Beantwoord

4G via Huawei E5186s + buitenantenne (100-120Mbit) in combinatie met interactieve TV

Goedemorgen, Wij hebben de uitdaging om in het buitengebied internet en TV te realiseren. Internet snelheid is 5 Mbit. In overleg met meerdere mensen binnen T-Mobile werd ons verteld dat het 4G SIM only Unlimited abonnement icm met de Huawei E5186s en de een externe antenne samen met een interactieve TV abonnement de oplossing gaat bieden. Ik moet dan wel extra een DSL abonnement afsluiten omdat de interactieve TV abonnement alleen in combinatie met een DSL abonnement verkocht wordt. Over mijn onvrede over het af moeten nemen van een dienst die ik niet ga en kan gebruiken ga ik mij hier niet uitlaten.
De vraag is; als ik de Interactieve TV module aansluit op de Huawei 4G router, gaat dit ook daadwerkelijk functioneren? Ik zou zelf niet weten waarom niet maar ik wil het graag even bevestigd zien voordat ik de hele boel in gang ga zetten.
Bij voorbaat dank voor het antwoordt,
Fred
icon

Beste antwoord door Tabali 5 april 2017, 16:31

@FredKroesbergen

Dit is een goede vraag en ook terecht dat je hier zekerheid over wil hebben.
Ik zou dit niet zo snel adviseren!

Hoofdreden hiervoor is dat (onze T-Mobile Thuis) interactieve tv pas werkt met een minimum snelheid van 16 Mbps. In principe zou je dit met 4g voor thuis en redelijk bereik makkelijk moeten kunnen halen. We hebben het hier echter over een constante snelheid. Dit is wel een uitdaging voor een dataverbinding via het radionetwerk om deze deze verbinding veel meer fluctueert dan een verbinding via de vaste lijn. Mocht het zo zijn dat je verbinding stabiel is en dat je dit makkelijk haalt dan gaat dit argument natuurlijk niet op.

Het tweede punt is dat de streams (van T-Mobile Thuis) niet beschikbaar zijn over het mobiele netwerk. Waarschijnlijk is deze optie gewoon geblokkeerd. Ik kan me voorstellen dat dit veel data kost. (maar dit is een aanname)

Dit geldt echter voor interactieve tv van T-Mobile Thuis. Ik weet niet hoe het met andere aanbieders zit maar dit is wat ik je momenteel kan vertellen over onze producten.

Heb je hier voldoende aan?
Bekijk origineel

10 reacties

Goedemorgen Tabali,
Ik volg jou helemaal. Onder voorwaarde dat het 4G stabiel en krachtig is snap ik alleen niet hoe ik het met de TV moet zien te realiseren. Wij hebben binnen ons gezin 3 TV's waarvan 1 moderne (met netwerk en X-Box) en 2 oudere plasma met zeg maar scart aansluiting. Of moet ik mij gaan oriënteren om alles wat ik wil zien via internet te gaan kijken en uberhaupt geen TV abonnement meet moet afsluiten? Daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Kan ik bv Discovery, National Geografic of Eurosport kijken via het internet. Kan ik bv Ziggo sport ontvangen via internet? Sorry dat ik zoveel vragen stel Tabali.
Badge +2
@FredKroesbergen

Geen dank met alle plezier natuurlijk 🙂 Jij ook bedankt voor je post!

Je kan het makkelijk testen door een abonnement bij ons aan te vragen aangezien je de 1ste maand gebruik kunt maken van 'test ons nu'. Als het niet goed genoeg is, kan je het gewoon retourneren! Hoe mooi is dat? :P

Als het bereik voldoende en stabiel is (op 4g) dan zou je een speedtest kunnen draaien (Ookla). Als je bereik goed is en de snelheid goed is zul je qua capaciteit op ons nieuwe netwerk niet zo snel problemen ervaren.

We kunnen wel veel zien in onze systemen maar het beste is toch om dit op deze manier te testen. Dan sluit je eigenlijk alles uit en heb je meer zekerheid.

