Beantwoord

Vragen 4G voor Thuis


Hallo,

Zal mijn even voorstellen.

Ik gebruik vanaf gisteren 4g voor thuis.
Aangezien ik buitenaf woon is hier geen goed internet dus zal dit nu proberen.

snelheid valt mij al een beetje tegen 9mbit met buitenantenne 3 streepjes branden dat lijkt wel goed misschien wat anders aan de hand ben hier een leek in.
Zal het uit proberen een maand als ik met die 100GB uitkom heb nu 1 avond tv gekeken dat heeft 5GB gekost.

groeten Postma.
icon

Beste antwoord door David 8 juli 2017, 13:08

Hi Postma,

Welkom op ons forum! 🙂

Heb je al een beetje gespeeld met de locatie van modem en antenne? In dit topic wordt een andere klant ook goed geholpen! Er zijn hier veel mensen aanwezig die elkaar graag helpen met zulke vragen! Stel je vraag dus gerust in het subforum van 4G voor Thuis!
Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 1
Duidelijk tmoesel dank je wel.
Reputatie 6
Badge +11
@Wiecher
Ik heb LTE frequentie band op automatisch staan. De belangrijkste reden is wat ik al aangaf, in mijn geval heb ik liever een risico op wat lagere snelheid dan dan het risico op verbindingsonderbrekingen. 4GvT is de enige internetverbinding voor het huis en het moet gewoon maanden achtereen werken zonder omkijken. De frequentieband keuze op automatisch is dan beter. Ik heb wel '4G only' geselecteerd, want vorig jaar was de terugschakeling zodanig langzaam dat ook processen in de soep liepen. En de 4G link is op zich stabiel is mijn ervaring, beter dan ADSL met KPN.

@4G Voor Thuis.
Mijn telefoon (Galaxy S5) haalde met 4GvT SIM erin veel lager snelheden dan de modem. De modem heeft o.a. gunstigere interne antenne structuur als mijn telefoon is mijn indruk. Ook telefoon kan sterk de voorkeur geven aan 900Mhz, omdat lagere frequentie verder doordringt/buigt dan hogere frequentie. Maargoed, bij jouw in de buurt kan de cell-load geregeld te hoog zijn(veel download gebruikers). Een indicatie kan zijn dat de upload snelheid relatief hoog is, b.v. hoger dan download.

Verder kan het zijn het apparaat op andere cell ID zit dan je denkt. Ligt natuurlijk aan hoeveel masten er in de omgeving staan en in welke richting ze hooftzakelijk stralen, maar als ik met modem op 500m van een bepaalt gebouw met T-Mobile antennes sta, zit ik op andere cell dan 2.5 Km verderop thuis, terwijl ik de buitenantenne toch echt op dat op gebouw heb gericht. Was eerder ook geval met mast op 6km afstand bij mij.

Als je op 1800Mhz zit en de RSRP is ver boven de 100, dan kan de 10Mbps wel zo ongeveer maximum zijn, afhankelijk ook van andere 4G waardes (alle te zien in LTEwatchH).
Staat op 1800Mhz via LTEwatch 4g vast

Maar wat ik vreemd vind als ik onder de mast sta met de sim in mijn telefoon heb ik ook maar rond10mbit
Reputatie 1
modem op LTE frequentie band 3 (1800Mhz) zetten ( met LTEwatchH) heb ik em ook staan maar waar heb jij deze opstaan dan ? Automatisch ?
Reputatie 6
Badge +11
@4G Voor Thuis.
Als je steeds maar zo'n 10Mbps DL haalt, is de kans vrij groot dat de modem een cell met 4G op 900Mhz uitkiest. Ik zelf kon/kan voor modem + buitenantenne die makkelijk in die modus komen.
Er zijn in ieder geval 2 'paardemiddelen' zoals al eerder genoemd:
- modem op '4G only' zetten (via webinterface )
- modem op LTE frequentie band 3 (1800Mhz) zetten ( met LTEwatchH).

De laatste optie is niet echt gewenst, want als signaal kwaliteit heel slecht zou zijn of worden kan ook de hele internetverbinding weg vallen ipv langzaam. Maar om te kijken of 1800Mhz wel hogere snelheid levert kan je even tijdelijk proberen. Misschien heb je dat al gedaan.

Een goede eigen richtantenne kopen die geoptimaliseerd is voor 1800Mhz ( zoals Wiecher heeft dacht ik) is een betere oplossing.

Ik heb momenteel de standaard T-Mobile antenne weer wel aangesloten (alles omgegooid eigenlijk) en nog iets verdraaid en zie nu RSRP van -97dBm. Dat is op 1800Mhz, automatisch.
Van de week nieuwe simkaart ontvangen en geen verschil dus alles heb ik uitgesloten.
Al contact gehad ze kunnen het niet verklaren
Reputatie 1
Simkaartje beschadigd ?
Volgens mij kun je het beste even contact opnemen met TMob
Staat vast op 4g bomen geen last van.
Simkaart in telefoon en naar de mast gereden dus vol op ontvangst en maar 10mbit hoe verklaar je dit dan?
Afknijpen is volgens mij de enige optie
Reputatie 1
Lijkt me sterk dat ze je afknijpen, misschien een andere stoorzender ?
Bomen die vol in het blad zitten ............ niet vastgezet op 4G only oid ?
Ik zit in het buitengebied had eerst dik 60mbit met de buitenantenne van tmo maar nu nog maar rond de 10mbit.
Getest met de sim in de telefoon naar de mast gereden 10mbit ik vind dit een vreemde zaak terwijl ik boven op de mast sta.
Ik denk dat ze mij afknijpen want had eerst tóch goede resultaten.
Reputatie 1
Ja zeg dat wel haha

