Food

Het Grote T-Mobile Receptenboek

Het Grote T-Mobile Receptenboek
Reputatie 6

Eten moeten we allemaal. Soms weet je alleen niet wat je moet maken. Natuurlijk kan je alles wel ver vooruit plannen, but what’s the fun in that? Daarom vind je vanaf nu je inspiratie hier: in ‘Het Grote T-Mobile Receptenboek’, het (toekomstige) grootste receptenboek van Nederland! Het zou enorm leuk om deze samen op te stellen. Doe je ook mee?
 

Aangezien ik roots heb in Indonesië, lijkt het mij een goed idee om af te trappen met een gerecht uit Zuidoost-Azië. Een van mijn favorieten en vrij eenvoudig te maken. Witte rijst (grapje). Alle gekheid op een stokje, rijst koken is zo makkelijk nog niet. De beste tip die ik kan geven: gebruik een rijstkoker.

Dit gerecht zal bestaan uit meerdere recepten en voel je vrij het naar smaak aan te passen.

Belado van eieren
Daging Setan
(duivelse runderlappen)
Abon Ajam (gerafelde kip)
Semoer Terong (smoor van aubergines)
Nasi Putih (witte rijst)

Hieronder vinden jullie de ingrediënten en hoe de gerechten klaar te maken zijn. Om ruimte te besparen heb ik de inhoud ‘verstopt’. Klik voor de beschrijving op: “Toon inhoud”.

Belado van eieren

Dit zijn de ingrediënten:

  • 5 eieren 
  • 3 eetlepels ui, gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gesnipperd
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 theelepel sambal oelek
  • Kokosmelk /santen (optioneel)
  • Zout
  • 2 eetlepels olie

Kook de eieren ongeveer 12 minuten, spoel ze in koud water (goed laten schrikken), en pel ze. Voeg de gesnipperde uien, de knoflook, de tomatenpuree, de sambal en wat zout samen. Bak dit goedje in de olie en bak de eieren even mee. Haal na 2-3 minuten de eieren eruit, snijd ze door en laat ze met de open kant naar beneden nog enkele minuten meebakken. Mocht je de kokosmelk willen toevoegen, doe dit dan wanneer je de doorgesneden eieren het laatste stukje mee bakt.  

 

Daging Setan

Dit zijn de ingrediënten:

  • 3 eetlepels uien, gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gesnipperd
  • 1 theelepel sambal oelek
  • 1 theelepel witte suiker
  • Zout
  • 1 eetlepel mosterdpoeder
  • 500 gram runderlapjes
  • peper
  • 4 eetlepels olie
  • 2 eetlepels ketjap
  • 2 eetlepels azijn

Wrijf de uien, de knoflook, de sambal met de suiker, wat zout en het mosterdpoeder tot een papje. Wrijf daarmee de runderlapjes (die tevoren met peper bestrooid zijn) in en laat ze minstens een uur marineren. Bak de lapjes in de olie. Maak de jus af met 2 dl water, de ketjap en de azijn en laat alles stoven tot het vlees gaar is.

 

Abon Ajam

Dit zijn de ingrediënten:

  • 1 kg kippenborst
  • Zout
  • Stukje asem ter grootte van een walnoot
  • 2 eetlepels uien, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 theelepel ketoembar
  • ½ theelepel djinten
  • 6 eetlepels olie

Zet de kip op in een beetje water met zout en het stukje asem. Laat het vlees heel gaar worden. Haal het vlees van het bot en trek et met twee vorken tot rafels. 
Wrijf de uien, de knoflook. de ketoembar, en de djinten met elkaar tot een brij. Laat hierin het vlees enkele uren marineren.
Bak de rafels kip in de olie, die niet te heet mag worden(!), knapperig bruin. Laat ze dan uitlekken en dien ze zo warm mogelijk op.

 

Semoer Terong

Dit zijn de ingrediënten:

  • 1 grote aubergine
  • Zout
  • 1 eetlepel uien, gesnipperd
  • 1 theelepel sambal oelek
  • 2 eetlepels olie
  • 1 dl bouillon of jus
  • Ketjap
  • Citroensap

Snijd de aubergine met schil en al in dikke plakken en bestrooi die met zout. Bak de uien met de sambal in de olie. Bak de plakken aubergine mee. Voeg er de bouillon, wat ketjap en citroensap bij en laat het gerecht nog even stoven. 

