Beantwoord

Fritzbox 7360 met Fritzfon (VOIP) aansluiten op 4G Router?

• 4 april 2018
  • 6 reacties
  • 1810 Bekeken

Ik woon in Zwitserland waar ik een sunrise abonnement overweeg. Sunrise is onderdeel van T-Mobile. Omdat ik makkelijker deze complexe thematiek in het Nederlands kan bespreken heb ik me hier aangemeld.
De Huawei 4G Router B529 met Sunrise SIM abonnement geeft met 250 Mbps download een veel sneller signaal dan wat ik nu heb bij mijn ADSL provider (100 Mbps, praktisch 60 Mbps). Daarom geinteresseerd geraakt in deze nieuwe optie maar ik wil meer weten voordat ik mijn ADSL verlaat en een 4G Modem in huis haal. De providers weten vooral wat de kosten per maand zijn.... en navraag bij AVN zegt het volgende: [i]Om via de FRITZ!Box nog te kunnen bellen via 4G, heb je de informatie nodig om via 4G te kunnen bellen.
Deze informatie of de provider je toegangsgegevens geeft voor het instellen van een SIP account, kan je bij de provider navragen.[i]
Wie kan mij hier meer van zeggen. Mijn behoeften zijn:
- WiFi in huis voor 10 Ipads/mobieltjes.
- WiFi naar printer en 2 PC's
- Vaste lijn naar Himedia box voor TV ontvangst
- Bescherming met firewall (of kunnen we dit anders oplossen - Fritzbox doet dat niet meer kennelijk)
- VOIP telefoons die via Fritzbox nog aangesloten worden.

Ik dacht zelf dus:
de 250 Mbps voor Himedia en 1PC
de Fritzbox verzorgt het home netwerk voor de rest (net als nu)

Graag advies
icon

Beste antwoord door tmoesel 4 april 2018, 20:34

T-Mobile NL heeft wat betreft het daadwerkelijke 4G netwerk niks te maken met T-Mobile in andere landen. Het vergelijkbare product wat T-Mobile NL aanbiedt heet "4G voor Thuis", maar zal op vrijwel alle meer detail zaken anders zijn. Conceptueel is het wel hetzelfde, maar daar heb je niet zo veel aan.

Wat van belang is, is de 4G verbinding zelf in CH:
- is het datavolume per maand onbeperkt?
- zijn apparaten in huis e.v.t. van buitenaf benaderbaar (heb je misschien niet nodig)
- 250Mbps is de maximaal haalbare snelheid wellicht, het lijkt me sterk dat je dit op alle tijdstippen van de dag etc haalt. Een kwart van die snelhied is meer realistisch denk ik, maar misschien is Sunrise net nieuw en is er vrijwel geen belasting op het netwerk.

Meest logische is dat je inderdaad de Fritzbox achter de Huawei schakelt . Je hebt dan wel 2 gescheiden netwerken, afhankelijk van hoe je de Fritzbox instelt. VoIP zou voldoende moeten kunnen werken, maar is denk ik wel afhankelijk van de 4G verbindingskarakteristieken.

Wat voor firmware die B529 heeft maakt ook nogal uit. Voor b.v. de B618 die TMO NL kan leveren i shet een uitgeklede variant van de originele Huawei firmware, wat het ding voor sommige aspecten onbruikbaar maakt.

Kun je een URL geven van het product/abonnement ?
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +11
T-Mobile NL heeft wat betreft het daadwerkelijke 4G netwerk niks te maken met T-Mobile in andere landen. Het vergelijkbare product wat T-Mobile NL aanbiedt heet "4G voor Thuis", maar zal op vrijwel alle meer detail zaken anders zijn. Conceptueel is het wel hetzelfde, maar daar heb je niet zo veel aan.

Wat van belang is, is de 4G verbinding zelf in CH:
- is het datavolume per maand onbeperkt?
- zijn apparaten in huis e.v.t. van buitenaf benaderbaar (heb je misschien niet nodig)
- 250Mbps is de maximaal haalbare snelheid wellicht, het lijkt me sterk dat je dit op alle tijdstippen van de dag etc haalt. Een kwart van die snelhied is meer realistisch denk ik, maar misschien is Sunrise net nieuw en is er vrijwel geen belasting op het netwerk.

Meest logische is dat je inderdaad de Fritzbox achter de Huawei schakelt . Je hebt dan wel 2 gescheiden netwerken, afhankelijk van hoe je de Fritzbox instelt. VoIP zou voldoende moeten kunnen werken, maar is denk ik wel afhankelijk van de 4G verbindingskarakteristieken.

Wat voor firmware die B529 heeft maakt ook nogal uit. Voor b.v. de B618 die TMO NL kan leveren i shet een uitgeklede variant van de originele Huawei firmware, wat het ding voor sommige aspecten onbruikbaar maakt.

