Beantwoord

E5186 herstart bij data over wifi

  • 28 maart 2017
  • 33 reacties
  • 1283 Bekeken

Hallo,

Mijn Huawei E5186 modem herstart zodra er met een mobiele telefoon data over de wifi verstuurd wordt. Dit gebeurde eerder al met een Xiaomi (..?) telefoon maar nu ook met een Huawei P8 lite. Verbinden gaat prima maar zodra er een site, android update of Facebook gestart wordt gaan alle lampjes (behalve het powerlampje) op het modem uit, 2 seconde later gaan alle lampjes weer aan en duurt het even tot er weer verbinding is.

Internetten via een Samsung telefoon en laptop werkt prima.

Ik heb al gekeken of er een update is voor het modem maar dit is helaas niet zo. Alle instellingen zijn standaard.

Heeft iemand soortgelijke problemen? Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?
icon

Beste antwoord door David 29 maart 2017, 17:10

Hoi Tsmit,

Dat is inderdaad wel erg onhandig, dan valt de modem dus continu uit?

Het gebeurt niet heel toevallig dagelijks op één specifiek tijdstip? Zo te lezen niet, maar dan sluiten we gelijk even uit dat het aan het wisselende IP-adres ligt. Zou je via de resetmogelijkheid aan de zijkant van de router de modem eens kunnen herstarten?

Probeer anders ook even de modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen om te zien of dat helpt ? Dit doe je via Settings, System en Restore defaults.

We zijn erg benieuwd of het gelukt is om de verbinding stabiel te houden!
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Dat sloeg dus niet op jouw router maar een andere Netgear die ik net had bekeken.. Kan echter tot mijn verbazing een post niet editen of verwijderen?

De aircard lijkt me wel een leuk ding, en met de cradle idd een volwassen router (met zo te zien dan wel weer de verkeerde antenneaansluiting).

Verder is het aanbod routers met externe aansluiting toch wel beperkt..

Je hebt inderdaad nog een paar 'pigtails' (TS-9 naar SMA) nodig en de routing functies zijn ook niet bijster, maar die doe ik toch zelf. In de cradle gaat de aircard in bridge-mode en dan doet de cradle die functies en dat zal wel prima zijn, wat je mag verwachten van een Netgear thuisrouter neem ik aan.
Dat sloeg dus niet op jouw router maar een andere Netgear die ik net had bekeken.. Kan echter tot mijn verbazing een post niet editen of verwijderen?

De aircard lijkt me wel een leuk ding, en met de cradle idd een volwassen router (met zo te zien dan wel weer de verkeerde antenneaansluiting).

Verder is het aanbod routers met externe aansluiting toch wel beperkt..
Zo te zien zijn er alleen aansluitingen voor WiFi antennes, ik gebruik een buitenantenne voor 4G. Verder heb ik ook minimaal 1 LAN poort nodig. Echter ik zie dat er inmiddels best wat keus is (dat is wel anders geweest) dus ga eens kijken of er iets voor me bij zit.
Reputatie 6
Badge +11
@mikeversteeg
Ik heb zelf een Netgear Aircard810 voor allerhande SIMkaarten en providers. Die kan IP-passthrough (nodig voor proprietary VPN in bedrijfsnetwerken), heeft externe antenneaansluitingen en heeft geen Huawei/HiSilicon chipset maar Qualcomm. Heeft geen RJ45 connector, maar wel USB3 en dat werkt ook out-of-the box als vast netwerk in Linux (Intel, ARM en 32, 64 bit) en ook Windows. Je kan er ook nog een dockingstation bijkopen, dan is het geheel als een thuisrouter.
Maar ik gebruik ook andere losse 4G+ modules (printplaten zeg maar). Voor 4GvT de E5186 met alles uit behalve 4G, WiFi met ander AP.
Dank je @tmoesel. Om de instabiliteit (en zeer slechte WiFi performance) van de Huawei te omzeilen gebruik ik sinds een maand een oude DIR-655 als AP. Dat werkt prima, maar is natuurlijk zonde van het extra stroomverbruik. Ook is het een flink gemis dat deze geen guest network heeft. (De E5186 wel las ik ergens, maar dat heeft tmobile blijkbaar uit gezet.)

