Sticky

[FAQ] 4G voor Thuis: installatie

• 10 augustus 2016
  • 16 reacties
  • 7731 Bekeken

Reputatie 5
Badge +11
LET OP! Dit topic gaat over de eerste variant van 4G voor Thuis. De informatie uit dit topic kan dus verouderd zijn. Sinds januari 2018 bieden we Unlimited 4G voor Thuis aan.

Heb je vragen over de installatie van 4G voor thuis? Bekijk dan de veel gestelde vragen hieronder.
Staat je vraag er niet tussen? Reageer dan op dit topic of maak een nieuw topic aan. We pakken dit dan z.s.m. voor je op.

Heb je een technische vraag waarop je hier geen antwoord kunt vinden? Bekijk dan het topic 4G voor Thuis: technische vragen

Welk type router wordt er geleverd?Je krijgt de Huawei E5186s-22a. We gebruiken de Open Market firmware, wat betekent dat we je geen beperkingen opleggen bij het instellen van de router. Alle functies die Huawei beschikbaar stelt kun je dus instellen.

Waar kan ik mijn router het beste plaatsen?Als je voor het M of L pakket hebt gekozen, zal er een installateur langs komen om alles omtrent de installatie te regelen en, indien nodig, de meegeleverde buitenantenne te installeren. Mocht je het zelf willen doen, dan adviseren we je de router bij een raam te plaatsen en indien mogelijk richting een mast. Op deze kaart van 4GMasten.nl kun je zien waar onze masten staan.

Hoe koppel ik apparaten aan mijn router?Dit kan op twee manieren: bekabeld of via wifi. De Huawei router heeft 4 aansluitingen op de achterkant voor bekabeld internet (bijvoorbeeld voor je vaste PC of NAS). Dit geeft altijd de meest stabiele resultaten maar werkt niet op je telefoon of tablet (in de meeste gevallen). Je kunt die apparaten daarom via wifi verbinden.

Voor het verbinden via wifi heb je twee opties: via je 2.4GHz netwerk en 5GHz netwerk. Vergelijk het met een snelweg; het 2.4GHz netwerk is een 2-baans snelweg en een 5GHz netwerk is een 5-baans snelweg. Meer banen betekent meer doorvoersnelheid, dus 5GHz zorgt ervoor dat jij optimaal van je snelle 4G voor Thuis-verbinding kunt genieten. Het enige nadeel van 5GHz is dat het bereik wat minder is dan van 2.4GHz en apparaten van vóór 2012/2013 ondersteunen het niet altijd. Probeer vooral uit wat voor jou het beste werkt. Je herkent het 5GHz netwerk aan de term "5G" in de naam van je wifi netwerk.

Hoeveel poorten heeft de router?De router heeft 4 Gigabit poorten om bekabeld apparatuur op aan te sluiten.

Hoeveel apparaten kan ik d.m.v. wifi verbinden met de router?Je kunt 32 apparaten verbinden met de Huawei router. Houd er wel rekening mee dat hoe meer apparaten je verbindt, hoe meer impact dit heeft op de snelheid van je verbinding.

Hoe kan ik de pincode op de router uitschakelen?Kijk hiervoor in het topic 4G voor Thuis installatietips: pincode uitschakelen.

Vragen met betrekking tot de buitenantenne

Waarom een externe buitenantenne?De externe buitenantenne zorgt voor een betere verbinding met ons mobiele netwerk zodat je nog sneller én stabieler kunt internetten. Kies je voor de Internetbundel M (50 GB) of L (100 GB)? Dan ontvang je de externe buitenantenne met gratis installatie. De monteur onderzoekt wat de beste positie voor de buitenantenne is ten opzichte van de 4G-mast.

Hoe regel ik de installatie van de buitenantenne?Bij de levering van het 4G voor Thuis pakket zit een brief waarmee je een afspraak kunt maken met een monteur van Guidion. De monteur zal vervolgens de installatie van de buitenantenne regelen. Als je dit zelf wil doen, dan kan dat uiteraard met de bijgeleverde montagematerialen.

Kan ik een buitenantenne kopen bij de S bundel?De buitenantenne wordt alleen geleverd bij de M & L bundel. Deze koop je niet, hij zit al bij de prijs inbegrepen.
TIP: als je een M of L bundel neemt en je downgradet naar de S bundel, dan kan je je buitenantenne houden.

Hoe lang is de antennekabel?De kabel van de buitenantenne is 2.5 meter. In het geval je een langere kabel nodig hebt zal de installateur hiervoor zorgen.
Let op: we zijn nog in onderhandeling met de installateur, dus het kan zijn dat er kosten komen voor bijv. kabels langer dan 5 meter). Wij raden wel aan om de afstand tussen je router en antenne zo kort mogelijk te houden. Hoe langer de afstand, hoe minder jouw internetsnelheid wordt.

Tot hoe hoog wordt mijn buitenantenne geplaatst?Maximaal tot een hoogte van 3.5 meter.

Welk type buitenantenne gaan jullie gebruiken?We gebruiken de König ANT-4G20-KN.

Kan ik de buitenantenne tegen een rieten dak plaatsen?De buitenantenne wordt niet warm dus dit zou in principe kunnen. Houd er rekening mee dat de antenne tot een maximale hoogte van 3.5 meter wordt geplaatst.