 

Nasi Putih

Dit zijn de ingrediënten:

  • Witte rijst

Had je hier echt een andere tip verwacht? ​​​​​​Koop een rijstkoker en kook je rijst. :wink:

 

We zijn enorm benieuwd welke recepten jullie toe gaan voegen en welke recepten jullie gaan uitproberen! Foto’s van het eindresultaat zijn natuurlijk ook meer dan welkom. 

Voor nu zeg ik selamat makan, oftewel eet smakelijk! 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Up!

Reputatie 7
Badge +16

Wat een superleuk idee! 😁

Mijn roots liggen voor de helft in Canada en daar heb ik geleerd om meatloaf te maken (althans kennisgemaakt met voor de nuance). Ook heb ik poutine gegeten, maar dat is te easypeasy dus dat laten we maar over aan Google - je kunt poutine zien als de Canadese variant van onze kapsalon.

Afijn, onto the meatloaf, oftewel “gehaktbrood”:

 

Ingrediënten voor de meatloaf

1000 gram rundergehakt

6 tenen knoflook (zelf gebruik ik van die ingevroren gemalen knoflook, maar both will do!)

2 gesnipperde uien (ook ingevroren, handig als je geen zin hebt om te snijden)

1 rode puntpaprika

1 eetlepel tijm

1 eetlepel rozemarijn

2 eetlepels tomatenketchup

1 ei

2 eetlepels mosterd

1 theelepel gedroogde chiliflakes

1 scheutje melk

paneermeel (drie eetlepels)

zout

peper

2 uien voor op de bodem van de slowcooker

 

Ingrediënten voor de saus

4 eetlepels tomatenketchup

honing naar smaak

1 eetlepel ketjap manis (zoete ketjap)

1 eetlepel mosterd

1 theelepel sambal manis, badjak of bawang

1 halve theelepel Chinese 5 spice (vijfkruiden poeder)

 

Op naar het leuke gedeelte:

Bereiding gehaktbrood in de slowcooker

  • Doe het gehakt in een grote kom
  • Pers de knoflook uit en voeg die toe
  • Snipper de ui en de paprika heel fijn erbij
  • Doe het ei erbij (eiwit en eigeel)
  • Voeg de melk toe
  • Voeg 2 theelepels sambal manis toe
  • Voeg ketjap manis naar wens toe
  • Peper en zout toevoegen
  • Beetje paneermeel (of havermout) erdoor zodat het gehakt niet te ‘nat’ is
  • Kneed het geheel met deeghaken of met je handen (vergeet je ringen niet af te doen) door elkaar en maak er de vorm van een brood van

 

Tijd om alles in de slowcooker te doen

Voordat ik begin, snijd ik eerst nog 2 uien in ringen, die gaan onderin de slowcooker zodat de meatloaf niet in zijn eigen vocht ligt, maar lekker bovenop de uienringen.

  • Leg eerst de uienringen in de slowcooker
  • Leg de meatloaf er bovenop
  • Pak de marinade erbij en smeer met een kwastje de bovenkant en zijkanten van de meatloaf in
  • Zet de slowcooker voor 5 uur op low
  • Marineer elk uur nog met de marinade zodat je de meatloaf extra lekker maakt. De sappen blijven er dan in garen en dat zorgt voor een smaakexplosie straks!

 

Ik eet de meatloaf nagenoeg altijd met aardappelpuree (lekker Amerikaans) en maïskolven. De lekkerste aardappelpuree is doorgaans die crème fraiche aardappelpuree die je bij de supermarkt kunt kopen.

Enjoy! 😍

 

Reputatie 7

Mijn roots zijn helaas wat minder exotisch en oer-hollands maar mijn voorliefde voor Italië is er niks minder om! Ik hou van het land, het klimaat en de mensen. De Italianen beheren de kunst van het genieten van het leven tot in de puntjes en dit zie je duidelijk terug in de Italiaanse keuken. De gerechten zijn vaak relatief simpel maar ze gebruiken veel verse producten van goede kwaliteit en een aantal heerlijke smaaksmakers waar je eindeloos mee kan variëren. Ik deel graag één van mijn favorieten met jullie!

