[Pilot] Vast IP adres bij 4G voor Thuis

Toon eerste reactie

79 reacties

Reputatie 1
Ik zie het Dennis, klopt met wat er in het privé bericht staat. Bedankt hé!
Reputatie 5
Badge +8
@Dennis
Ik werk momenteel op afstand en gelukkig was de wissel naar vast IP adres als alle andere 24-uurs IP adres wissels ( bestaande VPN link overleeft het zonder te merken, maar b.v. remote desktop kapt ermee).

Nu de komende maand dus geen 10 minuten of max uur wachten totdat toegang van buitenaf weer werkt. Dit is echt een verademing en scheelt veel workarounds, o.a. voor connects van een batterij gevoed apparaatje in het veld; niet elke keer afvragen voorom er geen verbinding komt na werkzaamheden.

Ik neem aan dat de 24-session timeout nog wel steeds plaatsvindt?

Zoja, dan is dit denk ik vrijwel nauwelijks merkbaar in de meeste computer omgevingen (duurt maar zo'n 10 seconden voor zover ik heb gezien). Wellicht hetzelfde als even een ethernetkabel tussen 2 ethernetpoorten met statische adresconfiguratie uit en direct weer inpluggen.
Reputatie 5
Badge +8
Zojuist verliep 24uurs sessie, de remote desktop verbinding werd verbroken, maar opnieuw aanklikken was wel direct weer connected.
Ik denk nu dat de IP-stack in de huawei hiervan de reden kan zijn. Ik heb geen DMZ ingesteld, bridgemode zou een connectie in stand moeten houden, wellicht dat ik deze maand een keer in de gelegenheid ben om met een LTE USB dongle of miniPCIE kaartje direct client peer kan zijn van de dhcp server etc van TMO-NL infrastructuur/netwerk en dan zien hoe het verloopt.
Hoi Dennis,

Bij mij werkt het uitstekend. Ik heb meerdere IPSec tunnels lopen, daarnaast ook nog wat SSL remote access tunnels en enkele diensten (waaronder het remote kunnen bekijken van bewakingscamera's). T-Mobile gebruikt volgens mij een vrij agressieve policy qua levensduur van NAT-translaties (wat me voor een mobiel netwerk ook prima lijkt). Hierdoor zijn bovenstaande zaken zoals tunnels ed. zeer beperkt bruikbaar. Nu met het vaste IP werken al deze zaken (tot dusver) uitstekend. Als het een product gaat worden, wil ik het graag gaan gebruiken. (Je mag het ook aan laten staan :D).
Reputatie 5
Badge +8
Het vaste IP levert geen problemen op en het geeft de mogelijk to efficientere configuraties. En dat is vooral voor een mobile link erg welcome.

Het vreemde is, sinds 9 maart ik elk kwartier een restart zie van een openVPN link (tussen Huawei-4GvT en Fritzbox-kabel). Ik heb een dag eerder ook wat automatische updates / reboot gedaan, maar dat zou niet een reden moeten zijn eigenlijk. Op een openVPN link tussen 4GvT en een Vodafone client zie ik dit niet.

Ik zal nu in ieder geval de keepalive optie aanpassen (naar boven en naar beneden ) en zien of- en hoe de verbinding in stand wordt gehouden. Doel is om uiteindelijk op resources te besparen (uiteindelijk op stroomverbruik, niet direct relevant voor 230V thuis).
Er is altijd wel dataverkeer, een echt goede test aangaande dit kan ik me niet veroorloven.
Hoi J.G. Hek,

Dank voor je bericht! Fijn om te horen dat het goed werkt. 🙂

Groetjes, Viola

J.G. Hek schreef:

Hoi Dennis,

Bij mij werkt het uitstekend. Ik heb meerdere IPSec tunnels lopen, daarnaast ook nog wat SSL remote access tunnels en enkele diensten (waaronder het remote kunnen bekijken van bewakingscamera's). T-Mobile gebruikt volgens mij een vrij agressieve policy qua levensduur van NAT-translaties (wat me voor een mobiel netwerk ook prima lijkt). Hierdoor zijn bovenstaande zaken zoals tunnels ed. zeer beperkt bruikbaar. Nu met het vaste IP werken al deze zaken (tot dusver) uitstekend. Als het een product gaat worden, wil ik het graag gaan gebruiken. (Je mag het ook aan laten staan :D).

