Beantwoord

Geschikte buitenantenne

Beste Lezers,

Sinds kort Huawei modem aangesloten en geactiveerd en genieten van snelheden die ik met ADSL nog nooit heb meegemaakt.
Signaal op slaapkamer boven is al redelijk goed. Twee tot drie streepjes.
Met een buiten antenne waarschijnlijk nog beter. We zitten hier circa 2,5 km van de zendmast af.
Wie heeft er ervaringen met buitenantennes. Welk type, 1 of 2 welke kabel(s). Hoe hoog gemonteerd.
Graag jullie reacties. Vast bedankt. groet Ed
icon

Beste antwoord door EdBeusichem 28 februari 2017, 22:18

Perfecte Buitenantenne voor Huawei router

In december (2016) heb ik een Huawei E5186s-22a router van T-mobile voor internet via 4G Thuis ontvangen en in gebruik genomen. Beneden in de huiskamer wel verbinding maar lage snelheden. Met de router door het huis heen getest en de beste resultaten werden bereikt op de slaapkamer aan de Zuidkant (gek genoeg niet bij het raam ??) Snelheden al behoorlijk goed met een ontvangst van twee a drie streepjes. Vervolgens gaan experimenteren met buitenantennes. Hierover kan ik inmiddels een boek schrijven vol met goed bedoelde adviezen. (Werkten allemaal niet) Onlangs contact opgenomen met ICM Technology (https://www.mifi-hotspot.nl/) de Benelux partner van Poynting een Zuid Afrikaanse fabrikant van antennes (oorsprong in militaire toepassingen).
Vrij simpel werd mij uitgelegd waarom twee antenneaansluitingen nodig zijn en dat de router pas overschakelt van interne- naar een buitenantenne als beide aansluitingen zijn gemaakt volgens het DC-ground principe (buitenmantels kabels via spoel naar aarde) Verder kreeg ik het advies om de antenne van het type XPOL-6-10M te gaan inzetten. Een richtantenne specifiek voor het frequentiebereik van o.a. T-mobile (1710-2700 MHz). (Poynting XPOL-A0006 11 dbi LTE MiMo ) Deze richtantenne versterkt circa 11 dbi en er zit een kwaliteitskabel aan van 10 meter. Hiervoor was ik in eerste instantie huiverig i.v.m. verlies in de kabel. (mijn inschatting circa 5dbi) Antenne aangesloten en resultaten zijn verbazingwekkend goed. Volledige uitslag op signaalsterkte indicator. (5 streepjes) en verdubbeling van de transmissiesnelheden zowel down als up. (circa 100Mbps en circa 47Mbps) Antenne vast gemonteerd op de schoorsteen en toen gingen de snelheden weer naar beneden (44 / 40) . Te hoog gemonteerd ???? Weer van de schoorsteen af en nu aan de dakkapel van slaapkamer aan de Zuidzijde vast gemonteerd.

Conclusie: Perfecte oplossing, niet goedkoop maar elke Euro waard. Door 10 meter kabel is plaatsing van router beter te kiezen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Kijk hier maar even

https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/buitenantennes-beschikbaar-272684
Beste Jan,

