Vraag

help: Snelheid 4G voor thuis na een jaar

• 23 oktober 2017
  • 1 reactie
  • 238 Bekeken

Beste allen,

Sinds vorig jaar augustus ben ik een van de eerste 4G thuis gebruikers. In een ander topic heb ik destijds vermeld dat ik over de snelheid uitermate tevreden was. Download snelheden van gemiddeld rond de 100Mbps en uitschieters tot wel 120Mbps. De concurrentie kon (in mijn gebied) hier niet tegenop.

Nu zijn we 1 jaar verder. En tot mijn spijt is de downloadsnelheid ten opzichte van vorig jaar enorm gedaald. Downloadsnelheden zijn nu max rond de 20Mbps. En niet constant 20Mps, soms onder de 10Mbps.

Mijn vraag:

1. Merken mede gebruikers "van het eerste uur" dit ook?
2. Graag een reactie van de moderators hierover, misschien is er iets met de mast/masten waarvan ik altijd gebruik maak? En dat dit een verlaring is voor de enorme drop in snelheden?

De masten: 419 14184969 -6dB -99dBm -73dBm 18dB 7 en
419 14184969 -4dB -82dBm -59dBm 22dB 7

Als er iets verklaarbaars is, hoor ik het graag! Vind het wel erg jammer :?

Met vriendelijke groet,
Alex

1 reactie

Reputatie 6
Badge +11
Bij mij is ook allang hetzelfde aan de hand. Een jaar geleden kon ik nog boven de 80Mbps halen zonder tuning met antenne / positie etc maar is nu ook minder dan de helft meestal, afhankelijk van tijdstip o.a.

De getallen zijn van zelfde cell/sector; De eerste set duidt op LTE band3 (1800MHz) en de 2de op LTE band8 (900MHz). T-Mobile heeft ook al vanaf het eerste uur een verplicht modem geleverd wat geen Carrier Aggregation kan van deze banden.
Zie ook
https://forum.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/4g-voor-4g-voor-thuis-278494

Je kan een dekkingsklacht indienen voor jouw locatie, maar focus van T-Mobile lijkt meer op marketing van locaties met grote drukte ('capaciteit') dan op buitengebied ('coverage'). Een moderator kan hier ook niks aan veranderen. Men had of zou een B525s-23a moeten leveren (zit nu gratis bij KPN 4G buitengebied), maar i.p.v. lijkt nu een B618s-22d te worden geleverd bij nieuwe abo's.

Je kan zelf een eigen modem kopen met modernere 4G module of even de SIMkaart in een recente smartphone stoppen, dan haal je wellicht veel hogere snelheden. Of Overstappen op KPN als je DSL snelheid volgens de fourstack database onder de 12Mbps is.

Reageer