Vraag

Waarom wordt het IP adres van het modem om de 6 uur gewijzigd?

• 15 september 2016
  • 18 reacties
  • 1144 Bekeken

Waarom wordt het IP adres van het modem om de 6 uur gewijzigd?
In mijn log file van mijn router zie ik dat mijn ddclient om de 6 uur een dyn dns update doet, omdat het ip address gewijzigd is. Dit was eerst om de 24 uur. Is dit een netwerk instelling van T-mobile of een instelling van het modem en waarom wordt er een session timer gebruikt indien dit door het netwerk gedaan wordt?
Het maakt de verbinding voor mij webservertje niet stabieler als er telkens van IP adres gewisseld wordt. Het duurt even voordat de DNS geupdated is. In mijn geval heb ik een ttl van 1 minute, maar ik kan mij voorstellen dat anderen misschien een ttl hebben van bijvoorbeeld 24 uur en dan wordt het heel lastig om je thuis server te bereiken via DNS resolving.

PS. Ik kan mij niet herinneren dat ik iets gewijzigd heb in het modem zelf. Ik maak gebruik van APN fms en om te voorkomen welke naam ik gebruik voor de DNS is deze weggelaten.

Eerst was er een session timeout van 24 uur
Sep 8 21:51:54 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.45
Sep 9 21:53:44 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.193.166
Sep 10 21:52:13 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.150
Sep 11 21:52:52 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.160.241

Nu een session timeout van 6 uur.
Sep 11 22:13:02 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.195.26
Sep 12 04:14:23 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.193.171
Sep 12 10:13:46 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.193.136
Sep 12 16:14:09 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.193.211
Sep 12 22:18:30 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.219
Sep 13 04:18:09 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.62
Sep 13 10:19:29 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.193.191
Sep 13 16:22:53 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.23
Sep 13 22:23:22 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.108
Sep 14 04:26:47 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.171
Sep 14 10:27:10 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.132
Sep 14 16:26:32 ddclient[21874]: SUCCESS: updating : good: IP address set to 91.141.194.194

18 reacties

Reputatie 5
Badge +11
@Heetwater
Dank voor je reactie en de logfile. Inderdaad vreemd dat dit precies iedere 6 uur gebeurt.
Ik heb mijn collega's van netwerk gevraagd of zij de IP adressen van klanten die de fms APN gebruiken langer vast kunnen laten houden (bijv. 24 uur). Dit zou ook voor klanten met een TTL van 1 dag goed moeten werken.

Ik laat het je weten zodra ik een reactie heb!
Reputatie 5
Badge +11
@Heetwater
Ik heb al een reactie ontvangen. Door een migratie afgelopen weekend was de sessie-timeout per abuis gewijzigd naar 6 uur. Dit is inmiddels weer teruggezet naar 24 uur. 😃
Dennis bedankt voor je reactie. Ik kon inderdaad zien dat het weer terug is gezet naar 24 uur.

Het mooiste zou zijn wanneer er geen sessie-timeout wordt gebruikt. Alleen als ik bijvoorbeeld het modem aan en uit zet een nieuw IP adres krijg. Ik weet dat bij jullie groene collega geen sessie-timeout wordt gebruikt. 😉
Reputatie 5
Badge +11
@Heetwater
Dat is inderdaad een stuk logischer. Ik heb gevraagd of we dit aan kunnen passen zodat je IP adres alleen verandert bij een reboot van je modem. 🙂
Ik ben benieuwd naar de reactie. 🙂
Ik ben ook benieuwd naar de reactie. Ik moet regelmatig werken in de cloud. De cloudleverancier Wekadata vereist een vast IP-adres. (alleen de bij hun geregistreerde IP-adressen mogen contact maken met de cloud) Is er een mogelijkheid om een vast IP-adres te krijgen, of moeten wij een poging doen om het werkend te krijgen met DDNS? :?
Reputatie 7
Badge +20
Hey Willem & Heetwater,

Op het moment is het helaas nog niet mogelijk om een vast IP-adres te verzorgen. Het staat wel op onze lijst van work in progress. Je kunt alle updates en ontwikkelingen in dit topic in het oog houden!
Bedankt voor je reactie maar ik heb geen vast IP adres nodig. Ik zou graag zien dat niet elke 24 uur mijn internet verbinding een paar minuten weg is omdat er een sessie time-out is in het netwerk.
Reputatie 5
Badge +11
@Heetwater
Ik ga navragen of we de sessies langer actief kunnen houden. Het zou echter niet moeten gebeuren dat je de verbinding enkele minuten kwijt bent; in een aantal seconden zou de nieuwe sessie opgebouwd moeten zijn. Ik heb dit gelijk meegegeven als feedback.

Wordt vervolgd!
Ook hiervandaan nogmaals het verzoek om de geforceerde sessie-timeout na 24 uur uit te schakelen. Ik heb een backuptaak lopen die zo groot is dat die weken bezig is. Door deze sessietimeout mislukt mijn backuptaak elke morgen (omdat de verbinding verbroken wordt), en begint de taak de volgende dag weer van voor af aan....

Hoor graag 🙂
Hallo,

Ik heb ook last van te regelmatig veranderen van ip adressen. Ik merk dat bijna iedere dag is mijn IP veranderd. De modem is niet gereboot, en ik verwacht de verbinding niet zo maar kwijt raakt. ik gebruik DDNS maar omdat mijn verbinding niet weg valt, had ik problemen met het updaten. Nu is het opgelost om iedere 5 minuten te controleren. Normaliter gebeurde dit als de verbinding weg viel automatisch.
Mijn probleem is dat de IP wordt meestal s'nachts veranderd, en hierdoor mislukt mijn backup regelmatig.

