Het grote EURO 2020 topic #EK2020

  • 11 June 2021
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken
Het grote EURO 2020 topic #EK2020
Reputatie 5

Twaalf juli 1998. Ik was tien jaar. De leeftijd waarop je het pleintje omtovert tot een vol stadion, om er vervolgens dagelijks te schitteren als een zelfgekozen wereldster. Mijn all time favorite is Zinedine Zidane. Voor mij is er geen betere voetballer. Een perfecte techniek, de rust van een Tibetaanse monnik, de elegantie van een Ferrari, het overzicht van een adelaar en een exceptioneel gevoel voor ruimte.

 

Die dag was ik zelf aan het voetballen. Op het pleintje. Met een paar vrienden speelde ik de finale alvast. Natuurlijk was ik Zidane. Ik won. De uitslag weet ik niet meer, maar dat deed er ook niet toe. De wereldbeker was voor mij. Eenmaal thuis aangekomen plofte ik op de bank, in afwachting van de wedstrijd. Ik was zenuwachtig. Brazilië had een verdomd goed team en was als wereldkampioen naar Frankrijk afgereisd. Veel vriendjes waren voor de Goddelijke Kanaries. De finale was niet alleen een strijd om het wereldkampioenschap. Frankrijk streed ook voor mijn bragging rights.

Waarschijnlijk heeft Zidane goed gekeken hoe ik het die middag deed op het pleintje. Hij scoorde tweemaal en besliste de finale. Hij bevestigde hiermee de beste speler van dat moment te zijn. Op het hoogst mogelijke podium zo beslissend zijn. Het was bijna kunst. Het liefst zou ik na de finale nog gaan voetballen. Maar dat mocht niet. Logisch. Ik was pas tien. Slapen kon ik niet. Dus heb ik de hele nacht de wedstrijd opnieuw bekeken. In mijn hoofd weliswaar. De volgende dag kwam ik met een glimlach van oor tot oor weer op het pleintje. Twee jaar later flikte Zidane het weer met zijn Frankrijk: Europees kampioen, op een ongekend dominante manier. Frankrijk verloor alleen eenmaal in de poulefase, van Nederland. Zonder Zidane. Die kreeg rust.

Zinedine Zidane, WK 1998


Mensen vinden het gek als ik zeg dat ik voor Frankrijk ben. Enerzijds logisch natuurlijk, ik ben geboren in Nederland en mijn band met Frankrijk bestaat niet uit iets tastbaars. Ik heb geen familieleden in Frankrijk, ik kan geen Frans paspoort overleggen en ik spreek de taal allesbehalve vloeiend. Waarom dan?

Voetbal verbroedert. De nationale trots van Frankrijk, het Franse voetbalteam, bestaat uit een zeer divers gezelschap. Spelers met in Afrika geboren ouders zijn in de meerderheid. De helft van de spelers heeft daarnaast een Islamitische achtergrond. De meeste spelers in het Franse elftal vertegenwoordigen de minderheidsgroepen in de Franse samenleving. Het laat in mijn ogen iets heel moois zien: samen is niet alleen. Daarnaast zit er ook een les in: de Fransen en de Franse staat moeten niet alleen de winnaars van een wereldbeker of Europese beker vieren, maar ook de samenleving vieren en inclusiever maken.

Ik vind het mooi om te zien dat er een brede culturele beïnvloeding is. Zo danste het Franse team op het lied ‘Seka Seka’ van de Congolese artiest DJ Marechal. Wanneer Frankrijk een doelpunt maakt wordt in de stadions ‘Magic in the Air’ gespeeld van de Ivoriaanse groep Magic System. Afgelopen WK werd ‘Ramenez la Coupe a la Maison’ van Vegedream grijsgedraaid.

