Beantwoord

Snelheid 4G voor Thuis erg laag sinds een paar dagen

• 16 oktober 2016
  • 27 reacties
  • 1083 Bekeken

sinds ca 4 dagen is de snelheid van 4g voor thuis ineens erg laag
eerst was de download snelheid nog tussen de 20 en 38 mb (en upload tussen de 3 en 6 mb) erg acceptabel
nu is de downloadsnelheid tussen de 2 en 6 mb (de upload blijft wel tussen de 3 en 6 mb)

nu kom ik elke dag met de fiets lans de betreffende t-mobile mast en heb speedtest eens geprobeerd op mijn mobiel (ca. 100 meter van de mast af)
de snelheid is nog max 7 mb (met een 4g verbinding) en die was met dezelfde telefoon een aantal weken eerder wel erg hoog

het betreft t-mobile mast in gemeente Putten tussen de Nieuwe laaklaan en de Laak

is er wat veranderd met de frequenties of is het te druk op deze mast
icon

Beste antwoord door David 19 oktober 2016, 14:01

@Sperwer

Ik heb antwoord van mijn collega, de netwerkexpert. Hij geeft aan dat op dit moment de engineers spijtig genoeg niet bij de antennes kunnen komen. We hopen dat dit allemaal zo spoedig mogelijk opgelost is! Er wordt in ieder geval hard aan gewerkt!
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Heb je al geprobeerd je toestel uit en aan ?
Meestal werkt het dan weer goed !
dit gaat over 4g voor thuis, daarvoor gebruik ik de fritzbox 6840, die heb ik natuurlijk al gereset

de bijgeleverde huawei gaat ook niet vlugger, ook al getest

mijn samsung telefoon met speedtest vlak bij de zendmast gaat ook erg traag (max 7 mb)
op 2 juli haalde ik hier nog met mijn telefoon 39mb down en 43 mb upload
Reputatie 5
Badge +14
Oké, ik bedoelde dus de telefoon.
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Sperwer1, wat ik merk met mijn 4G voor thuis modem is dat hij spontaan switched tussen zendmasten. Dit is zeer irritant want er zit een enorm snelheidsverschil tussen deze 2 zendmasten. Op welke mast je zit met je Huawei modem kan je zien via http://192.168.8.1/api/device/signal. Hoe je dit op je telefoon kan zien weet ik niet.

Wat ik doe wanneer ik merk dat ik weer geswitched ben naar de langzamere mast is de stekker van het modem eruit en er weer in, meestal schakelt hij dan weer over naar de snellere mast.

Wat je ook nog kan doen is het modem instellen dat hij alleen 4G signalen ontvangt, als default staat hij namelijk op Auto en dat betekent dat hij ook 3G kan ontvangen. Dit verander je onder Settings, dan Dial up, dan Network Settings. Network Preferred mode op 4G only zetten.

Ps op de snellere mast zit ik (zonder buitenantenne) rond de 60Mb download en op de langzame op de 20Mb
Ik hoop dat dit je helpt, wil je het laten weten ? groet Peter
er is maar 1 zendmast waarop goed signaal is, die staat hier ca. 800 meter vandaan.
t.h.v. de zendmast de speedtest met de telefoon starten levert ook bedroevende snelheden op, terwijl dit in het verleden met dezelfde telefoon wel vlug ging.

de modem staat al op 4g only

momenteel gebruik ik de fritzbox 6840 lte, maar ik heb naruurlijk ook weer getest met de huawei
Reputatie 3
Hmm ik weet niet of die fritz ook het signaal aangeeft maar je dBm waardes zijn erg hoog. Het lijkt wel alsof de mast over je heen straalt. Wellicht is er iets in het netwerk veranderd maar dat kan ik niet nagaan. Maar dat lijkt me de enige logische verklaring waarom je nu opeens veel minder bereik hebt (en daarmee ook snelheid) dan voorheen.
als ik met mijn mobiel in de buurt van de mast fiets is de snelheid met de speedtest app ook erg laag

mijn samsung telefoon met speedtest vlak bij de zendmast gaat ook erg traag (max 7 mb)
op 2 juli haalde ik hier nog met mijn telefoon 39mb down en 43 mb upload.