Kunnen jullie regelen dat de IP address niet veranderd regelmatig, en als het niet anders kan, dan alleen als de modem wordt gereboot/verbinding is verbroken?

Alvast bedankt.
Hey Mijnetworks,

Tmobile gebruikt een session timer van 24 uur hierdoor wordt de verbinding verbroken. Misschien een idee om je modem een keer in de middag uit en aan te zetten dan heb je ''s nachts geen reset. Alleen in de middag. Ik zeg er wel gelijk bij dat niet de gewenste oplossing is.... Want als tmobile een keer werkzaamheden s' nachts heeft in het netwerk waardoor de modems de verbinding kwijt raken zal het modem weer elke nacht door die sessie timer zijn verbinding even kwijt raken....

Het beste is dat tmobile stopt met de sessie timer. Dan zijn de problemen met dyndns en het maken van backups in de nacht opgelost.

Alleen heb ik tot nu toe nog geen antwoord van tmobile gekregen...
Hoi Heetwater,

Dit verklaart heel veel dingen.
Bedankt voor de tip. Ik heb net de verbinding uitgezet en weer aan. Ik ben benieuwd als dit helpt.
Jammer dat t-mobile session timer gebruiken. Dat werkt in principe goed bij mobile telefons en tablets, maar bij "vaste verbinding" is het niet gewenst. hopelijk wordt dit opgelost.
Reputatie 6
Badge +11
Dankje Heetwater voor die info m.b.t. die 24-uur session timer. Heb 3 weken geleden toen ik 4GvT begon direct een extern IP adreslogger laten lopen toen ik zag 'dynamisch IP'. Om te kijken of er sprake is van het oude Zwangstrennung wat ik van ADSL providers een aantal jaren geleden ken. Helaas wel dus.

Interessante tip om zelf overdag de verbinding even uit en aan te zetten. Het zal dan wel iedere dag overdag moeten, om te voorkomen dat na eventueel nachtelijk onderhoud de onderbreking weer altijd 's nachts plaatsvindt.
Reputatie 5
Badge +11
@all
T-Mobile werkt, zoals Heetwater al aangaf, met een session timer van 24 uur. Ik heb vorige week een overleg gehad met mijn collega's van Netwerk en we lijken twee opties te hebben:
  1. De session timer verlengen of zelfs op "Unlimited" zetten, waardoor je alleen een nieuw IP-adres krijgt bij een reboot van het modem. We onderzoeken nu of het technisch haalbaar is om de sessietimer op "Unlimited" te zetten voor 4G voor Thuis klanten, bijv. omdat er diverse systemen (zoals de berekening van het dataverbruik voor op je factuur) gekoppeld zijn aan deze sessietijd.
  2. Een vast IP adres aanbieden. Dit lijkt voor nu behoorlijk wat technische haken en ogen te hebben, maar zijn we verder aan het onderzoeken omdat we het wel graag zouden aanbieden als dat mogelijk is.

Later deze week heb ik een overleg met de collega's van Netwerk om concreet te gaan kijken welke optie we kunnen gaan uitvoeren en op welke termijn. Zodra we een update hebben melden we dat hier. 🙂
Reputatie 6
Badge +11
Voor de optie 2. vast IP adres:
Wat mij betreft is een vast IPv6 adres met nog wel steeds een (dynamisch) IPv4 adres (dus compleet dual stack) ook een gunstiger sitiuatie dan afhankelijk te zijn van DynDNS.
Reputatie 5
Badge +11
@tmoesel
Dat zou inderdaad aan mooie oplossing zijn. Ons netwerk is momenteel nog niet helemaal klaar voor IPv6. De prioriteit wordt momenteel gelegd op het aanbieden van VoLTE/VoWiFi voor onze mobiele klanten en het vervangen van de laatste antennes in ons netwerk. Hierdoor is IPv6 op een lager pitje gezet, ook omdat er vanuit de klant weinig vraag naar is. Ikzelf ben wel van mening dat IPv6 het leven voor velen van ons een stuk makkelijker gaat maken (geen ingewikkelde NAT-constructies meer, bijvoorbeeld). Laten we hopen dat het toch snel gaat komen 😉
Reputatie 5
Badge +11
@all
Na enig onderzoek blijkt dat het verlengen van de sessietimer of deze op "Unlimited" zetten niet alleen voor 4G voor Thuis klanten kan gebeuren, dit kan alleen voor alle, bijna 4 miljoen klanten in één keer.

De reden dat deze timer bestaat is om "spook-sessies" op het mobiele netwerk op te ruimen. Je verbinding wordt na 24 uur even kort verbroken, omdat de sessie zichzelf dan opnieuw opbouwt. Mobiele klanten hebben eigenlijk nooit last hiervan, maar voor 4G voor Thuis-klanten is dit een ander verhaal. We onderzoeken daarom of we tóch een andere manier kunnen vinden om de sessieduur te verlengen (in ieder geval tot een herstart van het modem plaatsvindt).

Het activeren van een vast IP adres blijkt mogelijk te zijn op ons netwerk, echter komen hier verschillende systemen bij kijken en er is momenteel geen mechanisme om geautomatiseerd een vast IP adres aan klanten toe te wijzen in deze systemen. Als we dit willen introduceren dan moet zo'n mechanisme gebouwd worden en dat duurt naar verwachting wel even. We zijn wel aan het kijken of we met een groepje van 10-15 klanten kunnen testen door handmatig een IP adres toe te wijzen. Zodra we hier meer informatie over hebben, laten we het direct hier op het forum weten.

Reageer