Vraag

Mijn Huawei P30 jaagt er in 1 dag tijd bijna 10GB doorheen.

• 13 juli 2019
  • 4 reacties
  • 2668 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Hallo,
Ik gebruik normaal zo'n 5 GB per maand, dus met mijn nieuwe bundel van 10GB zou ik weer helemaal klaar voor de toekomst moeten zijn. 😎
Eergisteren was ik binnen een dag door mijn internetbundel heen.
Direct gekeken in mijn toestel, welke app dit hoge verbruik heeft veroorzaakt: Facebook? Twitter? Instagram?
Ik gebruik ze allemaal. Maar geen van deze "usual suspects" bleek de veroorzaker.
Welke was het dan wel? Email!
Om een of andere reden heeft het e-mailprogramma van mijn telefoon er afgelopen vrijdag bijna 9Gig doorheen gejaagd. Verspreid over een aantal uren en het meeste (meer dan 7GB) in de achtergrond.
Het enige wat ik me kan herinneren is dat ik 's ochtends een mailtje heb opgezocht terwijl ik in de metro zat. En de rest van de tijd was ik aan het werk en heb ik de rest van de dag niet op mijn telefoon gekeken. (ja, dat bestaat nog!)
Toen is eind van de middag weer keek was ik door mijn bundel heen en had T-Mobile mijn internetverkeer geblokkeerd. Gelukkig geen hoge kosten dus. Maar wel mijn bundel kwijt. Ik heb nu dataverkeer bijgekocht, maar voor hetzelfde geld ben ik dat weer in een dag kwijt.
Hoe voorkom ik dit?

De settings van het mailprogramma lijken okay: plaatjes worden allen via wifi gedownload en per email wordt slechts 20kb gedownload.
Sterker nog: het hele IMAP account dat ik in gebruik heb neemt op de server slechts 1,25 GB in beslag.
Om 9 gig data te genereren moet het mailprogramma al die data 8 keer downloaden. Hoe krijgt mijn Huawei dat voor elkaar??

Ik heb 2 vragen:
  • Hoe kom ik erachter waarom nou juist het mailprogramma zoveel data genereert?
  • Is er een manier om dit te voorkomen?
Met vriendelijke groet,
Theo

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi Theo,

Heb je al geprobeerd om de cache van de email app te legen? Wil je daarna de app ook verwijderen en opnieuw installeren? Ik heb zelf geen ervaring met een Huawei maar ik denk graag met je mee! In dit topic geven wij ook algemene tips om hoog dataverbruik te voorkomen. Misschien heb je hier ook wat aan.

Ik ben heel benieuwd of het werkt!
Reputatie 6
Badge +3
@ty1963

Onder draadloos en netwerken > dataverbruik > netwerktoegang, heb je een optie om apps via wifi of data uit te schakelen. Misschien is het dan mogelijk om handmatig te controleren. Ik heb geen Huawei helaas dus kan het niet testen.

Je kan ook kijken in de mail instellingen om de synchronisatie tijd aan te passen.
Hoi Hajar,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb nog niks anders gedaan dan botweg mobiele data voor mail uitschakelen. Ik heb dus de afgelopen 10 dagen geen mail meer onderweg uitgelezen. Lekker rustig. (Maar ja, daar heb je geen Huawei P30 Pro voor aangeschaft.)
En ik wilde even afwachten of ik nog tips ging krijgen of dat er mensen waren voor wie dit probleem herkenbaar is.
De algemene tips had ik al gelezen en toegepast.
Maar de vraag die me bezig houdt, is dat mijn dataverbruik op email sinds 10 juli is omhooggeschoten van 4mb per dag naar gemiddeld 75 Gigabyte. Dat is een factor 20.000 stijging die helemaal los staat van mijn gebruik. Mijn mailprogramma heeft vandaag al 94 Gigabyte via wifi rondgepompt.
Natuurlijk heb mobiele data allang uitgezet voor email. Anders was ik vandaag binnen 20 minuten door mijn bundel geweest.
En ik heb het standaard mailprogramma van Huawei vanaf vandaag gewoon verwijderd en vervangen door outlook. Eens kijken of die wel normaal dataverbruik laat zien.

Als er iemand anders een Huawei P30 pro gebruikt, dan heb ik het vriendelijke verzoek of je even in je verbruik wilt kijken of je iets geks ziet sinds 10 juli. Er staat me iets van bij dat ik een update geïnstalleerd heb, dus het zou een bug kunnen zijn.
Hoi @Glassertje,

Dankjewel voor de tip. Had ik al gevonden en direct toegepast.

Reageer