Beantwoord

E5186 herstart bij data over wifi

• 28 maart 2017
  • 33 reacties
  • 1288 Bekeken

Hallo,

Mijn Huawei E5186 modem herstart zodra er met een mobiele telefoon data over de wifi verstuurd wordt. Dit gebeurde eerder al met een Xiaomi (..?) telefoon maar nu ook met een Huawei P8 lite. Verbinden gaat prima maar zodra er een site, android update of Facebook gestart wordt gaan alle lampjes (behalve het powerlampje) op het modem uit, 2 seconde later gaan alle lampjes weer aan en duurt het even tot er weer verbinding is.

Internetten via een Samsung telefoon en laptop werkt prima.

Ik heb al gekeken of er een update is voor het modem maar dit is helaas niet zo. Alle instellingen zijn standaard.

Heeft iemand soortgelijke problemen? Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
icon

Beste antwoord door David 29 maart 2017, 17:10

Hoi Tsmit,

Dat is inderdaad wel erg onhandig, dan valt de modem dus continu uit?

Het gebeurt niet heel toevallig dagelijks op één specifiek tijdstip? Zo te lezen niet, maar dan sluiten we gelijk even uit dat het aan het wisselende IP-adres ligt. Zou je via de resetmogelijkheid aan de zijkant van de router de modem eens kunnen herstarten?

Probeer anders ook even de modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen om te zien of dat helpt ? Dit doe je via Settings, System en Restore defaults.

We zijn erg benieuwd of het gelukt is om de verbinding stabiel te houden!
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hoi Tsmit,

Dat is inderdaad wel erg onhandig, dan valt de modem dus continu uit?

Het gebeurt niet heel toevallig dagelijks op één specifiek tijdstip? Zo te lezen niet, maar dan sluiten we gelijk even uit dat het aan het wisselende IP-adres ligt. Zou je via de resetmogelijkheid aan de zijkant van de router de modem eens kunnen herstarten?

Probeer anders ook even de modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen om te zien of dat helpt ? Dit doe je via Settings, System en Restore defaults.

We zijn erg benieuwd of het gelukt is om de verbinding stabiel te houden!
Beste David,

Bedankt voor je reactie! Het modem valt inderdaad uit zodra er data vanaf een van de twee genoemde telefoons verstuurd wordt. Het is keer op keer reproduceerbaar. (vrij eenvoudig, zet wifi aan en open een site, YouTube of Facebook.) zonder het gebruik van deze telefoons is de verbinding stabiel.

resetten van het modem heb ik al geprobeerd en geeft geen oplossing. Restore defaults heb ik nu net nogmaals gedaan maar na het verbinden met de Huawei telefoon herstart het modem wederom.

Toch opmerkelijk dat een Huawei telefoon een Huawei modem laat crashen.
Toevoeging: Acer laptop, Windows 10, same thing.. in other words: useless 😞
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Nogal onacceptabel dat een ander WiFi apparaat een WiFi router/access point kan laten crashen...

Vergeleken met andere routers valt er weinig in te stellen aan WiFi en het frappante is dat een fixatie op 40Mhz mist (en wat doet 'auto' dan wel, '20Mhz' lijkt me duidelijk').

Om het wellicht niet te laten crashen zou je bij Settings -> WLAN -> Advanced WLAN Settings -> Wi-Fi bandwidth op 20Mhz kunnen zetten, voor 2.4G WLAN als eerste en 5G WLAN uit.

Het kan zijn dat je Samsung op 5G gaat zitten en dat dat een verschil maakt. De P8 Lite heeft in ieder geval geen 5G WLAN.
@tmoesel

Ik ben vanavond nog enkele uren aan het troubleshooten geweest en het probleem zit in de 2.4ghz band/module. Zodra ik de 5ghz uitzet (en dus alles op 2.4 heb) is het drama. Om de ~minuut crashed het modem en herstart het. Aangezien de p8 lite en de Acer laptop geen 5G ondersteunen is er geen verbinding mogelijk. Als tijdelijke fix heb ik nu de hele wifi uitgezet en een los accesspoint aangesloten.

Morgen zal ik verder kijken naar de 20 vs 40 mhz band.

Eigenlijk vind ik het raar dat dit niet out of the box werkt. Zeker voor een (verplicht!) modem van 200 euro.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Bij mij werkte het in eerste instantie wel out-of-the-box maar helaas ook maar een paar 1 dag. Daarna begon het typische gehaper, maar al te bekend van slechte WiFi chipsets (en dat zijn er helaas veel te veel).