dus erg toevallig
Reputatie 7
Badge +20
Hey Sperwer,

Zo te zien is er in elk geval al flink met je gebrainstormd! :)

Je gaf in je eerste bericht al aan dat je het sinds 4 dagen had, dus dat was rond 12 oktober. Toen waren er ook werkzaamheden, dus het lijkt daar ook steek mee te houden. Hiervoor had je deze problemen niet? Ook niet met je mobiel?

Ik ga ook even vragen of een netwerkexpert naar de situatie kan kijken. Hopelijk kan hij een verklaring vinden voor deze aparte gang van zaken.

Als je nog aanvullende informatie hebt horen we dat graag! Anders hoor je spoedig van ons.
Reputatie 7
Badge +20
@Sperwer

Ik heb antwoord van mijn collega, de netwerkexpert. Hij geeft aan dat op dit moment de engineers spijtig genoeg niet bij de antennes kunnen komen. We hopen dat dit allemaal zo spoedig mogelijk opgelost is! Er wordt in ieder geval hard aan gewerkt!
Reputatie 3
@Sperwer

Aha dit viel mij vandaag ook op daar bij de Laak 3881MK
Snelheid download ligt tussen de 4 a 8 mbit/sec, en upload 5 soms even 31 mbit/sec en zakt dan weer terug naar 5 mbit/sec

Bij deze mast aan alle kanten, zo dra je met een andere mast verbonden bent is de snelheid veel hoger

Lijkt wel of de kast beschadigd is aan de rechter kant, lijkt een gat in het rooster te zitten

Bij Ermelo bij de nieuwe locatie is de snelheid hoog, limiet lijkt eraf

Badge +2
@Hcblids,

Dit is inderdaad correct. We hebben helaas wat problemen om bij de mast te komen. Het probleem is dat we toestemming moeten krijgen om bij de mast te kunnen, Maar dit is tot nu toe nog niet gelukt.

Wel erg jammer dat we ons werk niet snel kunnen doen 😞.

ik ga dit wel nogmaals gaan aankaarten bij mijn collega's.
het is op dit moment nog steeds niet opgelost.
lage downloadsnelheden houden al weken aan.

andere masten in de buurt gaan wel supersnel (bijv nijkerk)

toen maar een netwerkklacht aangemaakt, en werd terug gebeld.
ze vertellen je dat ze een performance check hebben gedaan en dat alles in orde is met de mast.
mijn klacht werd dus bijna afgeserveerd.!
toen heb ik de t-mobile netwerkapp geinstalleerd, daar kon de medewerker toch op zien dat er wat vreemds aan de hand was,
de upload schiet wel richting de 30 mb ,maar de download haalt amper de 8 mb. Dat was niet normaal, dus ze gaan daar toch verder met mijn klacht.

ik hoop dat de klacht en de juiste klachtomschrijving bij de juiste medewerker terecht komt.
wat ik niet hoop is dat de klacht weinig prioriteit heeft omdat er maar weinig klagers zijn. (logisch want het bereik is wel goed)
Reputatie 6
Badge +17
Hallo sperwer,

Begrijpelijk dat je hierover meer duidelijkheid wilt hebben. Na een kijkje genomen te hebben in het systeem zie ik dat onze technische afdeling bezig is met een onderzoek naar het bereik bij jou in de buurt. Ze zijn er mee bezig en ze gaan voor een oplossing zorgen. Onze oprechte excuses voor het ongemak!

