Retro games (MS-DOS, Commodore, en andere) en computers.

  • 4 May 2021
  • 3 reacties
  • 448 Bekeken

Reputatie 3

Hallo!

Ik ben Edwin, werk voor T-Mobile Thuis en ben inmiddels 45 jaar oud. Ik ben gek op games, en speel al spelletjes vanaf mijn 11e jaar ongeveer. Ik speelde voornamelijk op de PC en heb zodoende heel de ontwikkeling van MS-DOS naar Windows 10 meegemaakt.

Foto van een 5,25 inch diskette

Het begon met 1 5,25 inch diskette (360 kilobytes aan data) van mijn vader, die hij kreeg van zijn werk. Pacman, Paratrooper, Jump Joe, Castle adventure, en nog wat andere spellen. Ik was verkocht.

Ik maakte de hele groei van die spellen en ook de computers zelf mee, en weet heel veel spellen nog zo voor me te halen. Ik kan de muziek en graphics gewoon dromen. Tegenwoordig zien spellen er bijna niet te geloven zo mooi uit, maar spellen de jaren 80 en 90 waren ook gewoon al erg goed, en erg mooi. Ze zaten vaak erg goed in elkaar.

Heel lang heb ik mijn behoorlijk grote verzameling MS-DOS spelletjes op diskettes bewaard. Maar toen die langzaam begonnen stuk te gaan, heb ik alles overgezet naar een Harddisk.

Ik start de games zo nu en dan nog wel eens, en dan vooral omdat ik het weer even wil spelen, even die nostalgie diep wil inhaleren. Dat gaat met de meeste oude spellen niet direct in Windows, maar dit kan via een omweg wel gewoon op je moderne machine. Hoe? Emulators!

Emulators

Ongetwijfeld heb je wel eens gehoord van emulators, en wat deze programma’s doen is letterlijk wat de naam al suggereert: Ze doen iets anders na, in dit geval dus oudere computers.

Tegenwoordig kan je via deze zogenaamde emulators echt heel veel spellen van bijvoorbeeld de oude Nintendo 8 bit, maar ook de Super Nintendo, gewoon op je PC spelen. Ook de Nintendo 64, Gamecube en andere consoles kennen goed werkende emulators.

Hoe? Je download de emulator, bijvoorbeeld ZSNES (Ongeveer de beste Super Nintendo emulator), hier: https://www.zsnes.com/ en je kan vervolgens de spellen, die natuurlijk nu niet meer op een cartridge maar in een bestand zijn gezet, downloaden. Die bestanden noem je ‘ROMS’ (letterlijk een kopie van een oud spel die dus van een game cartridge overgezet is naar een bestand).

Illegaal?

Ik kan en mag niet verwijzen naar de spellen, dat blijft eigenlijk illegaal, maar je kan ze via internet vrij gemakkelijk vinden en op die manier de spellen spelen op je moderne computer! Bedrijven als Nintendo  hebben in het verleden al wel vaker een vuist gemaakt tegen deze emulators, maar daar hoor je de laatste 10 jaar niets meer over. En met name de oudere console emulators zijn gewoon te krijgen, daar wordt niets meer mee gedaan, gelukkig.

Er worden tegenwoordig ook nieuwe versies van de oude consoles uitgebracht waarop dan heel veel oude spellen zijn gezet, zodat ze via die manier toch nog centjes blijven verdienen aan de oude games.

DOSBOX

Maar Edwin, zul je zeggen, kan dat ook met MS-DOS spellen? Jazeker, via DOSBOX! DOSBOX is zoals de naam al zegt dus een MS-DOS emulator. Hier is de website: https://www.dosbox.com/

Het vergt een beetje meer werk om DOSBOX te leren en in te stellen, maar is relatief eenvoudig verder. Het werkt direct gewoon goed hoor, maar een beetje instellen is meestal nodig voor bepaalde spellen.