Hoi Tmoesel, fijn dat het geen problemen oplevert. Dat is goed om te horen. Dank ook voor het testen en het delen van je ervaringen op het forum.

Groet, Viola

tmoesel schreef:

Het vaste IP levert geen problemen op en het geeft de mogelijk to efficientere configuraties. En dat is vooral voor een mobile link erg welcome.

Het vreemde is, sinds 9 maart ik elk kwartier een restart zie van een openVPN link (tussen Huawei-4GvT en Fritzbox-kabel). Ik heb een dag eerder ook wat automatische updates / reboot gedaan, maar dat zou niet een reden moeten zijn eigenlijk. Op een openVPN link tussen 4GvT en een Vodafone client zie ik dit niet.

Ik zal nu in ieder geval de keepalive optie aanpassen (naar boven en naar beneden ) en zien of- en hoe de verbinding in stand wordt gehouden. Doel is om uiteindelijk op resources te besparen (uiteindelijk op stroomverbruik, niet direct relevant voor 230V thuis).
Er is altijd wel dataverkeer, een echt goede test aangaande dit kan ik me niet veroorloven.

Ook wij testen lekker door.
VPN en tunneling is idd perfect en levert momenteel geen enkel probleem op.

We hebben ook een aantal toestellen als test op een cloudgebaseerde VOIP centrale aan het draaien. Beveiliging is het IP nummer en die draaien ook perfect.

Doorzetten op deze manier zou onze vraag/opmerking zijn aan jullie!

Zeer tevreden 😳

Arjan
Reputatie 5
Badge +8
tmoesel schreef:

Ik heb enkele fixes doorgevoerd, de keepalive optie weggelaten en de openVPN service opnieuw gestart. Nu 26 uur later geen VPN disconnect o.i.d., alles zoals verwacht.
24 maart en het IP adres doet het nog........
Blijft nog even (of heeel lang??)...

Arjan
Hi Guys,

Is het mogelijik om weer aan te melden voor vaste IP? Ik zit namelijk zelf ook met dit probleem. Het duurt erg lang om na een disconnect/reboot van de 4g modem de vpn verbinding weer online te krijgen ivm DDNS/dns updates/replicatie.

Alvast bedankt.
Reputatie 5
Badge +8
@mynetworks
De pilot lijkt nogal verweesd, geen idee wat er gebeurd en wie van TMO-NL kan helpen als er iets mis gaat. Verder is er momenteel duidelijk iets aan de hand met routing en/of DNS m.b.t. 4GvT. Ik zie verschillende hapering die een week of wat geleden er niet waren. Ik heb momenteel een extra provider nodig om een bestelling te checken omdat b.v. https://nl.aliexpress.com niet werkt via 4GvT.

Je zou een andere 4G modemrouter kunnen gebruiken die wel vanuit zichzelf de publieke IP-adres-wissel bijhoud/detecteert en direct daarop actie onderneemt. Of de E5186s-22a flashen met firmware die bridgemode kan. Of een script maken dat met 1 seconde pollingfrequentie van de Huawei API/URL met daarin het exerne IP adres en op grond daarvan een dyndns update uitvoeren.
@tmoesel
Aliexpress is ook genoemd in een ander topic, de tijdelijke workaround voor nu is 3g forceren. Dat wordt toevallig in dit topic besproken.
Reputatie 5
Badge +8
@Kaassausje
Ik had het andere topic gezien, maar ben het veranderen van Huawei E5186s-22a settings meer dan zat en het is ook weer een disconnect wat weer tot haperingen in inbound connecties leidt.
"extra provider" is in dit geval een VPN server ergens dicht bij AMS-IX. De perceptie is dat daardoor ook voor andere sites de snelheid omhoog gaat i.p.v. omlaag.
Dag allemaal,

Tot op heden loopt het vrij smetteloos bij ons, zoals ook al eerder gemeld.
Het IP adres staat nog steeds vast.
Kunnen we er van uitgaan dat dit blijft en.... wordt het wellicht verder uitgebreid?
Ik heb ook klanten die er meer dan alleen belangstelling voor hebben.