We zullen de updates die wij binnen krijgen meteen plaatsen in dit topic. Zo blijf jij ook op de hoogte van eventuele veranderingen of verbeteringen.
ok ik wacht het af

ik hoop dat ze het niet te letterlijk nemen met het bereik,, want dat is wel ok. De snelheid van 4g, daar gaat het om

alvast bedankt !
Ik ervaar hier, Doesburg, hetzelfde. Zat altijd rond de 80-90Mbps en kom nu nog niet eens aan de 30Mbps. Soms zakt het zelfs tot onder de 20Nbps. Reboot, wat meestal helpt wanneer een andere mast is gekozen, heeft geen enkele invloed. Zou het waarderen wanneer eea weer werkt zoals beloofd. 🙂 Zeker nu ik met Kerst vrij ben.
Badge +2
Hallo ErocPlexat,

Dat is wel een groot verschil en minder natuurlijk.

Wat mij onlogisch lijkt is dat ik in jouw verbindingen alleen connecties terug zie met de mast in Steenderen. Maak je gebruik van een buitenantenne? Staat deze gericht op de mast in Steenderen?

Waarom niet op onze mast in doesburg zelf?

ik ben erg benieuwd naar je antwoord, laat het ons weten!
Maar weer een reactie op het forum met de laatste stand van zaken vanaf mijn kant.
De medewerker van t-mobile die mij terug belde wilde dat ik een test deed met de netwerk-app, en dan met 2 verschillende toestellen.
Met deze test in de hand kon de medewerker een ticket aanmaken om het probleem door technici te laten onderzoeken en aan te pakken.
De test heb ik ook met 2 verschillende toestellen uitgevoerd op de mast aan de laak en op de mast aan de huinerschoolweg in putten.
download snelheden op de andere mast (huinerschoolweg)ruim boven de 40 mb (op de beruchte mast aan de laak ver onder de 10 mb)
Ik zou dan dinsdag 27-12 2016 terug gebeld worden over de resultaten van de test en de actie die ondernomen zou worden.
Niet gebeld door t-mobile..... jammer
even als aanvulling stuur ik wat meetresultaten toen de mast nog prima werkte, niet de snelste mast, maar voor 4g prima.

erg prettig als de mast weer ging werken als voorheen.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Sperwer,

Wat vreemd dat je niet gebeld bent! Ik heb dit gelijk doorgegeven aan de collega's die hiermee bezig zijn. Ik heb ze uiteraard ook geïnformeerd over jouw laatste bevindingen, hier zijn ze dus ook van op de hoogte.

Ze nemen jouw bevindingen mee in hun onderzoek en nemen wederom contact met je op als er meer bekend is.
Hallo ErocPlexat,

Wat mij onlogisch lijkt is dat ik in jouw verbindingen alleen connecties terug zie met de mast in Steenderen. Maak je gebruik van een buitenantenne? Staat deze gericht op de mast in Steenderen?

Nav het bezoek van de mannen die de buitenantenne aanlverden is de antenne gericht op de mast in Keppel. Die was het sterkst zeiden zij. Mijn antenne is nu niet gericht op Doesburg. Eigenlijk is Doesburg zelfs niet in zicht. De antenne zit achter mijn schoorsteen tov Doesburg. :-)
Ik heb 3 uur op het dak doorgebracht in de wind met een laptop en speedtest en zoals hij nu staat was uiteindelijk de beste stand.
De snelheid is ook weer terug. Ik ben gewoon blijven rebooten en op een gegeven moment was de download weer op 90 en de upload op 20. De laatste is nog steeds niet hoog maar ach dat is minder boeiend op het moment.
Steenderen was echt niet de beste optie maar als het weer lekker weer is en warm zal ik mijn dak weer eens opgaan en Steenderen proberen. 🙂
vanavond een positieve verrassing!
de internet snelheden zijn ineens weer zoals ze waren voor de werkzaamheden in oktober . (dus niet meer zo traag)
het zijn dan wel niet de snelheden die ik hoor of zie bij andere masten, maar wel weer ruim boven de 20 mb download!!!

