Beantwoord

Netgear Orbi RBK 50 of 53 - WiFi mesh systeem in combinatie met 4G voor Thuis

Reputatie 3
  1. Kan ik deze Netgear Orbi achter de Huawei B618s T-Mobile 4G router zetten zodat deze B618s alleen als modem fungeert? En de Orbi alle routerfuncties overneemt?
  2. De 50 kent VLAN, de 53 niet. Klopt dat wel? Levert dat problemen op als ik later overstap op glasvezel waarbij VLAN nodig is? (Vaste telefoon heb ik niet)
Dank alvast voor antwoorden ...
icon

Beste antwoord door tmoesel 3 februari 2019, 18:26

OndersteSteen schreef:

Het probleem is echter dat "DMZ Settings" volgens mij bij dat T-Mobile ding niet beschikbaar zijn (en je er dus geen IP-adres als bijvoorbeeld 192.168.8.2 in kunt zetten). Is dat oplosbaar?

Verder blijft nog mijn vraag over de VLAN over, van belang tussen de Orbi 50 of de Orbi 53 ...

Als je geen toegang van internet naar binnen op je thuisLAN nodig hebt (portforwarding), kun je de Orbi router ook gewoon met zijn WAN connector aan een LAN connector van de B618 koppelen en dan WiFi van B618 uit zetten.

Als je wel een portforward nodig hebt, als voorbeeld Windows Remote Desktop Protocol:

1) Een portforward rule in de B618:
publiek_IP:3389 naar Orbi_WAN_IP:3389 ( Orbi_WAN_IP kan dan b.v. een vast IP adres zijn buiten de range van de B618 DHCPserver, b.v. 192.168.8.2 )
2) Een portforward rule in de Orbi:
Orbi_WAN_IP:3389 naar WindowsPC_LAN_IP:3389 ( WindowsPC krijgt gewoon een dynamisch IP adres van de Orbi )

Zo'n dubbele portforward heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar moet gewoon werken, hoewel wel gekunstel en complex.

Wat betreft VLAN: Ik zou eerst goed duidelijk krijgen wat en hoe je toekomstige glasvezelprovider zaken levert. En vooral hoe IPTV werkt, als je dat afneemt.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18
De Huawei B618s kan niet in bridge mode. Wel kun je je Orbi een vast lokaal ip adres geven en 'm dan in de DMZ van de Huawei zetten. Zie dit topic voor meer uitleg.
Reputatie 3
@Folkert : dank voor dat topic, dat kende ik al.
Het probleem is echter dat "DMZ Settings" volgens mij bij dat T-Mobile ding niet beschikbaar zijn (en je er dus geen IP-adres als bijvoorbeeld 192.168.8.2 in kunt zetten). Is dat oplosbaar?

Verder blijft nog mijn vraag over de VLAN over, van belang tussen de Orbi 50 of de Orbi 53 ...
Reputatie 5
Badge +11
OndersteSteen schreef:

Als je geen toegang van internet naar binnen op je thuisLAN nodig hebt (portforwarding), kun je de Orbi router ook gewoon met zijn WAN connector aan een LAN connector van de B618 koppelen en dan WiFi van B618 uit zetten.

Als je wel een portforward nodig hebt, als voorbeeld Windows Remote Desktop Protocol:

1) Een portforward rule in de B618:
publiek_IP:3389 naar Orbi_WAN_IP:3389 ( Orbi_WAN_IP kan dan b.v. een vast IP adres zijn buiten de range van de B618 DHCPserver, b.v. 192.168.8.2 )
2) Een portforward rule in de Orbi:
Orbi_WAN_IP:3389 naar WindowsPC_LAN_IP:3389 ( WindowsPC krijgt gewoon een dynamisch IP adres van de Orbi )

Zo'n dubbele portforward heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar moet gewoon werken, hoewel wel gekunstel en complex.

