Vraag

Modemverschil download snelheden


Goedenavond, ik heb zelf een huawei E5186 modem met buiten antenne maar haal geen snelheden hoger dan 20mbit het modem staat ingesteld op alleen 4g gebruiken. Nu had ik vanavond van een kennis die sinds deze week klant is bij tmobile 4g voor thuis een huawei b618 ook ingesteld op alleen 4g gebruiken en daar haal ik 100mbit mee zonder buiten antenne met de modems naast elkaar.
Zit er zoveel verschil in deze modems?
Zo ja dan wil ik graag mijn huidige modem omruilen voor een nieuwer type.

13 reacties

Reputatie 5
Badge +6
De kans is groot dat de E5186 modem met buitenantenne relatief beter op een 4G frequentieband 8 (900MHz) 'intuned' en op 900MHz heeft T-Mobile minder capaciteit beschikbaar. Die b618 gaat waarschijnlijk, met iets slechter signaal, toch op andere banden zitten en kan ook dubbel aantal draadloze streams verwerken. Dat alles resulteert in wat je vaststeld. Je zou de buitenantenne even af kunnen koppelen en kijken waar T-Mobile masten staan. Met wat draaien etc zou je hoger kunnen uitkomen, maar is moeilijk met zekerheid te zeggen zonder veel details over meet en logdata van de modems. Ikzelf zie ook dat de E5186 zonder buitenantenne op een bepaalde mast vorig jaar tot 80Mbps haalde, nu met buitenantenne ook maar 20Mbps.
Ik hoop dat T-Mobile de 4GvT contracten spoedig gaat aanpassen m.b.t. o.a. modems, anders is op meerjarige basis KPN veruit gunstiger dan T-Mobile en blijft het een knutselproduct waar je je zelf maar moet redden met modem, net zoals met een smartphone.
vandaag heb ik meerdere tests gedaan met een ander E5186 modem en een Asus 4G-N12 daarmee haal ik ook snelheden van 80mbit tot 90mbit.
met mijn eigen modem haal ik max 15 tot 20mbit ik heb sterk het vermoeden dat mijn modem niet goed is.
ik hoop dat de webcare mee leest en iets voor mij kan betekenen want mijn modem is nog geen 2 jaar oud.
Reputatie 5
Badge +15
Hoi Jzwikstra,

Ik wilde dit nèt naar onze technische afdeling doorzetten, maar ik zie dat je gister een goed chatgesprek hebt gehad met mijn collega!

Fijn dat zij dit inmiddels al heeft doorgezet en dit probleem onderzocht gaat worden. We willen natuurlijk wel dat je van goede snelheden kunt genieten. Komt vast gelemaal goed, onze specialisten gaan er in ieder geval alles aan doen om dit op te lossen. 🙂
Hallo Jaimy, bedankt voor de reactie.
ik heb gisteren inderdaad contact gehad met een collega via de chat en er wordt een onderzoek ingetelt naar de snelheid.
Helaas nog niks vernomen van de technische afdeling.
hoop dat het probleem voor het einde van je jaar nog opgelost kan worden.
Reputatie 6
Badge +17
Hi jzwikstra,

Ik ben gelijk voor je gaan kijken en zie dat je 2 keer bent gebeld door onze technische afdeling. Zij bellen anoniem dus misschien heb je hun belletje gemist? Ik zie dat onze technische afdeling alles heeft gecontroleerd en netwerktechnisch staat alles goed in ons systeem. Zou je eens je APN-instellingen kunnen instellen zoals op deze pagina staat aangegeven. Volgens onze technische specialist staat dat momenteel niet ingesteld bij je.

Ik ben benieuwd of dit werkt!
Hallo Hajar,

ik heb inderdaad een anoniem gesprek gemist, daarom heb ik ook 2 telefoonnummers opgegeven.
het APN staat inderdaad sinds vorige week anders ingesteld op FMS omdat ik DMZ gebruik op me modem. ik heb op beide APN instellingen speed tests gedaan maar dat maakt ook geen verschil.
Reputatie 2
Badge +2
@jzwikstra

Jammer dat je de technische dienst niet gesproken hebt. Waar ik zelf aan denk is dat je met je huidige Huawei modem geen gebruik kan maken 4G+. Dit kan best een verschil geven.

Het kan zijn dat de antenne specificaties van de asus anders zijn en wel de mogelijkheid bieden om de verschillende frequenties te combineren waardoor je daar meer snelheid mee meet. Is dat een mogelijkheid?
@Tabali

het zou inderdaad best kunnen dat het Asus modem 4G+ ondersteunt.
wat ik dan echter wel vervelend vind is dat we nu met een modem zitten wat eigenlijk niet voldoet en T-mobile nu een modem levert wat wel voldoet en ik voel er eigenlijk weinig voor om nog een keer een modem te kopen, is hier een oplossing voor.
komt er nog een oplossing vanuit T-mobile?
Reputatie 2
Badge +11
Hey jzwikstra,

Allereerst wil ik je een gelukkig nieuwjaar wensen! Ik hoop dat je een goede jaarwisseling hebt gehad. 😃 Ik heb het meteen voor je nagevraagd, echter is het niet mogelijk om het modem in te ruilen voor een nieuw type. Het modem werkt namelijk net als een mobiel toestel bij een abonnement. Hierbij is het ook niet mogelijk om tussentijds je toestel in te ruilen voor een nieuwer type dat later is uitgekomen, ook al heeft dit nieuw type toestel meer mogelijkheden. Op het moment van de lancering van 4G voor Thuis was dit de beste keuze en op dit moment voldoet het ook nog steeds aan de eisen voor mobiel internet.

Mocht het nou zo zijn dat je snelheden behaalt die je beperken, dan doen we graag een netwerkonderzoek voor je! Ik kan me verder goed voorstellen dat je niet staat te popelen om een nieuw type aan te schaffen. Misschien is het een optie dat we je helpen met een buitenantenne? Hiermee kan het zijn dat je hogere snelheden behaalt.

Mocht je nog verdere vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag. We zullen er alles aan doen om je zo goed mogelijk te helpen! 😃
Hallo Bas,

ik vind het een beetje een flauw en raar antwoord wat betreft het modem, want bij een normaal telefoonabonnement heb je vrije toestel keuze en bij het 4G voor thuis abonnement ben je verplicht bij jullie dit modem aan te schaffen, normaal krijg je een modem inbruikleen van een provider en als het niet voldoet wordt het omgeruilt. en het is natuurlijk raar dat de snelheden ineens zoveel lager zijn met mijn huidige modem en met een ander modem in exact de zelfde opstelling op exact dezelfde locatie haal ik wel goede snelheden.

een buitenantenne heb ik al maar dit maakt geen verschil, de lage snelheden beperken mij heel erg.
ik begin steeds meer de neiging te krijgen om over te stappen naar de concurrent. betaal je minder, onbeperkte bundel en een GRATIS modem.
Er is nogsteeds geen oplossing en heb niks meer vernomen van T-mobile.

Reageer