Beantwoord

Portforwarding 4G voor thuis

• 8 augustus 2017
  • 22 reacties
  • 1079 Bekeken

Ik moet twee poorten (4994 en 4993) openen in het Huawei modem. Ondanks vele pogingen lukt het niet. Dit is essentieel voor mij. Is er iemand op dit forum die mij verder kan helpen. Heb ook de tool portforward.com al geprobeerd maar ook dat lukt niet.
icon

Beste antwoord door tmoesel 8 augustus 2017, 17:01

In onderstaande topic is alles wel te vinden. Samengevat: Gebruik APN fms en test de toegang van buitenaf, dus met ander publiek IP adres, niet vanuit je eigen LAN.

https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Type Huawei modem?
E186s-22a

hardware CL1E5175HM

sw 21.306.01.01.16
Reputatie 6
Badge +11
In onderstaande topic is alles wel te vinden. Samengevat: Gebruik APN fms en test de toegang van buitenaf, dus met ander publiek IP adres, niet vanuit je eigen LAN.

https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716
OK dan is er dus niets veranderd sinds de plaatsing van het topic. Ik ga er mee aan de gang en koop dan die router die ook in het bericht staat. Bedankt en ik zal volgende week het resultaat delen.
Alles gedaan volgens de instructies, poorten 4994 en 4993 blijven onbereikbaar
Reputatie 6
Badge +11
Wat opvalt is dat jouw SW versie anders is dan de mijne:

Device name: E5186s-22a
Hardware version: CL1E5175HM
Software version: 21.313.01.00.00
Web UI version: 16.100.02.00.03

Ik heb portforwarding i.c.m. T-Mobile APN fms ook wel met andere 4Gmodems werkend gehad, en die andere SW versie zou er niet toe moeten doen. Ikzelf gebruik portforwarding direct op de E5186s-22a, (dus geen DMZ) en met een PC erachter die zaken regelt die de E5186s-22a niet kan of niet naar wens doet.

Iemand anders met een ander 4Gmodem had wel problemen, zie
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716/index10.html

Vergelijkbaar met deze opmerking:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716?postid=1377132

, hoe ziet nou de portforwarding op de extra router eruit? Voor de betreffende Netgear router zag ik zo geen screenshots, wellicht is dat nog niet ingesteld.
IK heb wat screenshots gemaakt, Wat ik enigszins vreemd vind is dat bij UpNP een aantal poorten staan maar het is niet mogelijk om poorten aan te vullen.
Ik heb ook de poorten nog laten instellen door portforward.com. Die hebben er een reeks van gemaakt. Maar wordt er niet anders van.
Reputatie 6
Badge +11
Ik zie niet wat er fout zou kunnen zijn. De rondjes in de eerste kolom zijn om te selecteren, niet om aan te geven of een rule actief is neem ik aan.

V.w.b.t. UPnP kan ik weinig over zeggen, ik zet het eigenlijk altijd uit. De DDNS service is ook niet van belang voor eerste testsetup. Gewoon direct met publieke IP adres in in eerste instantie. Staat in Huawei bij Device status. Ik weet niet wat portforward.com voor jouw zou moeten doen.

Wat ik zou doen is kijken of je met een heel simpele setup, dus met i.p.v. de R7000 het apparaat waarvoor de beide poorten geforward moeten worden direct aan poort1 van de Huawei aansluiten (met 192.168.8.2) en DMZ actief. Als dat al niet doorkomt, dan zit er waarschijnlijk een hiaat in de T-Mobile NL netwerk infrastructuur. Een powercycle van de Huawei kan ook helpen, wat die wil nog wel eens in een foute toestand blijven hangen als je een aantal niet standaard settings gebruikt. En ook '4G only' forceren.
Nieuw fenomeen: Ik zie in het Huawei modem dat bij profile mangement het default profiel van T-mobile telkens terugkeert. Dus als het nieuwe profiel met fms "apply" dan lijkt het goed te gaan maar als ik dan even kijk naar bijvoorbeeld de Ethernet instellingen en terugga naar het Profile management staat die weer op internet. Ik kan dit profiel ook niet verwijderen.
Reputatie 6
Badge +11
Ai, dat zou de boosdoener kunnen zijn. Dat verklaart ook waarom je zei dat standaard poorten wel werken met portforwarding. APN internet heeft die namelijk open staan.

Misschien toch maar even terug naar wat basis checks:
1 - Is jouw abo wel "4G voor Thuis" en niet gewoon een data abo o.i.d. voor tablet?
2 - Waarom heeft jouw modem andere (oudere?) firmware dan de mijne?
3 - Wanneer heb je "4G voor Thuis" abo besteld?
4 - Wanneer is abo ingegaan?
5 - Is de Huawei E5186s-22a van T-Mobile NL?

Wellicht ook ten overvloede: Je moet een nieuw profile aanmaken, een bestaande wijzigen zal denk ik per definitie tot problemen leiden omdat die standaard profielen worden ingelezen van de SIMkaart en dus een soort read-only cache zijn.
[quote=tmoesel]Ai, dat zou de boosdoener kunnen zijn. Dat verklaart ook waarom je zei dat standaard poorten wel werken met portforwarding. APN internet heeft die namelijk open staan.

