mensen zou inspireren. Als iemand dit 10 jaar geleden had gezegd, dan had ik diegene compleet uitgelachen, maar zonder doelen gaat je leven niet veranderen.’

Tim gaat op 19 maart 100km rennen voor Join Us! Ook Join Us besteedt de aankomende tijd aandacht op haar Community. Check hier alvast voor de Community van Join Us!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persoonlijke doelen

Tim heeft velen van ons gemotiveerd om doelen voor onszelf te stellen. Daarom hebben wij deze maand doelen voor onszelf gesteld. Wij (Maurice, Marciano en Lisa) doen hetzelfde met onze eigen doelen. We stellen haalbare en meetbare doelen voor onszelf en gaan de uitdaging aan! Wij maken alle drie een eigen topic aan, waarin we jou meenemen in ons avontuur. Op dinsdag verschijnt er een openbare groep waar iedereen aan deel kan nemen. Hierin lees je wat onze persoonlijke doelen zijn, waarom we deze doelen hebben gesteld en hoe we nu leven versus hoe we (tijdelijk) willen gaan leven. Blijf up-to-date over onze uitdagingen, want we werken deze dagelijks bij!

  • Check hier de uitdaging van Lisa 
  • Check hier  de uitdaging van Maurice 
  • Check hier de uitdaging van Tim 
  • Check hier de uitdaging van Marciano 

Wij hebben er in ieder geval al heel veel zin in. Of dat tijdens heel de periode van de uitdaging zo blijft, dat is nog even de vraag. Geen zorgen, ook tegenslagen zijn juist goed om te reflecteren, jezelf op te rapen en door te gaan!


Wij dagen jou uit!

Wij willen onszelf uitdagen om de beste versie van onszelf te worden, maar wij dagen jou ook uit! Heb jij doelen die je zou willen behalen? Een week geen vlees eten, een week lang elke dag yoga, wil je bijvoorbeeld minder schermtijd of wil je wat kilo’s kwijt? Start vanaf dinsdag jouw eigen topic, zet jouw doelen op een rij en houd de Community up to date van jouw uitdaging. Alles mag, want het zijn jouw doelen!
 

Wil je sparren over bepaalde doelen of weet je het nog niet zeker? Laat hieronder achter waar je aan zit te denken en ga het gesprek aan met anderen! 🎈

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Super mooi initiatief @TAVL ! :clap_tone2:

Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in. Ben vanochtend begonnen met mijn doelen, maar daar lezen jullie morgen alles over! Ben ook zeer benieuwd naar de rest. @Maurice @Lisa Let’s do this! 

Reputatie 7
Badge +4

Dank dank dank @Marciano . Ik kan alvast verklappen dat mijn doel 100KM is. 😛 Afgelopen weekend alvast mijn langste trainingsrun gedaan en 55km gelopen. Dat wil niet zeggen dat ik stil ga zitten. De komende weken staan er nog genoeg runs in de planning van bijv 25 en 30 km. Alvast 1 tip voor iedereen die mee wil doen; maak de doelen ambitieus, maar niet gelijk te groot. Als je een doel verder weg wil bereiken is het effectiever om met tussenstappen te doen, zodat het leuk en haalbaar blijft. Dat maakt het dat je niet gelijk naar de top hoeft, maar ook tussendoor een finish kunt halen en even van het uitzicht kan genieten. Net zo belangrijk als dat einddoel. En zoals @Lisa al zei; het gaat nooit vanzelf. Het is gewoon keihard werken, maar het brengt je zoveel meer dan dat doel. Succes! En geniet ervan.

 

PS: Geef gerust aan als je hulp nodig hebt. Het is niet voor niets een community. Daar helpen we elkaar.

Reputatie 7

Woehoe can't wait! 😁 Echt heel knap @TAVL en super tof om zo steeds een stukje verder te rennen. Go Tim! Ben heel erg benieuwd naar iedereen zijn/haar doelen, zodat wij elkaar volop kunnen motiveren. We gaan er een mooie tijd van maken! 

Reputatie 7
Badge +9

Heel mooi initiatief! Ben zo benieuwd naar de challenges. Dit motiveert mij maar zeker ook andere om doelen te stellen voor een healthy life-style! 

Reputatie 6

Jaaa, we zijn begonnen :bicyclist::swimmer::lifter::avocado::first_place:

Heel veel plezier iedereen! Ben heel benieuwd naar alle verhalen! 

@Lisa en @Marciano, wat goed dat jullie al begonnen zijn. Motiveert mij ook om door te pakken! 

Let’s goooo! :muscle:

Reputatie 7
Badge +3

Wat een sportiviteit hier! ik had al wat op Strava gezien van @Lisa en dacht Day 1, day 2, wat is hier aan de hand? Maar opper SU @CrisTien heeft me even naar dit topic geholpen.

Toen ik jong was (heeeeeel lang geleden) fietste ik altijd op de racefiets overal heen. Maar toen kwam er een gezin, alles verwaterde, steeds meer met de auto doen, zelfs de kleinste ritjes…

Er kwam een eerste fietsplan via mijn werkgever en ik dacht: ben nu ruim in de 40, ga weer eens fietsen! Kan je vertellen dat ik na de eerste rit van 7 km naar mijn werk helemaal buiten adem was! Dat was het moment dat de knop om ging! Ik fiets nu zoveel mogelijk naar werk door weer en wind en in de zomer ga ik af en toe een stukje op de racefiets, meestal rond de 50km in 2 uur tijd. Ben nu 58, fysieke kracht en sprintvermogen nemen af, dat hou je niet tegen, maar de conditie blijft! 

Echte doelen heb ik niet meer, km doelen op de fiets wel gehad en ook stappen geteld maar soms werd dat een beetje obsessief. Nu fiets ik gewoon zoveel mogelijk en maak graag af een toe een wandeling om even eruit te zijn. Snoepen minimaliseer ik want een gezond eetpatroon is ook niet onbelangrijk. Chips? Al jaren niet meer! Nu vind ik het echt ranzig...

Jaren geleden nodigde een student op werk mij uit op Strava en dat platform gebruik ik al jaren. Volg er collega’s maar ook een aantal TM SU’s en moderators! De fanatiekste zijn uiteraard Tim @TAVL en Richard @Seccie , daar kan ik niet tegenop maar we volgen elkaar dagelijks. Lid sinds voorjaar 2014 wat toch totaal al weer ruim 26000 fiets km opgeleverd heeft.

Echt tof om iedereen zo goed bezig te zien! Succes met alle uitdagingen! Hou vol, ook op de lange termijn!

Reputatie 7
Badge +3

Heel mooi initiatief! Ben zo benieuwd naar de challenges. Dit motiveert mij maar zeker ook andere om doelen te stellen voor een healthy life-style! 

Wat is jouw uitdaging @Hajar:sunglasses::relaxed:

Reputatie 7

Super leuk dat jij via @CrisTien op dit topic bent uitgekomen @Folkert! Echt tof hoe bij jou die knop is om gegaan. Ik vind het ook erg gaaf om te zien hoe sportief iedereen is op Strava. Daarnaast hoop ik dat ik ook ooit op een punt kom dat ik chips vies vind haha #jaloers. Dankjewel voor jouw support! ❤️

Reageer