Vraag

Verbinding Huwaei-modem valt vaak weg

• 27 februari 2017
  • 4 reacties
  • 525 Bekeken

Ik heb last van veel verbindingsdippen, waarbij de verbinding (soms minutenlang) geheel wegvalt. Het ligt niet aan de zendmast, aangezien het probleem op mijn telefoon zich niet voordoet.

Het Huwaei-modem zit voor een ASUS-AC3200 router overigens.
Met mijn vorige verbindging (sateliet) nooit last.
ASUS geeft wel de melding: "The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work". Geen idee of dit er iets mee te maken kan hebben.

Enig idee waar het aan kan liggen en wat ik eraan zou kunnen doen? Het is heeeeeel irritant.

4 reacties

Reputatie 6
Badge +11
@Hans_M
Kun je tijdens zo'n dip nog wel bij de Huawei?

Je zou het modem op 4G-only kunnen zetten. Mijn ervaring is dat als er de mogelijkheid is van wisseling tussen 2G, 3G en 4G een verbinding voor de eindegebruiker gezien nogal kan haperen.

Het kan zijn dat de asus de wisselingen van de huawei niet correct kan volgen. Het beeld past in mijn observatie van onregelmatigheden in het ethernetgebeuren van de huawei wat ik een aantal maanden geleden had.

Hoe zien verder je IP adressen en subnetten er uit?
O.a. de volgende adressen:

WAN_IP_E5186s-22a
LAN_IP_E5186s-22a
WAN_IP_ASUS-AC3200
LAN_IP_ASUS-AC3200
LAN_IP_computer

Wat zijn de veranderingen in de Huawei t.o.v. fabrieksinstellingen?
Badge +2
@tmoesel

Bedankt voor de geplaatste info.
Het is te proberen maar ik denk niet dat daar het probleem zit.
Ik heb even naar de verbindingen gekeken en ik zie geen fallbacks naar 3g. Wat ik we zie is dat het modem soms overspringent naar een andere sector van de mast. Niet vaak maar af en toe.

@Hans_M. Je zou het modem kunnen verplaats om te kijken of dit een verschil geeft. Het advies van tmoesel kun je natuurlijk ook proberen!
Huawei staat op 4G only en het lijkt een ethernet probleem te zijn.
DHCP blijkt in de Huawei aan te staan. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Probleem is dat als ik DHCP in de Huawei uitzet, er helemaal geen internetverbinding meer komt...
Reputatie 6
Badge +11
@Hans_M
Gezien de info van @Tabali zou je compleet met standaard instellingen in de Huawei moeten kunnen werken. Het probleem zit hem zo te zien echt in de netwerkconfiguratie. Je sat-modem was wellicht in bridge-mode en je asus is daar waarschijnlijk naar ingesteld.
Maar je zal toch echt voldoende duidelijkheid moeten zien aan te krijgen m.b.t. IP configuratie van de asus, vandaar mijn lijstje met IP adressen en dan kiezen wat je strategie is:
a) functies in de asus uitzetten/aanpassen, o.a. geen NAT meer. Of de asus geheel verwijderen.
b) functies in de huawei uitzetten/aanpassen, o.a. wifi uit, DMZ voor asus. Dit is wat meeste mensen doen zo te zien aan dit forum. Je kan DMZ instellen om iets vergelijkbaars met je sat-modem te krijgen, ervan uitgaande dat die in bridge-mode stond. Je kan dat hier vinden:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716

Reageer