Vraag

Smartphone verloren

• Doet lekker mee
  • 25 reacties
Beste T-Mobile,

Gisteren ben ik mijn mobiel verloren in de trein.
Ik heb uiteraard meteen proberen te bellen met de mobiel van een vriend. In eerste instantie ging mijn telefoon nog over, maar er werd niet opgenomen. Ook heb gebruik gemaakt van de anti-theft dienst van AVG, waarna het toestel gelokaliseerd werd in Nijmegen.

Een aantal uur nadat ik hem verloren was is er teruggebeld naar de telefoon van m'n vriend, maar deze hebben we door alle drukte niet over horen gaan. Ook zag ik 's avonds dat er naar 'thuis' gebeld is, maar hier was niemand aanwezig.

Nog eens een uur later, toen we door hadden dat er teruggebeld is, kregen we meteen de voicemail. Ook de locatie-tracker van AVG slaagde er niet meer in het toestel te lokaliseren, waardoor de laatste plek waarvan we weten waar hij is geweest de snelweg in Nijmegen is geweest. Terwijl ik hem in Amsterdam ben verloren.

's Avonds heb ik gelijk gekeken hoe het met mijn dataverbruik gesteld was. Geen belminuten gebruikt, geen sms'jes gebruikt, geen internet gebruikt, en ook geen extra kosten. Er is dus niet buitensporig met mijn mobiele telefoon omgegaan.

Ik verwacht nu dus dat een eerlijke vinder mijn mobiele telefoon heeft gevonden, maar dat deze niet zo handig is met smartphones. Hier kan ik uiteraard ook naast zitten.

Daar geen data verbruikt is, denk ik dat het niet nodig is mijn sim-kaart op dit moment te blokkeren. Misschien probeert de vinder binnenkort nog eens te bellen. Maar als jullie uit ervaring vertellen dat je dit beter wel kunt doen, ook in deze situatie, zal ik dat uiteraard gaan doen. Ook zijn er mogelijkheden om het toestel te blokkeren d.m.v. een imei-nummer, las ik zojuist. Klopt dit? En kan het toestel ook gelokaliseerd worden (eventueel door de politie) door middel van dit imei-nummer?

Hebben jullie nog suggesties wat ik in deze situatie het beste kan doen?
Het betreft een zwarte HTC Desire X, waarvan het 2-jarige abonnement over 2 maanden afloopt. Ik had het contract willen verlengen, daar ik zeer tevreden over de smartphone was.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

13 reacties

Als je je simkaart niet laat blokkeren ben je altijd verantwoordelijk voor het gebruik wat met jouw simkaart plaatsvindt.
Ik ga er van uit dat de vinder ook met een ander toestel je thuisnummer kan bellen en dat er dus niet perse gebruik gemaakt moet worden van jouw telefoon. Dus als men in de telefoon kan komen om je telefoonboek te benaderen dan zou ik er niet op vertrouwen dat je simkaart dan ook niet gebruikt wordt. En hetzelfde geldt ook voor je apps, wachtwoorden e.d.

De politie kan in theorie een toestel via IMEI blokkeren of opsporen maar je kunt er gerust van uitgaan dat de politie geen mankracht hebben om achter ieder gestolen of zoekgeraakt voorwerp aan te gaan.

Een provider is niet bevoegd tot opsporing dus zelfs al kunnen je je toestel lokaliseren dan mag er nog niks met die informatie worden gedaan.
Beste Gwendolyn70,

Bedankt dat je hier op zondagavond nog op reageert.
Ik houd regelmatig mijn dataverbruik in de gaten, nog altijd is er niets mee gebeurd.

Het punt is: Als ik mijn smartphone laat blokkeren is er geen mogelijkheid meer dat de vinder terug belt, deze heeft mijn (thuis)telefoonnummer uiteraard niet in bezit. Deze staat alleen in mijn mobiel.

Daarbij heb ik niet heel belangrijke informatie op mijn telefoon staan, hetgeen het mijns inziens ook niet noodzakelijk maakt de simkaart te blokkeren.

Mijn nummer is momenteel echter nog altijd niet te bereiken. Wanneer ik het nummer probeer te bellen, komt meteen de voicemail. Dit kan volgens mij twee dingen betekenen:
- De telefoon is uitgeschakeld.
- De simkaart is uit de telefoon gehaald, kapot gemaakt en weggegooid, en de telefoon wordt nu in combinatie met een eigen simkaart gebruikt.