16 reacties

Hallo,
Ik poog een LTE netwerk op te bouwen maar mis kennis.
Ik was al met een T-mobile 06 nummer begonnen met een Fritz!Box 6842 LTE van AVM VOOR dat de recente pilot '4G voor thuis' de lucht in ging, waarin ik mee heb gedraaid. Mijn plan was mijn bestaande vaste nummers (ISDN/DECT-centrale) naar VOIP over te zetten. Kan dat met de verbinding die T-mobile op het 09nummer aanbied? Ik zie steeds wisselende IP-nummers door het van dag naar nacht bundel omschakelen. Ik dacht voor VOIP een statisch IP nodig te hebben, of is dat aan het MAC adres gekoppeld? Kan ik eventueel de Huawei LTE router koppelen aan mijn FritzBox router om de functionaliteit daarvan te gebruiken? Aangezien daar een DECT centrale etc. in zit die naadloos op mijn bestaande DECT installatie aansluit.
Reputatie 5
Badge +11
@Dennendal
Zover ik weet heb je geen vast IP nodig voor VoIP, zolang er vanuit jouw interne netwerk maar verbinding kan worden gemaakt met de VoIP server.

Je kunt VoIP instellen op de Huawei modemrouter in de instellingen (http://192.168.8.1), echter als je de FritzBox wilt gebruiken voor je telefonie zou dit ook moeten werken als je de VoIP server instellingen op je FritzBox instelt. Kun je eens checken of dit werkt?
Even goed om te weten. Guidion monteur is net geweest. Hij heeft geen montagemast bij zich en kan ook geen antennekabel verlengen. Dat betekende een tevergeefs bezoek. Ik zal dit ook even via Guidion terugkoppelen, om misverstanden te voorkomen. Kreeg de indruk dat hij ook niet echt wist hoe een antennekabel verlengd kan worden.
Reputatie 5
Badge +11
@Dennis_SF
Ik heb contact opgenomen met Guidion hierover. Zij horen muurbeugels op voorraad te hebben, en dat lijkt hier dus niet goed te zijn gegaan.
Door een misverstand tussen ons en Guidion zijn er nu nog geen verlengkabels bij Guidion. Ik ga navragen hoe we de verlengkabels alsnog z.s.m. bij Guidion gaan krijgen zodat de installatie volwaardig kan worden afgerond. Excuses voor het ongemak.
Ik heb zojuist met de livechat gesproken en zij hebben mij naar deze forum doorverwezen.

Ik heb een bestelling geplaatst waarbij ik een router, een gsm antenne en het SIM heb besteld.

Ik heb deze nu ontvangen, maar het blijkt dat de antenne overbodig is. Hoe kan ik deze antenne retourneren, gebruik makend van het recht

''Je hebt het recht de bestellingen en/of kredietovereenkomst voor je toestel ongedaan te maken gedurenden 14 kalenderdagen na
ontvangst . Neem hiervoor contact op met de T-Mobile Klantenservice via www.t-mobile.nl/contact. Ook kan je gebruik maken van het
standaard. EU herroepingsformulier. Deze kun je zoals te vinden via www.t-mobile.nl/retourformulier.''

Ik heb begrepen dat jullie mij hiermee konden helpen.

Mvg,
M. Aslan
Hoe lang nog voordat ik een reactie krijg? @DennisAmeling
Reputatie 6
Badge +17
Hoi UETD,

Allereerst excuses dat je zo lang op antwoord hebt moeten wachten! Op dit moment is Dennis op vakantie, waardoor het even op zich laat wachten. Ik moet je nog even om geduld vragen, maar zodra hij terug is, gaan we dit voor je in orde maken! Mogelijk zijn de 14 dagen dan al voorbij, maar je hebt het op tijd aangegeven hier.
Dankjewel voor je antwoord @Thalina,

Wanneer is hij weer terug oftewel wanneer kan ik een antwoord verwachten?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi UETD,

Dat is inderdaad ook goed om te vermelden, excuses! Ik verwacht dat hij begin volgende week antwoord kan geven! 🙂
Reputatie 5
Badge +11
@UETD
Sorry voor de late reactie! :(

Dit is de eerste keer dat we een dergelijk verzoek krijgen. Omdat we het modem en de buitenantenne in één pakket aan klanten sturen, moeten we even kijken of het logistiek mogelijk is om alleen de buitenantenne terug te sturen. We gaan hoe dan ook een oplossing vinden, echter moet ik je nog even om geduld vragen helaas. Zoals Thalina al aangaf heb je ruim op tijd bij ons gemeld dat je de buitenantenne terug wil sturen, dus dat zit helemaal goed. :)

Ik laat het hier weten zodra we een oplossing hebben!
@DennisAmeling Oke ik wacht op je reactie
Reputatie 6
Badge +17
Hoi UETD,

Ik heb je een privébericht gestuurd met meer informatie over het retour sturen. Kun je daar naar kijken? 🙂
Hoe zorg ik ervoor dat volgende week een kabel heb die voldoende lang is? Er komt na drie weken eindelijk iemand langs maar 2,5 meter is niet voldoende dan bungelt de router die niet ogehangen kan worden ergens tegen mijn muur...
@WHBBos

Het is niet de bedoeling dat je je vragen op meerdere plaatsen stelt, je hebt ook dit topic aangemaakt met deze vraag. Zou je er in de toekomst aan willen denken dat dubbelposten niet is toegestaan? Alvast bedankt. 🙂
Tja ik kwam de andere locatie later tegen. zal deze weghalen. Maar kan je inhoudelijk hierop reageren
Reputatie 6
Badge +11
Ik denk dat je wel al gezien hebt dat je die kabel zelf moet kopen en dat je net als velen er van uit gaat dat net als b.v. bij nieuw ADSL abo o.i.d. een monteur je kan helpen of werk uit handen nemen. De werkelijk is echter anders. DennisAmeling werkt al een aantal maanden niet meer bij T-Mobile NL en er is ook geen speciaal team meer voor "4G voor Thuis".

Ik zou even door deze threads bladeren:
https://forum.t-mobile.nl/search?q=buitenantenne

Reageer