Dank voor je reactie. Heb nog niet gevonden wat ik zocht. wel weer wat geleerd.
Ik ben van plan een antenne op de schoorsteen te plaatsen met een korte kabel naar het Huawei modem. 2 x 2,5 of 2 x 5 meter. Kan alleen niet goed uitvinden welke antenne het goed gaat doen.
groet Ed
Reputatie 4
Badge +12
Oké, het beste is een richtantenne met een goede coaxiale kabel , dit is belangrijk voor de hogere frequenties.
Heb je al geprobeerd om het modem op een andere hogere plek te plaatsen , voor het raam is het beste.
Beste Jan,
Super bedankt voor het meedenken.
Ja, ben al aardig aan het slepen geweest door het huis heen.
Op een slaapkamer boven, inderdaad in de buurt van het raam gaat de ontvangst naar twee en af en toe 3 streepjes.
Wat aan het zoeken geweest op internet en kwam dit tegen:
http://www.mifi-hotspot.nl/producten/poynting-xpol-a0002-8-dbi-lte-mimo-directional-antenne
Is dit wat ?
Het modem heeft twee antenne aansluitingen , is dit 1 voor down en 1 voor up of praat ik nu onzin ??
Ook geprobeerd nummer van de antennemnast te achterhalen dmv .../api/device/signal zoals elders in forum maar bij mij gebeurt er niet veel. een paar nummers 125002 ???
Groet Ed
Reputatie 4
Badge +12
Je kan op 4Gmasten.nl precies zien welke masten bij jou in de de buurt staan.
Ik ken het modem zelf niet dus over die twee antenne ingangen kan ik jou geen antwoord opgeven , misschien voor verschillende banden ?.maar als jij al 2 tot 3 streepjes heb dan denk ik dat je niet meer snelheid kan krijgen met een buiten antenne .een 4G signaal blijft ook al goed met geen streepjes , dit heb ik zelf al uitgeprobeerd. Je kan voor het uitproberen volgens mij een gratis antenne krijgen van tmobile. Bespaard ook weer geld . Misschien kan je mij in een privé bericht een foto sturen van de antenne ingangen , dan wordt het wat duidelijker voor mij.
Perfecte Buitenantenne voor Huawei router

In december (2016) heb ik een Huawei E5186s-22a router van T-mobile voor internet via 4G Thuis ontvangen en in gebruik genomen. Beneden in de huiskamer wel verbinding maar lage snelheden. Met de router door het huis heen getest en de beste resultaten werden bereikt op de slaapkamer aan de Zuidkant (gek genoeg niet bij het raam ??) Snelheden al behoorlijk goed met een ontvangst van twee a drie streepjes. Vervolgens gaan experimenteren met buitenantennes. Hierover kan ik inmiddels een boek schrijven vol met goed bedoelde adviezen. (Werkten allemaal niet) Onlangs contact opgenomen met ICM Technology (https://www.mifi-hotspot.nl/) de Benelux partner van Poynting een Zuid Afrikaanse fabrikant van antennes (oorsprong in militaire toepassingen).
Vrij simpel werd mij uitgelegd waarom twee antenneaansluitingen nodig zijn en dat de router pas overschakelt van interne- naar een buitenantenne als beide aansluitingen zijn gemaakt volgens het DC-ground principe (buitenmantels kabels via spoel naar aarde) Verder kreeg ik het advies om de antenne van het type XPOL-6-10M te gaan inzetten. Een richtantenne specifiek voor het frequentiebereik van o.a. T-mobile (1710-2700 MHz). (Poynting XPOL-A0006 11 dbi LTE MiMo ) Deze richtantenne versterkt circa 11 dbi en er zit een kwaliteitskabel aan van 10 meter. Hiervoor was ik in eerste instantie huiverig i.v.m. verlies in de kabel. (mijn inschatting circa 5dbi) Antenne aangesloten en resultaten zijn verbazingwekkend goed. Volledige uitslag op signaalsterkte indicator. (5 streepjes) en verdubbeling van de transmissiesnelheden zowel down als up. (circa 100Mbps en circa 47Mbps) Antenne vast gemonteerd op de schoorsteen en toen gingen de snelheden weer naar beneden (44 / 40) . Te hoog gemonteerd ???? Weer van de schoorsteen af en nu aan de dakkapel van slaapkamer aan de Zuidzijde vast gemonteerd.

Conclusie: Perfecte oplossing, niet goedkoop maar elke Euro waard. Door 10 meter kabel is plaatsing van router beter te kiezen.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Ed,

Natuurlijk sowieso top dat je voor jou zo'n geschikte oplossing hebt gevonden, maar ook onwijs tof dat je jouw ervaringen met ons deelt hier op het forum! 😃 De weg naar succes en alles erbij kan anderen hier op het forum onwijs goed helpen, dus hopelijk kunnen anderen ook daar hun voordeel mee doen! Bedankt hiervoor!

Reageer