Risotto met gekruide varkensworst

 

 

Ingrediënten (voor 2 personen)

  • 150 gram risottorijst
  • 1 stuks venkel
  • 2 stuks varkens (braad)worst
  • 1 ui
  • ¼ tot ½ rode peper
  • 1 citroen
  • ½ tl venkelzaad
  • 2 tl (verse) tijm
  • 50 gram mascarpone
  • 40 gram Grana Padano
  • 700 ml groentebouillon
  • roomboter
  • extra vierge olijfolie
  • peper & zout
     

Bereiding

  1. Snipper de ui, verwijder de zaadjes van de rode peper en snijd deze fijn.
  2. Snijd de venkel in kwarten, verwijder de harde kern en snijd de rest van de venkel in korte reepjes. Houd het venkelloof (het groene gedeelte) apart.
  3. Snijd de citroen door de helft, haal de tijm van de takjes en hak deze zo fijn mogelijk. 
  4. Snijd het vel van de varkensworst open en haal het vlees uit het vel. Voeg de fijngehakte tijm en 2 tl's geperste citroensap toe aan het vlees, meng goed en laat even lekker op smaak komen.
  5. Doe ongeveer ¼ van de venkel in een kom en voeg naar smaak extra vierge olijfolie, citroensap en peper en zout toe (als richtlijn kan je 2 tl's extra vierge met 1 tl citroensap aanhouden). 
     
  6. Verhit de roomboter in een wok of hapjespan (let op: geen koekenpan) op middelhoog vuur en voeg de ui, rode peper, de overige venkel, het venkelzaad en het vlees toe.
  7. Bak het vlees rul op hoog vuur en bak het daarna, met deksel, 10 - 15 minuten op middellaag vuur (of totdat de venkel zacht is).
  8. Voeg de risottorijst toe aan de hapjespan en bak nog 2 minuten.
     
  9. Voeg 1/3 van de groentebouillon toe en laat de risotto het vocht langzaam opnemen. Tip: roer regelmatig door, hierdoor komt het zetmeel vrij en wordt de risotto lekker romig. Voeg zodra de bouillon is opgenomen weer 1/3 van de bouillon toe en herhaal dit tot de bouillon op is. De risotto is gaar zodra de korrel zacht is van buiten maar nog een lichte “bite” heeft van binnen. Houd hiervoor ongeveer 15 - 20 minuten aan.
     
  10. Voeg de mascarpone en het grootste deel van de Grana Padano toe, roer goed door en breng op smaak met peper en eventueel zout. Let op: de Grana Padano is al flink zout van zichzelf.
  11. Verdeel over de borden en garneer met de overige Grana Padano en de venkelloof die je helemaal aan het begin apart hebt gehouden. Buon appetito!

 

 

 

Reputatie 6

Voor de afwisseling kom ik met iets zoets, héél zoets!  

Slutty Brownies

 

Waarom heet dit zo, hoor ik je denken? Om blogger The Londener, waar dit recept vandaan komt, te quoten: “because they're oh so easy, and more than a little bit filthy".

 

De Slutty Brownie bestaat uit drie onderdelen, koekjesdeeg, Oreo's en brownie mix. Je kunt het natuurlijk de easy way doen en voor de koekjesdeeg en brownie mix kant en klare pakjes halen, maar hier doen we het lekker from scratch!

Keukenbenodigdheden

Een echte keukenprins(es) heeft dit natuurlijk al in huis:

  • Oven
  • Bakblik van ongeveer 20x20 centimeter
  • Twee grote mengkommen
  • Aluminiumfolie of bakpapier
  • Medium formaat (steel)pan
  • Bakspray
  • Spatel

 

Koekjesdeeg

Ingrediënten

  • ​​​​​​65 gram ongezouten roomboter
  • 30 gram bruine basterdsuiker
  • 100 gram witte basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 ¼ theelepel vanille extract
  • 160 gram bloem
  • ½ theelepel zout (als je toch gezouten roomboter gebruikt, laat het zout dan weg)
  • ½ theelepel bakpoeder
  • ½ theelepel baking soda
  • 150 gram melk of pure chocolade in kleine stukjes gehakt