Kun je een URL geven van het product/abonnement ?
Dank je wel Tmoesel,
https://www.yallo.ch/de/yallo-home
Ik heb hun eea gevraagd en volgende werd gemeld in de chat:
[i]Okay. So Herr de Vos, ich bin wieder da. Herzlichen Dank für Ihre Wartezeit. Mit dem Yallo Go! XL Abo, haben Sie unlimitiertes Internet und das immer mit 4G+ High-Speed. Dazu haben Sie eine Download Geschwindigkeit 250 Mbps und eine Upload Geschwindigkeit von 150 Mbps.[i]
De firmware kon hij niet zeggen, hij zegt:[i]Eine ganz konkrete Antwort lieber Kunde, kann ich Ihnen leider nicht geben, da ich nicht ganz sicher bin, wie das Modem eingebaut ist. Laut meiner Informationen haben Sie mit dem Modem eine super 4G+ High-Speed. Mit dem Modem können sich bis 64 Geräte auf einmal (gleichzeitig) Verbinden.[i]
Ze zeggen dat het niet met Fritzbox verbonden kan worden... wat tegenstrijdig is met wat Fritzbox zegt: [i]Eine ganz konkrete Antwort lieber Kunde, kann ich Ihnen leider nicht geben, da ich nicht ganz sicher bin, wie das Modem eingebaut ist. Laut meiner Informationen haben Sie mit dem Modem eine super 4G+ High-Speed. Mit dem Modem können sich bis 64 Geräte auf einmal (gleichzeitig) Verbinden.[i]
Sie erhalten von uns Herr de Vos selbstverständlich auch noch eine Anleitung, wie Sie das Nutzen und bauen könnten, obwohl es nicht kompliziert ist.

..... uiteindelijk werd ook dit weer een praatje met informatie wat ik al op de website kan vinden. Voor meer info moest ik de klantenservice bellen... en toen ik dat nog maar een keer probeerde kwam ik weer bij leuke verkoopsters die me niet konden doorverbinden naar technische mensen en verbaal herhaalden wat al geschreven wat op de website.

Alle hoop is nu dus weer op Tsoemel gericht 🙂 en ander forum bezoekers
Reputatie 6
Badge +11
Mijn advies/conclusie: Ik zou met 60 Mbps DSL er niet over peinzen over vervanging door yallo.
Mijn hele technische analyse is verloren gegaan, iemand heeft het topic tijdens het intikken verhuist van T-Room naar hier en ik ga het niet weer helemaal opnieuw intikken.
dank tmoesel....ik wil eerst vanavond of morgen nog eens proberen ter plaatse hoeveel de ontvangst is met 4G Yallo. Ik heb gisteren bij mij op buro 60 gemeten met een ping van 0.12 ipv 0.26 via ADSL thuis. Het is nog mogelijk dat mijn downloadsnelheid in horgen beter is als hier in Samstagern. Echter, thuis is mijn 100 mbps dowwnload via ADSL ook alles behalve 100... eerder 40-60. Daarbij is de ADSL veel duurder dan de Yallo. En vanochtend heb ik van Yallo bevestigd gekregen dat het volume onbeperkt is en dus niet zoals jij beschrijft in andere forum discussie waarbij je aangaf te balen van het terugschakelen van snelheid na een bepaald volume.
Ik blijf toch wel benieuwd naar je technische analyse.... Ik ben overigens nog niet om om mezelf van ADSL af te sluiten..... over de Fritzbox loopt alles al jaren lekker.
Reputatie 6
Badge +11
1 duidelijk punt is dat jouw 150Mbps UpLink snelheid wordt beloofd, terwijl de B529 door zijn verouderde interne architectuur maar 50 Mbps kan. T-Mobile NL leverde bij 4GvT een E5186; die kan in therorie tot 300Mbps DL, maar door vreemde/nieuwe frequentiespectrum van TMO NL kan die niet meer dan 150Mbps. Dus het leveren van een kat in de zak waar je wellicht voor minimaal een jaar aan vast zit. Dat je nu maar 60Mbps haalt op 4G is mooi, maar die B529 lijkt mooi, maar een gangbare nieuwe smartphone is kwa 4G(+) geavanceerder en tot meer in staat. Daarnaast is de Huawei firmware netwerkfunctionaiteit een verschrikking vergeleken bij een Fritzbox.
CH is wel anders, maar in NL hebben momenteel TMO, KPN en Tele2 alle 3 wel zo mitsen en maren. Daar kom je pas na een tijdje achter. Bij mij in buitengebied met 1,6 Mbps DSL haalde ik bij begin van de dienst 80Mbps DL, nu ruim 1 jaar later 20Mbps. Mensen die ergens wonen met DSL van 100Mbps abo, kunnen o.a. op het T-Mobile netwerk op die plek vaak wel tot ver boven de 100Mbps 4G uikomen gewoon met hun smartphone. Je kan dat yallo wellicht wel erbij nemen, als apart netwerk in huis websurfen op diverse apparaten.
Dit weekend heb ik de Yallo box vergeleken met het ADSL signaal. De box was met 54down/25upload minder interessant dan de ADSL die altijd 60down/15 up geeft.
Hoewel niet slecht is het lang niet zoveel als was voorgespiegeld en ik had maximale ontvangst in een kleine stad die als TOPONTVANGST van Sunrise te boek staat.
Ik blijf lekker bij mijn ADSL verbinding met Fritzbox voor Internet en Voip bellen.
Dank, dank, dank tmoesel

Reageer