Beantwoord

Huawei Google Android

• 20 mei 2019
  • 16 reacties
  • 1209 Bekeken

Hoi, ik neem aan dat jullie de situatie van Huawei en Google Android nauwlettend in de gaten houden. Nou zijn de precieze gevolgen nog niet duidelijk, maar het veilig gebruiken van een Huawei toestel staat wel ter sprake. Google heeft wel al vermeld dat er geen beveiligingsupdates voor Huawei telefoons meer komen. Nou maakt dat voor mij persoonlijk niet zoveel uit, want ik mag binnenkort verlengen en een anders toestel nemen. Maar mijn vriendin heeft afgelopen zaterdag haar nieuwe Huawei P30 opgehaald en die baalt nu ontzettend van dit nieuwsbericht. Is er een mogelijkheid dat zij deze telefoon in de wettelijke bedenktijd omruilt voor een ander toestel?
icon

Beste antwoord door David 20 mei 2019, 14:51

Hi allemaal,

Wij zijn natuurlijk op de hoogte van het nieuws omtrent Google en het Android besturingssysteem. Het is op dit moment nog onduidelijk of er gevolgen zijn. Wanneer we een update hebben, dan delen we dat natuurlijk op onze Community!
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Beste @BHenneken

Bij koop op afstand (telefonisch of online) heb je 14 dagen bedenktijd na aankoop. Als je iets in de winkel koopt heb je die bedenktijd niet. Dat is in Nederland wettelijk zo geregeld.

Leuk is het allemaal niet met Huawei maar bedenk dat dit ook zomaar met andere merken kan gaan gebeuren. Politici worden niet gehinderd door enige kennis van zaken zo blijkt maar weer.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +17
Persoonlijk denk ik (hoop ik) dat er een oplossing komt.
Huawei is een groter speler op de markt, ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit niet gaan oplossen.
Het nieuws is nog vers van de pers het is dus nog afwachten wat er gaat gebeuren.

Google zegt dat voor bestaande Huawei-telefoons niets verandert. Maar mogelijk dat op nieuwe Huawei-telefoons apps als Play Store, Gmail en YouTube niet meer gebruikt kunnen worden. Ook nieuwe beveiligingsupdates zijn dan waarschijnlijk niet meer beschikbaar.
Bron:NOS.nl

Groetjes, Cristien
En wat als ik de P30 Pro nu ophaal in de winkel (heb hem zaterdag online besteld). Zijn voor die telefoon de apps en beveilingsupdates gewoon nog beschikbaar de komende 2 jaar?
Reputatie 7
Badge +18
En wat als ik de P30 Pro nu ophaal in de winkel (heb hem zaterdag online besteld). Zijn voor die telefoon de apps en beveilingsupdates gewoon nog beschikbaar de komende 2 jaar?

Dat weet niemand, is koffiedik kijken. Kocht ooit een Motorola en die kreeg maandelijks updates, ineens nam Lenovo de mobiele tak van Motorola over en vanaf die dag heb ik nooit meer een update gezien.

En wat als ik de P30 Pro nu ophaal in de winkel (heb hem zaterdag online besteld). Zijn voor die telefoon de apps en beveilingsupdates gewoon nog beschikbaar de komende 2 jaar?Dat weet niemand, is koffiedik kijken. Kocht ooit een Motorola en die kreeg maandelijks updates, ineens nam Lenovo de mobiele tak van Motorola over en vanaf die dag heb ik nooit meer een update gezien.

Eens Folkert, het blijft gokken wat er in de toekomst gebeurt maar als ik bij aanschaf al weet dat er geen nieuwe updates gaan komen schaf ik deze telefoon (vanzelfsprekend) niet aan. Het blijft - vrees ik - de ontwikkelingen de komende tijd even in de gaten houden.
Nope : "Google heeft wel al vermeld dat er geen beveiligingsupdates voor Huawei telefoons meer komen"
Reputatie 7
Badge +17
@juliank Ik zou gewoon even afwachten.