Wat betreft VLAN: Ik zou eerst goed duidelijk krijgen wat en hoe je toekomstige glasvezelprovider zaken levert. En vooral hoe IPTV werkt, als je dat afneemt.
Reputatie 3
@tmoesel : bedankt voor de info! Ik zal wat meer achtergrond geven:
Eind 2019 / begin 2020 wordt hier glasvezel aangelegd door Glasvezel buitenaf. Ik heb gekozen voor Solcon (sinds juli 2017 onderdeel van KPN) als dienstverlener voor Internet en TV op 200/200 Mbit/s.
Vaste telefoon heb ik al decennia niet meer en mijn twee mobiele smartfone abonnementen blijf ik vooralsnog doen via Tele2 (staat hier los van). Solcon levert een Genesis glasvezelpunt, een Fritzbox 7560 modem/router en een Amino A140 TV kastje (die gaat rechtstreeks op de Genesis en ik heb nog maar 1 TV dus dat is eenvoudig).

Mijn vraagstuk is nu:
  1. het tzt opzetten van een WiFi mesh systeem hierbij met behulp van een Netgear Orbi RBK 50 (of RBK 53).
  2. het eventueel nu al inzetten van dit WiFi mesh systeem bij mijn huidige configuratie voor de tijd tot de glasvezel, zonder later weer nieuw extra kosten te moeten maken (die Orbi´s zijn al duur genoeg). Dus nu al inzetten met de Huawei 4G B618s, T-Mobile uitvoering (brrrrr).
a. Mooi die dubbele portforward oplossing: ga ik zeker uitproberen (maar heeft nu nog niet mijn hoogste prioriteit). Bedankt!
b. Hoe zou ik het beste tzt de samenwerking tussen de Fritz 7560 en de Netgear Orbi kunnen opzetten? Heb ik geen gedoe met VLAN´s via Solcon zo? Kan ik beter tzt de Fritz 7560 vervangen door een eenvoudig modem (zoals de bijvoorbeeld de TP-Link MC220L of iets beters?).

Ik wil dus best nu iets kopen (leuk!), maar dan dit ook over een jaar goed kunnen inzetten voor het uiteindelijke doel zonder dan weer iets nieuws te hoeven kopen ...
Zo duidelijker?
Reputatie 5
Badge +11
@OndersteSteen In mijn buurt moet glasvezelbuitenaf van CIF zo rond de zomer dit jaar werken, ik heb het goedkoopste wat er was gekozen, alleen internet 150/150 van Solcon zonder router. Er zal in de meterkast een mediaconvertor worden geplaatst heb ik begrepen, zelfde principe als huidige TMT en KPN. Merk Genexis ook denk ik, maar doet er niet zoveel toe.
De vraag is dus ook voor mij hoe Solcon zaken aanlevert. Momenteel weet ik dat ook niet, maar dat zie ik wel bij oplevering.

Of je een eventueel mesh systeem wel of niet efficient kan hergebruiken is dus moeilijk te zeggen. Ik heb in ieder geval een managed switch liggen, die kan ik altijd gebruiken om ethernet met VLANs door heen te halen en te scheiden voor tijdelijk gebuik i.c.m. een eventuele router die geen VLANs kan.
Maar ik sluit in principe gewoon de ethernet kabel van het Genesis glasvezelpunt direct aan op een computerboard met meerdere ethernetpoorten en die kunnen allemaal VLAN in hardware en dan regel ik de rest in allerhande software t.z.t. Dat is mijn router zeg maar.
Reputatie 3
tmoesel schreef:

... ik heb het goedkoopste wat er was gekozen, alleen internet 150/150 van Solcon zonder router.

Dat kan niet: je krijgt altijd een "gratis" Fritz 7560 in bruikleen, aangesloten op de Genexis mediaconvertor. Die je vervolgens weer loskoppelt en niet gebruikt, begrijp ik.

... Maar ik sluit in principe gewoon de ethernet kabel van het Genesis glasvezelpunt direct aan op een computerboard met meerdere ethernetpoorten en die kunnen allemaal VLAN in hardware en dan regel ik de rest in allerhande software t.z.t. Dat is mijn router zeg maar.

Klinkt goed -zo min mogelijk rommel er tussen- maar dit gaat mijn technisch petje te boven. Hoe ziet dat er uit? Kan ik als leek bijvoorbeeld dan slechts een TP-Link MC220L modem (of iets beters) hiervoor gebruiken? En daar meteen aan vast alleen de Netgear Orbi router?
Dank alvast voor je uitleg hiervan!

Reageer