Weet je toevallig een goede MiFi?
Reputatie 6
Badge +11
@mikeversteeg
De Huawei B618 is 'nieuwe modem' wat T-Mobile levert, echter is kwa routing en netwerk opties een achteruitgang t.o.v. de E5186, en ondersteunt ook nog steeds geen Carrier Aggregatie van T-Mobiles 900Mhz+1800Mhz. Het goedkoopste is wellicht een extra WiFi acesspoint/router bijplaatsen en dan die E5186 alleen 4G laten doen. Zie ook:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716
Ik verwacht niet dat reparatie zal helpen (los van het probleem dat ik dan geen internet heb) omdat ik exact hetzelfde probleem had met mijn vorig modem (Huawei B593). Ik veronderstelde dus een ontwerpprobleem bij deze twee modems, die overigens erg op elkaar lijken.
Als ik het nieuwe modem niet kan proberen dan koop ik het zelf wel. Welk model is dit?
Badge +2
@mikeversteeg

Lastig probleem wat je daar beschrijft. Ik heb gelijk even geprobeerd om het te reproduceren maar mijn testmodem (e5186) geeft deze problemen niet. Het heeft denk ik ook niet iets maken met het type modem. Wij zien namelijk geen uitzonderlijk reparatie-aanbod van dit type modem wat zou kunnen duiden op structureel probleem in de hardware. Maar als ik dit lees dan lijkt het wel vaker voor te komen.

Je hebt natuurlijk wel recht op een goed werkend modem! Is het huidige modem al een keer ter reparatie aangeboden?

Lijkt me toch verstandig om dit te doen als dit een mogelijkheid is. Het omruilen voor het nieuwe type is niet mogelijk omdat de fabrieksgarantie gekoppeld is aan het type.

Indien je nog vragen hebt, laat het ons weten!
Een upload die je bewust doet en meer dan een halve minuut duurt. Is geen exacte wetenschap. Werk uitsluitend met WiFi.
Reputatie 6
Badge +11
Mijn E5186 heeft ook kuren als ik teveel upload, de WiFi valt dan gewoon uit. In tegenstelling tot OP heb ik dit van ongeacht welke bron (meest PC's). Bij downloaden gebeurt het niet. Ik zie dat T-Mobile nu een andere router levert, wellicht dat die het probleem niet heeft maar ik lees helaas niets over een omruilactie.
Hoeveel is "teveel upload"?
Is dit ook het geval als de verbinding via ethernetkabel is? (en wifi uit staat)
Mijn E5186 heeft ook kuren als ik teveel upload, de WiFi valt dan gewoon uit. In tegenstelling tot OP heb ik dit van ongeacht welke bron (meest PC's). Bij downloaden gebeurt het niet. Ik zie dat T-Mobile nu een andere router levert, wellicht dat die het probleem niet heeft maar ik lees helaas niets over een omruilactie.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Je kan de klantenservice bellen en dan uitleggen dat het product dat je hebt gekocht van T-Mobile ondeugdelijk is en op grond van wettelijk regels een nieuwe wilt krijgen. Zoals je wellicht weet is er vrijwel geen support voor 4G voor Thuis. Het wordt standaard behandeld als een smartphone + abo die je in een shop hebt gekocht die kapot gaat/is en onder garantie valt. Dan sturen ze hem op om te repareren naar b.v. Dynafix. Indien de melding 'onherstelbaar' terugkomt, moet T-Mobile dan een nieuw apparaat geven. Maar vaak wordt dan een refurbished teruggestuurd. Deze praktijk is in Nederland illegaal, maar blijft op grote schaal plaatsvinden. Er zijn mensen die via de rechter dit wel recht hebben weten te zetten voor zichzelf. Daarnaast ben je natuurlijk je apparaat een tijdlang kwijt.

Als je al 4 maanden met problemen kampt, zonder actie/oplossing van T-Mobile, zou ik niet langer blijven sukkelen. Vandaar mijn suggestie om over te stappen naar KPN. Verder zag ik 'Microtik hardware'. Waarom gebruik je die niet?

De 'verplichting' van gebruik van apparatuur van provider is illegaal (de wet is al sinds eind 2016 van kracht), T-Mobile zal de laatste zijn die zich er aan gaat houden gezien hun cultuur en bedrijfsvoering. Het zou hetzelfde zijn als je een losse SIMkaart koopt en als T-Mobile dan ook dicteert dat je die alleen maar mag gebruiken met Smartphone Merk X type Y, en dan wel die smartphone voor 200 euro bij hun te kopen. Totaal onacceptabel natuurlijk.

