Vraag

Buitenantenne 4G voor thuis

• 28 mei 2019
  • 7 reacties
  • 707 Bekeken

Ik ben nu bijna een maand bezig om een buitenantenne te regelen (download is nog wel werkbaar met 4-5 mbit/s, maar upload is dramatisch met iets van 0,2-0,4 mbit/s, werkt totaal niet fijn met voip/skype), maar telkens worden we van T-Mobile naar Guidion gestuurd en terug. Op 9 mei het eerste telefoongesprek gehad met T-Mobile waarin een buitenantenne werd belooft en dat die dag nog Guidion contact zou opnemen. Dat gebeurde niet en in de weken erna telkens heen en weer gestuurd tussen T-Mobile en Guidion, via oa telefoon en de chat op de site. Telkens weer een ander smoesje, morgen komt het goed, echt waar. Dit kan echt niet langer zo, hoe gaan jullie dit oplossen?

7 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Dit is een herkenbaar verhaal, althans niet van de lage snelheden maar m.b.t. T-Mobile/Guidion uitstelgedrag, afspraken niet nakomen of uberhaupt niet op komen dagen op een gemaakt installatietijdstip, zoals dat bij mij het geval was ruim 2 jaar geleden.

T-Mobile heeft jouw dit product verkocht en volgens hun voorwaarden voeren ze dekkingscheck uit m.b.t. tot het adres/loctie waar je het product gebruikt.
In geval van dergelijke lage snelheden zouden ze jouw een abo moeten hebben ontzeggen. De slogan was altijd 'mobiel waar vast niet voldoet', maar deze snelheden doen denken aan DSL via een lange slechte telefoonlijn.

Maar er kan heel goed iets simpels aan de hand zijn, b.v. slechte WiFi (test altijd via ethernetkabel) of geen 4G maar 3G (zet modem vast op 4G-only).

Als je snel voouitgang wilt, kun je zelf een buitenantenne kopen en ophangen/installeren, ervan uitgaande dat de 4G signaalkwaliteit binnenshuis de botlleneck is.

Andere optie is om het contract te cancellen. Dat kan nog zonder boetekosten zolang je nog binnen de eerste maand zit, maar ik vrees dat je daar al overheen zit.
Maar er kan heel goed iets simpels aan de hand zijn, b.v. slechte WiFi (test altijd via ethernetkabel) of geen 4G maar 3G (zet modem vast op 4G-only).

Uiteraard direct getest met CAT6 kabel aangesloten tussen modem en laptop en modem staat vast op 4G. Ik heb al in en om het huis overal testen gedaan, buiten haal ik max 25 mbit/s down en 10 mbit/s up. Blijkbaar een te goed geïsoleerd huis....

Als je snel voouitgang wilt, kun je zelf een buitenantenne kopen en ophangen/installeren, ervan uitgaande dat de 4G signaalkwaliteit binnenshuis de botlleneck is.

Was ook al mijn idee, ik zag dat T-Mobile/Guidion deze antenne gebruikt: https://tweakers.net/pricewatch/585361/konig-3g-4g-antenne-met-2x-25m-kabel.html

Andere optie is om het contract te cancellen. Dat kan nog zonder boetekosten zolang je nog binnen de eerste maand zit, maar ik vrees dat je daar al overheen zit.

ZIt daar op overheen ja, contract loopt nog tot april 2020.
Reputatie 6
Badge +11
OK duidelijk alles. Ik gebruik momenteel ook die T-Mobile standaard buitenantenne die je aangeeft, maar met een eigen 4Gmodem. Ik kan ook wel zonder, maar met is de signaalkwaliteit iets beter, voor snelheid maakt het bij niet veel uit. Met goede en moderne isolatie kan er wel een significant verschil zijn. In het begin heb ik ook wel eens tijdelijk als test de hele 4Gmodemrouter buiten geplaatst.
HIer dus het zelfde probleem wel beloven weinig geven doet een zot in vreugde leven .zelf aanschaffen ga ik niet doen t mobile claimt dat ze de beste dekking hebben in Nederland dus moeten ze daar ook maar voor zorgen ook .
Reputatie 7
Badge +18
Dat klopt @Inge46 maar bedenk dat vooral nieuwbouw huizen het nadeel hebben dat ze 4G signalen flink afschermen. Vooral beton en HR plus (plus plus) glas zijn de grote boosdoeners. Geen enkele provider kan daar tegenop!
Laat ik geen betonnen nieuwbouw hebben maar een bungalow mijn huis is niet de boosdoener maar de zendmast die te ver weg staat bij ons in het dorp is alles laagbouw dus daar lig het niet aan ook geen dikke betonnen muren maar hout dus is het toch een probleem van het dekkings gebied waar t mobile niet aan voldoet
Reputatie 6
Badge +11
HIer dus het zelfde probleem wel beloven weinig geven doet een zot in vreugde leven .zelf aanschaffen ga ik niet doen t mobile claimt dat ze de beste dekking hebben in Nederland dus moeten ze daar ook maar voor zorgen ook .
T-Mobile claimt de hoogste gemiddelde snelheid voor zover ik weet, dat is wat anders dan de beste dekking. Ik heb vanaf eind 2016 meerdere berichten gezien dat zelfs met een veel betere en duurdere externe antenne dan de standard van T-Mobile, de snelheid minder dan 10Mbps was zo af en toe.

Maar nu dik 2 jaar verder, zou men denken, als men jou een U4GvT abo verkoopt, de snelheid dan aan de verwachting voldoet. Anders moet men het abo weigeren of b.v. compensatie regelen. Zie o.a. de punten 5 en 6 van het gedeelte Algemeen van https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/voorwaarden/4G-voor-Thuis.pdf

Reageer