Ik heb ook al lang de WiFi's in de E5186s-22a uitstaan en een eigen WiFi oplossing (met chipset van halfgeleider fabrikant wat ook met b.v. OpenWRT werkt).
Alleen maar 1 ethernet plug en 4G van de E5186s-22a gebruiken is voor mij in ieder geval een oplossing/workaround die het langer dan een week stabiel houdt. Maar hopelijk heeft de setting op 20Mhz nog een stabiliserend effect bij jouw, helaas is dan de snelheid wel stuk minder.

De gescheiden 2.4G en 5G in de E5186s-22a zegt mij al genoeg en het binnenwerk op zowel software als hardware gebied is een nogal een schok voor de niet-leek. Een aluminimum koelrib over de gehele breedte heeft ook als effect dat je niet kan zien wat voor chips het gaat, maarja, dezelfde functionaliteit past in een smartphone in een paar milimeter dikte. Laten we het maar op de 1 kubieke centimeter ethernet pluggen houden dan...

Het verplicht zijn van de E5186s-22a is tegenwoordig illegaal en de 200 euro is kunstmatig hoog. In Duitsland is dezelfde E5186s-22a in diverse (web)winkels voor rond de 140 euro te koop. In Nederland is het 100 euro meer.
@tmoesel
Inderdaad fijn zo'n chipset. Veel liever zou ik mijn Mikrotik hardware gebruiken maar helaas is dat niet toegestaan door T-Mobile. (wat ik overigens niet begrijp.. dat bij het gebruik van afwijkende hardware de support vervalt kan ik mij voorstellen)

Anyway, ik gebruik het modem nu alleen als modem en heb er een los accesspoint aan hangen.

Gaat T-Mobile hier ook nog iets van vinden of laten zij het aan de gebruikers van het forum over om issues op te lossen?
Badge +2
@tsmit

Dat hoort inderdaad niet en dat is lijkt me vrij irritant inderdaad. Dus als ik het goed begrijp dan stoort het wifi van sommige toestellen (Xiaomi, Huawei p8 lite) het modem. Dit hoort natuurlijk niet.

Ik ga deze feedback meenemen en neerleggen bij de juiste personen.
Waarschijnlijk zal dit getest moeten worden.

Ik wil je bedanken voor deze feedback.
Badge +2
@tsmit

Ik heb dit probleem intern besproken. Het kan voorkomen dat de stack niet in orde is.
We kunnen zorgen dat dit neegelegd wordt bij Huawei. Is het mogelijk dat je het merk en modelnummer van het toestel doorgeeft? Wat betreft de Huawei P8 Lite, het zou mooi zijn als we weten welke de software versie daar op draait.

Laat het me weten, dan ga ik er achteraan!
Beste @tabali,

Dank voor je reactie en het uitzoeken! Na nog wat zoek- en testwerk ben ik erachter gekomen dat alle devices op 2.4ghz het modem laten herstarten.

Momenteel heb ik niet alle gegevens beschikbaar maar uit mijn hoofd de volgende geteste devices:
- Laptop Thinkpad X1 carbon, Windows 10 developer preview: 2.4ghz crash, 5ghz geen probleem
- Laptop Acer Aspire S3, Windows 10 1607: 2.4ghz crash, 5ghz niet ondersteund
- Tablet Samsung Galaxy Note 10.1, Android 5.1.1: 2.4ghz crash, 5ghz geen probleem
- Telefoon Samsung Galaxy Note 5, Android 7.0: 2.4ghz crash, 5ghz geen probleem
- Telefoon Huawei P8 lite, Android ? : 2.4ghz crash, 5ghz niet ondersteund
- Telefoon Xiaomi, Android ? : 2.4ghz crash, 5ghz niet ondersteund

Kortom: elk device op 2.4ghz laat het modem crashen terwijl op 5ghz er geen probleem is. Helaas ondersteunen niet alle devices in huis de 5ghz band. Mijn workaround voor nu is alle wifi uitschakelen en er een los accesspoint op aansluiten.

Vanavond zal ik de ontbrekende gegevens nasturen.

Is er misschien een mogelijkheid om het modem terug te sturen en eigen hardware in te zetten?
Badge +2
@tsmit

Super bedankt voor deze info. Ik heb dit doorgegeven. Dit gaan we testen en doorgeven aan de fabrikant.
Badge +2
@update

We hebben dit laten testen maar we konden het probleem niet reproduceren. Het modem was verbonden via het 2.4 Ghz SSID met een lenovo T440 laptop, een Moto Z Play, een Lg G6 en een Samsung Galaxy S8 maar het gaf geen problemen!