#Huawei: Telefoons die al op de markt zijn krijgen gewoon updates
Ook voor de eerstvolgende toestellen, die al in ontwikkeling zijn en door Google zijn goedgekeurd, zijn er geen grote gevolgen

#Huawei: Telefoons die al op de markt zijn krijgen gewoon updatesOok voor de eerstvolgende toestellen, die al in ontwikkeling zijn en door Google zijn goedgekeurd, zijn er geen grote gevolgen

Tis maar of je de telegraam vertrouwd of een grote tech site genaamd tweakers
Reputatie 7
Badge +17
😉 @juliank Hoogstwaarschijnlijk heeft de telegraaf het artikel overgenomen van Tweakers.
Reputatie 7
Badge +20
Hi allemaal,

Wij zijn natuurlijk op de hoogte van het nieuws omtrent Google en het Android besturingssysteem. Het is op dit moment nog onduidelijk of er gevolgen zijn. Wanneer we een update hebben, dan delen we dat natuurlijk op onze Community!
Reputatie 7
Badge +18

#Huawei: Telefoons die al op de markt zijn krijgen gewoon updatesOok voor de eerstvolgende toestellen, die al in ontwikkeling zijn en door Google zijn goedgekeurd, zijn er geen grote gevolgen
Tis maar of je de telegraam vertrouwd of een grote tech site genaamd tweakers

Volgens de officiële Twitter pagina van Android blijven de huidige Huawei telefoons gewoon updates ontvangen. Zie https://twitter.com/Android/status/1130313848332988421
Dit is de directe bron.
In het ergste geval krijg je binnenkort Huawei's met enkel hun EMUI software gebaseerd op de Open Android Source
Reputatie 2
Badge
De gevolgen voor toestellen die nu al op de markt zijn, zijn beperkt.

GGoogle Apps: die toestellen behouden het licentie om Google apps te gebruiken volgens de statement van Google.

Bbeveilig updates: Huawei kan ze voor de Android Framkework pas releasen na dat de code vrij is gemaakt, andere OEMs hebben 1 maand voor release toegang tot de code, dat betekent dat Huawei achter zal lopen. Echter omdat ze hun eigen SoC gebruiken voor meeste van hun toestellen kan Huawei security issues op drivers en andere onderdelen nog gewoon zelf oplossen en releasen.

Android upgrades: Huawei had tot gisteren toegang tot de Beta source code van Android. Nu hebben ze pas toegang zodra de code op stabiel is gereleased en vrij gemaakt, dat betekent dat voor Android R bijvoorbeeld Huawei kan pas gaan beginnen met werken aan de update na de officiële release.

Dit is natuurlijk als dit BS zo blijft, het is maar kijken hoelang de VS en China dat oorlog kan volhouden.
Reputatie 7
Badge +17
HUAWEIAmerikaanse bedrijven mogen tijdelijk weer (beperkt) handeldrijven met de Chinese fabrikant Huawei. Ook mag het Chinese techbedrijf met Google werken aan smartphone-updates. Dat heeft de overheid van de VS bekendgemaakt. De stap is erop gericht om de gevolgen van het eerdere handelsverbod te beperken, zo meldt Tweakers.
Lees hier meer!
Reputatie 1

En wat als ik de P30 Pro nu ophaal in de winkel (heb hem zaterdag online besteld). Zijn voor die telefoon de apps en beveilingsupdates gewoon nog beschikbaar de komende 2 jaar?Nope : "Google heeft wel al vermeld dat er geen beveiligingsupdates voor Huawei telefoons meer komen"

Bullshit. Google heeft juist gezegd dat er nog WEL beveiligsupdates zullen volgen, maar geen Android updates meer.
Reputatie 7
Badge +18

En wat als ik de P30 Pro nu ophaal in de winkel (heb hem zaterdag online besteld). Zijn voor die telefoon de apps en beveilingsupdates gewoon nog beschikbaar de komende 2 jaar?Nope : "Google heeft wel al vermeld dat er geen beveiligingsupdates voor Huawei telefoons meer komen"
Bullshit. Google heeft juist gezegd dat er nog WEL beveiligsupdates zullen volgen, maar geen Android updates meer.

Klopt volgens een NOS bericht maar niets is 100% zeker, alles hangt af van de grillen van de Amerikaanse regering die in het "Land van de vrijheid" blijkbaar kan bepalen welke fabrikanten wel of geen Google mogen gebruiken.

Er volgen dus mogelijk geen upgrades naar Android Q meer in de toekomst maar wel beveiliging updates.

Reageer