Arjan
Iemand van T-Mobile al een idee wanneer de test wordt afgerond en dit eventueel beschikbaar wordt gemaakt aan klanten?
Reputatie 2
Badge +2
@alexvbalkom

Excuses voor de late reactie. Dat is een goede vraag. Ik zal dit even uitzetten en zodra ik antwoord heb dit met jullie delen. Bedankt voor de vraag!
@Tabali

Al informatie kunnen krijgen wanneer dit eventueel beschikbaar wordt?

Ik heb namelijk ook interesse in een vast ip met 4g voor thuis.
Reputatie 7
Badge +20
Hey allemaal,

We gaan de volgende stap maken met het vaste IP-adres! Hopelijk willen jullie ons hier weer bij helpen? 🙂

Zouden jullie op deze poll kunnen stemmen en eventueel een reactie achter kunnen laten? We gaan er dan weer mee aan de slag voor jullie!
Ik heb zeker interesse in een vast ip adres. Mijn softwarepakket werkt anders niet correct.
Goedendag, wij gebruiken 4g thuis via jullie en hebben vanwege veiligheidsredenen een vast ip nodig, wat kunnen jullie hierin voor ons betekenen op de korte termijn?
Of komt het ip ook vast te staan als ik hem zelf vast zet in onze router?
Reputatie 4
Hi Dennis,

Tof dat je interesse hebt in een vast IP-adres!

Je kunt in dit topic stemmen en een reactie achterlaten waarom je graag een vast IP-adres wilt hebben. Wij gaan dan kijken naar het animo voor deze dienst en zetten alle feedback dan door naar onze collega's van 4G voor Thuis. 🙂

Hi Magin1,

Welkom op het forum!

Op dit moment hebben wij nog geen vaste IP-adressen voor 4G voor Thuis en op korte termijn zal deze dienst nog niet mogelijk zijn. Wij kijken wel naar de opties achter de schermen, maar daar zal niet op korte termijn een resultaat uitkomen. Ik kan begrijpen dat het belangrijk is vanwege een alarmsysteem. Dan zou ik je adviseren om even verder te kijken. Natuurlijk willen wij jou graag verwelkomen bij onze club, maar veiligheid staat voorop! 😉
Muberra schreef:

Hi Magin1,

Welkom op het forum!

Op korte termijn zal deze dienst nog niet mogelijk zijn. Wij kijken wel naar de mogelijkheid achter de schermen, maar daar zal niet op korte termijn een resultaat uitkomen. Op dit moment hebben wij nog geen vaste IP-adressen voor 4G voor Thuis. Ik kan begrijpen dat het belangrijk is vanwege een alarmsysteem. Dan zou ik je adviseren om even verder te kijken. Natuurlijk willen wij jou graag verwelkomen bij onze club, maar veiligheid staat voorop! ;)

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb wellicht en oplossing, ik heb jullie modem namelijk in bridge mode gezet door hem met nieuwe firmware te flashen, en nu kan ik in onze firewall het ip wel vast zetten. Indien ik dit doe houden wij dan de ip lease als de modem een restart krijgt of verbinding verliest?

Mvg
Reputatie 5
Badge +8
@Magin1
Als je niet in de pilot zit: Elke 24 uur wordt vanuit het T-Mobile netwerk een 4G link reset gedaan (of eerder als je zelf modem powercycle o.i.d. doet). Daarna zul je weer om een IP adres moeten vragen met DHCP client. Als je geen DHCP request doet, raakt het geheel in grote problemen omdat de DHCPserver in T-Mobile niet weet dat jij nog het oude IP adres van de afgelopen 24h gebruikt en kan het aan iemand anders worden toegewezen, met alle gevolgen van dien voor jezelf en een andere klant. Je zal de DHCPsequenties (e.v.t. op ethernet packetniveau) moeten bekijken voor wat betreft leasetime. Technisch gezien is de pilot verweesd, dus de kans dat een techneut van T-Mobile allerhande netwerkdetails hier post acht ik nihil.
Als/Zodra het mogelijk is wil ik graag ook een VAST IP adres, ik heb dit hard nodig. Hierdoor kan ik mijn vaste internet (super traag) bij KPN niet opzeggen 😞

Reageer