Je kan verder dieper in het probleem duiken of omzeilen door b.v. WiFi van Huawei uit te schakelen en eigen WiFi accesspoint te gebruiken. De E5186s-22a heeft veel gemeen met Huawei mifi kastjes (zelfde software basis) en er zitten duidelijk aanwijsbare fouten in de programmatuur, maar geen hond die daar wat aan doet. Huawei heeft wel wat beters te doen dan een relatief oud prototypeachtig apparaat voor een paarduizend NL klanten up te daten. Ook is E5186s-22a niet optimaal voor T-Mobile (wel voor KPN). Hij kan n.l. geen 4G+ op T-Mobile NL netwerk, dus je kan net zo goed een veel gebruikersvriendelijker en stabieler apparaat inzetten wat alleen maar gewoon standaard 4G doet van ver onder de 100 euro.

Doordat T-Mobile elke 24 uur de 4G link reset treden er neveneffecten op die je thuisnetwerk danig instabiel kunnen maken, en o.a. effect hebben op de WiFi in de E5186s-22a zelf. Ik heb al sinds vorig jaar WiFi uit staan en eigen WiFi achter mijn eigen server/router. Ik heb nu ook even een LTE module die o.a. 600Mbps DL kan en dus wel 4G+ doet en daardoor niet in de bekende snelheidsval terecht komt voor langere periodes. Maar eigenlijk is dat mede een workaround voor een T-Mobile netwerkimplementatiekeuze waar alle 4 miljoen mee van doen hebben. De 4GvThuis klanten lopen hier echter het hards tegen aan.
Zojuist dat brok ellende weer moeten herstarten, alles groen en blij maar geen internet. Na een herstart werkt de boel weer.

Ik ben het een beetje zat. @Tmobile doet blijkbaar niets hier. Ik zal ze moeten bellen oid? Of moet ik dan toch herrie gaan schoppen op socialmedia? Kansloos dit.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Misschien biedt dit uitkomst:

https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/kpn-schrapt-datalimiet-internet-buitengebied-281704?postid=1397411
@tmoesel, je hebt gelijk!

"Een klacht kun je ook indienen via het T-Mobile Forum. Je krijgt meestal binnen 2 dagen (48 uur) antwoord."

We hebben een antwoord, geen oplossing 😞 Eigenlijk is het antwoord van @tmobile niet verder gekomen dan "works on my machine, success ermee!"

Erg jammer, ben al 15 jaar klant ("oud"/overgenomen BEN klant)
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit
Ik wil eigenlijk maar aangeven dat iemand met wat triviale setup problemen zo nog een modem krijgt toegestuurd, terwijl mensen die al een tijdje klant zijn, serieuze problemen hebben met de verplichte hardware, veel tijd hebben verloren etc niet tegemoet worden gekomen.

Uit andere gevallen blijkt dat als je maar hard schreeuwt zodat het T-Mobile publiekelijk pijn gaat doen er er wel wat gebeurt (brand blussen dus eigenlijk). Maar voor de meeste mensen is dit niet de stijl die ze willen volgen.

De situatie wordt pijnlijk als je beseft dat er helemaal geen beleid is van vervangend modem o.i.d. Ook al kan T-Mobile simpelweg zeggen dat ze aan consumentenrecht voldoen (het gekochte product valt onder garantie en indien het niet gerepareerd kan worden moet de klant een nieuwe krijgen), de praktijk van geen vervangend nieuw examplaar direct leveren zodat de internet service door kan gaan, geeft T-Mobile een onbetrouwbaar en negatief imago. In ieder geval wel bij mij.
Hallo @tmoesel,

Dank voor de suggestie maar ik ben niet van plan om een extra modem aan te schaffen. Het huidige modem ik heb voor betaald en ik verwacht dat T-Mobile dit voor ons gaat oplossen.
Reputatie 6
Badge +11
@tsmit @leonline
Misschien heeft deze klant https://forum.t-mobile.nl/overige-toestelmerken-365/welk-formaat-simkaart-in-huawei-e5-186s-22a-281116 nog een modem over omdat ie de simkaart er niet in kon krijgen m.b.v. de handleiding.
Hallo @leonline,

Volgens mij zijn er een aantal routers in omloop met (hardwarematige?) issues. De router die ik van een collega had geleend heeft in mijn netwerk geen enkel probleem. Andere mensen die ik ken zijn heel positief over het modem.

