Beantwoord

Netwerk thuis wat zijn de mogelijkheden

• 19 april 2017
  • 3 reacties
  • 240 Bekeken

Ik weet niet of het hier helemaal thuis hoort, maar ik hoop toch dat iemand me kan helpen.
Mijn situatie is nu als volgt.
Huawei op zolder rechtstreeks verbonden met de fritzbox in de meterkast die de rest van het netwerk en de portforwardig verzorgd.
Achter de fritz heb ik een 16 poorts switch waaraan diverse apparaten hangen.
Zo heb ik vanaf de switch ook weer een kabel naar de garage waar ook weer een switch staat(8 poorts)
Daar heb ik onder andere ook weer een fritzbox staan dia als een wifi accespoint is ingesteld.

Wat ik nu eigenlijk zou willen is dat de huawei in de garage komt omdat ik daar goed een buiten antenne kan plaatsen.
Dan zou ik de fritzbox in de garage willen laten vervallen.
Maar ik denk dat dit niet kan ivm dat ik op de huawei een ander netwerk range heb dan in de rest van mijn netwerk.

Momenteel is de huawei enkel een modem tussen internet en mijn netwerk, en maakt verder geen deel uit van dit netwerk.

Wat wel zou moeten werken is het volgende volgens mij.
huawei in garage rechtstreeks op de fritzbox in de garage. fritzbox aangesloten op de 8 poorts switch.
De 8 poorts switch weer verbinden met de 16 poorts switch in huis, en daarop weer de fritzbox voor wifi in huis.

Dan zou ik er natuurlijk wel voor kunnen kiezen om in de garage van 1 van de 2 apparaten het wifi uit te schakelen.
hierdoor wordt er ook weer iets op stroom bespaard.

Geef ik eigenlijk mijn eigen antwoord?
Of zijn er toch nog andere mogelijkheden.
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 20 april 2017, 13:15

Hallo Arnold,

Het makkelijkste is om de Huawei + Fritz te verplaatsen naar de garage en de garage-Fritz naar het huis te verplaatsen.

Dan hoef je geen instellingen te wijzigen.

Je hebt nu even de volgende niveau's namelijk:
- Modem niveau
- Router niveau
- Netwerk

Je Huawei is modem en communiceert naar je huidige Fritz, vanuit je Fritz is 1 lijn naar je netwerk. Diezelfde lijn ga je in de garage weer gebruiken. Doordat je switches gebruikt zijn beide switches op gelijk niveau (er is geen stap omlaag aan de hand). Echter de fritz in de garage staat op netwerk niveau (net als al je apparatuur) omdat die alleen Wi-Fi nog toebedeeld. Die kan je (technisch) overal plaatsen zolang je die maar in de switch plugt zoals je nu ook doet.

Zou je de Huawei verplaatsen, Fritz boxen laten zitten... Moet je beide Fritz'en anders gaan instellen.

Ik zou overigens niet op alle drie, Fritz 2x en Huawei, het Wi-Fi aan hebben staan (tenzij er iemand in de buurt lastig is) en uhm... ze staan wel allemaal op een ander kanaal he 😉
Bekijk origineel

3 reacties

Hallo Arnold,

Het makkelijkste is om de Huawei + Fritz te verplaatsen naar de garage en de garage-Fritz naar het huis te verplaatsen.

Dan hoef je geen instellingen te wijzigen.

Je hebt nu even de volgende niveau's namelijk:
- Modem niveau
- Router niveau
- Netwerk

Je Huawei is modem en communiceert naar je huidige Fritz, vanuit je Fritz is 1 lijn naar je netwerk. Diezelfde lijn ga je in de garage weer gebruiken. Doordat je switches gebruikt zijn beide switches op gelijk niveau (er is geen stap omlaag aan de hand). Echter de fritz in de garage staat op netwerk niveau (net als al je apparatuur) omdat die alleen Wi-Fi nog toebedeeld. Die kan je (technisch) overal plaatsen zolang je die maar in de switch plugt zoals je nu ook doet.

Zou je de Huawei verplaatsen, Fritz boxen laten zitten... Moet je beide Fritz'en anders gaan instellen.

Ik zou overigens niet op alle drie, Fritz 2x en Huawei, het Wi-Fi aan hebben staan (tenzij er iemand in de buurt lastig is) en uhm... ze staan wel allemaal op een ander kanaal he 😉
Ja, denk ook dat wat jij aan geeft de enige goede oplossing is voor nu.
Het is zo jammer dat de Huawei niet in te stellen is naar mijn eigen ip range.

Voordeel van wifi vanaf de Huawei is dat ik deze dan goed via mijn mobiele app kan benaderen.
Bij mijn weten heb ik ze inderdaad allemaal op een ander kanaal.
die in de garage en die in huis staan trouwens zo ver van elkaar af dat die niet in elkaars bereik zitten.
Hoi Arnold,

De Huawei zou wel op jouw eigen IP-range ingesteld moeten kunnen worden hoor, maar... hou dan wel rekening met dat de Fritz'en geen DHCP meer mogen doen, dan zijn dat nog enkel Access-Points.

Reageer