 

Bereiding

Doe de roomboter, bruine en witte basterdsuiker samen in een mixer en mix dit tot een glad geheel. Doe al mixend het ei en de vanille extract erbij. Zorg ervoor dat er geen mix aan de randen van de mengkom blijft hangen. Voeg de bloem, bakpoeder en baking soda toe  (doe dit het liefst via een zeef, zodat er zo min mogelijk klontjes kunnen vormen) en mix het op een lage stand totdat alles goed is gemengd. Doe de chocoladestukjes in de mengkom en roer dit met een spatel door het deeg. Je kunt deze mix nu apart zetten.

 

 

Brownies

Ingrediënten

  • 30 gram ongezouten roomboter
  • 160 gram witte basterdsuiker
  • 100 gram cacaopoeder
  • ½ theelepel zout (als je toch gezouten roomboter gebruikt, laat het zout dan weg)
  • 2 theelepels vanille extract
  • 2 eieren
  • 65 gram bloem

Bereiding

Neem een medium formaat (steel)pan en smelt de boter op halfhoog vuur. Zodra de boter is gesmolten, kun je de basterdsuiker en de cacaopoeder toevoegen. Roer dit goed door en haal van het vuur. Voeg het zout, de vanille extract en de eieren toe en mix dit door elkaar totdat de eieren goed zijn opgenomen in het geheel. Voeg de bloem toe (doe dit het liefst via een zeef, zodat er zo min mogelijk klontjes kunnen vormen) en mix dit goed door elkaar. Zorg ervoor dat er geen mix aan de randen van de mengkom blijft hangen. Je kunt deze mix nu apart zetten

 

Oreo's

Het makkelijkste ingrediënt: twee rollen Oreo koekjes. Niet dat je ze allebei nodig hebt, maar van dat bakken krijg je ook wel trek, nietwaar!

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bedek het bakblik met aluminiumfolie of bakpapier en spray in met bakspray. 

 

Op de bodem van het bakblik verdeel je het koekjesdeeg. Zorg ervoor dat je dit over een gelijke laag verdeelt. Plakt de deeg wat aan je handen? Bestuif je handen dan met wat bloem of spray ze in met wat bakspray. Bovenop het koekjesdeeg leg je de Oreo's. Zorg ervoor dat de hele bodem bedekt is, maar leg geen koekjes over elkaar heen. Giet de brownie mix over de Oreo laag heen en zorg dat ook dit een gelijke laag is en dat alle hoekjes gevuld zijn.

 

Bak voor 30-35 minuten in een voorverwarmde oven. Laat het na het bakken tien minuten afkoelen zodat de toplaag een beetje hard kan worden. Serveer met vanille ijs, slagroom of met een lekkere kop koffie!

 

 

Slutty Brownies

 

Reputatie 7
Badge +4

Gimme those brownies!!!

Simpel comfortfood: Macaroni ham en kaas (4 personen)

Benodigdheden

1 ui

1 140 gram tomaten puree

150 gram schouderham

150 gram belegen (geraspte) kaas

320-400 gram Macaroni

Zout

Klontje (room)boter

Olijfolie

 

Zo maak je het

  1. Zet een pan met ruim water en een goede snuf zout. Breng dit aan de kook
  2. Snipper onder tussen de ui, rasp de kaas, en snij de ham in blokjes
  3. Zet een tweede (koekenpan) op het vuur en zet deze op middelhoog vuur. Fruit hierin de uitjes.
  4. Voeg na een paar minuten de tomatenpuree toe en roer goed door. Laat dit sudderen.
  5. Kook de macaroni. Ca 2 minuten voordat de macaroni klaar is doe je de hamblokjes in de pan bij de tomatenpuree en ui. Roer weer goed door.
  6. Giet de macaroni af en voeg dit bij de uit, tomatenpuree en ham. 
  7. Voeg de kaast toe en roer goed door tot de kaas volledig gesmolten is. Dat is het moment om een klein klontje boter toe te voegen om het geheel nog iets romiger te maken.

