Beantwoord

Plotseling onverklaarbaar hoog dataverbruik via Huawei 4 G modem

• 17 maart 2018
  • 1 reactie
  • 1043 Bekeken

Ik heb een 100 GB data abbonnement per maand waar ik normaal gesproken ruim voldoende aan heb.
We kijken regelmatig netflix en houden rekening met het dataverbruik en dit check ik ook om te voorkomen dat we door onze bundel heen gaan. 's nachts is het datagebruik gratis en onbeperkt.
Echter de laatste week blijkt er op dagen dat we niet eens thuis waren en zeker geen netflix hebben gekeken tot wel 8 Gb per dag te zijn verbruikt. Dit kan volgens mij onmogelijk veroorzaakt zijn door apps op mijn telefoon als die op wifi zit, die misschien op de achtergrond data downloaden.
Ik heb wel gedacht aan iemand die mogelijk van mijn WIFI netwerk gebruik maakt, maar het modem is beveiligd en ik heb nooit iemand het wachtwoord gegeven. Bovendien zitten we hier in het bos en is het bereik van ons wifinetwerk beperkt.
Ik sta dus voor een raadsel.
Zou het mogelijk zijn dat een computer of telefoon gehacked is en op een of andere manier via mijn modem gebruik maakt van data? Het klinkt niet logisch maar ik begrijp het gewoon niet.

iemand een idee?
icon

Beste antwoord door David 18 maart 2018, 14:52

Hoi Koos,

Het is inderdaad en raadsel, hopelijk kunnen we de dataslurper ontdekken!

Het is natuurlijk mogelijk dat er op de achtergrond iets draait op jouw telefoon en daar data aan verbruikt wordt. Je hebt het over "ons netwerk", met hoeveel mensen ben je aangesloten op het WiFi-netwerk? Misschien ligt het dan bij de verschillende apparaten die aangemeld zijn op het netwerk. Wat is er zoal aan apparaten aangemeld op het netwerk?

Wij mogen niet inzien waar de MB's aan verbruikt worden, maar jij kunt dit wel zelf controleren op jouw toestel. In dit topic vind je een aantal handige tips om het dataverbruik te controleren en, indien nodig, te beperken. Een datateller helpt bijvoorbeeld al bij het inzichtelijk krijgen van jouw verbruik. Controleer ook even of het automatisch updaten uitgeschakeld is, want dat kan behoorlijk in de MB's lopen.

Ik ben benieuwd of je iets ontdekt! Houd ons op de hoogte, Koos!
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20
Hoi Koos,

Het is inderdaad en raadsel, hopelijk kunnen we de dataslurper ontdekken!

Het is natuurlijk mogelijk dat er op de achtergrond iets draait op jouw telefoon en daar data aan verbruikt wordt. Je hebt het over "ons netwerk", met hoeveel mensen ben je aangesloten op het WiFi-netwerk? Misschien ligt het dan bij de verschillende apparaten die aangemeld zijn op het netwerk. Wat is er zoal aan apparaten aangemeld op het netwerk?

Wij mogen niet inzien waar de MB's aan verbruikt worden, maar jij kunt dit wel zelf controleren op jouw toestel. In dit topic vind je een aantal handige tips om het dataverbruik te controleren en, indien nodig, te beperken. Een datateller helpt bijvoorbeeld al bij het inzichtelijk krijgen van jouw verbruik. Controleer ook even of het automatisch updaten uitgeschakeld is, want dat kan behoorlijk in de MB's lopen.

Ik ben benieuwd of je iets ontdekt! Houd ons op de hoogte, Koos!

Reageer