Vraag

Dynamic DNS (dyndns) foutmeldingen

• 9 december 2016
  • 7 reacties
  • 650 Bekeken

Reputatie 6
Badge +11
  • is een legendarische user
  • 1758 reacties
Hallo,

ik zie in logbestanden van het programma inadyn-mt dat de verbinding met checkip.dyndns.org geregeld niet lukt, b.v. afgelopen nacht van 00:00 tot 08:00 uur 14 keer van de 48 (ik heb de check op de standaard 10 minuten staan).

Afgelopen zondag 4 dec gaf het programma het interne LAN IP adres i.p.v. publieke adres. Smartphone gaf melding: Sign-in to WiFi network o.i.d. (zelfde als met veel WiFi toegang in hotels). Voor zover ik weet gebeurt dat als er b.v. geen werkende mobiele verbinding is. Voor de rest lukt uiteindelijk de update van het IP adress wel en werkt toegang tot LAN van buitenaf dan weer.

Host info van checkip.dyndns.org:
checkip.dyndns.org has address 91.198.22.70
checkip.dyndns.org has address 216.146.38.70
checkip.dyndns.org has address 216.146.43.70
checkip.dyndns.org is an alias for checkip.dyndns.com.
checkip.dyndns.org is an alias for checkip.dyndns.com.

Ik heb een betaalde account by dyn.com en vraag me af waarom dit zo vaak fout gaat. Als de check vanaf mijn momentane IP adres, dat al eerder ge-update is by dyndns.com vanaf datzelfde IP adres, plaatsvindt, kan dat een implementatie/optimalisatie keuze zijn. Als er net een nieuw IP adres is toegekent voor de 4GvT link en de connectie gaan een paar keer mis dan wordt het lastiger.
Weet iemand hoe dit zit?
Zijn er soortgelijke ervaringen bij andere dynamic DNS providers?

7 reacties

Reputatie 5
Badge +11
@tmoesel
We hebben geen melding gehad van andere klanten dat dit fout gaat. Werkt het nog steeds niet goed?
Reputatie 6
Badge +11
Er zijn nu 8 failures sinds gisteravond laat, dus symptoom is nog hetzelfde. Wel zie ik om 23:03:33 een laatste failure en 4 seconden later de detectie dat IP adres ge-update moet worden, wat dan weer 5 seconden later ook lukt. Dus dat is geen probleem. Zo rondt 23:00 uur was ook de sessiontimer 24 uur, dus goed te verklaren.

Een batterij gevoede VPN client doet er enige tijd over om het nieuwe IP adres van mijn 4GvT te ontdekken, maar uiteindelijk binnen een uur is de verbinding er weer. Dus de verbinding van een mobiel batterij gevoed apparaatje naar 'VPN server achter Huawei modem'. Ik heb een meertraps connectieherstel (indien nodig) in deze VPN client ingebouwd en dit lijkt dus zijn werk te doen.

Ik zal eerst de inadyn-mt check tijd eens op 100 minuten en/of 26 uur zetten en dan zien wat er gebeurt voordat ik in de broncode van inadyn-mt ga kijken of andere methode(s) voor NAT-to-NAT traversal ga bekijken.
Reputatie 5
Badge +11
@tmoesel
Dank voor de toelichting. Laten we eens kijken wat het vaste IP adres gaat doen, dan hoeft je VPN client ook niet het nieuwe IP adres te vinden iedere 24 uur. Naar verwachting hoor je hier morgen meer over. 🙂
Reputatie 1
Als je nog steeds problemen hebt is het misschien een idee om de dns server handmatig in te stellen.
Reputatie 6
Badge +11
@Thore
Ik zie nog steeds dezelfde meldingen, maar bij een daadwerkelijke IP-wissel wordt wel adaquaat gehandeld door inadyn-mt. Een test met update >24 uur heb ik afgebroken omdat toen ook daadwerkelijk geen update plaatsvondt en die situatie kon ik niet te lang hebben. Ik denk dus dat het een implementatie strategie is bij dyn.com in hun intelligente? firewall o.i.d.
Ik wacht nu af totdat de test met vast IP adres begint.
Waarom is dit niet opgelost! ik krijg bij ddns de foutmelding van een ongeldige hostnaam. en wat is de domeinnaam? die hoefde op de oude router namelijk niet.
Reputatie 6
Badge +11
@bramvrancken
Dit gaat niet om ddns op een router, maar een programma draaiend op een linux computer en dus ook om een service van een derde partij, in die zin kan T-Mobile hier niet iets aan doen. De Huawei E5186s-22a modem van 4G voor Thuis kan geen ddns en op dit forum is al gemeld dat er geen update van firmware komt van dit modem.

Maar het probleem is er nog steeds: op sommige dagen gaat, waarschijnlijk door trage IP routing ergens in de t-Mobile network backbone, de helft van de update checks mis. Nu draai ik mee in de vast-IP pilot, dus maakt het nu niet uit.

Jij doelt wellicht iets op iets anders, gezien de vraag; Om wat voor router/abbo gaat het?

Reageer