 

Sommige landen hebben amper relletjes in de aanloop naar een toernooi. Frankrijk hoort daar niet bij. Niet zelden is het chaos dat regeert in het Franse kamp, ook tijdens een toernooi. In 2010 weigerden de spelers om te trainen en werd Anelka naar huis gestuurd. Ook dat is Frankrijk. Vaak is vooraf wel redelijk in te schatten wat de kansen zijn. Zonder muiterij doen de Fransen het vaak goed. Als er heibel vooraf is, dan kan je er gif op innemen dat het niets wordt. Het Franse elftal leek vrij te zijn van relletjes. Echter is er inmiddels sprake van een potentieel relletje. Ik hoop dat het met een sisser afloopt en Frankrijk zich revancheert voor de verloren EK-finale in 2016. ALLEZ LES BLEUS! :flag_wf: :raised_hands_tone3:

Wie is jullie favoriete voetballer? Wie gaan jullie aanmoedigen? Wie gaat er volgens jullie winnen? Wordt het een topfavoriet zoals Frankrijk in 2000 of wordt het een sensatie, zoals in 2004 met Griekenland of 1992 met Denemarken? Voor wie er niet mee bekend is; in 1992 werd tien dagen voor de aftrap Joegoslavië de toegang tot het toernooi ontzegd. In plaats daarvan werd Denemarken opgetrommeld, die al op de camping stonden. Zo last minute en zonder noemenswaardige voorbereiding werden zij Europees kampioen. Laat het weten in de comments!


3 reacties

Reputatie 7

Heel mooi stuk @Mitch! Je hebt heel treffend omschreven hoe groots Zizou en belangrijk hij voor de Franse ploeg was. Zidane was ook één van mijn favoriete spelers, met name door de rust en elegantie die hij op de mat legde. Vroeger wilde ik altijd graag veel shirtjes hebben, maar toen ik een jaar of 11 was had ik nog niet de centen om altijd echte shirts te kopen, dus dan kocht ik tijdens vakanties op de markt altijd die nepperds. Naast Beckham, Luis Enrique, Crespo en vele anderen hing er ook een Juventus-shirt met Zidane achterop in m’n kast die ik met veel trots droeg! :black_circle::white_circle:

Liefde voor de sport

Voor mij was (toevallig) het WK van 1998 in Frankrijk het toernooi was m'n liefde voor de sport deed ontvlammen. Ik was toen ook 10 en in de klas kregen we kaartjes van spelers van het Nederlands elftal als we iets goed hadden gedaan. De eerste kaart die ik in handen kreeg: Edgar Davids. Die naam was natuurlijk gelijk al iets waar ik als klein ventje van stond te kijken, maar wat uiteindelijk écht het vuurtje aanstak was dat hij op dezelfde dag jarig is als ik! Dat kon natuurlijk geen toeval zijn en vanaf dat moment was ik compleet verslaafd! Taffarel wist te voorkomen dat Oranje de finale haalde, maar niet dat ik vanaf toen voetbal actief ging volgen (én me die zomer gelijk aanmeldde bij de voetbalclub in de buurt).

Edgar Davids

Manchester United en Beckham

Feyenoord was (en is nog steeds) gelijk m'n Nederlandse club, maar daarnaast was ik gek van Manchester United. De eerste Champions League-finale mocht ik met m'n pa en z'n vrienden meekijken en ik zat aan de buis gekluisterd. Toen Sheringham en Solksjaer in de slotminuten de zege over de streep trokken wist ik het zeker: Manchester United, dat was de wereldtop! Feyenoord werd dat seizoen trouwens ook nog eens kampioen, dus het was een goed jaar om voetbalfan te worden!

In dat team speelde ook de Engelsman met een wereldse traptechniek: David Beckham (weer die naam). Dag in dag uit trapte ik tegen elke bal om te proberen de techniek van Becks over te nemen. Ik wil geloven dat het in ieder geval een positief effect heeft gehad, maar in de buurt van de fluwelen stijl van Beckham ben ik nooit gekomen! In 2002 rockte Beckham op het WK ook nog een geblondeerde hanenkam, die ik de dag na de wedstrijd mezelf ook liet aanmeten, maar ook dat mocht het verschil niet maken.. :sweat_smile:

Beckham met coach Ferguson

Favoriete speler

Voor mij zijn er veel spelers die ik om uiteenlopende redenen geweldig vind. Waarschijnlijk zou ik een topic vol met topvoetballers kunnen tikken, maar denk aan Pirlo, Ronaldo (CR7 én R9), Scholes, Van Persie, Maldini, Zidane, Totti, Puyol en vele anderen! Echter kies ik in dit topic voor een heel ander soort speler en zeker niet één die bekend staat om z'n fluwelen traptechniek, balvaardigheid of scoringsvermogen. 

