Vraag

DDNS, DMZ, Port Forwarding. Router: Huawei B618s-22d

Dag Allen,

Unlimited 4G voor Thuis met een snelheid van 25Mb/s wat een geweldig product.
Ik woon in het buitengebied en red hier via ADSL (enige optie) max 8Mb/s down- en 0,8Mb/s upload.

De oplossing die T-Mobile bied is echt een enorme uitkomst voor mij (en waarschijnlijk veel andere) en daarom heb ik dit ook meteen aangeschaft.

Eenmaal aangesloten werkte het prima, beloofde snelheid haalde ik met gemak binnen! Super!

De bijgeleverde modem is echter echt een drama, het betreft hier de: Huawei B618s-22d.
Ik kwam er al snel achter dat er geen mogelijkheid is tot een vast ip: had ik kunnen weten natuurlijk (want 4g).
Afijn snel een DDNS ingesteld op het modem door middel van noip.com. Er staat netjes verbonden bij, maar het ipadres word bij een verandering niet automatisch bijgewerkt op noip.com. Waarom dit is ben ik nog niet uit. Er is ook nergens een handleiding te vinden van deze router en de topics die DDNS uitleggen op dit forum zijn te oud om toepasbaar te maken op mijn huidige modem.

Op dat moment dacht ik er al snel aan om mijn eigen router te gebruiken. DMZ instellen en klaar. Maar helaas, dit modem heeft geen optie voor DMZ.
Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat er modems bestonden zonder DMZ. Vind dit erg slecht. komt dit toevallig nog met een software update? Ditzelfde geld voor UPnP.

Ik wil mijn NAS kunnen bereiken op afstand, zo lastig moet dit toch niet zijn. Ik overweeg om deze modem terug te sturen en zelf een 4G router aan te schaffen. Kan dit? of ben je verplicht om de modem van T-Mobile te gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Maik Verheijen

EDIT: Ik zie dat ik gewoon zelf een 4G modem kan aanschaffen. Echter had ik liever jullie modem gebruikt. Afijn, het is niet anders. Snap niet goed dat T-Mobile ervoor kiest om zo'n gebrekkige modem te leveren kwa instellingen

16 reacties

Reputatie 2
Geheel met je eens, zie ook:
https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/huawei-b618s-22d-de-t-mobile-uitvoering-bij-het-unlimited-4g-voor-thuis-abonnement-298133

Maar T-Mobile geeft geen kik en laat hun klanten in de kou staan door "iets" te leveren zonder documentatie of specificaties. En zonder te vertellen wat de (voor hen aangepaste) versie nu voorstelt!
siert schreef:

Geheel met je eens, zie ook.......!

Ah kijk, een lotgenoot. Inderdaad een vrij kansloos product als je het mij vraagt.
Heb zojuist een andere router besteld.

EDIT: Voor de geïnteresseerde, ik heb een TP-Link Archer MR400 besteld
Reputatie 2
Ik ben zeker geïnteresseerd! Vooral in je ervaringen straks met de
https://www.tp-link.com/nl/products/details/cat-4691_Archer-MR400.html
(gekocht bij Routershop.nl neem ik aan?)

Met name:
1. Of DDNS via noip.com er wel goed op draait,
2. Of je -al dan niet via DMZ- goeie port forwarding weet in te stellen.
(en dat o.a. omdat T-Mobile geen vast IP-adres weet uit te geven, o.a. door gebrek aan belangstelling bij hen voor IPv6)

Ikzelf weet het nog niet: ik ga 4G voor Thuis een jaartje aankijken totdat medio 2019 hier in het buitengebied glasvezel via Glasvezel Buitenaf is aangelegd.
Ik heb deze gekocht bij Alternate. 149€ kost hij daar.

Ik zal laten weten of de DDNS goed werkt en uiteraard Port Forwarding!
Na wat research op het internet lees ik goeie verhalen dus ik denk dat dat wel goed gaat komen.

Helaas zal hier nooit glasvezel komen, de gemeente vraagt woekerprijzen hier.
Reputatie 2
Off topic:
Gemeente uhhh?
Die doen toch nix behalve stoere praat, want die schijten -oh jeetje!- toch in hun broek -oh jeetje!- voor vermeende -oh jeetje!- concurrentievervalsingen?