Het werkte allemaal soepel. Misschien zit het probleem in jouw apparaat?
Beste @Tabali,

Bedankt voor je reactie en het testen! Ik had de update van deze thread gemist, vandaar mijn late reactie. Ik heb van een collega een modem geleend en daarbij werkt de 2.4ghz wifi inderdaad wel. Het lijkt dus aan mijn modem te liggen. Valt dit onder RMA?
Ik heb precies hetzelfde probleem! Als ik video's vanaf mijn iPhone via WIFI en Airplay stream naar mijn Apple TV (ook aangesloten via WIFI) crasht de Huawei router. Je ziet de router dan rebooten. Na een minuut of wat is de router weer opgestart.
Via de Klantenservice Chat word ik naar de dichtstbijzijnde T-Mobile Shop gestuurd om de router ter reparatie aan te bieden. Dit vind ik totaal geen passende oplossing omdat ik dan minstens een week zonder internet zit. Elke andere provider zou een vervangende router toesturen.
Wellicht dat @Tabali iets voor ons kan betekenen?
Hallo @leonline,

Volgens mij zijn er een aantal routers in omloop met (hardwarematige?) issues. De router die ik van een collega had geleend heeft in mijn netwerk geen enkel probleem. Andere mensen die ik ken zijn heel positief over het modem.

Helaas hebben wij een instabiel modem. Als "oplossing" heb ik nu een mikrotik router/accesspoint achter het modem geplaatst. Hierdor kan ik in iedergeval gebruik maken van WIFI. Echter moet ik nog wel eens in de zoveel tijd (wekelijks?) het modem herstarten omdat de snelheid dan dropt naar ~3mbit. Na een reboot zit dit weer richting de 50mbit.

Zou toch fijn zijn als we zonder downtime een nieuw modem krijgen of dat we het mogen terug sturen en de vrijheid krijgen om een eigen modem aan te schaffen.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit @leonline
Misschien heeft deze klant https://forum.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/welk-formaat-simkaart-in-huawei-e5-186s-22a-281116 nog een modem over omdat ie de simkaart er niet in kon krijgen m.b.v. de handleiding.
Hallo @tmoesel,

Dank voor de suggestie maar ik ben niet van plan om een extra modem aan te schaffen. Het huidige modem ik heb voor betaald en ik verwacht dat T-Mobile dit voor ons gaat oplossen.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Ik wil eigenlijk maar aangeven dat iemand met wat triviale setup problemen zo nog een modem krijgt toegestuurd, terwijl mensen die al een tijdje klant zijn, serieuze problemen hebben met de verplichte hardware, veel tijd hebben verloren etc niet tegemoet worden gekomen.

Uit andere gevallen blijkt dat als je maar hard schreeuwt zodat het T-Mobile publiekelijk pijn gaat doen er er wel wat gebeurt (brand blussen dus eigenlijk). Maar voor de meeste mensen is dit niet de stijl die ze willen volgen.

De situatie wordt pijnlijk als je beseft dat er helemaal geen beleid is van vervangend modem o.i.d. Ook al kan T-Mobile simpelweg zeggen dat ze aan consumentenrecht voldoen (het gekochte product valt onder garantie en indien het niet gerepareerd kan worden moet de klant een nieuwe krijgen), de praktijk van geen vervangend nieuw examplaar direct leveren zodat de internet service door kan gaan, geeft T-Mobile een onbetrouwbaar en negatief imago. In ieder geval wel bij mij.
@tmoesel, je hebt gelijk!

"Een klacht kun je ook indienen via het T-Mobile Forum. Je krijgt meestal binnen 2 dagen (48 uur) antwoord."

We hebben een antwoord, geen oplossing 😞 Eigenlijk is het antwoord van @tmobile niet verder gekomen dan "works on my machine, success ermee!"

Erg jammer, ben al 15 jaar klant ("oud"/overgenomen BEN klant)
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Misschien biedt dit uitkomst:

https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/kpn-schrapt-datalimiet-internet-buitengebied-281704?postid=1397411
Zojuist dat brok ellende weer moeten herstarten, alles groen en blij maar geen internet. Na een herstart werkt de boel weer.

