Namasté on Monday!

  • 21 June 2021
  • 6 reacties
  • 141 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-medewerker
  • 3880 reacties

Hoi allemaal!

Even een kleine comeback van mij - mocht je me niet (meer) kennen: ik was tot ongeveer 1 jaar terug T-Mobile moderator, tot ik de overstap maakte tot yogadocente. Ik werd door moderator @Emmaatje gevraagd om een topic te schrijven voor Topic Tuesday, dus hier komt 'ie!


In contact met jezelf

Om maar met de deur in huis te vallen: ik geloof oprecht dat iedereen baat zou hebben bij het doen van yoga. Mannen, vrouwen, dik, dun, jong, oud - wie dan ook. Yoga vermindert stress, verbetert je ademhaling, maakt je flexibeler, sterker en ik kan nog wel even doorgaan met opsommen… maar het belangrijkste van alles: yoga zorgt ervoor dat je meer in contact komt te staan met jezelf.

Contact met jezelf, watte? Ja, dat kan een beetje zweverig klinken - wat sowieso het imago is van yoga, helaas, maar eigenlijk moet je het meer zien als juist teruggaan naar de basis! De maatschappij en het tempo waarin we leven, is namelijk allesbehalve waar ons lichaam en onze geest voor gebouwd is. Door de tijd te nemen om jouw lichaam eens écht te voelen, om écht even bewust te zijn van wat er in jou gebeurt, ga je juist terug naar het beginpunt. 


En als je dan zo stilstaat bij jezelf, dan kun je er bijvoorbeeld achter komen dat je al veel te lang teveel van jezelf vraagt, of dat je eigenlijk helemaal niet naar je eigen gevoel luistert. Misschien heb je daardoor wel zulke slapeloze nachten, of constant verkrampte schouders. Wil je ook even de-stressen? Check de video hieronder!

 

 

Maar waar begin ik?!

Wekt dit jouw interesse, laat je dan niet afschrikken door alle yogavormen die er zijn, of door de social media foto's met superflexibele slanke dames. Zoals ik al eerder zei: yoga is voor iedereen. Er zijn ontzettend veel yogavormen, van alleen meditatie tot poweryoga, van speciale broyoga voor mannen tot bejaardenyoga. Neem dus de tijd om een vorm te vinden die bij jou past.

Lekker zweven

En ik? Ik ben nog steeds dezelfde nuchtere Jaimy die ik altijd was, maar dan met een lekker zweverig randje. En wat maakt het ook eigenlijk uit welk label ik of anderen erop pakken? Waar het echt om draait is dat je goed in je vel zit!

Heb jij wel eens yoga geprobeerd? Of heb je misschien bepaalde vooroordelen over yoga? Ik ben benieuwd!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Jaimy Welcome back de Community heeft je gemist! :hugging:

Ik heb zelf nooit Yoga geprobeerd, maar het lijkt mij wel heel interessant om een keer te proberen. Ik kijk ook altijd met plezier naar je video’s en tips die je geeft op Novaluna.yoga IG. Wat voor yogavorm raad je aan voor een starter die niet zo flexibel is? Wat is een makkelijke vorm die je bijvoorbeeld ook thuis kan proberen? 

Reputatie 7
Badge +4

Hiiiiii Jaimy! Wat ontzettend tof je hier weer te zien. :D  En eens hoor. Iedereen heeft baat bij het bewust zijn in het hier en nu. Even tot rust komen. Altijd rennen houdt niemand vol. 

Reputatie 7

Hey Jaims,

Wat leuk je hier te “zien”, met een topic over je passie! :heart_eyes:

Heel sporadisch pak ik wel eens een filmpje op YouTube van ongeveer een kwartier mee. Dit is vooral als ik erg stram ben, bijvoorbeeld van een andere sport of juist van het vele zitten achter het bureau. Het is dan een superfijne manier om even je lichaam op te rekken en strekken!

Als ik yoga-video’s bekijk, bijvoorbeeld die van jou langskomen op Instagram, dan vind ik het enorm knap hoe natuurlijk dat allemaal gaat en dan begrijp ik dat het ook erg meditatief en rustgevend kan zijn. Zelf ben ik nog veel te veel aan het nadenken over hoe ik ervoor zorg dat ik niet omval! :smile: Logischerwijs zou ik het vaker moeten doen om het allemaal wat soepeler te laten verlopen, maar daar heb ik niet echt de rust voor.

Volgende keer ga ik bovenstaande video eens aanhouden als instructie, ben benieuwd! :raised_hands: All the best!

Reputatie 7

@Hajar aaah er is niet één yogavorm die per se voor beginners is, wantttt een goede yogadocent geeft áltijd aanpassingen voor "beginners" - alle houdingen zijn aan te passen naar elk lichaam. Maar om te starten is Hatha Yoga wel een goede vorm om eens te proberen! Of gewoon eens zoeken op YouTube naar een beginners class. Offf...gewoon eens naar een real life les gaan zodat je goede begeleiding krijgt, haha! Laat het me weten als je het eens uitgeprobeerd hebt!

@TAVL Jaaaa het voelt gek om hier weer wat te posten hoor! Het voelt alweer zo lang geleden op de een of andere manier. Leuk om je te spreken!
Enne, ja precies. En dat stilstaan kan ook op andere 'mindful' manieren dan yoga, natuurlijk!

@David Leuk dat je reageert, feels like old times! Yes om je lichaam een beetje los te maken zijn yogahoudingen ook gewoon echt goed ja, fijn dat je het wel al af en toe doet! :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +14

@Jaimy Hé wat gaaf om een lesje Yoga te volgen in de community.

Deze soms stress kip kan wel ontspannende flow gebruiken,

Dank! 

Reputatie 7

@CrisTien :heart_eyes:

Reageer