Beantwoord

Geen goed bereik met 4G voor Thuis modem

• 15 juni 2017
  • 4 reacties
  • 454 Bekeken

Ik heb net een nieuw modem ontvangen de Huawei E5577C maar de ontvangst vaan het 4G signaal is niet goed namelijk ik gebruik dit op de camping en had een E5372 daar heb ik wel gewoon 4G met de zelfde omstandigheden en het modem op de zelfde plaats geplaats mdet het nieuwe modem heb ik wel gewoon 3G ontvangst ik heb reeds met de klantenservice kontakt gehad maar die kunnen mij niet helpen en adviseerde om het hier maar te vragen.
icon

Beste antwoord door tmoesel 16 juni 2017, 13:41

Het '4G voor Thuis modem' dat T-Mobile aan klanten levert is een Huawei E5186s-22a en daarbij hoort een "4G voor Thuis" abo. Dit is een LTE-A cat6 tot 300Mbps modemrouter met RJ45 ethernetpoorten etc.

Zowel E5372 als E5577C zijn MiFi apparaten en heeft niks met "4G voor Thuis" te maken. Een camping is ook niet 'Thuis' in de zin van "4G voor Thuis".

Maar goed, het is wel allemaal aangesloten op hetzelfde T-Mobile mobile netwerk en je willt graag goede/snelle internetervaring. Omdat Camping en Thuis niet beweegd, kan het wel lonen om wat speurwerk te doen zoals o.a. mensen met E5186s-22a / 4GvT abo hebben gedaan. Dat kan veel tijd gaan kosten, o.a. naar masten zoeken, antennes kopen en uitproberen, op het dak klimmen etc. Je kan wel genoeg hints en tips vinden in the 4GvT subforum. Er zijn een aantal mensen, waaronder ikzelf, die het nodige aan ervaringen hebben gepost het laatste half jaar, als je de forumname/post wat volgt kom je wel het 1 en ander tegen. Maar m.b.t. E5577C, zie o.a. dit:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5577c-downloadsnelheid-278719
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Het '4G voor Thuis modem' dat T-Mobile aan klanten levert is een Huawei E5186s-22a en daarbij hoort een "4G voor Thuis" abo. Dit is een LTE-A cat6 tot 300Mbps modemrouter met RJ45 ethernetpoorten etc.

Zowel E5372 als E5577C zijn MiFi apparaten en heeft niks met "4G voor Thuis" te maken. Een camping is ook niet 'Thuis' in de zin van "4G voor Thuis".

Maar goed, het is wel allemaal aangesloten op hetzelfde T-Mobile mobile netwerk en je willt graag goede/snelle internetervaring. Omdat Camping en Thuis niet beweegd, kan het wel lonen om wat speurwerk te doen zoals o.a. mensen met E5186s-22a / 4GvT abo hebben gedaan. Dat kan veel tijd gaan kosten, o.a. naar masten zoeken, antennes kopen en uitproberen, op het dak klimmen etc. Je kan wel genoeg hints en tips vinden in the 4GvT subforum. Er zijn een aantal mensen, waaronder ikzelf, die het nodige aan ervaringen hebben gepost het laatste half jaar, als je de forumname/post wat volgt kom je wel het 1 en ander tegen. Maar m.b.t. E5577C, zie o.a. dit:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/huawei-e5577c-downloadsnelheid-278719
kijk het is zo ik heb dat E5372 modem en ben daar zeer tevreden over echter met het afsluiten van een nieuw abonnement heb ik er een E5577 bij besteld maar dit modem voldoet gewoon niet aan de verwachtingen. Ik gebruik het op de camping en als ik de E5372 gebruik dan heb ik een prima 4G verbinding namelijk 4 tot 5 strepen. Gebruik ik daar het nieuwe modem dus de E5577 dan kom ik niet verder als 4 strepen maar dan is mijn verbinding 3G.
Gebruik ik beide modem thuis dan heb ik wel een 4G verbinding ik zit dan wel dichter bij de zendmast.
Mijn conclusie is dat de ontvangst van het antenne signaal van de E5577 veel minder is als dat van de E5372 althans bij het modem dat ik geleverd heb gekregen door T-Mobile.
Reputatie 6
Badge +11
Voordat je echt conclusies gaat trekken zou ik het toch eens een tijdje aanzien en op verschillende tijdstippen en locaties (en niet alleen op jouw verblijflocaties) een speedtest uitvoeren via een kabelverbinding.

Als er weinig data heen en weer te zenden valt, kan het geheel ook bewust/gepland/opzettelijk overgaan op 3G, afhankelijk van veel factoren. En die streepjes zeggen ook lang niet alles meer. Meer streepjes is niet 1-op-1 hetzelfde als onvangststerkte van antennesignaal. Er is o.a. ook zend-activiteit, ook al als je alleen maar iets download van internet. De kunst van een modern mobiel apparaat is ook vooral om zo weinig onnodig actief te zijn om zo stroom te sparen, maar als het moet ( in de orde van milliseconden ) op volle transfercapaciteit te zijn. Die streepjes zijn eigenlijk minder relevant en ook weer anders voor 3G dan voor 4G. Je kan kijken of je die E5577C op '4G-only' kan zetten.

Het probleem is dat die MiFi apparaten wereldwijd vrijwel allemaal van Huawei zijn (monopolie), een woud aan typenummers en subversies maar echte gedegen productspecificaties zijn niet of nauwelijks te vinden. Het nieuwe aan die E5577 t.o.v. E5372 is zo te zien veel grotere accu, maar het zou best kunnen zijn dat men op andere punten die slecht of moeilijk te specificeren zijn, heeft bezuinigd. T-Mobile, Coolblue, Conrad, etc zijn in deze ook gewoon 'dozenschuivers' die gewoon de handelsmarge pakken maar verder geen info van Huawei ontvangen van ze door kunnen geven aan de eindgebruiker.
Ik heb beide modem getest en wel binnen 5 minuten is de simkaart gewisseld en als ik dan inlogt op het modem dan laat de 1 3G zien en de ander 4g stop ik dan de simkaart weer in de E5577 dan is het weer maar een 3G verbinding. Maar ik zal het modem eens instellen op 4G

Reageer