 

Eet smakelijk!

Reputatie 7
Badge +4

Gezond chocolade of vruchten ijs of milkshake zonder toegevoegde suiker en bordevol vitamines! Clickbait? Nee, het kan echt. Doneer eerst via mijn PayPa... Grapje. Maar dat is gezond ijs zeker niet. 

Benodigdheden 1 ruime portie

- Banaan

- Pure cacaopoeder

- Optioneel melk

Food processing machine en een bakje of zakje

C'est tout! That's a wrap! Dat is alles. 

Bereiden

- Snij de banaan in plakjes. Doe deze in een bakje of zakje en leg deze in de vriezer, totdat ze helemaal bevroren zijn.

Tip; zorg voor een voorraadje bevroren banaan met het oog op een voorraad ijs. 

- Doe de banaan in de food processor met 2 eetlepels cacaopoeder. Meng nu tot je een gladde substantie krijgt. Het kan helpen om tussendoor en door te scheppen, omdat het mengsel kan klonteren.

- Doe het in een schaaltje en smullen maar!

Wil je een milkshake? Doe dan een flinke scheut melk toe aan het gladde mengsel en laat de food processor nog even draaien. Afhankelijk van de gewenste dikte - thick shake of normale shake - voeg je tussentijds nog wat melk toe. 

Giet in een mooi glas en geniet van die intense smaak. 

In plaats van cacaopoeder kun je eventueel ook bevroren fruit naar keuze gebruiken voor vruchtenijs, zoals ananas, aardbij of kers. Geen extra suikers of toevoegingen, dus puur genieten!

Reputatie 7
Badge +14

Ik kreeg de vraag of dit recept iets voor mij was….. @TAVL wat denk je zelf? Mmmmmmmmmm

jazeker is dit iets voor mij. 🍌 ik ben een ijs en fruit monster dus dit is het uitproberen waard. 

Reputatie 1

 

Brenda's gehaktbrood.

Wie zin heeft in een mega gehaktbal met een lekkere twist.

Waarom heet het zo?

Omdat ik heel erg fan ben van Brenda kookt, dus de eer is natuurlijk aan haar!

 

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C en vet de cakevorm in.
  2. Snijd de ui fijn en pers de knoflook.
  3. Verdeel het gehakt in een grote kom en breng dit op smaak met zout en peper. Voeg de gesneden ui en knoflook toe, samen met de mosterd, ei, tomatenpuree, ketjap en paneermeel. Kneed dit alles goed door elkaar.
  4. Bekleed de cakevorm met ontbijtspek door een plakje op de bodem te leggen zodat hij langs de zijkant omhoog gaat en over de rand hangt. (Dit overhangende deel vouwen we straks om de bovenkant van het gehaktbrood) Leg het volgende plakje hier deel op en laat deze aan de andere kant over de vorm hangen. Herhaal dit tot de hele vorm bekleed is met spek.
  5. Verdeel het gehakt in de vorm en druk dit goed aan. Vouw het overhangende spek om en om over het gehakt.
  6. Verwarm het gehaktbrood 50 minuten in de oven, tot het gehakt gaar en het spek goudbruin en krokant is.

Ingrediënten

 

  • 750 gram gehakt
  • 1 kleine ui
  • 1 teen knoflook
  • zout en peper
  • 1 eetlepel mosterd
  • 1 ei
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 1 eetlepel zoete ketjap
  • 2,5 eetlepel paneermeel
  • 150 gram rauwe ontbijtspek plakjes
  • olie om de vorm in te vetten

 

 

Reputatie 1

Nog eentje dan! 

( I LOVE COOCKING)

Bananenpannenkoekjes!

Dit recpept heb ik ooit geleerd van een vegetarisch meisje uit mijn klas! :)

 

  • 2 eieren
  • 1,5 banaan (gebruik de rest als topping)
  • snuf kaneel
  • olie om in te bakken
  • Melk
  • Snuf suiker. 
  • Siroop
  • (Blueberrys) optioneel

Prak de banaan in een kommetje, doe er vervolgens de eieren bij in. Voeg een scheutje melk er aan toe, ( dit kan ook met havermout echter maakt de melk het wat romiger). Voeg daarna wat suiker en kaneel toe. 