DOSBOX is een programma dat je start op je moderne PC in Windows, en het programma doet dus letterlijk een oude PC na. Je kan zelfs specifieke snelheden,geluidskaarten, en grafische instellingen aanpassen. En je kan dan vrijwel alle oude DOS spelletjes zonder problemen spelen. Van het stokoude Digger (zie foto), tot Doom, van King’s Quest 1 tot Leisure Suit Larry 6; het werkt allemaal erg goed in DOSBOX.

Afbeelding van het oude MS DOS spel Digger.

Internet Archive: DOS Games.

En vindt je dat allemaal te lastig? Geen zorgen, The Internet Archive heeft een heleboel spellen in hun archief gezet, en kan je via de internetbrowser zo op de computer spelen, met een voor de browser gemaakte versie van DOSBOX.

https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games

 

Youtube kanalen over retro games en hardware

Tot slot nog wat links naar mijn favoriete retro games/computers - kanalen op Youtube:

LGR (Lazy Game Reviews)

Dit is met afstand een van mijn meest favoriete kanalen. Hij is echt al meer dan tien jaar actief op Youtube, en zijn filmpjes worden met de dag beter. Met heel veel humor en passie vertelt hij over oude apparatuur en games, en heeft in zijn huis inmiddels ook een grote verzameling aan oude PC’s die hij zelf helemaal in elkaar heeft gezet.

Hij wisselt recensies van oude (meestal DOS games) af met recensies van oude apparatuur, of wijdt gewoon een heel uur aan het in elkaar zitten van de ‘droom PC’ van de jaren ‘90.

LGR staat dus voor Lazy Game Reviews, hij doet dus recensies van voornamelijk oude spellen, jaren nadat ze uit waren gekomen. Gewoon erg leuk om te kijken, al is het wellicht alleen voor de flinke dosis nostalgie. Die snuif ik maar al te graag op. Ik kan hem van harte aanbevelen.

LGR: https://www.youtube.com/user/phreakindee

 

Kim Justice

Een ander, minder bekend maar echt steengoed kanaal is die van Kim Justice. Kim weet ontzettend veel van hele oude computers en de spellen die ervoor gemaakt werden. De ZX Spectrum, de Commodore 64, en anderen. Ze passeren allemaal de revue. Top 100 beste games, en ook slechte games? Doet ze gewoon. Haar documentaires over o.a. Sensible Software, The Bitmap brothers, en anderen zijn lang, maar echt de moeite van het kijken meer dan waard.

Kim Justice: https://www.youtube.com/user/elmyrdehory

 

The 8-Bit guy

Dit is ook een van mijn meest favoriete kanalen op Youtube. Een man die lang zelf in de IT werkte, erg veel weet van electronica, en programmeren, en dat ook nog steeds doet voor de  oude systemen. Hij repareert oude systemen, maakt ze zo schoon dat ze er weer als nieuw uitzien, en het hele proces is gewoon geweldig om naar te kijken. Super oude ranzige Commodore 64 uit een fabriek? Hij repareert het ding volledig en geeft het een tweede leven. Gewoon kijken, al is het maar voor zijn geweldige intro muziek.

The 8-Bit guy: https://www.youtube.com/user/adric22


3 reacties

Reputatie 5

Hoi  Edwin.,

 

Ik ben ook erg van de spelletjes.

Ik heb een grote speelkast met 2000 spellen erin die destijds in de horeca stonden.

Nostalgie.

Gr,

Peter

Reputatie 7
Badge +4

Wat een nostalgie hier :) :smile:

Reputatie 6

Hahaha, dit is zo awesome, @Edwin_H! Ik weet niet of je ‘Ready Player One’ hebt gelezen/gezien, maar ik beeld me nu in dat jij de hoofdpersoon bent, haha! Wel eens van die titel gehoord?

Heel nice dat je zo’n uitgebreid topic hebt geschreven. Is altijd welkom! :raised_hands:

Reageer