- Kan ik deze Netgear Orbi achter de Huawei B618s T-Mobile 4G router zetten zodat deze B618s alleen als modem fungeert? En de Orbi alle routerfuncties overneemt?
- De 50 kent VLAN, de 53 niet. Klopt dat wel? Levert dat problemen op als ik later overstap op glasvezel waarbij VLAN nodig is? (Vaste telefoon heb ik niet)
Beste antwoord door tmoesel
Verder blijft nog mijn vraag over de VLAN over, van belang tussen de Orbi 50 of de Orbi 53 ...
Als je geen toegang van internet naar binnen op je thuisLAN nodig hebt (portforwarding), kun je de Orbi router ook gewoon met zijn WAN connector aan een LAN connector van de B618 koppelen en dan WiFi van B618 uit zetten.
Als je wel een portforward nodig hebt, als voorbeeld Windows Remote Desktop Protocol:
1) Een portforward rule in de B618:
publiek_IP:3389 naar Orbi_WAN_IP:3389 ( Orbi_WAN_IP kan dan b.v. een vast IP adres zijn buiten de range van de B618 DHCPserver, b.v. 192.168.8.2 )
2) Een portforward rule in de Orbi:
Orbi_WAN_IP:3389 naar WindowsPC_LAN_IP:3389 ( WindowsPC krijgt gewoon een dynamisch IP adres van de Orbi )
Zo'n dubbele portforward heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar moet gewoon werken, hoewel wel gekunstel en complex.
Wat betreft VLAN: Ik zou eerst goed duidelijk krijgen wat en hoe je toekomstige glasvezelprovider zaken levert. En vooral hoe IPTV werkt, als je dat afneemt.