Beantwoord

"Domoticz" website niet bereikbaar via 4G Thuis?

Toon eerste reactie

43 reacties

Reputatie 5
@All wij zijn momenteel hard bezig om dit probleem te verhelpen. Inmiddels lijkt het overgrote deel van de URL's weer te werken. Mocht je nog problemen aangeven met een specifieke pagina geeft dit dan even aan, dan nemen wij dit mee in het onderzoek!
Oké, nu www.pushalot.com (Pushalot) en www.lrb.co.uk (The London Review of Books) websites zijn weg...
gcoupe schreef:

Zorrootje schreef:

Na het plaatsen van bovenstaande bericht werkt het niet meer op 3g, vervolgens weer overgeschakeld op 4g en dan werkt het wel weer?

Ja, hetzelfde hier... Gisteren was https://community.roonlabs.com alleen bereikbaar via 3G en niet via 4G. En nu is het precies anders om... :@

En nu is het nog een keer terug: https://community.roonlabs.com is alleen bereikbaar via 3G en niet via 4G.
Kan weer niet Aliexpress.com openen of inloggen lukt niet?
Ja, nu https://community.roonlabs.com is nog een keer onbereikbaar via 4G voor Thuis, maar wel bereikbaar via XS4ALL. T-Mobile heeft nog steeds DNS problemen in hun netwerk, denk ik.
Reputatie 5
Badge +11
Aliexpress.com (redirect naar .nl) een roonlabs werken bij mij wel, echter ik zie dat sites nogal traag laden, in de browser heel lang 'resolving host'.

Verder zie ik dat sinds 11 mei geen IPv6 adres meer komt van mijn kabelinternet locatie (kabel modem / provider doet en heeft wel degelijk IPv6). Daar TNO-NL alleen maar IPv4 kan is dit eigenlijk geen probleem.

De eerste keer opvragen van ip adress van kabel modem (nslookup ) duurt 10 seconden totdat commando compleet is. Het lijkt erop dat het wachten is op IPv6 adres maar dat komt niet.
Daarna opvragen gaat wel snel, want dan zit het adres in mijn lokale DNS cache.

In het verleden heb ik bij meerdere providers IPv6 als experimenteel gebruikt en heb daardoor wat 'handige schakelaars' gemaakt met om met verschillende combinaties van IPv4 en/of IPv6 te draaien. Dat bleek wel nodig, want bij upgrades/configuraties van diverse besturingssystemen bleek nogal geregeld weer iets niet te werken.

Daar ik geen IPv6-only sites ken/gebruik en 4GvT toch IPv4-only is, staan de relevante apparaten/computers nu op IPv4-only (simpelweg complete IPv6 stack disabled).

Wat ook nog kan zijn is dat 6to4 tunneling door de hele keten heen niet naar behoren werkt, maar dit is gissen.
Reputatie 6
Badge +17
Als het lang duurt voor dat de DNS resolved, kan beteken dat T-Mobile's DNS server er moeite mee heeft. Heb je al eens geprobeerd om je DNS server te veranderen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8?
Reputatie 5
Badge +11
@Pilovali
Ik heb 8.8.8.8 wel via dnsmasq een tijdje gebruikt, echter niet als enige maar als secondary (en dat hielp niks). Wellicht dat ik nog een keer alleen 8.8.8.8 als primary kan instellen, maar ik kan me niet al te veel experimenten m.b.t. 4GvT veroorloven. Het moet gewoon werken, daarvoor betaal ik ruim meer als een veel stabielere Kabel (met telefoon, werkende dual stack, geen datalimit, geen 24-uurs disconnects en flexibel modem).
Wat wel sneller is, is een VPN gebruiken. Dat heb ik toch al dus dat is makelijkste manier om snel adhoc sneller te kunnen websurfen. Of remote desktop naar de Kabel locatie, dat geeft ook een snellere website-laden ervaring.
Reputatie 6
Badge +17
8.8.8.8 als 2de DNS server gebruiken terwijl de eerste traag is, heeft geen nut. Je moet het eigenlijks andersom draaien.
Als gebruik maakt van Google DNS (8.8.8.8), en dat werkt prima, dan weet T-Mobile waar ze moeten zoeken.
Reputatie 5
Badge +11
@Pilovali
Hoe weet je dat bij mij de DNS requests niet speculatief parallel gaan naar 1st en 2nd DNS server?

Verder kan TMO-NL waar jij op doelt prima weten, daarvoor is geen post van mij in een publiek forum nodig en zou ook een weinig betrouwbare test zijn. Er kunnen bij TMO-NL intern hele andere zaken spelen waar jij en ik geen weet van hebben. Kijk in de aanvullende voorwaarden en zie wat de mogelijkheden van TMO-NL zijn om ook zonder 'hulp' van de klant relatief triviale zaken als network / routing te laten matchen met "nummer 1 netwerk".
Reputatie 6
Badge +17
Omdat de tweede DNS server meestal puur voor backup backup is. Ik weet dat dnsmasq automatisch een geschikte DNS server zoekt, tenzij je 'all-servers' in de config stopt. Dan gaat die, zoals je zegt, parallel een request sturen naar alle DNS servers die in de dnsmasq config staat.

Hoe kan T-Mobile weten dat sommige websites niet bereikbaar zijn? Er zijn miljarden websites op het internet. T-Mobile gaat ze niet allemaal 24/7 monitoren. De technische dienst van T-Mobile kan altijd kijken waar het precies mis gaat, na aanleiding van een klantprobleem.

Ik weet uit ervaring dat de routing van T-Mobile (helaas) niet erg top is.
Voor een internet provider als T-mobile moet dit toch nu geen probleem meer zijn?
We betalen tenslotte hier wel 50euro per maand voor......
Reputatie 5
Badge +11
@Pilovali
Om te bepalen of er files zijn en zoja waar ze staan kun je bij iedere nederlander elke 5 minuten aan de deur vragen of ie ook hinder had in het verkeer en of de reis goed is verlopen. Maar volgens mij gaat dat toch al decennia lang wat efficienter...

De zo'n 10 websites/IPs in deze lopende thread lijken mij sowieso al een prima hint waar de spelt in de hooiberg zit.

TMO-NL is o.a. momenteel nieuw in 'Thuis' dus dat zal wellicht zo z'n weerslag hebben op de IP networking stabiliteit, maar legio andere ISP's wereldwijd hebben dat ook al jarenlang geleden voor elkaar gekregen.
@Pilovali
Ik kan nog steeds niet aliexpress.com bereiken, ik maak normaal hier dagelijks gebruik van. Kun je aangeven wanneer dit weer beschikbaar is. Ik begin dit langzamerhand erg irritant te vinden.
ook alibaba.com is onbereikbaar
ook domoticz.com is onebereikbaar
Reputatie 2
Badge +2
@Zorootje

Excuses voor de late reactie.

Vervelend dat je hier nog steeds last van hebt. Het rare is dat ik de genoemde websites wel kan bereiken. Zou je het eventueel nogmaals kunnen testen?
Tom schreef:

@All wij zijn momenteel hard bezig om dit probleem te verhelpen. Inmiddels lijkt het overgrote deel van de URL's weer te werken. Mocht je nog problemen aangeven met een specifieke pagina geeft dit dan even aan, dan nemen wij dit mee in het onderzoek!

www.All4Dolls.nl

Reageer