Marktpartijen moet je interesseren voor glasvezelaanleg in jouw regio:
https://www.glasvezelbuitenaf.nl/ voor speciaal buitengebieden waar
https://www.eindelijkglasvezel.nl/ het niet aandurft.
On topic.
Off topic:
Ik woon op een industrie terrein, dus een glasvezel verbinding kost rond de 5.000 à 10.000 euro (want bedrijven hebben glasvezel harder nodig dan consumenten dus kan er meer gevraagd worden).

Aan de overkant van de straat begint de woonwijk, hier ligt gewoon gratis glasvezel. De gemeente heeft enkele maanden terug de hele straat opengebroken om de stoepen te vernieuwen maar helaas niet meteen een glasvezel lijntje naar ons neergelegd.

Afijn, wij staan ook niet op de planning om wel aangesloten te worden. dus de eerste 10 jaar verwacht ik niks.
Reputatie 2
En? Nog nieuws te melden?
siert schreef:

En? Nog nieuws te melden?

Kort maar krachtig, alles werkt perfect!
Reputatie 2
Kijk: goed om te horen!
Dus iedereen die DDNS, DMZ en/of Port Forwarding wil gebruiken bij Unlimited 4G voor Thuis kan je AFRADEN de Huawei B618s-22d (de uitgeklede versie van T-Mobile) te gebruiken?
1. Te weinig functionaliteit,
2. Geen documentatie,
3. Te duur.
En de TP-Link Archer MR400 is dan een AANRADER (voor 149 euro)?
Bedankt voor je informatie!
Reputatie 2
https://www.tp-link.com/nl/products/details/cat-4691_Archer-MR400.html
siert schreef:

Dus iedereen die DDNS, DMZ en/of Port Forwarding wil gebruiken bij Unlimited 4G voor Thuis kan je AFRADEN de Huawei B618s-22d (de uitgeklede versie van T-Mobile) te gebruiken?
2. Geen documentatie,
3. Te duur.

Yes! Deze MR400 is echt een enorme aanrader. DMZ, UPnP, Port Forwarding, DDNS. Alles werkt fantastisch goed.
maikverheijen schreef:

siert schreef:

2. Geen documentatie,
3. Te duur.

Yes! Deze MR400 is echt een enorme aanrader. DMZ, UPnP, Port Forwarding, DDNS. Alles werkt fantastisch goed.

Ik heb hier het probleem dat een DDNS-service van 1 van onze toepassingen sinds enige tijd niet meer in staat is om het externe IP-adres te achterhalen van de Huawei. Dit heeft overigens wel maandenlang goed gewerkt.. Is er misschien nu een instelling veranderd in de Huawei router na bv. een update? Ik heb zelf geen wijzigingen aangebracht en alles staat nog hetzelfde als voorheen..

Is het vervolgens "eenvoudig" mogelijk om de SIM-kaart van T-mobile uit de Huawei in de TP-Link te zetten of dienen er nog instellingen overgenomen te worden?
Reputatie 2
Zoals gezegd: verwacht geen antwoord van T-Mobile hierop.
Ze hebben geen documentatie en leveren geen ondersteuning op deze router, hoewel ze deze zelf aan hun klanten aanbieden ... Helaas pindakaas!

Advies: koop die andere.
Reputatie 2
En toen bleef het weer stil vanuit T-Mobile ... Welterusten, slaap zacht ... (4)
Reputatie 4
Badge +6
Er is nu een handleiding:
https://www.t-mobile.nl/consumer/media/pdf/klantenservice/toestel-en-sim/toestelhulp/handleiding-huawei-b618.pdf

Wel voornamelijk wat de 'knopjes' zijn en de helft is waarschuwingen etc, zoals b.v. in hoofdstuk 7 punt 3 "Als u een pacemaker gebruikt, houdt u het apparaat aan tegenoverliggende kant van
de pacemaker en draagt u het apparaat niet in uw borstzak." Met rechts bellen dus.
Reputatie 2
Uh ... En NIETS over alle functies van het apparaat? En NIETS over alle instellingen?

Dat kan je toch niet menen T-Mobile! Het aan/uit knopje kan iedereen zelf wel vinden toch?

Anyway @tmoesel bedankt voor de link.

Reageer