Vraag

Instellen ethernet Huawei E5186s (4G voor thuis)

• 4 februari 2017
  • 12 reacties
  • 1788 Bekeken

Sinds kort gebruik ik 4G voor thuis. De 4G verbinding en Wifi verbindingen in huis werken prima. Nu wil ik een vaste verbinding met een kabeltje maken (ethernet), maar krijg geen ip-adres toegewezen. Het modem staat op automatisch en ik heb alle instellingen zonder resultaat geprobeerd. Ik wilde bijvoorbeeld een DNS-server opgeven, maar die vindt ik nergens in de informatie van T-mobile. Wie weet hoe dit werkend te krijgen is. Alvast bedankt, Fred

12 reacties

Badge +5
Heb je de kabel in de juiste poort gedaan? Niet in de WAN poort bijvoorbeeld? Ik moet zeggen dat ik het betreffende modem niet heel goed ken, en of er dus wel een aansluiting WAN op zit. Maar de screenshot die je geplaatst hebt geeft aan dat de link down is, vandaar mijn vermoeden dat de kabel niet op de juiste plek is aangesloten.
Er bevinden zich 4 poorten met een ATP aansluiting. Drie zijn gelabeld met LAN en eentje met LAN/WAN. Geen van allen doet het. Vreemd is dat voor de Wifi verbindingen je DHCP kunt aanzetten, zodat verschillende mobiele apparaten verbinding kunnen maken. Dat is voor de ethernetverbinding niet het geval. Uit ervaring weet ik dat een DNS-entry essentieel is, maar die wordt door T-mobile niet gegeven. Is er iemand met hetzelfde apparaat en 4G voor thuis bij wie het wel werkt? Ik ben dan erg benieuwd naar een screendump van de instellingen. 🙂
Reputatie 6
Badge +17
Hoi FreddeVries,

Hmm erg vreemd. Heb je toevallig de mogelijkheid om een andere Ethernet kabel uit te proberen? Heb je de modem al een keer gereset door de stroom voorziening voor 10 seconden los te koppelen?

Helpt het bovenstaande niet? Dan zetten wij dit voor je door naar de experts!
Beste Issam, jazeker, ik heb het modem gereset en ook al van de stroom gehad en andere kabels en aansluitpunten (er zijn er vier) geprobeerd. Dat heeft allemaal niet mogen baten. Ik heb het Huawei uit de doos in gebruik genomen, namen en het wachtwoord van de Wifi veranderd en de instelling voor ethernet van 'auto' naar 'LAN only' gezet. Verder is de status zoals in mijn post van gisteren. Bedankt voor de moeite, Fred
Hoi,

Ik had ook deze problemen. Bij werkt het uiteindelijk nadat ik de ethernet instelling had veranderd naar "Dynamic IP".
Reputatie 6
Badge +17
Hoi FreddeVries,

Hmm vreemd zeg.. Bedankt voor je duidelijke reactie in ieder geval!

Guus S heeft zo te zien hetzelfde probleem gehad en heeft het op kunnen lossen door de ethernet instelling aan te passen naar Dynamic IP. Heb je dit toevallig ook al geprobeerd?

Ik ben erg benieuwd naar je reactie!
Dag Issam, ik heb alle instelling stuk voor stuk geprobeerd. Ook Dynamic IP, alhoewel ik geen DNS adres heb ingegeven. Tot nu toe werkt geen van de opties. Ik had verwacht dat LAN only zou werken omdat daarbij de volgende toelichting staat.
The system uses a 3G or 4G network to connect to the network.
Immers dat is wat de bedoeling is.
Kan iemand van T-mobile doorgeven wat de exacte instellingen moeten zijn om zowel internet via Wifi als via een van de ethernet aansluitingen te gebruiken. Zoals aangegeven werkte de Wifi direct en de ethernet niet met de standaardinstellingen. Ik heb al gebeld met de helpdesk, maar die geven aan geen support te kunnen geven op de 4G voor thuis apparatuur en instellingen!? Wel vreemd als je voor het afsluiten van een abonnement 200 euro kwijt bent aan een router die maar gedeeltelijk werkt. De instellingen zouden wat mij betreft door een betrekkelijke leek ingesteld moeten kunnen worden. De discussie over port-forwarding is niet te volgen als je niet ingewijd bent in de achterliggende techniek. Dus, wie geeft me de handzame oplossing of check voor het aan de praat krijgen van een vaste ethernetverbinuing met een Huawei 4G voor thuis opstelling. Bedankt!
Reputatie 5
Badge +11
@FreddeVries
Vreemd dat je geen IP adres krijgt toegewezen op de LAN-poorten! Als de DHCP aan staat dan is deze zowel voor WiFi als LAN actief (ondanks dat deze optie onder de instellingen van WiFi staat), en zou dus gewoon moeten werken.

Zou je eens willen proberen om handmatig een IP-adres in te stellen op een apparaat dat je via LAN op het Huawei modem hebt aangesloten? Gateway is 192.168.8.1 en DNS server ook. Als dat wél werkt dan gaat er iets fout in de DHCP van het Huawei modem en denk ik dat we je modem moeten gaan omruilen. Je gaf zelf namelijk al aan een fabrieksreset te hebben uitgevoerd.

Ik hoor graag je bevindingen!
Beste Dennis,

Ik heb nog een keer een reset gedaan en alles nagelopen, met exact hetzelfde resultaat. Het instellen van een vast ip adres lukt niet, omdat ik bij elk adres dat ik ingeef de melding krijg:'IP address and LAN IP address must not belong to the same subnet' . Dus ook voor adressen in een andere range. Wat nu?

Bedankt, Fred
Badge +2
@FreddeVries

Vervelend dat het nog steeds niet is opgelost. Zoals dennis voorstelde kunnen we een omruiling aanvragen. Zal ik dat voor uitzetten?
Reputatie 6
Badge +11
@FreddeVries
Ik denk dat je 4G (WAN kant) en thuis (LAN kant) door elkaar haalt. Je kan geen vast IP adres instellen want de WAN kant haalt/krijgt een publiek IP adres van T-Mobile, elke 24 een ander adres. Dit publieke adres kan je zien via:
http://192.168.8.1/html/deviceinformation.html

Via:
http://192.168.8.1/html/ethernetstatus.html

staat bij mij ook onzin, zelfde als jouw screenshot, ook al werkt het wel. Dat heeft o.a. te maken met een papiertje wat in de doos zat waarop staat dan speciale functionaliteit m.b.t. poort 4 niet werkt.

Alleen het LAN kant adres kan je veranderen via:
http://192.168.8.1/html/dhcp.html

Reageer