Ik betreur het de politie de mogelijkheid heeft mobiele telefoons middels het IMEI-nummer te lokaliseren, maar hier gebruik van wordt gemaakt. Uiteraard zal dit een kostbaar proces zijn. Ik begrijp ook dat een provider zich aan regels moet houden, en niet zomaar te pas en te onpas informatie kan verstrekken over de locatie van telefoons.

Op dit moment verblijf ik in onzekerheid over de situatie van mijn telefoon. Ik ga morgen aangifte doen, hoewel ik betwijfel of dat echt zin heeft. Het zal denk ik meer voor de statistieken zijn.

Groetjes
Reputatie 6
Badge +13
@Maikk

Echt vervelend!! 😞

Kijk ook af en toe even op internet of het toestel niet verkocht wordt.
Dit gebeurd ook met fietsen en andere spullen. En kan later aan de eigenaar weer teruggegeven worden.

De simkaart blokkeren zou ik aanraden..
Helaas heb je mensen die het toestel houden. 😞
Bedankt, leroy98ecker, voor deze zeer praktische tip.
Ik was hier door deze toestand, hoe stom ook, zelf nog niet opgekomen.

Als er morgen nog steeds niet gebeld is, ga ik toch uit van diefstal. Ondanks dat er in het begin werd geprobeerd de telefoon van een vriend en het huisnummer te bereiken. Ik zal dan inderdaad mijn simkaart blokkeren en een nieuwe aanvragen.
Reputatie 4
Hoi Maikk,

Vervelend dat je je smartphone bent verloren in de trein!
Het is mogelijk om https://www.ns.nl/registratie-ketendienst/?wicket:interface=:0::::]hier[/url] een formulier in te vullen zodat de vermissing bij NS wordt geregistreerd. Even bellen met 0900-3212100 (Bureau Gevonden voorwerpen) doet ook wonderen. Of je kan langsgaan bij het station waar je de telefoon bent verloren.
Je kan ook je telefoon registreren via Verloren of Gevonden.nl. Zo registreer je het ook bij de gemeente waar je het kwijt bent geraakt.

Check ook even Marktplaats en Speurders, hoewel je dat al had gedaan kan het best zijn dat de telefoon na een tijdje opduikt.

Succes met de zoektocht!
Reputatie 4
Het formulier van NS staat hier. Foutje!
MaschaB, bedankt voor je bericht.

Ik heb inmiddels vrijwel overal aangifte gedaan van vermissing, zowel bij de NS zelf als bij de gemeente als bij de politie.

Helaas neemt de vinder nog altijd niet op (gelijk voicemail) wat mijns inziens betekent dat er sprake is van diefstal.

Wanneer je je simkaart laat blokkeren, wordt dan ook de toegang tot alle accounts, zoals mail & whatsapp, op de smartphone geblokkeerd?

Klopt het dat je je IMEI ook kunt laten blokkeren, zodat de hele mobiele telefoon onbruikbaar wordt? Als dit het geval is, lijkt dit me de beste remedie tegen de diefstal, daar je dan niets meer aan de smartphone zelf hebt. Ik dacht laatst te lezen dat het vanuit de EU mogelijk werd gemaakt het toestel middels het IMEI-nummer te blokkeren, maar zeker weten doe ik dit niet. Als dit inderdaad kan, zou ik graag weten hoe dat gedaan kan worden.

Groetjes
Reputatie 6
Badge +16
@Maikk

Wat balen zeg! Als je jouw simkaart laat blokkeren dan wordt alleen de toegang tot het netwerk met die specifieke simkaart geblokkeerd. Dit betekent dat er geen uitgaande gesprekken kunnen plaatsvinden onder jouw 06-nummer. Hierdoor kan de vinder/ boef geen misbruik maken van je abonnement.

Hiermee blokkeer je niet de toegang tot mail, whatsapp en andere gegevens. Dit zal gewoon toegankelijk zijn mits je geen toegangscode hebt ingesteld. Als je wel een toegangscode hebt ingesteld dan heeft de vinder helemaal geen toegang tot de telefoon.

Zou je via de Android Device manager willen proberen om je toestel te lokaliseren en eventueel de gegevens erop te wissen. Deze mogelijkheid bestaat namelijk wel. Helaas kunnen wij niet op afstand je telefoon deactiveren zoals je zelf aangaf.

Laat je ons weten of het is gelukt?

Ps. Als je wilt verlengen dan kan je dit bij ons aangeven. Één van onze adviseurs kan je bellen voor een persoonlijk aanbod, dit kan zowel een sim only abonnement zijn als een abonnement met toestel.
Razza, dank voor je bericht.