ik ben wel benieuwd waarom het nu ineens wel snel gaat , wat is er veranderd met de mast?
Badge +2
Hallo ErocPlexat,

Nav het bezoek van de mannen die de buitenantenne aanlverden is de antenne gericht op de mast in Keppel. Die was het sterkst zeiden zij. Mijn antenne is nu niet gericht op Doesburg. Eigenlijk is Doesburg zelfs niet in zicht. De antenne zit achter mijn schoorsteen tov Doesburg. :-)
Ik heb 3 uur op het dak doorgebracht in de wind met een laptop en speedtest en zoals hij nu staat was uiteindelijk de beste stand.
De snelheid is ook weer terug. Ik ben gewoon blijven rebooten en op een gegeven moment was de download weer op 90 en de upload op 20. De laatste is nog steeds niet hoog maar ach dat is minder boeiend op het moment.
Steenderen was echt niet de beste optie maar als het weer lekker weer is en warm zal ik mijn dak weer eens opgaan en Steenderen proberen. :)

Dat is goed nieuws!! Het beste is inderdaad om het gewoon op de locatie te testen. We kunnen wel veel zien in onze systemen maar er kunnen altijd factoren zijn die we over het hoofd zien. Gelukkig pakt ie nu meer snelheid op!!

Steenderen is niet de meest logische mast natuurlijk. Het viel me alleen op in de verbindingen vandaar mijn vraag. Maar zoals het nu staat lijkt het goed te zijn. Ik zou het zo laten staan. Je weet wat ze zeggen he!

Never change a winning team :)

Mocht je nog vragen hebben. Laat het ons weten!

Dat is goed nieuws!! Het beste is inderdaad om het gewoon op de locatie te testen. We kunnen wel veel zien in onze systemen maar er kunnen altijd factoren zijn die we over het hoofd zien. Gelukkig pakt ie nu meer snelheid op!!

Steenderen is niet de meest logische mast natuurlijk. Het viel me alleen op in de verbindingen vandaar mijn vraag. Maar zoals het nu staat lijkt het goed te zijn. Ik zou het zo laten staan. Je weet wat ze zeggen he!

Never change a winning team :)

Mocht je nog vragen hebben. Laat het ons weten!

Toch eigenlijk wel grappig dat ik verbinding maak, volgens jullie gegevens, met Steenderen terwijl wanneer ik kijk waar de antenne op gericht staat dat zeker niet Steenderen kan zijn.
Kan ik zelf ook zien met welke mast ik verbinding heb? Zo ja, hoe?
Reputatie 7
Badge +20
Hey Eric,

Deze mogelijkheid heb je zelf niet, nee. Je kunt zelf dus niet zien met welke mast jij verbonden bent. Is er een specifieke reden dat je dit graag zou willen?
Hallo sperwer,

Begrijpelijk dat je hierover meer duidelijkheid wilt hebben. Na een kijkje genomen te hebben in het systeem zie ik dat onze technische afdeling bezig is met een onderzoek naar het bereik bij jou in de buurt. Ze zijn er mee bezig en ze gaan voor een oplossing zorgen. Onze oprechte excuses voor het ongemak!

We zullen de updates die wij binnen krijgen meteen plaatsen in dit topic. Zo blijf jij ook op de hoogte van eventuele veranderingen of verbeteringen.

is er al nieuws, en wat is er veranderd?
zoals ik schreef zijn de snelheden weer als ze waren in oktober. (down ca 35mb up ca 35 mb net naast de mast en i.v.m. de afstand tot mijn huis wat lagere snelheden thuis )
de technici weten best wat ze veranderd hebben.
ik ben weer tevreden , maar ook jaloers op de snelheden die andere t-mobile masten halen.

zo was ik laatst in nijkerk waar de speedtest over de 100 mb ging in een rijdende auto.

Reageer