Ik ben het een beetje zat. @Tmobile doet blijkbaar niets hier. Ik zal ze moeten bellen oid? Of moet ik dan toch herrie gaan schoppen op socialmedia? Kansloos dit.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Je kan de klantenservice bellen en dan uitleggen dat het product dat je hebt gekocht van T-Mobile ondeugdelijk is en op grond van wettelijk regels een nieuwe wilt krijgen. Zoals je wellicht weet is er vrijwel geen support voor 4G voor Thuis. Het wordt standaard behandeld als een smartphone + abo die je in een shop hebt gekocht die kapot gaat/is en onder garantie valt. Dan sturen ze hem op om te repareren naar b.v. Dynafix. Indien de melding 'onherstelbaar' terugkomt, moet T-Mobile dan een nieuw apparaat geven. Maar vaak wordt dan een refurbished teruggestuurd. Deze praktijk is in Nederland illegaal, maar blijft op grote schaal plaatsvinden. Er zijn mensen die via de rechter dit wel recht hebben weten te zetten voor zichzelf. Daarnaast ben je natuurlijk je apparaat een tijdlang kwijt.

Als je al 4 maanden met problemen kampt, zonder actie/oplossing van T-Mobile, zou ik niet langer blijven sukkelen. Vandaar mijn suggestie om over te stappen naar KPN. Verder zag ik 'Microtik hardware'. Waarom gebruik je die niet?

De 'verplichting' van gebruik van apparatuur van provider is illegaal (de wet is al sinds eind 2016 van kracht), T-Mobile zal de laatste zijn die zich er aan gaat houden gezien hun cultuur en bedrijfsvoering. Het zou hetzelfde zijn als je een losse SIMkaart koopt en als T-Mobile dan ook dicteert dat je die alleen maar mag gebruiken met Smartphone Merk X type Y, en dan wel die smartphone voor 200 euro bij hun te kopen. Totaal onacceptabel natuurlijk.

Je kan verder dieper in het probleem duiken of omzeilen door b.v. WiFi van Huawei uit te schakelen en eigen WiFi accesspoint te gebruiken. De E5186s-22a heeft veel gemeen met Huawei mifi kastjes (zelfde software basis) en er zitten duidelijk aanwijsbare fouten in de programmatuur, maar geen hond die daar wat aan doet. Huawei heeft wel wat beters te doen dan een relatief oud prototypeachtig apparaat voor een paarduizend NL klanten up te daten. Ook is E5186s-22a niet optimaal voor T-Mobile (wel voor KPN). Hij kan n.l. geen 4G+ op T-Mobile NL netwerk, dus je kan net zo goed een veel gebruikersvriendelijker en stabieler apparaat inzetten wat alleen maar gewoon standaard 4G doet van ver onder de 100 euro.

Doordat T-Mobile elke 24 uur de 4G link reset treden er neveneffecten op die je thuisnetwerk danig instabiel kunnen maken, en o.a. effect hebben op de WiFi in de E5186s-22a zelf. Ik heb al sinds vorig jaar WiFi uit staan en eigen WiFi achter mijn eigen server/router. Ik heb nu ook even een LTE module die o.a. 600Mbps DL kan en dus wel 4G+ doet en daardoor niet in de bekende snelheidsval terecht komt voor langere periodes. Maar eigenlijk is dat mede een workaround voor een T-Mobile netwerkimplementatiekeuze waar alle 4 miljoen mee van doen hebben. De 4GvThuis klanten lopen hier echter het hards tegen aan.
Mijn E5186 heeft ook kuren als ik teveel upload, de WiFi valt dan gewoon uit. In tegenstelling tot OP heb ik dit van ongeacht welke bron (meest PC's). Bij downloaden gebeurt het niet. Ik zie dat T-Mobile nu een andere router levert, wellicht dat die het probleem niet heeft maar ik lees helaas niets over een omruilactie.
Reputatie 6
Badge +11
Mijn E5186 heeft ook kuren als ik teveel upload, de WiFi valt dan gewoon uit. In tegenstelling tot OP heb ik dit van ongeacht welke bron (meest PC's). Bij downloaden gebeurt het niet. Ik zie dat T-Mobile nu een andere router levert, wellicht dat die het probleem niet heeft maar ik lees helaas niets over een omruilactie.
Hoeveel is "teveel upload"?
Is dit ook het geval als de verbinding via ethernetkabel is? (en wifi uit staat)
Een upload die je bewust doet en meer dan een halve minuut duurt. Is geen exacte wetenschap. Werk uitsluitend met WiFi.

Reageer