Ik zit hier midden in het bos op een camping (elk jaar een dik half jaar) en met een juiste buitenantenne van (wel duur) dik 200 euro is het ontvangst hier best nog redelijk moet ik zeggen.
Straks als ik thuis ben gaan we wel weer als een speer ;)
Misschien volgend jaar iets beter hier en wat meer data ................. droommodus aan 😉
Ja zeg dat wel haha
Reputatie 1
Ja precies hetzelfde blijkbaar.
Nou ja beter iets dan niets toch 😉
Hallo wiecher,

Hoe weet je dat of heb jij deze korting ook zo gekregen ?
Reputatie 1
Die 20 % korting is alleen voor de basis van 5 € en dat is dan net 1 € die je krijgt.
Het is dus geen 20% op het totale maandbedrag.
Bedankt.
Kun je ook zien hoeveel korting want er is mij toegezegd dat het aanschaf bedrag van de antenne er ook in zou worden berekend plus 20% korting op mijn abbo ter compensatie voor een trage snelheid
Reputatie 7
Badge +20
Hey 4GvT,

In ons systeem zie ik wel terug dat er een korting is aangeboden, maar niet dat hier een bevestiging van verstuurd zou worden. Dit is ook niet terug te vinden op jouw My T-Mobile. Het is in ieder geval wél geregeld en het zal met de volgende factuur/facturen worden verrekend. Je kunt mijn bericht dan ook als een bevestiging van de vergoeding zien.

Mocht je nog verdere vragen hebben, laat het dan weten!
Dit in verband met de korting die ik gekregen heb an namelijk niks terug vinden in de tmobile ap
Hallo David,

Zou jíj kunnen navragen wanneer ik de bevestigingsmail van jullie krijg zo als afgesproken met de netwerkspecialist verleden week woensdag!
Ik zit 3km van de mast
Zonet getest met Vodafone sim RSRP 117 dus beslist niet goed met buiten antenne van t mobiel zonder buitenantenne modem bij raam 1 streepje ontvangst in de modem 45mbps
Reputatie 6
Badge +11
@4G Voor Thuis
Linksvoor en rechtsvoor het huis staan op 2.5 km masten, maar de 1 zit achter bos en de ander is meestal flink 'vol'. Rechtvoor zit een mast op 6 km en daar haalde ik in begin 80Mbps met RSRP van 94, maar nu wordt die niet meer geselecteerd en vorige week nog RSRP van 102. Met aangesloten buitenantenne (die van T-Mobile) wilde de modem al nooit die snelste mast selecteren. Nu zit de modem op 1 van die andere masten, maar dat is op 900Mhz. RSRP is 86, dus wel beter signaal, maar op de 900Mhz band heeft T-Mobile maar maximaal 75Mbps en vaak is de DownLink langzamer dan de UpLink. Juist alleen voor T-Mobile NL kan de modem niet de combinatie van 1800+900, de anderen kunnen met de huidige modem wel hoog+laag. Met minder dan 10Mbps DL komt IPTV (KNIPPR, Ziggo) in de verdrukking.
Bedankt tmoesel en david.
Vraagje aan tmoesel hoe ver zit je van de dichtstbijzijnde mast?
Reputatie 7
Badge +20
Hi 4GVT,

Goed om te zien dat er in ieder geval wel schot in de zaak zit. Ik zie ook dat Tmoesel je al antwoord heeft gegeven over de simkaart. Aangezien dit een nieuwe simkaart is, denk ik ook niet dat het aan de simkaart ligt. Ook aangezien er eerst wel 75 mbps mee gehaald kon worden. Ik ga er dan in dit geval vanuit dat de sim de modem niet heeft verlaten, dus dan kan deze niet ineens beschadigd zijn. Mochten er daarna toch beschadigingen opgetreden zijn, dan kun je via My T-Mobile een nieuwe simkaart bestellen.
Reputatie 6
Badge +11
@4G Voor Thuis
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan de SIMkaart licht. Een beetje krasjes is normaal door de sleepcontacten in de SIMkaart houder. Je moet je pas echt zorgen gaan maken als de hele modem niet op het T-Mobile netwerk wil registreren ( bij een smartphone krijg je dan wel iets van SIM error o.i.d. en dan kan je alleen nog 112 bellen). Maar je hebt gewoon werkende dataverbinding met modem+SIMkaart dus daar is niks mis mee. Dat een monteur ook meegaat in deze waangedachte is een diskwalificatie in mijn ogen. Bij mij heeft het monteurbezoek kwa performanceverbetering of technisch inzicht ook niks opgeleverd. Ik zag jouw monteur afspraak, was benieuwd naar de afloop, omdat bij mij nu na een maand of 8 de snelheid van in eerste instrantie 80Mbps nu ook nog maar 16Mbps is. Niet zo plotseling als bij jouw en ik heb ook wel een vrij goed beeld wat er aan de hand is.

Je kan wellicht proberen bepaalde instellingen te veranderen, zie onderstaande posts:
https://forum.t-mobile.nl/search?q=LTEwatchH

O.a. fixatie op 1800 Mhz in de buurt van een andere mast dan die je eerder had geprobeerd. Het is allemaal vrij tijdrovend en in eerste instantie heb je er ook niks aan thuis, maar wellicht geeft het andere hints.

Ik wacht op een TeIe2 SIMkaart en zal o.a. kijken wat de E5186s-22a doet op de 2600+800 Mhz frequentiebanden. Je kan wellicht een SIMkaart van KPN en/of Vodafone in de modem stoppen (als je die hebt met voldoende databundel) en zien of je daarmee wel ruim boven de 20Mbps uitkomt.

Reageer