Snijd de rest van de banaan  in plakjes en leg dit er boven op als topping, je kan ook blueberrys gebruiken en Siroop.

 

 

 

Reputatie 3

Recept voor een lekkere vega burger! 

Je kan tegenwoordig in de supermarkt smaakvolle vegaburgers kopen maar de lekkerste maak je zelf. Deze burger is op basis van kikkererwten, gezond en lekker!

Fun fact: De Ceo van T-Mobile heeft vorige week deze burger gemaakt, zie foto’s op instagram.

Ingrediënten voor 4 vega burgers

Bereidingswijze:

  • Snij de ui, peper en knoflook fijn
  • Mix de kikkererwten met de ui, chili peper en de knoflook tot een gladde pasta.
  • Mix de bloem door de kikkererwten.
  • Breng het geheel op smaak met zeezout en komijn.
  • Als het mengsel nog te nat is, voeg je wat extra bloem toe.
  • Vorm met natte handen 4 burgers van het mengsel.
  • Verhit wat olie in een koekenpan en bak de burgers rondom aan. Spatel ze voorzichtig om.
  • Leg een plakje cheddar kaas op de burger en laat dit smelten.
  • Verdeel wat sla en een paar plakjes komkommer en tomaat over het broodje en leg de burger hierop.
  • Verdeel de uienringen over de burger en maak het af met een lepel salsasaus.

Have a nice burger! :grin:

Reputatie 7
Badge +4

Easy chocolate mousse

200 gram pure chocolade

100 ml slagroom op kamertemperatuur

300 ml slagroom uit de koelkast

Hoe dan?

  • Zet een kom au bain Marie op het vuur. Wat au bain Marie is? Je ze een pannetje water op het vuur. Daarin hang je een andere pan of schaal. De schaal moet wel in het water hangen, maar niet de bodem raken. Hiermee voorkom je dat de inhoud van de schaal te heet wordt en aanbrand. Zeker bij chocolade erg van belang.
  • Breek de chocolade in kleine stukjes
  • Voeg de chocolade en de 100ml slagroom in de ban en laat dit al roerende smelten tot een glade substantie. Je kunt ook wat sinaasappelrasp, kaneel, chocoladedruppels, jam of iets anders toevoegen om een twist aan de mousse te geven.
  • Haal de schaal met chocolade uit de pan en zet deze apart om iets te laten afkoelen.
  • Doe de 300 ml slagroom in een andere schaal en klop deze luchtig tot een slagroom. 
  • Voeg stapsgewijs in kleine hoeveelheden de gesmolten chocolade toe en spatel dit er voorzichtig doorheen. Niet te snel, want dan gaat de lucht uit de slagroom.
  • Verdeel over glazen of schaaltjes en zet bij voorkeur voor een paar uur afgedekt in de koelkast om op te stijven. 
  • Optioneel kun je een klein laagje jam of slagroom op de mousse doen. Maar de basis is al lekker zat.

Smakelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Foccacia met rozemarijn en knoflook

  • 500 gram bloem of 350 gram bloem en 150 gram volkoren meel
  • 10 gram zout
  • 10 gram gist
  • 15 gram suiker
  • 300 ml lauw water
  • 2 grote verse tenen knoflook
  • 2 takjes verse rozemarijn
  • olijfolie
  • Grof zeezout

En dan?