Het is dan nog wel afhankelijk van het product wat je in huis haalt (tv). Als dit gewoon werkt met data over het mobiele netwerk voorzie ik verder niet zo snel problemen.
Goedemiddag Tabali, dank je wel voor jou reactie,
Ik heb geïnformeerd bij T-Mobile. Er staat bij ons vlakbij een T-Mobile mast met 2 frequenties. Dat zou volgens de deskundige bij T-Mobile een snelheid van 100 - 120 Mbps moeten kunnen leveren.
Ik zit serieus te overwegen om een 4G Unlimited tablet abonnement (€35,- per maand) af te sluiten. Hiermee heb ik 5Gb per dag aan data en kan ik deze per 1 Gb kosteloos met een app. opwaarderen. Ik schaf een goede 4G router (bv de Netgear R7100LG) aan met een buitenantenne.
Aangezien wij geen HD TV hebben scheelt dat enorm in de data. Dan moet ik toch op een of andere manier het TV signaal via de 4G binnen moeten kunnen krijgen?
Sowieso moet ik iets omdat ik nu met mijn huidige aansluiting 5 Mbps haal en dat is niet genoeg om schoolgaande kinderen het huiswerk te laten maken en zelf thuis via een VPN in de Cloud zakelijk te kunnen werken.
Wat is jou advies?
Badge +2
@FredKroesbergen

Dit is een goede vraag en ook terecht dat je hier zekerheid over wil hebben.
Ik zou dit niet zo snel adviseren!

Hoofdreden hiervoor is dat (onze T-Mobile Thuis) interactieve tv pas werkt met een minimum snelheid van 16 Mbps. In principe zou je dit met 4g voor thuis en redelijk bereik makkelijk moeten kunnen halen. We hebben het hier echter over een constante snelheid. Dit is wel een uitdaging voor een dataverbinding via het radionetwerk om deze deze verbinding veel meer fluctueert dan een verbinding via de vaste lijn. Mocht het zo zijn dat je verbinding stabiel is en dat je dit makkelijk haalt dan gaat dit argument natuurlijk niet op.

Het tweede punt is dat de streams (van T-Mobile Thuis) niet beschikbaar zijn over het mobiele netwerk. Waarschijnlijk is deze optie gewoon geblokkeerd. Ik kan me voorstellen dat dit veel data kost. (maar dit is een aanname)

Dit geldt echter voor interactieve tv van T-Mobile Thuis. Ik weet niet hoe het met andere aanbieders zit maar dit is wat ik je momenteel kan vertellen over onze producten.

Heb je hier voldoende aan?
Reputatie 6
Badge +11
Wat betreft KNIPPR, zie
https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/iptv-verbruik-op-4g-voor-thuis-277446?postid=1377222
De kosten komen hier nog hoger te liggen per huishouden wordt verwacht.
Dus maar even afwachten als het zover is.
Goedemorgen Japo,

Bij ons zijn we ook bezig met glasvezel. Maar dat gaat nog niet vanzelf. De leverancier heeft ergens in Overijssel een buitengebied voorzien van glasvezel. Na evaluatie komen zij met een nieuwe prijsopgave dat wij per woning €1600,- bij moeten betalen om het voor dat bedrijf rendabel te maken. Vanwege die hoge kosten is de kans dat veel mensen af gaan haken. De minimale afname moet 50% van de woningen zijn. Ik heb daar nog een hard hoofd in of dit dan gehaald gaat worden.
Goedemorgen,
Je hebt groot gelijk maar het is nu eenmaal zo.
Hier in Friesland is nu een grote actie bezig met glasvezel en de verwachting is dat begin 2018 de schop de grond ingaat en bijna iedereen glasvezel gaat krijgen.
Tot die tijd kijken wij via de schotel.
Via 4G van t-mobile haal ik gemiddeld 130 Mbit op een afstand van 150 meter van de mast.
T-mobile heeft geen interactieve tv via 4G.
Wat nog een optie zou kunnen zijn is Knippr.nl.
Werkt via elke internetverbinding maar met een app voor apparaten.
Hoeveel data dat dan weer opslokt van je bundel weet ik niet.
Goedemorgen Japo, dank je wel voor de reactie.
Het is toch merkwaardig dat iedereen en overal TV kan kijken op zijn mobiel of tablet en wij in het buitengebied geen TV kunnen kijken via een vaste 4G router (bv Huawei E5186s met buitenantenne)?
Met de vaste 4G router kan ik volgens T-Mobile 100 - 120 Mbit binnenkrijgen. Ik had al aangeboden een extra DSL abonnement af te sluiten, die ik overigens dan niet gebruik, als ik dan maar het TV signaal over de 4G router binnenkrijg.
Je schrijft dat je een internetsnelheid hebt van 5 Mbit.
Met deze snelheid krijg je nergens een interactief tv abonnement.
Ik zit zelf ook in een buitengebied omgeving Heerenveen en er is niet 1 provider die dit levert omdat deze snelheid te laag is voor interactieve tv.
Lukt het wel dan kan het volgens mij niet via je 4g abonnement omdat de interactieve tv via DSL gaat.

Reageer