Beantwoord

Wel of geen buitenantenne ?

• 31 mei 2017
  • 2 reacties
  • 225 Bekeken

Ik heb sinds gisteren 4G voor Thuis en alles functioneert naar behoren, maar ik zie elders veel hogere transfer snelheden dan ik heb. De vraag is of een buitenantenne in mijn situatie iets kan verbeteren.

Ik heb nu geen buitenantenne. De signaalsterkte wisselt tussen 3 en 4 strepen. Afstand tot de dichtsbijzijnde mast is ca 2 km. Download is ca 45 Mbps, upload ca. 30 Mbps, latencie varieert tussen 25 en 40. Het modem staat binnen op de eerste verdieping onder de houten kap.

Zouden de transfer snelheden beter worden als ik een buitenantenne aansluit?
icon

Beste antwoord door tmoesel 1 juni 2017, 14:29

@JukeboxBill
Via de mast waar mijn modem altijd mee verbonden is haal ik zo'n max 80Mbps DownLink en 30Mbps UpLink en die staat 6km weg, min of meer vrij zicht (met verrekijker dan wel). Dit is met modem op zolder achter raam, zonder buitenantenne. Met buitenantenne buiten aan de muur aangesloten gericht op die mast ook ongeveer zelfde snelheden. De modem buiten zonder aangesloten buitenantenne snelheden idem. RSRP waarde steeds ongeveer 97dBm (3 streepjes, soms 4). Het is de standaard T-Mobile buitenantenne.

Ik zou even kijken waar de masten staan en op welke banden (900 of 1800) en wellicht kan je de modem een dag of zo buiten hangen. Een duurdere/betere (buiten)antenne zou kunnen helpen, maar er kunnen masten zijn die een zendpatroon hebben wat niet zo gunstig is voor jou modem/locatie (maar wel voor vele andere mobieltjes dichter bij de mast) en dan is het het geld wellicht niet waard.
Bekijk origineel

2 reacties

Beste,

Ik zit ca. 4km van de zendmast en heb max. 3 strepen als ik inlog op mijn modem. Echter haal ik i.c.m. de buitenantenne snelheden van 80 Mbps (soms zelfs iets meer, en soms iets minder). Moet er wel bij vermelden dat rond om het huis weilanden liggen waardoor de antenne vrij zicht heeft. Ik ben zeer tevreden, enigste bottleneck is het data limiet.
Reputatie 6
Badge +11
@JukeboxBill
Via de mast waar mijn modem altijd mee verbonden is haal ik zo'n max 80Mbps DownLink en 30Mbps UpLink en die staat 6km weg, min of meer vrij zicht (met verrekijker dan wel). Dit is met modem op zolder achter raam, zonder buitenantenne. Met buitenantenne buiten aan de muur aangesloten gericht op die mast ook ongeveer zelfde snelheden. De modem buiten zonder aangesloten buitenantenne snelheden idem. RSRP waarde steeds ongeveer 97dBm (3 streepjes, soms 4). Het is de standaard T-Mobile buitenantenne.

Ik zou even kijken waar de masten staan en op welke banden (900 of 1800) en wellicht kan je de modem een dag of zo buiten hangen. Een duurdere/betere (buiten)antenne zou kunnen helpen, maar er kunnen masten zijn die een zendpatroon hebben wat niet zo gunstig is voor jou modem/locatie (maar wel voor vele andere mobieltjes dichter bij de mast) en dan is het het geld wellicht niet waard.

Reageer