  • doe de bloem in een kom en maak in het midden een kuil. Op de rand leg je het zout. In de kuil zelf doe je het water, gist, suiker en water. Zorg dat dit de rand met zout niet raakt. Laat het nu 5 minuten staat. Als de gister gaat borrelen is het mengel klaar om te gebruiken.
  • Meng het geheel 10 minuten krachtig door. Een goede workout, maar nodig om tot een elastisch deeg te komen. Het deeg is goed als het soepel is en niet plakt. Maak dan een bal van het deeg en leg deze in een met olijfolie ingevette kom. Dek de kom af met vershoudfolie. Laat het deeg nu 30 minuten rijzen.
  • Pel de knoflook en snij deze in grove stukken. Hak de rozemarijn fijn. Voeg deze samen met 50 ml olijfolie. Deze even in laten trekken. Al is langer intrekken goed voor nog meer smaak.
  • Na een half uur kneed je het deeg een minuutje of twee door. Maak nu een plak van ca 2 cm dik. Met je vingertoppen prik je kuiltjes in het deeg. Giet hierover de olijfolie met rozemarijn, maar zonder de knoflook. Zorg dat het hele deeg onder de olijfolie zit. Besprenkel het deeg vervolgens met grof zeezout. Dek af met vershoudfolie en laat 30 minuten rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 220 graden. De bakplaat waar het deeg op komt moet al in de oven zitten om voor te verwarmen. Als de oven warm is en de 30 minuten om zijn, dan het deeg op de bakplaat schuiven. In 12 tot 15 minuten afbakken. Even afkoelen op een rekje en genieten.

Heerlijk met Aioli of verse kruidenboter.

Reputatie 4

Hallooooootjes!

 

Ik deel graag mijn favo receptje om je zalm een niveautje hoger te tillen. Ben je er klaar voor? Want dit is echt out of this world so good!

 

Stap 1: verwarm je oven lekker op 185 graden.

 

Stap 2: in een kommetje ga je de korst maken. Snij fijn: parmezaan, walnoot en een beetje peterselie. Voeg wat olie toe aan het mengsel, maar maak het niet té nat. 

 

Stap 3: pak een ovenschaal en leg de zalm erin. Op je zalm verspreid je het mengsel van stap 2. Zet de ovenschaal in de oven voor 18 minuten. Ligt er natuurlijk aan of je 'm helemaal doorbakken van binnen wilt of een beetje rauw. 18 minuten vind ik precies goed. 

 

Stap 4: Haal je overheerlijke zalm uit de oven, beetje peper en citroen en tada. Smullen maaaaaaar!

 

 

PS: deze korst is ook zalig op een varkenshaasje. Doe een beetje mosterd op je vleesje en daarna de  korst. Wel iets langer dan de vis, ongeveer 23 minuten.YES! YES! YES!

Reputatie 7
Badge +8

Uramaki sushi

Als echte sushi liefhebber, deel ik hierbij mijn favoriete recept om zelf sushi te maken! In dit recept maken we mijn favoriete uramaki sushi, namelijk met geflambeerde zalm soft shell! Mocht je niet alle basisbenodigdheden in huis hebben, dan heeft de Albert Heijn ook een handige sushikit. Deze bevat sushi rijst, rijstazijn, sojasaus, norivellen (zeewier), sushi gember, wasabi paste, bamboe rolmat, eetstokjes, instructieboekje. Het meeste heb je dan al gelijk bij elkaar. Je kan de ingrediënten bij de toko halen, maar ik zelf gebruik gewoon de meeste ingrediënten uit de supermarkt (Thanks to the AH!). Het is niet het simpelste recept om te maken, maar het is het 1000% meer dan waard om zeker een keer te proberen! 😍

 

Keukenbenodigdheden

  • Bamboe rolmatje
  • Vershoudfolie
  • Pan met deksel om de sushirijst in te koken
  • Steelpan om de dressing voor over de sushirijst te maken
  • Schaal (geen metaal)
  • Schone theedoek
  • Zeef
  • Scherp (vis)mes
  • Flambeerbrander
  • Snijplank

 

Ingrediënten sushirijst

 

Ingrediënten sushi

  • Rauwe zalm (Vraag na bij de visboer welke hier het best voor geschikt is)
  • Avocado
  • Cream cheese (Philadelphia)

 

Ingrediënten toppings

  • Rauwe zalm (om te flamberen)
  • Bosui
  • Witte sesamzaadjes
  • Japanse mayonaise
  • Unagisaus (toko), mocht je geen toko in de buurt hebben, dan is teriyakisaus uit de supermarkt ook een goede vervanging!

 

Ingrediënten voor erbij

 

Bereiding

Stap 1: Spoel de sushirijst af in een zeef onder koud stromend water tot het water bijna niet meer wit kleurt. Laat de rijst 10 min. staan in een pan met dikke bodem. Voeg 600 ml water toe en breng aan de kook. Kook de rijst met deksel op de pan 2 min. op hoog, 5 min. op middelhoog en 12 min. op laag vuur. Zet het vuur uit, neem de deksel van de pan en dek de pan af met een schone theedoek, doe de deksel weer op de pan en laat 15 min. staan.