Misschien toch maar even terug naar wat basis checks:
1 - Is jouw abo wel "4G voor Thuis" en niet gewoon een data abo o.i.d. voor tablet?
Ik heb uitdrukkelijk 4G voor thuis aangeschaft, maar ik heb nu even gekeken op mijn factuur en daar staat Tabelt Go, Tablet unlimited NL & 10 Gb EU + Travel & Surf. Bij aanschaf is me verteld dat ik het abonnement ook met TV zou kunnen aanvullen
2 - Waarom heeft jouw modem andere (oudere?) firmware dan de mijne?
Weet ik niet, maar misschien kan ik het upgraden?
3 - Wanneer heb je "4G voor Thuis" abo besteld?
In de winkel gekocht op 26 mei 2017
4 - Wanneer is abo ingegaan?
Zie 3
5 - Is de Huawei E5186s-22a van T-Mobile NL?
Nee, van KPN, ik had al twee jaar KPN maar vanwege de prijs en onbeperkt ben ik overgegaan op T-mobile. T-mobile levert dacht ik hetzelfde modem. Heb dat overigens ook in overleg gedaan met de verkoper in de T-mobile winkel

Wellicht ook ten overvloede: Je moet een nieuw profile aanmaken, een bestaande wijzigen zal denk ik per definitie tot problemen leiden omdat die standaard profielen worden ingelezen van de SIMkaart en dus een soort read-only cache zijn.
Ik heb een nieuw profiel aangemaakt, maar kennelijk doet het modem daar niets mee en gaat telkens terug naar het standaard profiel dat ik niet kan verwijderen
heb nog even gekeken of de modem nog kon worden geupdate maar ik krijg de melding dat dit d nieuwste versie is.
Reputatie 6
Badge +11
Ok, nu is het me duidelijk. Bij punt 1 is het dus fout gegaan. APN fms werkt alleen maar met "4G voor Thuis" abo, en niet met de abo die ze jouw hebben verkocht. Kennelijk was men in die shop niet op de hoogte. Ik kreeg met vragen over 4GvT vorig jaar ook wel een keer schouderophalingen en verwijzing naar 'het team uit den Haag' en zelf op internet kijken. De TV optie is dan wellicht een KNIPPR account, maar dat terzijde.

Daar je nu al een jaarcontract hebt, kan je kijken of T-Mobile het om wil zetten naar "4G voor Thuis". zonder nog eens een keer een extra modem te kopen. Er zijn anderen op dit forum die tegen hetzelfde aanliepen van geen APN fms (zie o.a. sticky portforwarding topic voor lotgenoten).

De firmware versie is van modem is niet echt een probleem, maar het soort abo dus.
Bedankt, ik ga de strijd aan, hoewel ik begreep dat T-mobile ook meekijkt op dit forum en de actie ook van hun zou kunnen uitgaan.
Helaas, ik heb na een lange discussie (1 uur) kunnen bewerkstelligen dat het abonnement is omgezet. Moet nu meer betalen voor minder data. APN fms blijft nu wel staan, dat hebben we dus gewonnen. Maar de poorten staan net zo dicht als voorheen. Heb uiteraard zowel het modem als de router gereboot en de instellingen nog eens nagelopen. Lijkt een hopeloos gevalletje te worden.
Reputatie 6
Badge +11
Hmm, blijkbaar is een bepaald aspect van jouw abo/SIMkaart niet (of nog niet) correct doorgevoerd.

Dat is dan wel een slechte zaak, want zoals je al zegt, duurder abo en minder data. Maar vooral als je juist voor de ene feature bent geswitched en wat dan niet werkt. Misschien heeft ergens een systeem nog verwerkingstijd of configuratie tijd nodig, wat dan wellicht 24 uur duurt (alle connecties worden elke 24 uur gereset bij T-Mobile), maar dat is een gok.

Hopelijk kan een T-Mobile IP netwerk medewerker uitsluitsel geven en dit voor jouw fixen. Maar eigenlijk vind ik dat de abo switchactie dit zonder gedoe moet bewerkstelligen.
Ik gun ze even het voordeel van de twijfel. Maar als ik er goed over nadenk voel ik me toch wel aardig beetgenomen. Ben dagen bezig geweest omdat een bepaalde toepassing niet werkt. Terwijl dat bij een ander, duurder abonnement met minder data wel mogelijk is. Netneutraliteit geldt mijns inziens ook voor deze toepassingen. Ook het geleverde modem/router voldoet niet aan minimaal te stellen eisen, heb er eventjes een extra router bij moeten kopen. Maar ik vergeef het ze allemaal graag als het maar gaat werken.
Weliswaar nog geen 24 uur geleden maar ik neem aan dat ze 's nachts resetten. Het werkt dus nog steeds niet. Ik ga maar weer eens chatten.
Reputatie 6
Badge +11
Na grote veranderingen of netwerkupdate vindt de Zwangstrennung inderdaad weer 's nachts plaats, maar anders blijft het op het tijdstip van de dag van de laatste reset of re-connect.

Bij nader inzien denk ik dat sommige aspecten aan IMSI of SIMkaartnummer zijn gekoppeld en dat dat niet verwerkt wordt bij een aboswitch via de klantenservice. Wellicht dat ze je simpelweg een vervangende 4GvT SIMkaart kunnen sturen waarop betreffende zaken al voor uitgifte automatisch zijn ingesteld. Of wellicht aan IMEI van modem. Maar is allemaal gissen voor mij.
Nou, ik ben helemaal klaar met T-mobile. Ik ga het contract ontbinden. Wat een stelletje arrogante types. Ik heb de vraag neergelegd bij hun chat. Twee medewerkers hebben de chat voortijdig verbroken. de derde zegt glashard dat ik de vragen in het forum moet stellen. Ook dat een IP medewerker via het forum moet worden aangevraagd. De correspondentie met T-mobile is voer voor klantenwerving.
Reputatie 1
Ook dat een IP medewerker via het forum moet worden aangevraagd. De correspondentie met T-mobile is voer voor klantenwerving.

Publiceren dan, we lachen graag: óf om T-mobile óf -als je echt miszit - om jou

Reageer