Als voetballer was ik (alvorens ik door blessureleed de kicksen aan de wilgen moest hangen) vaak verdedigende middenvelder, rechtsback of centrale verdediger. Voor mij stond voetbal gelijk aan 90 minuten oorlog! De beuk erin, elke centimeter gras opvreten, alles doen om de winst te pakken! :smile:

Om die reden keek ik graag naar spelers als Gattuso, Stam, Keane, maar vooral: Marco Materazzi! :flag_it: Voor veel voetbalkenners (waaronder zeer zeker Mitch) zal dit een onbegrijpelijke keuze zijn, want Mazza was een spijkerharde, valse en soms gewoonweg smerige speler. Hij haalde alles uit de kast om z'n tegenstander tot waanzin te drijven en deed dat bijvoorbeeld ook met Zidane in de gewonnen WK-finale van 2006. In deze finale scoorde hij ook de gelijkmaker, maar velen zullen zich alleen nog de kopstoot van Zidane in de borstkas van Materazzi heugen.

Zoals gezegd kon en kan ik genieten van spelers die álles geven en op (en over) het randje spelen qua agressie, dus in die zin keek ik altijd (vaak ook vlak voor ik zelf een wedstrijd moest spelen) met veel plezier naar Mazza

 

Derby van Milaan

 Oh ja, een echt shirt van Inter Milaan met Materazzi achterop hangt nu in de kast, geen shirt van de lokale markt. :wink: 

Reputatie 7
Badge +16

Mooi topic Mitch! Ik vind het nog steeds vreemd dat je onze Oranje leeuwen niet aanmoedigt, maar het zij zo - grapje natuurlijk, hoop dat Frankrijk ver komt! 😉⚽️

Mijn favoriete voetballer aller tijden is Willem van Hanegem. Raar om te zeggen omdat ik hem helaas nooit live/op TV heb mogen zien schitteren, maar alles om die man heen vind ik interessant. Van zijn bizarre techniek, buitenkantje links, tot zijn inzichten en speltechnische heldendaden. De Kromme had niet de bravoure van een Cruijff natuurlijk en was technisch wellicht ondergeschikt, maar ik vond zijn uitstraling en perceptie in het veld echt grandioos (na talloze filmpjes op YouTube en VHS van mijn vader te hebben mogen aanschouwen). 

Ik ga Nederland naar de beker brullen en hoop dat we na zeven jaar afwezigheid weer eens schitteren. Het allermooiste zou een finaleplek zijn natuurlijk, maar ik ben enigszins getemperd in de verwachtingen na de recente optredens. In mijn hart zeg ik Oranje gaat winnen, mijn hoofd vermoedt eerder Frankrijk of Duitsland. België heeft net als Portugal, Spanje en Italië ook een grandioos elftal, maar op de één of andere manier verzaken zij het altijd onder de druk op een eindronde. Toch halen de rode duivels deze keer de halve finale, daarin verliezen ze echter van een wervelend Duitsland. Kroatië was natuurlijk drie jaar geleden al de absolute verrassing in de finale van het WK, die hebben nu heel subtiel aan de beker mogen snuffelen en ruiken de naweeën hiervan nog steeds. Turkije en Kroatië bereiken beide de kwartfinales maar struikelen daarin op een iets beter gelauwerde kampioenskandidaat. 

Al met al wordt het een schitterend EK met veel mooie goals en veel landen die aan elkaar gewaagd zijn. Let vooral op groepen D en F met een scala aan sterke contenders bij elkaar in de poules. Het wordt heerlijk, ik kan niet wachten! Hup Holland, hup! 🥳

Reputatie 7
Badge +9

Wauw wat mooi geschreven @Mitch Ramenez la coupe à la maison Allez les bleus, allez 

Reageer