 

Stap 2: Verwarm de rijstazijn, het zout en de suiker en roer tot de suiker en zout zijn opgelost. Laat afkoelen. Schep de rijst in een lage schaal. Sprenkel de dressing over de sushirijst. Schep om en waaier koel met een krant of tijdschrift. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.

 

Stap 3: Snijd de zalm met een scherp mes in de lengte in repen van 1 cm breed. Bewaar ook een stuk zalm om hier dunne plakjes over de hele breedte van te snijden, dit gebruiken we namelijk voor de topping. Snijd de avocado overlangs doormidden. Verwijder de pit en snijd de avocado in de lengte ook in repen van 1 cm breed. Snijd de bosui in dunne ringetjes.

 

Stap 4: Wikkel het matje in vershoudfolie. Hierdoor blijft het bamboematje schoon. Knip een norivel door de helft en leg dit met de glimmende kant naar boven op het matje en verdeel daar met natte handen een laag rijst van 1 cm dik over. Door met natte handen de rijst te verspreiden, Zorg dat je de rijst plakt op blijft de rijst niet aan je handen plakken. 

 

Stap 5: Draai vervolgens het norivel met de rijst om. We gaan nu de vulling leggen op de ‘nori kant’. Smeer met een lepel of mes een royale laag cream cheese over de hele lengte. Leg hierboven op een strook zalm en avocado. Liever dat het iets uitsteekt aan beide kanten van het norivel, dan dat het net te klein is.

 

Stap 6: Rol met het bamboematje van onder naar boven strak op. Leg nu de plakjes zalm bovenop de sushirol, zodat elk plakje elkaar net aan overlapt. Druk de sushirol nu aan met de bamboemat. Leg vervolgens nog een vershoudfolie over de sushirol heen. Doop een scherp mes in heet water en snijd de sushirol in 6/8 gelijke stukken. Laat tijdens het snijden de vershoudfolie zitten! Dit zorgt ervoor dat de topping er bij het snijden goed blijft zitten. Haal na het snijden de folie er weer af en leg de sushi alvast op een schaal waarop je het wil presenteren.

 

Stap 7: Flambeer nu de zalm bovenop de sushi met de flambeerbrander. Je schroeit alleen de bovenkant van de zalm dicht. De zalm moet namelijk niet helemaal gegaard worden. (LET OP! Flambeer wel boven een hitte bestendige ondergrond waar de sushi op ligt)

 

Stap 8: Als je de zalm geflambeerd hebt, gaan we de toppings toevoegen. Begin met de japanse mayonaise en maak dunne lijntjes saus zigzaggend over de hele sushirol. Doe daarna hetzelfde met de unagisaus. Vervolgens strooi je een klein beetje van de sesamzaadjes erover en nog wat bosui ringetjes. 

 

Stap 9: Serveer met sojasaus, wasabi en ingelegde gember. Pak de sushistokjes erbij en…. Geniet ervan! 

 

TIP: als dit de eerste keer is dat je sushi maakt, check dan zeker dit filmpje van de Allerhande, dit heeft mij geholpen om de basis onder de knie te krijgen! Enjoyyyy!

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Spaanse Mosselen met chorizo! (Lekker met stokbrood)


Fruit 2 uien en 3 knoflook in wat boter.

voeg scheutje honing toe

1 eetlepel sambal

flinke scheut chilli saus

flinke scheut witte wijn (rood mag ook)

1 of 2 vis bouillon blokjes

zakje mossel kruiden

witte peper

verse (bleek)selderij

en wat chorizo worst in stukjes

blikje tomaten puree

en wat blokjes kleine snoep tomaatjes

tot slot een scheut kookroom.

Breng de saus op smaak met zout en peper

Was de mosselen goed en kook ze gaar in de saus ongeveer 5/6 minuten.

Smakkelijk eten


 

 

 

 

 

 

:no_mouth:

Reageer