Dus als ik het goed begrijp kan een geblokkeerde simkaart nog wel gewoon oproepen ontvangen? Het enige wat verandert bij het blokkeren van de simkaart zal dus zijn dat mijn 'nummer' zelf niets meer kan ondernemen, dus niet meer kan bellen, internetten en sms'en op mijn abonnement, en de rest blijft gewoon toegankelijk?

Ik heb geen toegangscode op mijn mobiel ingesteld. Op mijn simkaart zit uiteraard wel een code, die door T-Mobile erg slim vanaf het begin niet standaard op 0000 staat, zodat de luie smartphone gebruikers hun simkaart ook redelijk beveiligd hebben. Omdat mijn mobiele telefoon momenteel niet te bereiken is, verwacht ik dat de vinder niet meer van mijn abonnement gebruik kan maken, omdat hiervoor eerst de pincode voor de simkaart ingevoerd moet worden.

Uiteraard heb ik al via Android Device Manager geprobeerd de locatie van mijn telefoon te achterhalen, hier is echter helaas een internet verbinding voor nodig. Die is er op dit moment niet, daar de telefoon uit staat. De reden dat ik ervan uitga dat jullie een toestel middels een IMEI-nummer kunnen blokkeren, is dit artikel van NU.nl:

NU.nl - Dief heeft niets meer aan gestolen mobiel

Hieruit citeer ik:
"Een woordvoerder ... stelt tegenover NU.nl dat er afspraken zijn gemaakt met Vodafone, T-Mobile en KPN ... De providers zouden het IMEI-nummer van een mobiele telefoon kunnen blokkeren."

Dit artikel dateert uit 2012.

Over een eventuele contractverlenging wil ik later misschien nog ingaan, maar er gaan even belangrijkere zaken voor. 😉
Reputatie 6
Badge +13
@Maikk

Zolang er geen nieuwe simkaart geactiveerd wordt blijft je jouw voicemail krijgen.
Je nummer blijft wel bestaan. Alleen de persoon die nu jouw toestel in gebruik heeft kan dan niet meer SMS'en, bellen en internetten. Dit wordt dan geblokkeerd.

Dit heb ik gevonden op internet:
''Vanaf 2014 zullen een aantal providers automatisch mobiele telefoons gaan blokkeren als deze is verloren of gestolen. Op basis van het IMEI nummer word de mobiele telefoon geblokkeerd en is deze niet meer te gebruiken. De providers KPN, T-mobile en Vodafone zullen de eerste providers zijn die dit gaan gebruiken. Gebruikers zullen nu gemakkelijker hun verloren of gestolen telefoon kunnen blokkeren via de politie of provider.''

Ook zou je hier even kunnen rondkijken: http://www.imei-nummer.nl/ en http://www.telefooncheck.nu/index.php
leroy98ecker, je antwoord is me niet geheel duidelijk.

Stel de vinder heeft mijn telefoon en simkaart in gebruik, en gebruikt deze momenteel net zoals ik hem normaal gesproken zou gebruiken. Nu laat ik de simkaart blokkeren. Wordt hiermee alleen de mogelijkheid voor de vinder om met 'mijn' simkaart te bellen, sms'en en internetten geblokkeerd, en blijft de rest van de mogelijkheden open, zoals het ontvangen van berichten, internetten d.m.v. wifi etc.? Als dit inderdaad het geval is zal ik mijn simkaart z.s.m. laten blokkeren. De vinder kan dan immers in theorie nog steeds bij mijn contacten, en nogmaals 'thuis' proberen te bellen.

De websites die je voorlegt heeft slechts betrekking op het registreren van je IMEI-nummer, en heeft verder niks met het blokkeren ervan te maken. Dit is juist hetgeen dat ik wil weten, kan je je toestel blokkeren via je IMEI-nummer, en via welke weg zou dit moeten gebeuren?

Het klinkt als muziek in de oren, je toestel laten blokkeren zodat een mogelijke dief er niets meer aan heeft, maar dit zal door alle regelgeving en bureaucratie wel een lastige zaak zijn. Daarom betwijfel ik of het systeem al is aangenomen.

Groet
Reputatie 6
Badge +13
De bel, sms en internet mogelijkheden worden geblokkeerd op het mobiele netwerk.
Ook het ontvangen van berichten, oproepen wordt geblokkeerd.
Er staat dan in het scherm: 'Alleen noodoproepen'.
Via Wi-Fi zou diegene nog wel WhatsApp'jes kunnen ontvangen, en blijven internetten.
Maar niet meer op het mobiele netwerk.
Reputatie 4
Hey Maikk,

alles wordt geblokkeerd, inkomend en uitgaand verkeer. 🙂

Reageer