Helaas hebben wij een instabiel modem. Als "oplossing" heb ik nu een mikrotik router/accesspoint achter het modem geplaatst. Hierdor kan ik in iedergeval gebruik maken van WIFI. Echter moet ik nog wel eens in de zoveel tijd (wekelijks?) het modem herstarten omdat de snelheid dan dropt naar ~3mbit. Na een reboot zit dit weer richting de 50mbit.

Zou toch fijn zijn als we zonder downtime een nieuw modem krijgen of dat we het mogen terug sturen en de vrijheid krijgen om een eigen modem aan te schaffen.
Ik heb precies hetzelfde probleem! Als ik video's vanaf mijn iPhone via WIFI en Airplay stream naar mijn Apple TV (ook aangesloten via WIFI) crasht de Huawei router. Je ziet de router dan rebooten. Na een minuut of wat is de router weer opgestart.
Via de Klantenservice Chat word ik naar de dichtstbijzijnde T-Mobile Shop gestuurd om de router ter reparatie aan te bieden. Dit vind ik totaal geen passende oplossing omdat ik dan minstens een week zonder internet zit. Elke andere provider zou een vervangende router toesturen.
Wellicht dat @Tabali iets voor ons kan betekenen?
Beste @Tabali,

Bedankt voor je reactie en het testen! Ik had de update van deze thread gemist, vandaar mijn late reactie. Ik heb van een collega een modem geleend en daarbij werkt de 2.4ghz wifi inderdaad wel. Het lijkt dus aan mijn modem te liggen. Valt dit onder RMA?
Badge +2
@update

We hebben dit laten testen maar we konden het probleem niet reproduceren. Het modem was verbonden via het 2.4 Ghz SSID met een lenovo T440 laptop, een Moto Z Play, een Lg G6 en een Samsung Galaxy S8 maar het gaf geen problemen!

Het werkte allemaal soepel. Misschien zit het probleem in jouw apparaat?
Badge +2
@tsmit

Super bedankt voor deze info. Ik heb dit doorgegeven. Dit gaan we testen en doorgeven aan de fabrikant.
Beste @tabali,

Dank voor je reactie en het uitzoeken! Na nog wat zoek- en testwerk ben ik erachter gekomen dat alle devices op 2.4ghz het modem laten herstarten.

Momenteel heb ik niet alle gegevens beschikbaar maar uit mijn hoofd de volgende geteste devices:
- Laptop Thinkpad X1 carbon, Windows 10 developer preview: 2.4ghz crash, 5ghz geen probleem
- Laptop Acer Aspire S3, Windows 10 1607: 2.4ghz crash, 5ghz niet ondersteund
- Tablet Samsung Galaxy Note 10.1, Android 5.1.1: 2.4ghz crash, 5ghz geen probleem
- Telefoon Samsung Galaxy Note 5, Android 7.0: 2.4ghz crash, 5ghz geen probleem
- Telefoon Huawei P8 lite, Android ? : 2.4ghz crash, 5ghz niet ondersteund
- Telefoon Xiaomi, Android ? : 2.4ghz crash, 5ghz niet ondersteund

Kortom: elk device op 2.4ghz laat het modem crashen terwijl op 5ghz er geen probleem is. Helaas ondersteunen niet alle devices in huis de 5ghz band. Mijn workaround voor nu is alle wifi uitschakelen en er een los accesspoint op aansluiten.

Vanavond zal ik de ontbrekende gegevens nasturen.

Is er misschien een mogelijkheid om het modem terug te sturen en eigen hardware in te zetten?
Badge +2
@tsmit

Ik heb dit probleem intern besproken. Het kan voorkomen dat de stack niet in orde is.
We kunnen zorgen dat dit neegelegd wordt bij Huawei. Is het mogelijk dat je het merk en modelnummer van het toestel doorgeeft? Wat betreft de Huawei P8 Lite, het zou mooi zijn als we weten welke de software versie daar op draait.

Laat het me weten, dan ga ik er achteraan!

Reageer